Tömkörningstråd!

Bukefalos 30 år!

Jag tömkörde mina i förrgår, första gången på länge. Inget ambitiöst, bara lite lull på gården.

D gick nog bästa det gjort faktiskt, inte lika stressad som han brukar va.

I blev inte så mycke till nått 😅 inte mycke till styrning i sidepull (men han gillar inte bett 🙄) och typ noll driv.
Sen är jag gaanska säker på att han inte hör nått längre, och aldrig varit brydd spöt, så inte så mycke drivhjälper kvar då 😅 så lär nog bli mer prommenader för honom 🙈 börjat lägga till mer gester där för typ halt 🫠

Men störande när utrustningen inte direkt underlättar.
Har bara en basic gjord, så där borde jag prova några av sätten att resa ringarna.
Mina 'riktiga' tömmar är fetlånga (när jag hade en vision om galopparbete i töm, men sen insåg att vi knappt kan trava..), mina körtömmar är oxå fetlånga. Har ett kortare par, men dom har gömt sig.
Köpte ett par kortare tömmar, men hittar ingen svirvel som passar.

Satte spännen på körtömmarna för att lättare ändra tömsättning, men dom passade inte i sidepullet, och hittade inte 2 större..

Så lite frustration 😅

Men vill försöka komma igång med tömkörningen på D iaf, han behöver lite mer 'kan gå själv' än vad det blir med prommis..
Skulle nästan vilja modda långbröstan med handtag så skulle man ju kunna få draghjälp och jogga 😗

Inte kollat om Stockholm Hästutveckling kommer norröver i år, varit iväg sista 2 åren och blir alltid lika taggad.

Kul tråd! Jag hoppar in här då jag under sommaren fått lite tömkörningslektioner och därefter fått jobba lite enkelt med ridklubbens ponnys. Tanken är att vidareutvecklas med instruktörens hjälp löpande, och däremellan öva själv.

Idag tömkörde jag en ponny, D, som sätts igång efter skada. Var fjärde gången jag jobbade med henne. Hon har inget eget driv i skritten, så har varit mycket smackande 😅 Har blivit bättre för varje gång vi kört dock. Idag dag var instruktören med också och visade mig lite spö-hjälper (inget jag velat introducera själv), och det hjälpte bra.

Sen tömkörde jag en för mig ny ponny som behövde jobbas lite inför terminsstart. Hon var verkligen raka motsatsen till D. Spänd, pigg och lite motsträvig, men pö om pö mjuknade hon jättefint. Så himla kul att se effekten bara på ett pass! Pratade med en annan instruktör efteråt som sa att hon generellt har svårt att spänna av, så hoppas jag kan få jobba mer med henne framöver om detta visar sig vara något som kan hjälpa :)

Väldigt bra tömkörningspass igår! Min tränare red sin GP-häst samtidigt så jag sa till Nelly att titta och lära😁
Lyx dessutom att få lite kommentarer då och då🤗

Särskilt nöjd med galoppjobbet där vi hittade till ett finfint arbete, hon satte sig bra och blev så himla fin i form och kropp🤩

Får vi om vi kanske tömkör igen på träningen på måndag, när det går såhär bra blir man verkligen motiverad att kämpa vidare💪

Jag tömkörde igångsättningsponnyn igår. Första gången med riktig pisk, och sån skillnad det blev! Mycket jämnare och mjukare kontakt i tömmen, och kom mycket bättre till arbete 🤩 Blev klart mycket roligare med, när man inte behöver smacka konstant 😅

IMG_8207.webp

Jag tömkörde igångsättningsponnyn igår. Första gången med riktig pisk, och sån skillnad det blev! Mycket jämnare och mjukare kontakt i tömmen, och kom mycket bättre till arbete 🤩 Blev klart mycket roligare med, när man inte behöver smacka konstant 😅

Visa bifogad fil 189582
Jag tömkör numera med longerpisk. Förr använde jag körpisk men longerpisken är bättre, framförallt när man växlar och är på volten då och då och när man behöver lite hjälp för att byta riktning och liknande.
Har köpt en ny från hööks som väger väldigt lite👍

Jag har börjat tycka tömkörning är väldigt kul! Har genom åren tömkört nån gång ibland, utan att veta vad jag egentligen gör. Har testat mig fram lite med min äldre häst och det har väl funkat okej. Hon tycker att det är väldigt kul iaf! Med min unghäst har jag tagit hjälp med tömkörningen, rädd för att förstöra nåt..

Men nu har jag tagit några lektioner med unghästen och tycker att det är så himla roligt! Väldigt basic såklart, jobbar på min position och ungefär samma grunder som jag jobbar med uppsuttet. Jättebra att ha tömkörningsträning och uppsutten träning för samma tränare, det blir verkligen logiskt med det vi gör.

Har ett par klumpiga syntettömmar som jag stör mig på, och nu har jag äntligen beställt ett par lädertömmar. Har provat stallkompisens och insett att jag vill ha så tunna och smala som möjligt och beställde ett par Lippo Supreme som var skapligt pris på.

Planen är att tömköra båda hästarna någon dag i veckan framöver, och ta någon lektion då och då. Med unghästen är det perfekt att tömköra i skogen, som komplement till ridautensam-träningen. Jag testade att jobba lite trav och galopp i en hage utanför stallet för några veckor sen, men det var han visst inte mogen för- ville helst springa till kompisarna i stallet. Men i skogen och i ridhuset funkar det oväntat bra!

Jag blir galen på att min tömkörningsgjord glider fram och så får hästen fortfarande lite skav på armbågen trots att jag bytt bukgjord..
Är ganska övertygad om att skavet uppstod pga att förra bukgjorden var för kort, men verkar som att nu när skavet väl finns så fortsätter problemet trots att gjorden nu är väl tilltagen och spännena är långt över armbågen.

Funderar på om det är dags att byta gjord, kanske hitta någon som ligger mer still och en med dubbla stroppar så jag kan använda vanlig dressyrgjord..

Någon här som har koll på Hööks gjord med båge?
Har läst på FB att man ska kunna använda tex Lippos bågar på den, om man behöver justera pga formen eller vill ha ringbåge.

Jag blir galen på att min tömkörningsgjord glider fram och så får hästen fortfarande lite skav på armbågen trots att jag bytt bukgjord..
Är ganska övertygad om att skavet uppstod pga att förra bukgjorden var för kort, men verkar som att nu när skavet väl finns så fortsätter problemet trots att gjorden nu är väl tilltagen och spännena är långt över armbågen.

Funderar på om det är dags att byta gjord, kanske hitta någon som ligger mer still och en med dubbla stroppar så jag kan använda vanlig dressyrgjord..

Har läst på FB att man ska kunna använda tex Lippos bågar på den, om man behöver justera pga formen eller vill ha ringbåge.
Svanskappa inget alternativ?

Jag har hööks gjord @MiniLi och är nöjd med den. Stropparna är dock väldigt långa till min slimmade häst, tror flera har sagt samma. Går såklart att korta om man vill också.
Har motsatt ditt problem men en måttsydd förbygel till så funkar det 😅

Jag har hööks gjord @MiniLi och är nöjd med den. Stropparna är dock väldigt långa till min slimmade häst, tror flera har sagt samma. Går såklart att korta om man vill också.
Har motsatt ditt problem men en måttsydd förbygel till så funkar det 😅
Sålänge det går att använda de höga hålen så kan stropparna få vara långa tänker jag😅

är det svårt med passformen just med båge? Vinkel och så?

Sålänge det går att använda de höga hålen så kan stropparna få vara långa tänker jag😅

är det svårt med passformen just med båge? Vinkel och så?
Ja tänker typ samma :D tror min gjord är 40 cm 😅

Bra fråga, så längesedan jag hade gjord utan båge.. generellt åker nog det mesta lätt bak på honom bara. Men utan båge tyckte jag att det blev tight över manke/ryggrad :idea:

9968.webp

Ful bild kanske men är ju gjorden ni ska titta på..

Ja tänker typ samma :D tror min gjord är 40 cm 😅

Bra fråga, så längesedan jag hade gjord utan båge.. generellt åker nog det mesta lätt bak på honom bara. Men utan båge tyckte jag att det blev tight över manke/ryggrad :idea:

Visa bifogad fil 189709
Ful bild kanske men är ju gjorden ni ska titta på..
Tack!
Ja jag har ju en sån klassisk gjord och använder jag den utan fårskinn så ligger den lite mer still men då känns det inte alls skönt för hästen, med fårskinn glider den mer. Känns som att det vore bra att ge rygg och manke lite mer frihet, och förhoppningsvis kan det bli mer stabilt + större utbud sadelgjordar att välja mellan om man har två stroppar.

Höll på att bli galen när jag ville ha en rejält lång gjord till nuvarande, köpte till slut en westerngjord eftersom det typ inte finns gjordar med ett spänne som är tillräckligt långa..

Vet inte om du tycker den blir för dyr. Jag har Globus De Luxe. Den är bred, ligger stadigt, har båge och dubbla stroppar. Jag brukar ha min vanliga dressyrgjord till den, Tixerant-gjord. Valde den just för att den skulle ligga still och att jag absolut vill kunna ha min vanliga gjord till på min egen häst.
Har haft den på en mängd olika typer av hästar. Även tex överbyggda ston som gått med föl och inte direkt har kropp som gör att saker glider bakåt så att säga. 😅
Kanske finns begagnad om priset känns för mkt.

Vet inte om du tycker den blir för dyr. Jag har Globus De Luxe. Den är bred, ligger stadigt, har båge och dubbla stroppar. Jag brukar ha min vanliga dressyrgjord till den, Tixerant-gjord. Valde den just för att den skulle ligga still och att jag absolut vill kunna ha min vanliga gjord till på min egen häst.
Har haft den på en mängd olika typer av hästar. Även tex överbyggda ston som gått med föl och inte direkt har kropp som gör att saker glider bakåt så att säga. 😅
Kanske finns begagnad om priset känns för mkt.
Jag är egentligen osugen på att lägga så mkt pengar alls, men tömkör ju ändå ganska mkt så försöker motivera mig till att det är en rimlig kostnad😅

Tömkört två hästar på ridskolan idag.
Först igångsättningsponnyn. Kändes lite svårare att få fram idag, men tror kanske jag mindes skillnaden så stor till förra gången när jag hade pisken för första gången att jag lirade mig själv till att hon gick bättre än idag. Eller så var hon lite trött bara.
Hade tur och tajmade mellan skurarna, då endast paddocken var ledig då :)

Sen tömkörde jag en av de jag hjälpte till att sätta igång inför terminen. En B-ponny med en räv bakom örat. Gick jättebra idag! Kändes som han var glad att få jobba lite, och märktes att han gillade när jag berömde hans arbete. Gäller att börja i hans enkla varv för att få honom i arbets-mode, så hänger det med skapligt till svårare varvet. Bara lite tråkigt att inte få sluta med den grymma känslan vi fick i högervarvet 😅

Ny tömkörningsdag idag :)

Först igångsättningsponnyn. Hon trampade på riktigt bra, och verkade förstå sidförande hjälper ännu lite bättre idag.

Sen den spända ponnyn som idag slappnade av riktigt fint i skritten! Spänner till lite i traven, men fokuserad och glad. Och bäst av allt, spände av direkt när vi saktade av. Trots att jag gör bara busenkla grejer med henne för att det ska vara enkelt och fokus är att hon ska andas och slappna av så är hon en av mina favoriter att jobba med. Kul att klubben tycker det är värt att hon får tömköras lite då!

Side-note är att jag känt mig lite ovan med att just på ridskolan ha så stor frihet under ansvar gällande tömkörningen efter 25 år som elev. Pratade med min instruktör om det när vi släppt ut hästarna och då berättade hon att hennes dotter oroligt ringt henne under pågående lektion för att de sett mig tömköra helt själv och undrade om jag verkligen får det 😂 så skönt att ändå någon har koll på mig 😁

Ny tömkörningsdag idag :)

Först igångsättningsponnyn. Hon trampade på riktigt bra, och verkade förstå sidförande hjälper ännu lite bättre idag.

Sen den spända ponnyn som idag slappnade av riktigt fint i skritten! Spänner till lite i traven, men fokuserad och glad. Och bäst av allt, spände av direkt när vi saktade av. Trots att jag gör bara busenkla grejer med henne för att det ska vara enkelt och fokus är att hon ska andas och slappna av så är hon en av mina favoriter att jobba med. Kul att klubben tycker det är värt att hon får tömköras lite då!

Side-note är att jag känt mig lite ovan med att just på ridskolan ha så stor frihet under ansvar gällande tömkörningen efter 25 år som elev. Pratade med min instruktör om det när vi släppt ut hästarna och då berättade hon att hennes dotter oroligt ringt henne under pågående lektion för att de sett mig tömköra helt själv och undrade om jag verkligen får det 😂 så skönt att ändå någon har koll på mig 😁

Vad roligt! Igår såg jag ett bra webbinarium om att träna smart mellan ridpassen, både avsuttet med rörlighets- och stabiliserande träning och specifikt om tömkörning. Det gav ännu mer inspiration att jobba mer konsekvent på det sättet med alla hästarna, men kanske framför allt den som inte är ridbar.

Idag har jag invigt mina nya tömmar! Dom är så lätta och nätta, precis som jag önskade. Väldigt ovant att ha så lite i händerna, men jag tror att jag kommer älska dom när jag vant mig. Med tanke på hur nätta dom är hade jag kunnat hantera några fler meter tror jag (dom här är 14 m) men jag tror det räcker för mig ändå. Det allra bästa är att ha ordentliga spännen och slippa karbinhakarna som rör sig och smårycker i bettringarna, det märktes stor skillnad på hästen!

IMG_0403.webp

Hur långa tömmar ska man sikta på till ponny?
Har tömkört med ponnykörtömmar a 8m och det går bra på shettisen med rak tömsättning (heter det så när det går hand-övre ringar-bett?) men blir för kort för b-ponnyn eller om man ska knäppa tömmarna på annat sätt.

Testade med 16m tömkörningstömmar men det blev bara massa töm överallt kändes det som 🤣

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Autistic meltdown
  • Valvaka!
  • Vad är en rimlig hyra/boendekostnad?

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar