Tokig nordis

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare WizardrY
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 702
W

WizardrY

Vi har ett kallblod som blir väldigt het när det är dags för lopp. Han vill bara rusa och måste bara vara först. Det knyter sig för honom när det händer saker runt omkring honom, t.ex. om någon annan hoppar, då hoppar han också. Han är alltså väldigt spänd. Dock har vi kommit en bit på vägen då det inte gick att volta med honom förut, utan han höll på att springa över hästarna i volten. Nu är voltningen inget problem. Han blev också lufttom förut eftersom han pullade så hårt och hans hållning gör att när man drar ihop honom så får han ingen luft. Det har vi nu löst med en o`mara käk och en nackkäk så att när man drar i tömmarna får han fram huvudet mer, istället för ihop.
Nu till frågan: Är det någon som har några idéer vad man ska göra för att lugna ner honom i lopp, eller för att man ska kunna hålla honom bättre.
Just nu körs han med ett tre delat bett. Vi har provat många olika sorters bett, men det är otroligt svår att hitta bett som han accepterar. Han är regelbundet kollad i munnen, varit hos veterinär, massör, equatriker.
Tacksam för hjälp.

Sv: Tokig nordis

Kan vara rätt svårt att ändra sånt beteende..

sluta att starta och kör lugna jobb, lugna starter med andra hästar.. öva på att köra bakom..

nöta nöta nöta.. är väl det enda som fungerar..

Jag instämmer med föregående talare. Det brukar vara väldigt svårt att få en sådan häst, speciellt nordis lugn. Hade det varit ett varmblod så kanske chansen hade varit lite större, men min erfarenhet säger mig iaf att en nordis med ett sådant beteende inte kommer bli bättre oavsett träning.
En av mina nordisar är nu 21 år gammal, han var så otroligt het och stressad när han kom, och har varit ridhäst nu i 9 år ska tilläggas. Han kan ÄN idag inte stå still när man varit ute och kört/ridit en travtur oavsett hur mkt vi tränat och hur lugn han än är annars.
De brukar kunna vara snurriga i huvudet vid stress, och det sitter ofta så djupt rotat att det helt enkelt inte går att få bort. Tyvärr.

HUr gammal är din häst?

Jobbigt när de är så där... Men som de andra skriver, nöta, nöta, nöta...
Provlopp utan krav, åk bara med invändigt och begär inget alls kan fungera på en del tills de får självförtroendet tillbaka.

Jag förmodar att ni redan både dövat rejält och kör med helstängt?
Ett rakt bett kan fungera på en del, syntetbett kan ge underbar effekt på vissa, järvsöfaks bett?

Har ni testat att rida banjobb? Många hästar slappnar av på ett helt annat sätt med ryttare.

Han är 6 år. Han är dövad och har helstängt. Vi har provat med rakt bett, men effekten blev snarare värre.

Han är mycket riden både hemma och på och kring banan, men inget riktigt snabbjobb, utan mer som värmning. Kanske det skulle vara något att testa.
Vi har kört provlopp i 45 tempo invändigt och så länge han ligger i ryggar så håller han sig hyfsat lugn. Men om han skulle se att det blir en lucka eller att det händer något runt omkring honom så blir han stressad. Om man kör honom själv på banan i jobb så går det både att skritta och jogga i rätvarv uten problem. Och kör man in på innerbanan så ska han bara skritta och det på långa tömmar :)

Ta för vana att alltid ha sällskap när du kör gärna hemma också.. men på banan är det nästan ett måste! Kör inge snabbt på banan utan va bara ut å ha kul.. pressa inte.. tillsammans med andra! Gärna ett par st..

Stressen just ilag med andra hästar att han är så "tävlingssugen" är ju den som är i princip omöjlig att jobba bort. Du ka träna i lugna tempon och försöka få honom att jogga med andra, sakta, men när du väl kommer i lopp sen så brukar ju den träningen vara som bortblåst. Järvsöfaksbett brukar ju annars, som du fått rådet om, vara det som är bäst för sånna hästar, men inte heller så lätt om man inte gillar det bettet som häst ...

Håller med övriga, det är väldigt svårt att arbeta bort! Min egen häst var väldigt stressad och het när jag började sköta honom (var då 3 år), har lagt ner mycket arbete på honom. Han stod inne på banan i 3 år, med dagligt arbete omkring banan (t.ex. horsemanship- och ledarskapsövningar på defileringsvolt). Sen fick jag honom och hade honom ett år bara nån km från banan, varje vecka körde jag in till banan på onsdagkvällar och skrittade nåt varv (vid 8-9 tiden på vintern är där rätt ensligt...), efter ett tag kunde han faktiskt skritta och jogga lugnt på banan, ett par gånger även med lugnt sällskap. Som 7-åring la jag ner hans travkarriär då det aldrig gick att få honom tillräckligt lugn för att bruka sig på ett vettigt sätt i lopp (volt skengaopperade han, auto tvärnitade han 500 var...). Har nu gått som ridhäst i 3 år och coolat ner sig oerhört! Men fortfarande räcker det med att han kommer in på banområde för att han ska börja spänna sig, var med i Lussetåget på Jägers i vintras (oerhört framsteg! :banana:) och pållen skötte sig, men hans psyke hade fortfarande inte klarat ett travlopp... Så det är en väldigt svår nöt att knäcka...
Ett tips kan vara att åka in till banan ofta ett tag, men bara vid tillfällen då nästan ingen annan är där. Börja med att skritta (om det går) nåt bakvarv själv, för att sen öka till jogging och så småningom med sällskap. Men vänta dig inga underverk, psyket är svårt att "åtgärda" :(

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig... 2
Svar
21
· Visningar
8 399
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ridskoleridningen har kommit igång igen på allvar efter sommaren nu. Förrförra veckan fick jag rida en dressyrlektion på lakritstrollet...
Svar
0
· Visningar
422
Senast: cassiopeja
·
Trav Tänkte roa er med en följetong om en ganska originell häst.. 4-årigt sto, inköpt för slaktpriset, osedd långt uppifrån. Enligt... 3 4 5
Svar
91
· Visningar
10 556
Senast: ghost
·
L
Trav jag ger upp, frågar er om min pålle... :smirk: alla (?) här har betydligt mer erfarenhet av både hästar och trav än vad jag har, så ni... 2 3 4
Svar
77
· Visningar
5 285
Senast: Lindi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera Mera VIII
  • Födda-24