Tjuvridande ungar...

Sv: Tjuvridande ungar...

Var en som red på min kompis hästar en gång. Dom hade hästarna på bete bakom ett hus hos en hästkunnig. Det var 2 ungar som var runt 10-års åldern som fråga hon som ägde betet då om dom fick rida på hästarna, och hon sa ja. Så när min kompis kom till hagen så sprang dom efter en av hästar som inte ville komma in. Det var väl klart, ponnyn hade inte blivit särskillt bra behandlad i sitt förra hem och litade inte på okända. Och en hade klättrat upp på den gamla halvblodsmärren och red runt i hagen i bara träns.

Alltså... Hur korkad får man bli?
 
Sv: Tjuvridande ungar...

På en ridanläggning vet jag att tre stycken 15-åriga tjejer tjuvred ridskolehästar svettiga en sen kväll.
Fast att de hade egna privathästar själva uppstallade där på ridanläggningen.
När chefen fick reda på vad de gjort blev de och deras hästar uppsagda från allt som hade m anläggningen att göra = de fick inte sätta sin fot/hov där på flera år! :bow:
 
Sv: Tjuvridande ungar...

Alltså att folk inte har vet i skallen.

Tänk om någon skulle komma och rida min oinridna häst det kan ju sluta i katastrof:crazy:

både för häst och barn
 
Sv: Tjuvridande ungar...

Min kompis förra foderhäst tjuvreds i hagen när han var oinriden. Dock så har han så fruktansvärt bra psyke så han hade bara gått som ingenting.

Vet även en som upptäckt tjuvridning - dom red (hör och häpna) med BALSNÖREN I MUNNEN (!!!!!!!! :eek: ) på hästarna!!
Dom fick sig en REJÄÄÄL utskällning i varje fall. (Jag hade personligen inte bara gett en utskällning!)


Ursäkta - men vilka jävla idioter det finns. Hittar jag någon gång någon på min häst kommer jag skinnflå den stackarn! :devil:
 
Sv: Tjuvridande ungar...

ja jag vet inte vad ajg skulle ta mig till om jag hittade någon på min häst och desutom med balsnöre i munnen som precis inte är mjukt utan säkert skapar sår
 
Sv: Tjuvridande ungar...

Ja vad gör man inte för att skydda sina hästar!:devil:
Jag jagade iväg två ungar som smög runt i skogen och skrämde vettet ur mina hästar, dom råkade visst springa rakt in i ett gammalt taggtrådsstängsel och där satt dom och skrek som stuckna grisar! :crazy::crazy: Stackars barn!:smirk:
 
Sv: Tjuvridande ungar...

I såna här tillfällen uppskattar jag min hästs psyke... Skulle nån försöka tjuvrida honom hade han straffat dom själv, hårt! Han GÅR inte att hoppa upp på barbacka från marken (har varit väldigt bakskygg) då flyger han iväg i bocksprång i full galopp. Skulle du dessutom vara en oerfaren ryttare så flyger du nog ändå av nästan lika fort, han är inte särskilt förlåtande... :crazy:
Så jag tror inte jag hade behövt skälla ut några tjuvridande ungar, mer ringa efter deras föräldrar för att köra dom till sjukhus... :crazy:
 
Sv: Tjuvridande ungar...

Förra sommarn när jag kom till stallet ser jag två små skitungar som står och hoppar framför min häst ( min häst tycker inte om såna han inte känner och han kan då bli sur) så frågar ja va f*n dom håller på med! och så säger dom " A men vi e vana med hästar":eek::eek: om man e van med hästar ska man veta att man inte står å hoppar framför en häst man inte känner!! sa till dom att det är pivat mark och att dom inte skulle komma dit nå mer:mad: sedan har ja inte sett dom där:crazy:
 
Sv: Tjuvridande ungar...

men hur får dem tag på och kommer upp på hästarna?

I mitt fall så var det en fjord-åring, inte så hög översocial sak. Hon var redan van vid att ha sele och jag brukade lägga armen över hennes rygg så att min hand blev som en skänkel på hennes ena sida och min kropp på den andra.
 
Sv: Tjuvridande ungar...

Det är ju helt otroligt hur folk kan vara!!! Läste ni i tidningen om den som hade "tjuvmatat" en fånghäst med gräs och när hästens ägare sa till så blev personen arg å sa att han inte skulle sluta mata den. detta är nu polissak. Jag har haft tjuvridning på min ponny som jag hade för flera år sen. Nu för tiden är jag så elak att jag har talat om för alla i min by att en av hästarna jag har inte tycker om barn så håll er borta med andra ord. Sen att han faktist inte tycker om barn och har gjort utfall mot barn han inte känner gör ju sitt till. Men vad gör man, man vill ju inte att ens älsklingar ska råka illa ut, inte heller att något barn ska skada sig.
 
Sv: Tjuvridande ungar...

Har som tur är inte behövt uppleva det än, men det är nog en tidsfråga. Tyvärr ser man i tidningarna varje sommar att det inte är "bara" busungar i farten i hagarna utan också våldsverkare av annan dignitet. Känner mig till och från orolig men har min pålle i ett stall där det är uppsikt nästan dygnet runt så jag hoppas att jag slipper men man kan undra vart vi är påväg. Känner med de som får sina hästar åtgångna, måste vara fruktansvärt.

Tycker du gjort rätt som försökt tala med föräldrarna. Kanske skulle du försöka att prata med ungarna en gång till och förklara för dem varför de inte skall göra som de gjort. De verkar ju inte få det de behöver hemifrån. Fungerar inte det så polisanmäl!
 
Sv: Tjuvridande ungar...

*knapplån*
En fråga som jag funderat på. Om det nu är så att en unge går in i hagen och tjuv rider min häst och både ungen och hästen skadar sig. Vem är det som blir ansvarig då?

Någonstans har jag läst att det är hästägarens ansvar, men jag är inte säker. Det borde man faktiskt kolla upp.
 
Sv: Tjuvridande ungar...

Jag har fått för mig att det är hästägarens ansvar, men om man däremot sätter upp skyltar, "varning för hästarna" ingång sker på egen risk, så tror jag att det är "barnen" som åker dit för det. Men som sagt. bara sånt jag har hört/fått för mig. SÅ det behöver inte stämma alls..
 
Sv: Tjuvridande ungar...

Jag var en "tjuvridare" när jag var liten. De som ägde gården hade en jättesnäll shettis när jag var lite som jag fick skritta på ibland.
Jag brukade krypa in i hagen ställa mig på en sten, sen kom han när man ropade,jag krälde upp ponnyn gick ett varv runt i hagen ,gick tillbaka till stenen så jag kunde kliva av, han fick sin morot o vi båda var nöjda.
Ägarna kunde se mig fr köksfönstret men jag fick aldrig några bannor jag tror att de tyckte att det inte gjorde så mycket.

Själv skulle jag bli mer än lovligt arg om någon red på min pålla utan lov. Skulle de fråga så skulle de gärna få prova då jag tycker att det är viktigt att ungar får umgås med djur./L
 
Sv: Tjuvridande ungar...

inte vart med om liknande att min häst blivit riden i hagen eller så men däremot får jag väl erkänna att när jag va mycket yngre själv satt på hästarna i hagen med några kompisar och vi kände inte hästarna eller de som ägde dem.
Uscha mej!
Skulle bli skit sne om nån gjorde de på min häst nu när man e äldre o förståndigare men då på den tiden va de ju en dröm att bara sitta där i stora hagen på en hästrygg=)
Ja va gör man åt barn:)
 
Sv: Tjuvridande ungar...

Att det är så vanligt med tjuvridning hade jag ingen aning om!

Men en sak jag undrar över -HUR styr ungarna? Har de med sig utrustning, tar de t.ex. grimma/grimskaft som hänger vid grinden eller går de helt sonika in i stallet o plockar fram utrustningen själva?

Förra ägaren till vår gård fick sin häst knivskuren i baken när den gick i sommarhagen för ett par år sedan... Kändes MYCKET läskigt att släppa hästarna i den hagen för första gången i våras.

Hade vart ett rent nöje att se nån tjuvrida min Andi -den modige ryttaren hade fått tugga rejält med jord :devil:
 
Sv: Tjuvridande ungar...

Att tyvrida nån annans häst är självklart helt fel men att titta, klappa och gå igenom en hage tycker jag är helt okej, såvida det inte står en skylt där motsatsen rekomenderas. Skulle nog bli ganska sne, måste jag erkänna, om nån kom och skällde ut mig för att jag hälsat lite på dennes häst :crazy:
 
Sv: Tjuvridande ungar...

Jag har fått för mig att det är hästägarens ansvar, men om man däremot sätter upp skyltar, "varning för hästarna" ingång sker på egen risk, så tror jag att det är "barnen" som åker dit för det. Men som sagt. bara sånt jag har hört/fått för mig. SÅ det behöver inte stämma alls..
Om du kollar några sidor bak i tråden så står det rätt tydligt på flera ställen att det inte är hästägarens ansvar om någon tjuvrider dennes häst och något händer.
 
Sv: Tjuvridande ungar...

På en ridanläggning vet jag att tre stycken 15-åriga tjejer tjuvred ridskolehästar svettiga en sen kväll.
Fast att de hade egna privathästar själva uppstallade där på ridanläggningen.
När chefen fick reda på vad de gjort blev de och deras hästar uppsagda från allt som hade m anläggningen att göra = de fick inte sätta sin fot/hov där på flera år! :bow:

bra gjort av chefen:bow::bow:
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 870
Senast: jemeni
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag förstår inte riktigt vad som har hänt, men på senare tiden så har jag blivit väldigt anti mot att ge mig iväg på aktiviteter. Även...
Svar
0
· Visningar
404
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
859
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
Tjatter Middagen är i full gång, alla pratar, skrattar och har trevligt. Speciellt @Monstermom trivs med livet. Äntligen hemma från skogarna...
65 66 67
Svar
1 326
· Visningar
45 994

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp