TOK varmt vintertäcke!

LadyLusifer

Trådstartare
Hej.
Min kille är görafrussen och har dessutom ryggproblem. Så han får absolut inte bli kall...
Jag har HW både Amigo och Rambo Supreme i heavy utförande men de räcker inte till när det blir -20 :(
Han är lite känslig för skav och passform+rörlighet är mkt viktigt. Rambot sitter bäst på honom av de jag har.
Vill helst inte behöva ha dubbla täcken på honom om jag inte absolut måste.
Så har ni några tips. Hals måste finnas till. Löstagbar eller fast är sak samma. Men han är bred både över rygg, bog och nacke.
 
Sv: TOK varmt vintertäcke!

Varför inte dubbla täcken?
Jag tror själv på lager på lager principen. självklart med bra passform för att inte skapa tryck och skav.
 
Sv: TOK varmt vintertäcke!

det blir så mycket i bogen och upplever att han inte rör sig lika bra/mkt med dubbla
 
Sv: TOK varmt vintertäcke!

Kanske ett skrittmaskinstäcke under? Ligger ju inte om bogen på samma sätt som ett innetäcke
 
Sv: TOK varmt vintertäcke!

surfade runt och hittade ett täcke med 800 grams foder (innetäcke?) för någon vecka sedan...
Men jag kommer inte ihåg namn, någon annan kanske kommer ihåg bättre?
 
Sv: TOK varmt vintertäcke!

2 täcken har ju de flesta så de ska nog din klara av att ha med ska jag tro=)

Jag skulle ha ett innertäcke på 500 gram och ett utetäcke med helhals på 400då ska han nog inte frysa:D

Det har jag till min som är rakad och fryser när det är under -20 grader men fryser inte när hon har detta trodt att vissa dagar var-30


Alt är att ha back on track innertäcke och 400 grams ovanpå då ska han nog va varm=)
 
Sv: TOK varmt vintertäcke!

Jag köpte ett 400 grams till min frusna stela, nyss men tro inte tusan att hon frös igår när det var -20 och jag hade tänkt slippa hålla på med dubbla täcken. Egentligen var jag ute efter ett 500 grams men hittade inget.
Hursom så började jag fundera på om man kunde göra någon egen liner lösning. Eller kanske sy fast typ en ylle filt bara över ryggen?
 
Sv: TOK varmt vintertäcke!

Jag har ett undertäcke som ska sitta som extratäcke/undertäcke under annat täcke, tror märket är Jacson. Det är inte så brett, hänger inte så långt ner på sidorna alltså.
Tror ni att det skulle kunna vara något att använda och sy fast under befintligt täcke så det blir tjockare precis vid ryggen?

Om någon orkar sy till det och betalar porto kan jag skänka det. Ligger bara i en låda hos mig...
 
Sv: TOK varmt vintertäcke!

det kanske skulle kunna funka... vill inte riktigt sy i mina hw bara.. men man kan ju fästa det i ett billigare kanske :)
 
Sv: TOK varmt vintertäcke!

bara för att de flesta kan gå med det så behöver det ju inte funka för alla tyvärr.. annars hade det varit tokenkelt eftersom jag har massa tjocka innetäcken ;)
 
Sv: TOK varmt vintertäcke!

Testa att släppa ut med stallindor. Att hålla benen varma kan göra en hel del skillnad! Tänk på säkerheten dock, de måste sitta bra och de måste sitta kvar.
 
Sv: TOK varmt vintertäcke!

Han brukar inte plocka av sig lindor och skydd, däremot blir det nog blött eftersom vi har mkt snö här :meh:
 
Sv: TOK varmt vintertäcke!

Men HW's Liner system funkar inte för din häst? Då kan man ju fylla ett redan tjockt täcke med 500gr till...
 
Sv: TOK varmt vintertäcke!

ingen aning... mitt rambo är för gammalt och har inte fästena för liners.. mina amigo har det gi och för sig.. men trodde man behövde ha en strl större täcke om man ska ha liners i ?
 
Sv: TOK varmt vintertäcke!

800 gr :O

Låter som ett täcke min frusna pålle behöver. ...

Snälla kan du inte försöka komma ihåg var du hittade det ;)
 
Sv: TOK varmt vintertäcke!

delvis kl

Det var ett hansbo undercover om ni vill googla efter bild.

LadyLusifer du bor i grannkommunen till mig om du vill hämta det ist för skickas. Skicka PM isf :)
 
Sv: TOK varmt vintertäcke!

800 gr :O

Låter som ett täcke min frusna pålle behöver. ...

Snälla kan du inte försöka komma ihåg var du hittade det ;)

Jag har försökt :crazy: , hoppas verkligen inte det är något hittepå min hjärna luras med bara.

Ska fundera lite till :)
 

Liknande trådar

Utrustning Håller på och blir galen i täckesdjungeln så vänder mig nu till er för lite hjälp. Har en häst med breda bogar, normal hals men högrest...
Svar
16
· Visningar
994
Senast: Freazer
·
Utrustning Förutom lite skav på den tjocka sommarmagen tycker jag att Rambo Protector har suttit bra på min häst (hade dock önskat att flughuvans...
Svar
12
· Visningar
866
Senast: Elo
·
Utrustning Nya damen har en ganska bastant bog och bred, lite lågt ansatt hals. Hon har ett Amigo bravo regntäcke i 145 som sitter bra, hennes...
Svar
18
· Visningar
2 486
Utrustning Ni som har Rambo sweet itch hoody - hur varmt är eg tyget? Om de springer och busar och blir svettiga, torkar de lika snabbt som med...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 572

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp