Tjuvridning

Här måste jag faktiskt hålla med solenpoolen
*blir väl som vanligt påhoppad att vara henne när jag håller med henne*!

Det finns vissa fall som är som hon just beskrev!!
Inte vanligt men det förekommer. Och Sverige håller sakta men säkert på att bli som USA man ska stämma folk korsan och tvärsan!
Vet en som berättade att stallägaren i hennes stall hade beskyllt en i stallet för att ha slagit hennes häst.
Hästen stod i hagen med ett skärsår över bogen. Hästen hade troligen rivit upp det på något vasst i hagen.
Men stallägaren anklagede denna tjej för att ha gjort detta utan att ha bevis hon var omtyckt av folk och alla trodde stallägaren.
Denna tjej blev svartlistad för något hon aldrig gjort!!

Fruktansvärt men fruktansvärt sant !!=(

att det finns sånt folk!!! :mad:
 
Det är en viss STOR skillnad mellan Sverige och USA, DÄR kan man stämma folk till höger och vänster men INTE här!

Här i Sverige är det bara Solenpoolen som tror att det går och råder andra att hota och försöka genomföra stämningar. Tjejen som blev bekyld för att ha slagit stallägarens häst blev knappast stämd eller stämde någon i sin tur. Att anklaga någon muntligt och inte inför domstol betyder inte att någon har blivit stämd.

Tack och lov så krävs det lite mer än att nån har blivit trampad på tårna för att en stämning ska bli aktuellt. Rättare sagt, det krävs MYCKET mera och det räcker inte med att kontakta advokat för att en stämning ska komma till stånd. Man kan lämna in en stämningsansökan till tingsrätten, men det leder inte per automatik till stämning. Tro mig, jag VET!
 
För ett tag sedan,ett halvår eller nå´t.
Så blev två hästar stulna från sina hagar,den ena var en unghäst o den andra en gammal travare,som var skadad o hade stått i fem månader.
De som stal pållarna var ute o tokred på natten,lämnade sedan hästarna i en hage som tillhörde ett annnat stall ca,en mil från det där de egentligen stod.
F-N va fräckt ! jag hade blivit GALEN :mad:
 
Synd att de som red dom då inte ramlade av och blev invalider eller nåt :mad: :mad:
 
Lilla gumman, skillnaden mellan USA och Sverige är enorm, tex. i Sverige så får den förlorande parten betala rättegångskostnaderan för både sig och motparten, så är det inte i USA, dess utom finns det inte en åklagare i Sverige som ens skulle ta upp fallet i domstol.
 
Det svenska rättsväset bryrs inte det minsta om det gäller tjuvridning. Det kan jag garantera!

De säger att det där får man allt ordna upp själv. :(
 
Men teoretiskt sett så menar ni att om jag är sugen på att rida lite går jag bara in å tar en häst å rider ut. Jag kan ju inte bli stämd iaf även om jag får en liten anmälan på mig så blir det inget av det.Hm undra varför jag då gick och köpta häst när man kan ta och rida på andras utan lov!??????
För även om jag tokrider och hästen dör under ritten eller om jag rider med flit igenom taggtråd och hästen mister medet så kan jag alstå inte bli stämd?? domstolen här i Sverige bryr sig ju inte om sådant!!!???

citat
Tack och lov så krävs det lite mer än att nån har blivit trampad på tårna för att en stämning ska bli aktuellt

Jag håller inte med det är INTE ok att rida andras hästar utan lov., teoretiskt kan den som då äger hästen filma den som rider i smyg sedan gå och slå hästen och säga att detta var hon som gjorde titta jag videifilmade! och sedan få ut massa i skadestond!!??

som jag sa sverige håller på att bli som USA!
skrämmande men sant här stämmer man folk för man har snott ett rad ur en annans låttext, man stämmer folk för att man sa nått om någon man stämmer folk för maten på en restaurang smakade fel å man blev sjuk vilket kan vara att man bara blev helt vanligt magsjuk men att den kom precis när man varit ute och ätit och då skyller på maten!!
man ska aldrig vara trångsynd när det gäller detta ämne!!!
Finns folk till allt som en här inne sa!!!
Nu pratar jag inte bara om tjuvridning utan om annat som kan hända =)
 
Att bli stämd och att det leder till straff är inte alls samma sak.

"man stämmer folk för att man sa nått om någon man stämmer folk för maten på en restaurang smakade fel å man blev sjuk vilket kan vara att man bara blev helt vanligt magsjuk men att den kom precis när man varit ute och ätit och då skyller på maten!!"

Kan du vara vänlig och leta upp ett fall i Sverige fär någon fått skadestånd eller liknade för detta, om inte så lägg ner dina fantasier.
 
Vad menar du?? Glasögon hjälper inte för inlägget är obegripligt.

"jag säger bara det ni står och säger!! "
Vem säger vad och vad menar du?

Förövrigt så blir inte Snuffsan arg när någon inte tycker som henne. Så du får nog "kola" lite till.
 
ja då bert (har ni säkerligen hört om han som är slagerkungen)*S*

anklagade en annan sångare för att ha tagit en bit ur hans textlåt som bert hadde skrivit. vilken den andre hävdade att det inte var sant. Bert vann i rätten fick massa pengar för detta! och han den andre fick ta bort sin låt eller göra om den.Fjålligt men sant!!

Sen så stod det i aftonbladet här för ett tag sedan att en familj hadde stämt en restauring för att ha gett dålig mat. Läser du aldrig tidningarna???
gå ut på aftonbladet och skriv till redaktionen å fråga så får du se=)
Nä så klart att jag vet att bli stämd å få straff inte är samma sak men JAG bratar om de fall där det har ledat till att man blivit straffad!!

Antingen genom fängelse eller skadestond ddock flest skadestont=)
 
Visst jag läser tidningarna men jag kan också skilja på sensationsjournalistik och seriös, och tror inte blint på vad som står i dessa kvällstidningar som tydligen du gör.

Sen så stod det i aftonbladet här för ett tag sedan att en familj hadde stämt en restauring för att ha gett dålig mat. Läser du aldrig tidningarna???
gå ut på aftonbladet och skriv till redaktionen å fråga så får du se=)
Nä så klart att jag vet att bli stämd å få straff inte är samma sak men JAG bratar om de fall där det har ledat till att man blivit straffad!!

Blev restaurangen straffad eller inte??
 
inte kan jag hjälpa att ni inte fattar det till och med en 3 åring fatatr, jo jag skrev bara det ni skrev. ni hävdar att även om man rider utan lov så kan man ev bli stämd men att det aldrig leder till något! då säger ni ju att teoretiskt sett kan man altså göra som mitt inlägg jag skrev innan!!!

även om man inte får rida utan lov så bryr sig ju inte svenska advokarer om detta. mkt man inte får göra med gör endå!
därför tycker jag att lagen ska ändras tjuvridare ska sättas dit!!!! lika fel set som att "låna" en bil för att sedan låna tillbaka den!
skriva en lapp på parkeringen var tvungen att låna din bil över helgen den kommer tillbaka på söndag kväll!
men då blir man fan anmäld och satt i finkan! fan ingen skillnad på att låna en bil å häst.. tycker jag inte iaf!!

jo jag har frågat typ 10 st och ALLA äger att hon blir det och me egen upplevelse håller jag nog med dom andra!!
 
Jag kan hålla med dig om att BORDE vara straff på det, men som läget ser ut nu så är inte tjuvridning av en häst speciellt högprioriterat hos polisen som måste behandla fallet först om du missat det, du verkar tro att det bara är stämma folk hej vilt.

jo jag har frågat typ 10 st och ALLA äger att hon blir det och me egen upplevelse håller jag nog med dom andra!!

Vad äger alla och vad är det du håller med om?
 
jupp restaurangen fick betala skadestond till familjen exakta ören vet jag ej det stod det inte om.Haha jo jag kan se skillnad på oseriösa å seriösa inlägg
Inte fan står jag å läser se&hör och tror blint på allt vad det står. men när till och med nyheterna säger om sånt här är det nog sant!!
finns månag fall ajag hört talas om om just detta vi pratar om!!
sen kan du skriva att du citerar mig annars får du inte använda min text utanatt fråga förrt!!!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ägt henne i tre år. vi rider ut ca 4 ggr i veckan. Jag rider alltid ut själv, då jag inte har någon att rida ut med, samt att...
2
Svar
32
· Visningar
2 129
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Hej! Vi som vet om att vi har bortskämda hästar; HUR bortskämd är din häst? Tanken slog mig nu på morgonen när jag skulle ta ut...
Svar
0
· Visningar
489
Senast: Funderarn
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 022
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
627
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp