Tjuvridning

Du kan bara copywrita en speciell text eller ett uttryck. En speciell fras alltså.

Detta är ju att diskussionsforum, inte någon litterär sammankomst.
 
Givetvis så ÄR det ett brott att olovandes rida någon annas häst, det rebruceras antaligen som stöld eller ngt liknande likså kan djurplågeri vara en åtalspunkt tex var det gäller den sjuka hästen.
MEN med tanke på polisen knappa resurser så står tjuvridning VÄLDIGT långt nere på deras prioteringslista.De har ju knappast resurser till att utreda allvarliga brott som grov misshandel och liknande.
Så de allra flesta fallen så skulle åtalen läggas ner. Det är inte så det BORDE vara men så ÄR det.

Vissa inlägg här är ju skrattretande :D de är skrivna av människor utan minsta verklighets upfattning överhuvudtaget.
 
Saxat ifrån aftonbladets häst juridrik, frågan gäldle" vad händer om någon tjuvrider min häst så att skada upstår(itat)
"Vid skada orsakad i samband med olovligt utnyttjande av annans egendom gäller inte bara ansvar för skada som uppstår vid vårdslöshet. Ansvar föreligger då även normalt för skada som är föranlett av rena olyckshändelser inträffade under den tid brukaren har egendomen i sin besittning.
(slut citat)
den slutsats jag drar är att tjuvridning faller under "olovligt nyttjande".
vad straffsatsen för detta är vet jag tyvärr itne.
 
*flinar* Det är en väldigt stor skillnad på att stämma någon och att anmäla någon för brott! Om du inte ens vet vilket som är vilket tycker jag att både du och Solenpoolen ska ta och lägga ner tills ni hunnit växa upp så pass att stavningen och ordförståelse har mognat.

För att ta ditt lilla exempel: "Jag håller inte med det är INTE ok att rida andras hästar utan lov., teoretiskt kan den som då äger hästen filma den som rider i smyg sedan gå och slå hästen och säga att detta var hon som gjorde titta jag videifilmade! och sedan få ut massa i skadestond!!??"

För det första så är det inte någon på den här sidan som påstår att det är ok att tjuvrida andras hästar, för det andra så spelar det ingen roll om ngn videofilmar när ngn annan rider och SEDAN själv står och klår upp hästen! Finns det inte på film så är det inget bevis heller!

Både du och Solenpoolen verkar ha väldigt svårt att skilja på fantasi och verklighet. :devil:
 
Min första alldeles egna häst jag köpte hadde jag ute på bete.
jag skulle gå ut och titta till henne och säga god natt när jag ser en tjej hoppa upp på hästen och rider iväg.
Då min häst var en enmanshäst skenar hon iväg.
Tjejen föll av, min häst bockar får in framhoven in bland tyglarna rammlar och bryter ena frambenet.
Jag fick ta bort min häst pga av att en tjej som jag aldrig träffat red min häst utan att fråga!!
Tjejen fick en bryten arm efter 1 månad var hon återställd.
Mitt hjärta kommer aldrig blir återställd oavsett om tjejen stäms, åker i fängelse.
Jag får inte tillbaka min häst för det!
Men nog tycker jag att polisen ska ta lita allvarligare på sådana brott än att läga det i en hög och det bara får ligga där!!
 
Vad otroligt frustrerande om något sådant händer och det knappast är någon ide att försöka få upprättelse.Jag har ingen aning, men är detta vanligt?Att folk tjuvrider hästar i hagarna?Jag har visserligen god uppsikt över mina hästar, har hagen/hagarna utanför fönstret i princip, men man kan ju ändå inte ha total kontroll dygnet runt.Vad säger ni?Har det hänt/händer er ofta?
 
Jo det är ju det!
Jag tror detta händer mer än vad man tror! Unga tjejer som vill rida men inte får för sina föräldrar!
 
"Du får ta dig fram till fots, cykla, rida, åka skidor och tillfälligt vistas
i naturen om du inte riskerar att skada gröda, skogsplantering eller
annan känslig mark. Men du måste respektera hemfriden och får inte
passera över eller vistas på privat tomt. Tomt, som inte alltid är inhägnad,
är området närmast boningshuset. Där har de boende rätt att få vara i fred.
Om insynen är fri måste du hålla dig på rejält avstånd så att du inte stör.
Din vistelse i naturen får inte heller medföra att markägaren hindras i sin
verksamhet. Du som rider måste vara extra försiktig. Risken för markskador
är stor, särskilt när man rider i grupp. Rid inte i markerade motionsspår,
skidspår, vandringsleder eller över mjuka och ömtåliga marker.
Också terrängcykling medför risk för markskador och kräver extra
försiktighet. Du får passera genom inhägnad betesmark och liknande
bara du inte skadar stängsel eller stör boskapen. Stäng grindar efter
dig så att boskap inte kommer lös."
 
Otroligt tråkigt med din häst, att folk inte har mer vett!! :mad:

F ö.. Alltid lika roande att läsa trådar där en viss person är med med sina inlägg.. :cool: ;) :angel:
 
Här måste jag faktiskt hålla med solenpoolen
*blir väl som vanligt påhoppad att vara henne när jag håller med henne*!

Med tanke på att om man kollar på din användare Atös, och du har länkat till "din" sida på snyggast.nu.. (http://www.snyggast.se/?1417406) Om man kollar infon där på den som har sidan så heter den.. Men.. Solenpoolen1! :D
Eller du kanske bara är snäll och länkar till "hennes" bilder?
Isåfall heter ju hennes hundar precis som dina Charlie och Kajsa.

Vilket sammanträffande, ni kanske är tvillingsjälar? :angel:
 
De är samma person, hon har erkänt sedan tidigare. Tråden är från då hon försökte låtsas vara två olika personer! :rofl:
 
Men se det har du ju helt rätt i.. :)
Missade visst datumet där.. *ehum*

Don´t I feel like an ass.. :o
 
man FÅR passera genom en hage med djur. man FÅR också ha picknick i en hage med djur. vad man INTE får göra enligt allemansrätten är att STÖRA djuren, och det rekommenderas att man undviker hagmarker så långt som är möjligt.

saxat ur http://www.lh.luth.se/hage/undervisning/utomhuspedagogik/up/allemansratten-studr.html
Den kultiverade betesvallen skall lämnas ifred under vår och sommar, medan en hagmark får beträdas. Om djur går på bete kan man dock orsaka skada genom att skrämma och oroa dem, och detta är inte tillåtet. Så rör dig försiktigt bland djur i beteshagar, och undvik helst dessa.

Färdsel i sådan omfattning att stigar trampas upp får inte ske i betesmarkerna. De som färdas i marker där kreatur går lösa bör komma ihåg att det sker på egen risk. Markägaren kan i regel inte ställas till ansvar om djur skrämmer eller skadar besökare.

Det är tillåtet att passera gärdsgård eller grind som inte satts upp kring tomt eller plantering, förutsatt att skada inte orsakas eller djur släpps ut.

 
Jag har haft 2 ungar inne i hagen. Där hade jag mina 2 shettisar. En 3-åring som ej var inriden och en som är 23 och inte var helt kry vid tillfället. De ko inte upp på 2 åringen men nästan på min gamla shettis som var halt. Jag kom utrusande arg som en folkilsken tjur och fick tag en av ungarna. Jag lovar att den utskällningen de fick av mig den glömmer de aldrig. Polisanmäla såg jag tyvärr som meningslöst eftersom polisen (som det står här i tidigare inlägg) inte prioriterar dem. Däremot så lovar jag att de kommer aldrig att våga sig i närheten av min gård igen. :devil:
Tog nog ett par dagar innnan jag lugnat ner mig.
Jag har på alla sidor på hagarna varningsskyltar om att det är ström i staketet. Någonstans har jag läst om att det tom är lag på det :confused: Men iallafall så har det en avskräckande effekt på folk. Det är inte lika många som försöker mata hästarna eller klappa dem och definitivt inte att gå in. :D
 
Stackars dig! Jag hade blivit vansinnig av sorg, vanmakt och ilska. Hoppas bruden någon gång förstår vad det är hon egentligen har gjort. Har du pratat med henne eller hennes föräldrar?
 
Tack och lov, så har jag ett väldigt speciellt vbl-sto. Hon låter INTE någon annan än mej rida på henne. En gång var det en tjej från mitt förra stall bara lägga ena armen på hennes rygg för att "vila" lite medan hon pratade med mej. Gissa vad hände?
Hästen blev väldigt grinig och sparkade och tänkte bita henne,men jag fick gå imellan...Pust..
Nu är hon ju inte riden på ett tag pga att hon kommit precis hem från sommarbetet..
Tänk om det skulle komma några j-la ungar och tänkte hoppa på henne...?? Det vågar jag inte tänka på...Ungarna skulle säkert bli ihjältrampade... :D
Hästarna i hagen har inga grimmor på sej,heller så det blir nog inte så lätt antar jag.... :confused:

-----------
http://hem.passagen.se/aspbarkfoder/
 
vi har vid grinden en skyllt där det står intrång sker på egen risk argsinta hästar finnes. Den skyllten gör nog att man tänker till både 1 och 2 gånger innan man går in=) :)
NU är ju hästarna toksnälla men skyllten är just till för att hålla tjuvridare borta=) :)
 
Hade under mitt 30-åriga liv med hästar aldrig råkat ut för tjuvridning förrän idag :mad: :devil:

Två tjejer har hängt i stallet de senaste dagarna för att den ene skulle flytta in sin häst nästa vecka. Idag frågade de en massa om hur länge jag skulle vara ute med min häst och om min häst var svårriden, och när jag kommer tillbaka typ en kvart tidigare än vad jag tänkt så sitter en av ung :devil: på en ponny i hagen medan den andra ung :devil: håller i. Trodde inte att jag kunde bli så arg :mad:, jag ville bara slå ihjäl dom :devil:

Sitter nu här hemma och är jätteorolig över att de ska ta sig in i stallet i natt och göra hästarna något :cry:

Det blev ingen stallplats för den tjejens häst :devil:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ägt henne i tre år. vi rider ut ca 4 ggr i veckan. Jag rider alltid ut själv, då jag inte har någon att rida ut med, samt att...
2
Svar
32
· Visningar
2 138
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Hej! Vi som vet om att vi har bortskämda hästar; HUR bortskämd är din häst? Tanken slog mig nu på morgonen när jag skulle ta ut...
Svar
0
· Visningar
489
Senast: Funderarn
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 026
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
627
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp