Tömkörningstråd!

Bukefalos 30 år!

Hur långa tömmar ska man sikta på till ponny?
Har tömkört med ponnykörtömmar a 8m och det går bra på shettisen med rak tömsättning (heter det så när det går hand-övre ringar-bett?) men blir för kort för b-ponnyn eller om man ska knäppa tömmarna på annat sätt.

Testade med 16m tömkörningstömmar men det blev bara massa töm överallt kändes det som 🤣
Jag har 14 m till halvblod och det funkar. Kanske 12 skulle passa till ponny? 14 funkar säkert också.

5-åringen har vilat drygt en månad och ska nu sättas igång. Tänkte att det skulle gå bra med lite tömkörning på stigarna igår, han har verkat så chill under vilan. Var cool i början men utan förvarning drog han iväg framåt och sparkade bakut. Blev nojig att jag inte skulle kunna hantera fler cirkuskonster på töm i skogen så vi gick till longerringen så han fick rasta av sig. Var glad att jag inte satt på :laugh:

Idag fick vi sällskap och gjorde ett nytt försök i skogen, offroad över stock och sten. Lugn och duktig, vårt största problem var att han hela tiden ville dyka och ta med sig matsäck :meh: Och det känns som att jag glömt bort all hjälpgivning. På måndag kommer min tömkörningshjälp och tar ett joggingpass, det ser jag fram emot!

IMG_0442.webp

Tömkörde bägge gubbarna igår 😁

Dom fick varsin tur på den lilla skogsrundan vi återupptäckte häromdan.
Typ en halvtimme tog det.

Blir alltid lika impad av hur duktiga dom kan vara på att se stigarna. Men måste snitsla upp stigen bättre 🙈

Har ju tränat på å därför mest haft vänstra tömmen 'lös'. I lyckades få den mellan frambenen och det blev lite dramatik, men det löste vi.

D blev det tydlig snabbt att fördelarna med lös töm inte skulle väga tyngre då han spenderade typ hela skogsdelen med näsan i backen 😅 så genom ringen fick det bli. Gissar att han nog spårade I en del? 🤔

Men bägge fick iaf en bra runda, och matte en timme skogsprommis i rask takt 😅 shettis låter alltid lika nice när man ska hinna med att gå bakom..har träningsvärk i framsidan smalbenen redan 🥲

Men såå skönt att jag hittat utrustning som funkar nu 🙈 D får fjärilspadden utöver mattes å gjorden (har en billig mjuk modell). Kört på sidepull innan, men nä, känns inte 'snällare' när man får typ slita i dom... I har ett rakt travbett, och även om han är upprörd när vi står stilla, så när vi väl går så glömmer han bort det 😅
Köpte ett rakt eggbett åt D på vinted som verkar funka bra 😁 visst, hade nästan önskat bettplattor när det blev lite rörigt med vilket håll vi skulle, men det ska ju bli bättre.

Mina syntettömmar jag impulsköpte beggat i fjol (farligt när man ska köpa en grej men säljarn har massor i garaget som oxå är till salu..😗) känns super so far. Inte mätat, men kortare än dom jag kört med, skön tyngd i handen. Inte hittat svirvel som passar, så körde in en rund karbinhake 🙈 hade kaaaanske önskat en ögla att kunna stoppa änden från bettspännet i..menmen.

Nu ska vi bara se om vi kan försöka få oss på volt nån gång oxå 😅

Hur långa tömmar ska man sikta på till ponny?
Har tömkört med ponnykörtömmar a 8m och det går bra på shettisen med rak tömsättning (heter det så när det går hand-övre ringar-bett?) men blir för kort för b-ponnyn eller om man ska knäppa tömmarna på annat sätt.

Testade med 16m tömkörningstömmar men det blev bara massa töm överallt kändes det som 🤣
Jag har sytt ett par 12 m till mina ponnys (A och B) :)

Min häst skrittar bara avsuttet just nu, har promenerat mest men idag tog jag mig tid att tömköra. Sist vi tömkörde hade vi tendens till krångel undan för vänster, och det hade minst sagt blivit värre😅
Duktig i höger men i vänster kunde vi initialt inte ens gå med ställning/böjning på spåret utan att hon svängde (good luck att få till en öppna då) och skänkelvikning undan för vänster gick inte alls, hon bara slängde över rumpan och gick skänkelvikning åt andra hållet😩😅🤣

Skam den som ger sig. Det brann i huvudet på oss båda stundtals men bättre blev det. Öppna på långsidorna funkade fint åt båda håll på slutet ovh skänkelvikning funkade ok på förlängd hörnlinje, men fortsatt krångel på längre linjer. Nu vet jag vad vi ska träna på framåt iaf🤷‍♀️

Tömkörde en ny bekantskap nu ikväll. J, en liten c-ponny som varit skadad och nu ska sättas igång. Supertrevlig ponny med eget driv och kändes väldigt positiv. Volterna var svårt att hitta styrningen fullt ut, men blev bättre och bättre under passet, men sidvärtsröreslerna gick riktigt bra, så där har jag chansen att finjustera mina egna hjälper 👍 Kul!

Tre tömkörningspass denna veckan :)
Två dagar på min OG igångsättningsponny D. Så kul att få komma igång med mer trav med henne, och nästa vecka tror jag det blir lite galopp med! Kul också att tömköra henne två dagar i rad, då jag hittade lite fler nycklar i mig själv för att få det så bra som möjligt. Hon är den ende jag behövt spö på, så fick rättat till lite missar till dag 2. Fick heller inte alls till sidvärtes dag ett, men klart bättre dag två. Kul också för en vuxen ridskoleryttare som såg oss sa att D såg väldigt glad ut när hon jobbade 😍

Sen idag var det J igen. Var utomhus med henne för första gången och det gav lite mer utmaningar, särskilt då det stod en (parkerad) grävmaskin utanför paddocken. Men bra träning för oss båda att hitta vägar att närma oss den. Lite mindre eget driv i henne idag, men fick till riktigt fin skritt emellanåt 👍

Har flera tillgängliga dagar även nästa vecka, så hoppas det finns några hästar för mig att jobba med :)

Har gjort tre pass på töm nu under vår igångsättning, trav och skritt bara. Hon har varit väldigt taggad och duktig. Hon är en lite långsam häst i sina rörelser och jag försöker alltid få henne mer kvick, men nu taggar hon till och bjuder på lite korta och rappa steg med nacken uppåt - himla fint!

Har fortfarande lite problem med att jag tappar henne på vänster och att hon är lite mer styv i sidvärts för vänster. Dock lättare att jobba med det nu när jag kan lägga in trav, faktiskt lite lättare än när vi bara skrittar.
Fortsätter försöka få ordning på styrningen just när jag växlar mellan sidvärts och att kunna avbryta och gå rakt. Fasen så svårt det är. Det blir väldigt mycket "aha, du vill att jag går sidvärts så nu kör jag det hela vägen tills jag kommer till väggen" oavsett vad jag försöker signalera 😅
Fick en bra övning på träningen i måndags med att bara öva på att styra runt som på en fyrkant innanför spåret och ha koll på ytter, och att kunna växla mellan varven och dessutom kunna lägga in lite sidvärts utan att alla vändningar sedan resulterar i ofrivillig skänkelvikning..

Nelly är duktig på öppna längs med spåret på töm och sidvärts på långsidan med fronten mot sargen. Nu försöker jag lära mig att från en öppna kunna smyga över till en förvänd sluta. Det gör vi ofta uppsuttet men jäklar så lurigt det är på töm! Små steg, försöker just nu främst kunna ställa över utan att rumpan åker ut.

IMG_3754.webp

Tömkörning på träning igår igen, och fortfarande duktig häst!

Fortsätter försöka få styrsel på saker. Klarade nu av att vända och gå rakt fram på medellinjen eller kvartslinjen i skritt, men i trav blir det ofrivillig skänkelvikning hela tiden. Flyter hit och dit, när jag lyckas komma i position och stoppa henne från att tex gå skänkelvikning åt höger glider hon över i skänkelvikning åt andra hållet istället. Som den där låten man sjöng som liten vid julgransplundring, ”en slank han dit”😅🤣

Har bra koll och kan växla mellan skolor, rak och skånkelvikning längs spåret men något så basic som att gå rakt fram på medellinjen är tydligen långt över vår nivå just nu🤪🤣

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Valvaka!
  • Dejtingtråden 39

Barn

Hund

• Att vara en usel hundförare/tränare
  • Valpkull!

Katt, Andra Djur