Tomt och hyresgäst

Även "odramatiskt" är dramatiskt i min värld och ger mig sjuk ångest.... :(
Jo, men vilka är alternativen?

1. Låta det vara som det är.
2. Kommunicera med hyresvärden.
3. Flytta.

Det finns ingen mirakellösning. Om du vill få stopp på traskandet över tomten måste du kommunicera med din hyresvärd, det är ofrånkomligt. Att t ex anlägga en rabatt utan att fråga lär resultera i att hyresvärden kommunicerar med dig.

Vad är det värsta som kan hända om du pratar med hyresvärden?
 
Allt är inte svart och vitt, det kanske är det för er, men det är inte så enkelt för mig och kommer aldrig bli det. Jag vågar inte själv och jag har ingen jag kan ta med mig som stöd. Det är inte så lätt. :cry:
 
Allt är inte svart och vitt, det kanske är det för er, men det är inte så enkelt för mig och kommer aldrig bli det. Jag vågar inte själv och jag har ingen jag kan ta med mig som stöd. Det är inte så lätt. :cry:

Jag har faktiskt full förståelse för att du tycker det är läskigt, även om jag inte kan förstå själva känslan. Men faktum kvarstår ändå att det väldigt ofta är så att konflikter undviks bäst genom rak kommunikation. Även om det känns övermäktigt i det här fallet är det nog bra om du funderar över det så att du kan börja förändra ditt tänk. Visst, du kommer kanske aldrig att älska att kommunicera med hyresvärdar och liknande, men du kan garanterat lära dig klara det. Du skrev att du är konflikträdd. Rak kommunikation är ofta ett sätt att undvika konflikter.

Du kan absolut kolla om du på något sätt kan stänga av passagen. Utemöbler som föreslagits ovan behöver du definitivt inte fråga om. Mer permanenta åtgärder beror det sannolikt på vad som står i kontraktet och om det är tillåtet kan du eventuellt få återställa det när du en gång flyttar. Men vad gör du om hyresvärden kommenterar din hypotetiska förlängda häck? Det är kanske din rätt att sätta upp ett staket, men det kan ändå leda till att det kommenteras. Det är ju fullt möjligt att vare sig hyresvärd eller hens släktingar förstår att du ser användandet av passagen som ett problem.
 
Allt är inte svart och vitt, det kanske är det för er, men det är inte så enkelt för mig och kommer aldrig bli det. Jag vågar inte själv och jag har ingen jag kan ta med mig som stöd. Det är inte så lätt. :cry:

Kan du sms:a hyresvärden, eller maila? Det kanske känns lättare för dig att skriva? Själv hade jag på eget bevåg planterat häck eller spikat upp ett staket (om jag inte hade vågat prata med hyresvärden).
 
Allt är inte svart och vitt, det kanske är det för er, men det är inte så enkelt för mig och kommer aldrig bli det. Jag vågar inte själv och jag har ingen jag kan ta med mig som stöd. Det är inte så lätt. :cry:

Fast det är en svart eller vit fråga: antingen gör du något för att stoppa vandrandet över tomten, eller så gör du det inte. Det är inte detsamma som att det är lätt att göra något, dock. Men hur svårt det än är så kommer det inte att upphöra av sig själv när det nu är något som folk gör av vana, så du har i realiteten bara att välja på att leva med det eller försöka sätta stopp för det.

Klart att det är jättestörigt att ha människor som knatar över ens tomt! Jag hade inte stått ut... Hoppas det ordnar sig!
 
Det är just det där att "bara prata" är inte så bara i min värld, det är ungefär som att bestiga mount everest i ett svep. Jag klarar inte det själv och vet inte riktigt hur jag ska göra. :(
Har du någon som kan följa med dig?

Börja med att sätta upp lite blomlådor , snyggt, typ, stoppande men inte totalt stoppande. Lite bord och stolar kanske, snyggt men så att infarten till övergången blir lite mer uppenbart privat. Du kanske kan klura ut det så att det blir snyggt men inte uppenbart konfliktskapande. Tvättlina? En grill och utebord, du behöver ju inte använda det bara byta färska blommor.
 
Kan man skicka ett meddelande till hyresvärd att man önskar staket/förlänging av häcken för att det springs på tomten och att man tycker det är obehagligt med tanke på att en tomt/trädgård inte är allemansrätt på?
 
"Hej,
hoppas allt är bra i vårvädret.

Jag undrar om det finns någon möjlighet att sätta staket eller förlängning av häcken vid min tomt, ibland kan jag störas av att en del väljer att gena över min trädgård.

Hoppas att vi kan hitta någon bra lösning, det hade varit kanon!

Många hälsningar
RedHyuuga"

Hade jag skrivit.
 
Senast ändrad:
Kan man skicka ett meddelande till hyresvärd att man önskar staket/förlänging av häcken för att det springs på tomten och att man tycker det är obehagligt med tanke på att en tomt/trädgård inte är allemansrätt på?

Jag förstår att det känns jobbigt att ta det direkt med värden eller de som går där men tyvärr misstänker jag att ta upp det på det sättet kan skapa en konflikt (att dra in allemansrätten etc). Bättre att (på något sätt) säga till värden att de genar och att du vill kunna vara i fred på tomten.

Edit: @Lovisaleonora har ett jättebra förslag på formulering ovan.
 
Kan man skicka ett meddelande till hyresvärd att man önskar staket/förlänging av häcken för att det springs på tomten och att man tycker det är obehagligt med tanke på att en tomt/trädgård inte är allemansrätt på?
Jag skulle hellre göra som Tara m.fl föreslår. Om hv då säger nåt kan du ta till flera argument om privatliv, hyrd tomt mm. Att det inte är allemansrätt är ju underförstått på en tomt tycker jag.
 
"Hej,
hoppas allt är bra i vårvädret.

Jag undrar om det finns någon möjlighet att sätta staket eller förlängning av häcken vid min tomt, ibland kan jag störas av att en del väljer att gena över min trädgård.

Hoppas att vi kan hitta någon bra lösning, det hade varit kanon!

Många hälsningar
RedHyugga"

Hade jag skrivit.
Jag hade förstås stavat mitt namn rätt förstås meeeen. :p
Jag är urkass på sånt här... :arghh: känns som jag kommer dö... :nailbiting:
 
Ni kan vara lugna jag har inte skrivit någonstans att jag ska dra in rättigheter eller allemansrätten.
Jag är inte den som springer iväg och frågar saker, brukar alltid fundera först innan jag agerar och vänder och vrider på det. Nån har sagt att jag tänker för mycket om man nu kan göra det vet jag inte.
Jag har inget bra sätt att skriva till hyrevärden bara... sms är inte säkert det kommer fram, har varit med om att det inte kommit fram, täckningen är något ostabil här tyvärr å nån mailadress har jag inte heller. Ringa är redan uteslutet av samma skäl som sms, samtalen är ostabila och bryts stup i kvarten.

Att prata direkt med grannen kommer jag inte klara av, dels vet jag inte vad jag ska säga och dels kommer jag dö av ångest.
 
Ni kan vara lugna jag har inte skrivit någonstans att jag ska dra in rättigheter eller allemansrätten.
Jo, precis det skrev du ju faktiskt: "Kan man skicka ett meddelande till hyresvärd att man önskar staket/förlänging av häcken för att det springs på tomten och att man tycker det är obehagligt med tanke på att en tomt/trädgård inte är allemansrätt på?"

Men visst, rätt formuleringar kan vara svåra att komma på. Just därför är @Lovisaleonora s förslag jättebra.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag håller på att se över min ekonomi nu när man blivit (ensamstående) mammaledig och det är ju inget skämt kring att man inte blir rik...
Svar
15
· Visningar
1 041
Senast: Rosett
·
Fritid Jag behöver en ny hobby. Nått jag kan tillbringa alldeles för många timmar på Youtube med att lära mig kring och sen utöva praktiskt...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 692
Senast: Badger
·
Hemmet Vi kommer att flytta inom en inte alltför avlägsen framtid och funderar på att söka oss upp till ungefär 40 mil från där vi bor nu. Ni...
Svar
15
· Visningar
628
Senast: Pilot
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 031

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp