Bukefalos 28 år!

Töltträningshjälp...hjälp!

B

**BORTTAGEN**

Det kan väl omöjligt vara bara jag som inte har möjlighet att ta min häst till tränare. Behöver hjälp med tölten på min 8 år gamla vallack, tölten finns men jag har problem med takten. Hur löser ni andra som inte har möjlighet att kuska runt på vägarna med era hästar sånt? Är det så illa att det är helt omöjligt att få hjälp hemma? Jag har optimala förhållanden, både upplyst paddock och ridhus vid stallet. Men var letar man? Verkar svårt när man inte har kontakter. Har du något förslag? Vi finns i Hässsleholm.

Lena :confused:
 
Gå in på SIF och titta efter instruktör, där finns lista på utbildade. Kanske kan du finna någon i närheten som kan komma till er, annars brukar lokalklubbar anordna kurser. Har du någon sådan i din närhet, kontakta dom och hör efter. Fast då måste du kanske resa någon gång med pållen, men det ger också en viss träning. :idea:
 
Tyvärr handlar det inte om att jag är ovillig att ta min häst någonstans eller att det ger träning. Jag äger ingen bil och kan inte transportera honom någonstans. Valet för ett år sedan var bil eller häst....och det var ju inte så svårt, nu eller aldrig vid 40+ ;-) Men som sagt nu behöver vi träningshjälp och duktigt islandshästfolk verkar ha det som alla andra, stressigt och ont om tid.Men jag ska kolla det du föreslog.

Lena
 
Om ni är fler islandshästsägare i stallet, så kan det ju vara en ide att samla ihop ett gäng och hyra in en instruktör för tex en helg, då kanske instruktören är mer motiverad att komma. Men det kanske du redan har tänkt på...
 
Bara stora bruna hästar så långt ögat når. Håller igång med "vanlig" tränare en gång i veckan, hon kommer tack o lov till oss.

Lena
 
Ge inte upp, här i Uppsalatrakten finns det i alla fall flera tränare som åker runt. Om inte du vill/kan åka till en kurs kan du väl ordna kurs själv? Nog finns det islandshästryttare i närheten, inom ett par tre mil, som vill åka till dig om du ordnar nåt? Annars gäller det väl bara att betala så bra att att en tränare tycker det är värt besväret att komma enbart till dig. :cool:
 
eller försök hitta ngn annan islandsryttare som är hyfast duktig (behöver ju inte vara utbildad instruktör)ibland kan det ju hjälpa att slå två kloka huvuden ihop.
Ett annat sätt är ju att be ngn videofilma dej när du rider. Om det tex är i tölten som hästen har taktprobelm så kan du ju lätt se efteråt om hästen tex är passaktig eller travaktig i tölt. Du kan också exprementera med att tölta på lång tygel, kort tygel, i oilka tempon , i olika varv. Analysera sedan vad som händer ! Vad händer när du bromsar in/driver på/gör halvhalt, fattar tölt efter galopp, skritt eller trav. Vad händer på böjda/raka spår. Betstäm dej för en viss ordning innan du filmar, så du vet efteråt vad du gjorde. Ingen ersättning för en instruktör kanske, men det är :devil:-nyttigt och lärorikt. När man rider själv är det ju lätt att man sitter fastlåst och gör samma saker om och om igen, trots att det inte funkar. Lycka till ;)
 
Lena! Jag har tappat bort din mail då jag var tvungen att göra systemåterställning på datorn. Du kan väl skicka något litet så att jag kan spara den i kontaktlistan igen? Vill veta hur det går för dig och Heljar :)

/ Sara
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 630
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 409
Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 320
Senast: Whirlie
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 538
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp