tömkörningsgjord & tömmar

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare cerrox
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 284
C

cerrox

funderar på att köpa en tömkörningsgjord globus special. är det någon som har erfarenhet av dessa tömkörningsgjordar? någon som har en sådan kanske? vad tycker ni om dom? är dom bra? eller skulle ni rekommendera någon annan? är nämligen ute efter liknande denna till min lilla goa arabkille. ;)

tkspec.jpg

funderar på dessa tömmar också:

16mtom.jpg

16 meters tömmar i vävribb samt rep längst fram med hakar, det är nästan ett måste med hakar. :smirk: vad tror ni om dom? eller har ni nått annat förslag?

Sv: tömkörningsgjord & tömmar

Gjorden har jag också funderat på. Finns en liknande från Chetak som är i princip likadan, vet inte vad skillnaden är egentligen. Men den är jättefin iaf, jag undrar om inte den är lite bättre i kvaliten? Den ser finare ut i lädret än den från globus tycker jag.
När det gäller tömmar föredrar jag lädertömmar framför vävribb. Känns som om vävribb bara fladdrar omkring omkring och jag tycker inte man får lika fin känsla mellan kontakt och eftergift som man får med ett par lädertömmar.

Köp tömmar i läder, vävribb är helt värdelöst.
Jag har en cheetakgjord, ksotade 1000 på Eko, mina lädertömmar i bra kvalitet kostade 1400:-

Håller med föregående om att hellre köpa lädertömmar, vävribbtömmar är helt kasst.
Själv tycker jag att Cheetak gjorden är lite finare i lädret, men den från Globus funkar säkert. Bäst, enligt mej, är Tärnsjös men de kostar ju en hel del.

De tömmarna du visar... jag har sånna - från hööks, och jag tycker de är trevliga, MEN de är riktigt kasst ihopsydda. Har lämnat in mina hos en sadelmakare som har sytt fast dom ordentligt!

min kompis har en sådan tömkörningsgjord och den har funkat utmärkt! Mycket bra kvalitét!

/Malin

Jag har dom tömmarna från hööks och jag tycker dom är smidiga, visst det går ju inte upp mot lädertömmar men när man int ehar råd med tömmar för 1500 kr så är det ett bra alternativ!

nylonrepet i änden gör ju att repet glider mkt lättare och man slipper riskera att bli stum pga att linan inte löper som den ska

Jamenhejochhallå - alla lädertömmar kostar inte 1500 kr! Globus har ju lädertömmar för ca 600 kr - och de duger utmärkt - men behöver smörjas in mer än de dyrare tills de blivit mjuka och goa. Köpes där man köper Globusgjorden, som för övrigt är superbra - men jag har en Chetac som jag tyckte verkade jämnare i kvalite´n än Globus (har sett både fina och fula från Globus).

Jag har en chetak, men dom är nästan identiska... Den ajg har älskar jag! Superbra. Ligger mycket bra på hästen och finns en massa inspänningsmöjligheter. Rätt bra läder också tycker jag. Rekomenderar den varmt! Däremot tycker jag absolut du ska köpa lädertömmar. Själv hatar jag dom där vävribstömmarna, speciellt med rep. Usch! Ingen styrsel eller tyngd alls. Vi köpte från Globus för 500-600 någonting. Dom är faktiskt jättefina, måste kanske slitas lite mer än dom dyra men bara efter några ggr nu är dom jättetrevliga!

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
27 447
Senast: alazzi
·
Utrustning Ska nog ta och köpa mig en egen tömkörningsgjord och egna tömmar nu tänkte jag. Har varit tömkörningsfrälst sen ett tag nämligen... Men... 2
Svar
25
· Visningar
7 569
Senast: Eme_liie
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 359
Senast: Mezcal
·
Övr. Hund Istället för att skriva hackiga och frustrerande trådkap i samtliga trådar om Doris får hon nu en egne tråd för er som vill följa... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 205
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka