Töltsättning

Askur

Trådstartare
Hur gjorde ni när ni töltsatte era hästar? Hur många månader höll ni på? Fokuserade ni endast på tölten under den tiden eller red ni som vanligt? Hur ofta tränade ni den, hur länge? Berätta gärna hur era upplägg var. :)
 
Jag rider i dem övriga gångarter som vanligt. Sitter man bara och nöter i tölt så finns det en stor risk att hästen tycker det är svårt och tråkigt. Hur länge man töltsätter en häst tar väldigt olika lång tid beroende på häst. Vissa behöver man inte töltsätta alls ;) Vissa hästar tar 1-2 dagar att lära tölta, medan andra tar 1-2månader istället.

När jag ska töltsätta en häst så fortsätter jag jobba med allt annat också och sen lägger jag in tölten i träningen :) många gånger ute påvägen hem där hästen bjuder framåt av sig själv. Ibland töltsätter jag hästen ifrån skritt genom att samla skritten och andra gånger töltsätter jag ifrån galopp. Galopperar och istället för att ta ned till trav så vill jag ha tölt istället. Hur jag gör beror som sagt på häst :)
 
Att det är individuellt är jag medveten om. Därför frågade jag allmänt hur lång tid det tagit för varje. :)
Du får gärna ta en häst som exempel. Gärna en som varit travtaktig ;)
 
Exempel på lite hästar:
- Ett sto jag red in med två fyrgångs föräldrar. Hon hade bra trav och galopp, aldrig visat tölt. Jag började med tölten efter hon varit inriden 7 veckor. Tog 2-3 veckor och sedan kunde man rida lite längre sträckor (nästan ett varv på ovalbanan).
- En valack också efter 7mån inridning, mamma femgångare och pappa fyrgångare. Hästen hade bra trav och galopp, hade visat ett töltsteg vid longering under nått tillfälle. Tog 3-4 veckor att töltsätta honom. Han var inte lika lösgjord som stot ovan.
- Sto som endast gick i pass och fyrtaktig galopp. Pappa och mamma femgångare. Töltade efter 4 veckors inridning, behövde aldrig "töltsätta" utan började i nedförsbackar att rida tölt. Kunde efter 8 veckor rida hur länge jag ville i tölt :) Töltade bra på volt och bar sig bra efter 6-7 veckor (inridning, hade då töltat 2-3 veckor).
- Mitt eget sto töltsatte jag för några år sen. Femgångs mamma och fyrgångs pappa. Hade inte visat tölt innan. Tog ca 3-4 veckor innan hon töltade lite längre sträckor.

Innan jag börjar med tölten är det viktigt att hästen är lösgjord, kan öka och minska skritten och bibehålla energin i minskningen, flyttar sig för skänkeln, tänker framåt och svarar lätt för hjälperna :)
 
Att det är individuellt är jag medveten om. Därför frågade jag allmänt hur lång tid det tagit för varje. :)
Du får gärna ta en häst som exempel. Gärna en som varit travtaktig ;)

Att tölta sätta en travtaktig häst, då blir ju frågan har den töltat rent alls någon gång?

Om inte så bör man nog träna lateral, skrölt alltså. I skritt söka upp lateralen och fortsätta så tills hästen verkar bekväm med att skrölta så, varför man börjar i skritt? Jo i hastigare tempo kan du säkert får mer tölt även med en travtaktig häst, MEN när du sedan kommer till det lägre tempot så är du åter på ruta ett. Lateralen är inte befäst helt enkelt, hästen tänker för mycket diagonalt och kommer att bli travtaktig i det låga tempot igen. Det här ser man ofta hos olika ekipage, från mellan till ökat tempo är takten ren men när hästen ska ner i lågt tempo eller sakta ner så dimper den ner i trav.
 
Exempel på lite hästar:
- Ett sto jag red in med två fyrgångs föräldrar. Hon hade bra trav och galopp, aldrig visat tölt. Jag började med tölten efter hon varit inriden 7 veckor. Tog 2-3 veckor och sedan kunde man rida lite längre sträckor (nästan ett varv på ovalbanan).
- En valack också efter 7mån inridning, mamma femgångare och pappa fyrgångare. Hästen hade bra trav och galopp, hade visat ett töltsteg vid longering under nått tillfälle. Tog 3-4 veckor att töltsätta honom. Han var inte lika lösgjord som stot ovan.
- Sto som endast gick i pass och fyrtaktig galopp. Pappa och mamma femgångare. Töltade efter 4 veckors inridning, behövde aldrig "töltsätta" utan började i nedförsbackar att rida tölt. Kunde efter 8 veckor rida hur länge jag ville i tölt :) Töltade bra på volt och bar sig bra efter 6-7 veckor (inridning, hade då töltat 2-3 veckor).
- Mitt eget sto töltsatte jag för några år sen. Femgångs mamma och fyrgångs pappa. Hade inte visat tölt innan. Tog ca 3-4 veckor innan hon töltade lite längre sträckor.

Innan jag börjar med tölten är det viktigt att hästen är lösgjord, kan öka och minska skritten och bibehålla energin i minskningen, flyttar sig för skänkeln, tänker framåt och svarar lätt för hjälperna :)

Vad olika det är. Min har aldrig visat tölt tidigare. Jo, några steg då och då. Var lite travtaktig i början men när vi väl påbörjade den så satt den som en smäck. :)
 
T - Töltsatt från skritt. Tog 4 mån att "tölta" i ett par meter. (Hon var innan hos en tränare som började "töltsätta") men det räknas bannemig inte för hästen var paj när hon kom hem .. Töltar idag 1 år senare i olika tempon med ren takt. Formen saknas fortfarande men töltar det gör hon!

S - Reds in under jan-feb. Töltar idag korta sträckor rent. Samma sak där, tas från skritt. Har visat tölt från galopp när vi var lite oense om vägen. Men då var vi nog lika chockade båda två!

Sen har jag ridit in MÅNGA andra hästar. Ingen så svår som T att töltsätta men några som tagit ett par veckor och några som man fått travsätta ;)
 
Min Laukur och @Michis Tinna verkar ha haft det lika svårt eller lätt eller hur man nu ser det ;) Plus att jag fick barn mitt uppe i allt och han töltränade sig väldigt dåligt själv :p

Han tog inte ett steg tölt själv och jag har aldrig sett honom tölta i hagen heller.
 
På min stolle finns massor av tölt i fritt tillstånd, men med ryttare på så finns ingen lateral om man inte frankt ber om det. Vi är således i skrölt stadium, han ser det inte som självklart att använda lateralen, om han inte blir lite uppskrämd förstås för då brakar han i väg i klockren tölt i ett hiskligt tempo. ;) Men det är alltså i det låga tempot vi just nu övar.
 
Min var töltare som liten och visade bara lite trav i hagen när han köptes som 4-åring. Pappa 5-gångare mamman vet jag inte, antagligen 4-gångare och gett någon 5-gångsavkomma.
Han reds in som 4-åring då han fick välja trav/tölt själv. Dock saknades framåtbjudning i ridningen. så mycket longering/löshopp/handhäst/promenad under första åren pga ägaren och hästens mentala omognad. Han reds korta perioder under somrarna. Under denna tid måste han börjat föredra traven även i hagen men tar tölten några steg ner från trav till skritt.

Töltsättning påbörjades som 6-åring när utbildning och mycket mark och miljöträning började om. På promenaderna lärde jag honom skrölta vid hand, vilket för honom var naturligt. Sedan när han var stabilare i ridningen 2-3 månader kanske började vi skrölta uppsuttet. I början valde han tölt i långsamt tempo o trav i medel-högre.
Tölten i medel-ökat tempo hittade vi av en slump när han tappa ridbootsen fram o bara bak kvar. :p Efter det har det funkat även utan boots.

I dagsläget riden kontinuerligt ca 1 år har vi hittat ökat tempo från gallopp i ridhus. Traven är fortfarande svår att korta men börjar komma.
 

Liknande trådar

Dressyr Ja alltså, det här är tyvärr ”som vanligt”. Han började med det här på förra stället och 80 % av alla pass kastar han sig minst två...
Svar
19
· Visningar
634
Senast: tuaphua
·
Anläggning Undrar om någon här varit med om något liknande och hur det isf hanterats. I vårt ridhus har vi tydliga hopp och dressyrtider. Under...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 890
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
737
Senast: Trassel12
·
Skola & Jobb Jag har blivit singel efter att sambon gjorde slut med mig idag. Det hela suger såklart och är otroligt sorgligt. Jag är ledsen, arg...
2
Svar
29
· Visningar
3 846
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp