TOK varmt vintertäcke!

Sv: TOK varmt vintertäcke!

Sökt runt lite, hittar inte sidan :(
Men hittade att haglunds hade en modell som hette Arctic 800 som hade 800 grams foder, tyvärr verkar ju inte affären finnas kvar så det var ju inte mycket till hjälp.
 
Sv: TOK varmt vintertäcke!

Varför inte dubbla täcken?
Jag tror själv på lager på lager principen. självklart med bra passform för att inte skapa tryck och skav.

Den principen funkar inte. Dubbla täcken blir dubbelt så tungt och bara 10% varmare.
 
Sv: TOK varmt vintertäcke!

Den principen funkar inte. Dubbla täcken blir dubbelt så tungt och bara 10% varmare.

Jag skulle gärna vilja se hur de har forskat fram det, för jag tror inte på det.

Kanske med gammeldags tunga täcken som trycker ner det undre lagret, men inte med moderna, lätta, fluffiga termotäcken.
 
Sv: TOK varmt vintertäcke!

inte jag heller.
anledningen till att hästarna fryser är oftast för att det läcker in kalluft, med dubbla tätar man plus man får ett värmande luftlager emellan.
jag hade testat dubbla. Skrittmaskintäcke underst om man inte vill ha dubbla i bogen.
 
Sv: TOK varmt vintertäcke!

Tänkte samma förra vintern. Dubbla fick bli lösningen, det gav mycket bättre effekt. Mio stalltäcke låg faktiskt helt okej under (min passar bara i v-front annars).
 
Sv: TOK varmt vintertäcke!

Den principen funkar inte. Dubbla täcken blir dubbelt så tungt och bara 10% varmare.

Det är egentligen bara att testa själv

Ta på dig en tjock jacka och gå ut i regn och blåst

Prova sedan samma sak med ett underställ, täcktröja och en tunnare jacka, så fryser du nog minst med sista alternativet.
 
Sv: TOK varmt vintertäcke!

Med de "nya" hala insidorna på dagens täcken blir det mkt varmare med lager på lager men då vill det till att det understa täcket är fastspänt för sig och sluter åt om sidorna på hästen. Polyestern som numera är på insidan (vilket är skitbra egentligen med tanke på skav och rörlighet) blir riktigt kall om vinden har minsta chans att ta sig in och kyla ner den. Märker enorm skillnad på hur tjocka täcken hästarna behöver om det är gamla bomullsinsidor eller nya hala här i blåsiga skåne. Har man bara ett och normalt spänt så är oftast täckena rejält kalla högt upp på sidorna på insidan om man sticker in handen när de är ute i vinden vilket de gamla inte är.
Är lite som att välja mellan pest och kolera det där för samtidigt är de hala insidorna guld för övrigt.
 
Sv: TOK varmt vintertäcke!

Kollade bla Premier Equine igår, de hade iaf upptill 500 men ffa så skyddade det väldigt stor del av hästen och de tunna modellerna jag kollade hade (äntligen!) samma foder i den stora svanslappen. Beroende på anledning hästen fryser av (min fryser av blåst) så kanske ett så "täckande" täcke hjälper även vid mindre foder?
 
Sv: TOK varmt vintertäcke!

KL

Kanske ett täcke med magplatta eller vad det nu kallas? Eller ett som är nog långt i sidorna så att det sluter om magen ordentligt?
 
Sv: TOK varmt vintertäcke!

Kollade bla Premier Equine igår, de hade iaf upptill 500 men ffa så skyddade det väldigt stor del av hästen och de tunna modellerna jag kollade hade (äntligen!) samma foder i den stora svanslappen. Beroende på anledning hästen fryser av (min fryser av blåst) så kanske ett så "täckande" täcke hjälper även vid mindre foder?

Foder i svanslappen är skit, har det i några täcken, iom att de rör svanslappen så mkt så kryper fodret ut och blir genomsurt och sen går de med en plaskblöt svanslapp tryckt i rumpan.
 
Sv: TOK varmt vintertäcke!

Alla mina täcken ger alltid plaskblöt svanslapp och en bit runt den så jag är helt klart beredd att testa något annat. Inkl att byta märke såklart :-P är fyra olika HW Rambo.
 
Sv: TOK varmt vintertäcke!

ingen aning... mitt rambo är för gammalt och har inte fästena för liners.. mina amigo har det gi och för sig.. men trodde man behövde ha en strl större täcke om man ska ha liners i ?

Jag använder liners i mina Amigo Bravo och jag har samma storlek i täckena som vanligt. Jag tycker det är suveränt med liners! Lätta täcken och kan variera tjockleken i all dess oändlighet!
 
Sv: TOK varmt vintertäcke!

Alla mina täcken ger alltid plaskblöt svanslapp och en bit runt den så jag är helt klart beredd att testa något annat. Inkl att byta märke såklart :-P är fyra olika HW Rambo.

HW har ju värdelös liten svanslapp tyvärr, tänk om de kunde titta på andra märken och kanske fundera på att uppdatera sig lite alla andra nästan har ju ändrat de sista åren till rejäla mkt större svanslappar vilket gör en väldig skillnad när de som här nere skall skydda mot vinden.
Har faktiskt själv precis flyttat en rejäl svanslapp från ett trasigt täcke till ett nytt amigo just för att den lilla fjuttiga svanslappen är ju inget som räcker.
Tacka vet jag de som ger fullt skydd hela vägen ner till haserna som många andra märken gör idag, det behövs här nere i blåsten.
 
Sv: TOK varmt vintertäcke!

Rambos är typ som Shirestäcket. Storleken är helt okej för mig men den läcker ju. Därför vill jag testa om fodrad ger bättre skydd. Men ja svanslappens storlek är en av anledningarna till att jag inte vill ha Amigo eller Rhino sedan Skåneflytten :-P
 
Sv: TOK varmt vintertäcke!

Hittade ett av mina jättegamla rambo supreme heavy,, det är runt 7 år gammalt skulle jag tro men jättefint fortfarande. Det är en strl större än han brukar ha... då kanske det funkar bättre med ett av hans amigo innetäcken under?
Nackdelen är ju att den lösa halsen är på tok för liten men det går ju att köpa en ny lös till, blir nog billigare än att köpa nytt täcke dessutom :D

Någon som vet om man fortfarande fäster halsarna likadant på dom nya supreme? Med den långa kardborren på varje sida?
Synd att man inte kan ha mina Amigo halsar men det kan jag leva med:)
 
Sv: TOK varmt vintertäcke!

Ja de fästs så fortfarande men jag är osäker på om de finns lösa. Rambo original har två kardborre. Och jag gissar att L inte passar din häst :-P
 

Liknande trådar

Utrustning Håller på och blir galen i täckesdjungeln så vänder mig nu till er för lite hjälp. Har en häst med breda bogar, normal hals men högrest...
Svar
16
· Visningar
995
Senast: Freazer
·
Utrustning Förutom lite skav på den tjocka sommarmagen tycker jag att Rambo Protector har suttit bra på min häst (hade dock önskat att flughuvans...
Svar
12
· Visningar
872
Senast: Elo
·
Utrustning Nya damen har en ganska bastant bog och bred, lite lågt ansatt hals. Hon har ett Amigo bravo regntäcke i 145 som sitter bra, hennes...
Svar
18
· Visningar
2 486
Utrustning Ni som har Rambo sweet itch hoody - hur varmt är eg tyget? Om de springer och busar och blir svettiga, torkar de lika snabbt som med...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 572

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Lunchtips till "matlådehatare"

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp