Tömkörning

Min gjord har flera ställmöjligheter men dom används inte. Ofta kör jag i ett varv i taget när jag är på ridbana/ridhus och då använder jag överhuvudtaget ingen ring till innertömmen. Jag har tömmen direkt från bettet till handen.
Kör man på det viset så går det att tömköra utan däckel med. Kan vara en fördel med sådana hästar som ett tu tre vänder sig baklänges och börjar backa då tömmen tar i mun och man inte hinner med att följa efter.
Sett det göras riktigt bra.
 
Kör man på det viset så går det att tömköra utan däckel med. Kan vara en fördel med sådana hästar som ett tu tre vänder sig baklänges och börjar backa då tömmen tar i mun och man inte hinner med att följa efter.
Sett det göras riktigt bra.

Jag har faktiskt funderat på att testa det men hittills har jag känt mig lite tryggare med att ha yttertömmen genom ringen. Jag har en snäll häst men hon kan bli lite busig ibland, speciellt nu på vintern när det är kallt. :D
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Oj nu tog det fart här :) Intressant diskussion. Min läxa just nu är att gå på rakt spår och bara hålla reda på tömmarna, men förhoppningsvis kan vi snart börja jobba mer. Jag kommer då förmodligen att ha nytta av att kunna växla tömsättningen en del, av vad vi sett såhär långt på hästen.
 
Jag kör gärna med släptöm. Men det är klart att till det väljer jag inte den dyraste lädertömmen utan har reptöm till det. Fördelen är att det inte trasslar sig även om det är lite teknik det med.

Har man ingen däckel får man gå lite på sidan om hästen, men lite stök är det.

Detta med "att jobba hästen" är ett lustigt uttryck. Blir inget jobb gjort! Inga stockar kommer med ut så att säga.
Tänker lite som så att man fr fundera på vad man vill uppnå med sin tömkörning, och första anhalten blir just att känna sig trygg och ha kontroll - men även att vara trygg med tt släppa kontrollen till hästen för att det är befäst att man kan ta tillbaka kontrollen när det behövs. Den dynamiken gör det lättare att få acceptans för vad man vill säga åt hästen om man hamnar i det att det krånglar - för krånglar gör det förr eller senare.
Därefter är det dags att ägna sig åt att ställa hästen, få hästen att flytta sig mot en och från en, böja sig etc. Visst kan man prova lite, men annars är det mera att komma ut och tömköra som är det viktiga.
 
Jag kör gärna med släptöm. Men det är klart att till det väljer jag inte den dyraste lädertömmen utan har reptöm till det. Fördelen är att det inte trasslar sig även om det är lite teknik det med.

Har man ingen däckel får man gå lite på sidan om hästen, men lite stök är det.

Detta med "att jobba hästen" är ett lustigt uttryck. Blir inget jobb gjort! Inga stockar kommer med ut så att säga.
Tänker lite som så att man fr fundera på vad man vill uppnå med sin tömkörning, och första anhalten blir just att känna sig trygg och ha kontroll - men även att vara trygg med tt släppa kontrollen till hästen för att det är befäst att man kan ta tillbaka kontrollen när det behövs. Den dynamiken gör det lättare att få acceptans för vad man vill säga åt hästen om man hamnar i det att det krånglar - för krånglar gör det förr eller senare.
Därefter är det dags att ägna sig åt att ställa hästen, få hästen att flytta sig mot en och från en, böja sig etc. Visst kan man prova lite, men annars är det mera att komma ut och tömköra som är det viktiga.
Det blir ju lika mycket jobb som att rida dressyr så jag förstår inte din liknelse. Tömkörning handlar ju inte om att lära en häst dra en timmerdrög eller en plog, det är inkörning.
 
Det blir ju lika mycket jobb som att rida dressyr så jag förstår inte din liknelse. Tömkörning handlar ju inte om att lära en häst dra en timmerdrög eller en plog, det är inkörning.
Uttrycket är lika lustigt vad gäller dresyr med - ingen skillnad.
Även arbetskörning är dresyr - bara det att där blir jobb gjort med.
 
En bra pisk är guld värd. Pisken är din skänkel. En tung obalanserad pisk gör att du blir trött och okänslig i handen. En pisk utan böj får sämre precision på slängen. Piskmakarns körpisk i glasfiber är toppen.
 
  • Gilla
Reactions: kem
Vad köper man som nybörjare för tömkörningsutrustning? Är det nån idé att titta på utbudet på t ex Hööks, eller är det helt värdelöst?

Jag har tänkt lära mig tömköra hästen. Just nu behövs det för att avlasta ryggen, samt ganska frekvent en period för att lära mig, framöver vet jag inte hur ofta det kommer bli även om jag har som ambition att göra det regelbundet som variation i träningen. Känner att jag kanske inte vill börja med de allra dyraste grejerna, men det är ju bra om de i alla fall är funktionella.
Jag köpte en bra begagnad travsele från en kompis, den fyller sin funktion och den går bra att använda om jag vill köra min häst nån dag. Tanken är att han ska köras in, bara jag hittar nån kunnig som kan hjälpa mej och jag kommer till skott helt enkelt..
 

Liknande trådar

Trav Tog över en "problemhäst" i september 2012. Sned häst som vi började om helt med. Nu behöver jag lite tankar och idéer. Historia från...
2
Svar
25
· Visningar
8 399
Senast: Zuzzi
·
Träning Med risk för att skapa ett ramaskri som kommer höras över halva landet.. (Ligger tråden fel får moderatorn gärna flytta den, visste...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 136

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Kön kattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp