Töltproblem

R

Royal_Horses

Jag rider en islandshäst som har problem med tölten. Han är femgångare och blandar gärna in pass i tölten och är rätt framtung. Förtillfället är han inte i så jätte bra kondition heller. Han kan tölta sträckor på ca 50meter i ren tölt om man jobbar riktigt ordentligt med honom men han blir lätt hängande i tyglarna och orkar inte bära sig själv och jag känner att det inte funkar.
Har nån något bra tips på hur jag ska träna upp honom så han orkar bära sig själv bättre? Han går renare i nerförsbacke men blir mer framtung då.
 
Sv: Töltproblem

Massor med lösgörande och samlande och sånt har funkat på min häst när hon varit framtung och passtaktig. Öppna, sluta, skänkelvikning, flytta ut och in på volt, serpentiner osv.
Sen kan man ju göra så att man bara töltar några få steg och tar ner till skritt igen innan han hinner bli framtung. Sen kan man öka sträckorna lite allt eftersom. Det har också varit väldigt bra på min häst.
Vi har även provat Atlis övningar; att stanna utan att ta i tygeln. Det gjorde att hon blev mycket lättare i framdelen, t.o.m. i tölten!

Kanske nåt du kan prova:laugh:!
 
Sv: Töltproblem

Du säger att du töltar i nerförbacke, men prova uppförbacke. Jag uppfattar det som att passiga hästar får mycket bättre trakt i uppförbackar och travtaktiga blir jätte mycket bättre i nerförbacke

/Jenny
 
Sv: Töltproblem

Skuggabaldur: Jag tycker själv att jag alltid har gjort honom jätte mjuk innan jag börjat med tölten och det är bara i tölten han är så framtung och hänger i tyglarna. I de andra gångarterna är det mest viktridning och knappt tyglar alls. Men jag skaske inte har testat tillräckligt mycket. Ska träna lite på banan idag och verkligen göra honom mjuk och se om det hjälper

Sagafrahaeli: Det måste jag verkligen testa! Jag har alltid trott att det varit tvärtom nämligen, men det låter rätt rimligt. Är värt ett försök iaf :)

Tack för svaren!
 
Sv: Töltproblem

Du säger att du töltar i nerförbacke, men prova uppförbacke. Jag uppfattar det som att passiga hästar får mycket bättre trakt i uppförbackar och travtaktiga blir jätte mycket bättre i nerförbacke

/Jenny


Nja, det är väl tvärtom? Passtakt blir bättre i svagt nedförslut och travtakt bättre i svag uppförsbacke.
Iaf på alla hästar jag ridit:laugh:.
 
Sv: Töltproblem

Nja, det är väl tvärtom? Passtakt blir bättre i svagt nedförslut och travtakt bättre i svag uppförsbacke.
Iaf på alla hästar jag ridit:laugh:.

Det är knepigare än så ;)

VISSA hästar blir bättre uppför och andra nerför. Därför kan man inte säga att ett knep funkar på alla utan det gäller att pröva sig fram från häst till häst.
 

Liknande trådar

L
Hundavel & Ras Hej! Endel kanske vet att jag har några favorit raser redan som jag nog skulle välja om jag skulle skaffa en egen hund. Men jag tänkte...
Svar
19
· Visningar
2 877
Senast: NOC14
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 993
Senast: fejko
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 757
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
21 813
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp