tölt hos ikke islandsh.

• Islandshäst
  • Trådstartare Trådstartare Malle Palle
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 30
  • Visningar Visningar 3 125
Sv: tölt hos ikke islandsh.

Jag märker att mellan/större hundar gärna passar. Men just för man går för sakta med dom. Så fort man ökar takten, så går de upp i trav. Ser man dessa hundar lösa och får röra sig fritt, så går de sällan eller aldrig i pass.
Så har alla mina hundar gjort, utom en liten som jag hade, hon travade, just för takten vi gick i stämde bra för henne. Så jag tror inte det har med blockering eller skada att göra.

Wow, vad häftigt att se stora hästar som töltar på riktigt! Aldrig sett det IRL än så länge, om jag bortser från en grisepassare.

Jag tror inte heller att det har med blockering att göra. Jag brukar kunna gå min hund att gå över i någon sorts tölt då han passar. Låter inte klokt‚ men det går ibland.

OA

En gång när jag var på kurs kom en tjej ridandes på sitt halvblod i klock ren tölt, det såg verkligen roligt ut :)

Jag har ett arabsto som kan både tölta och grisepassa. Att hon gör det vet jag, för vi har att stort islandsstall i närheten, de ryttarna har sagt till mig att det är ren tölt hon visar upp ibland. Ibland. Inte alltid. Bara när hon själv vill...hum. Grisepassar däremot gör hon ofta och gärna! :o

Har en Arabkorsning Imp. Holland på in ridskola. När han inte bockar så töltar han :P

Mitt shettis föl töltade de första dagarna. Kanske är något man kan plocka fram hos honom sen :d
Mitt shettis sto kan grisepass :o Vilket innebär att jag har tre grisepassare, islandshästen, hunden och stoet :D

Alla hästraser kan tölta, det är bara en fråga om spändhet. Sen att vissa hästraser har lättare att spänna sig än andra, gör att man ser dem tölta och passa oftare (som islandshästar). Men det går att få vilken häst som helst att tölta, fast passen är ju ännu mer byggd på spänning, så de riktigt spända hästarna väljer då grisepass.

Det nog så att om man tittar på alla hästraser över hela jorden så är det fler som kan tölta o passa än de som inte kan.

Vad menar du med spändhet? Jag kände en halvblod som hade lätt till spändhet men han visade inga tendenser åt tölt eller pass utan åt trav, skritten blev diagonal och traven gick åt "passage"-hållet.

Vi har haft flera welsh cobbar som både töltat och passat ibland. Men det är kanske inte så konstigt eftersom det är en gammal ras som lär ha haft fler gångarter för ex antal hundra år sedan.

Mitt arabsto töltar i nerförsbackar ibland för att inte kliva på sig själv ;)

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 366
Hästhantering Hej! Ny här så vet inte riktigt hur detta går till men hoppas på svar från någon. Har skaffat ny medryttarhäst för ett tag sen, en... 2
Svar
31
· Visningar
2 864
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
27 004
Senast: alazzi
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa... 3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 989

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka