Tomt och hyresgäst

Jo, precis det skrev du ju faktiskt: "Kan man skicka ett meddelande till hyresvärd att man önskar staket/förlänging av häcken för att det springs på tomten och att man tycker det är obehagligt med tanke på att en tomt/trädgård inte är allemansrätt på?"

Men visst, rätt formuleringar kan vara svåra att komma på. Just därför är @Lovisaleonora s förslag jättebra.
Jaja märk ord bara gör det, jättekul eller inte... är inte så imponerad. :meh:
 
Helt ärligt antingen står du ut med hur det är nu eller så tar du kontakt med din hyresvärd.

Det är ingen som kommer att kontakta denne åt dig eller lösa problemet åt dig.
 
Jo, det är väl bra, men vad gör jag om inget händer då?

Hade jag inte klarat av att prata med min hyresvärd hade jag först testar sms:a. Om inte det gick fram av ngt skäl och jag inte fick svar hade jag skrivit ett brev och gått över och lagt i deras brevlåda.
Jag hade börjat med att bara fråga om de kunde be sina släktingar inte gå på min tomt IOM att jag ville vara ostörd hemma.
Hade inte det fungerat hade jag gått vidare ang önskemål om staket eller möblerat hindrande.
Men jag hade börjat med att bara fråga om de kunde sluta.
 
Hyresvärden bor dessvärre inte ens i närheten av mig, hade jag inte varit den jag är idag så hade jag nog löst att fråga rätt ut, men som det är gör jag inte det.
Ska se om jag hittar rätt numer bara, vore lite pinsamt om jag råkade skicka fel. :o
 
Hyresvärden bor dessvärre inte ens i närheten av mig, hade jag inte varit den jag är idag så hade jag nog löst att fråga rätt ut, men som det är gör jag inte det.
Ska se om jag hittar rätt numer bara, vore lite pinsamt om jag råkade skicka fel. :o

Ah! Jag trodde det var till hv de gick. Sorry!
 
Allt är inte svart och vitt, det kanske är det för er, men det är inte så enkelt för mig och kommer aldrig bli det.

Fast det är ju inte vi som är svart/vita. Det är du som känner att antingen är du tyst eller så startar ett krig. Så är det inte. Gråskalan däremellan är gigantisk.

Man ber om saker, diskuterar, kompromissar och kommer fram till en lösning.

... och att man tycker det är obehagligt med tanke på att en tomt/trädgård inte är allemansrätt på?

Här frågar du om en tilltänkt formulering.
Ni kan vara lugna jag har inte skrivit någonstans att jag ska dra in rättigheter eller allemansrätten.
Här förnekar du att du skrivit ovanstående. Fattar inte riktigt.

Nån har sagt att jag tänker för mycket om man nu kan göra det vet jag inte.

För mig är "för mycket" när det bara blir ältande och ingen handling eller resultat.

Brev är för långsamt, vet ju inte ens om det kommer fram... :down:
Du målar upp väldigt mycket problem som inte ens är sannolika. Att brevet inte kommer fram t ex. Varför inte ta det om det nu blir ett problem? Varför ta ut den risken i förskott?
 
Bara en spontan tanke.

Eftersom TS har häst kanske hon kan ta ett par tre trampstolpar (eller plaststolpar) och lite tråd och sätta ut som en liten försynt anvisning om att där finns en tomtgräns. Tar dessutom inte mer än max tio minuter att sätta upp.

Vad tror du @RedHyuuga ? Skulle det kunna funka?

Det blir inget permanent, inget som skadar eller stör. Bara en liten påminnelse om var din tomt är.

Det kan ju helt enkelt vara så att de som går "alltid" har gått där och inte tänker sig för. Är det ett stängselband eller en tråd i vägen så stannar man upp och tänker efter.

Det blir inte lika "stort" och dramatiskt som att skriva ett brev eller ringa. Ingen häck eller något staket. Det är bara några meter tråd. Tar man bort stolparna så ser ingen att där varit något.
 
Fast det är ju inte vi som är svart/vita. Det är du som känner att antingen är du tyst eller så startar ett krig. Så är det inte. Gråskalan däremellan är gigantisk.

Man ber om saker, diskuterar, kompromissar och kommer fram till en lösning.



Här frågar du om en tilltänkt formulering.

Här förnekar du att du skrivit ovanstående. Fattar inte riktigt.



För mig är "för mycket" när det bara blir ältande och ingen handling eller resultat.


Du målar upp väldigt mycket problem som inte ens är sannolika. Att brevet inte kommer fram t ex. Varför inte ta det om det nu blir ett problem? Varför ta ut den risken i förskott?
Men lägg ner att analysera allt och så gnäller ni på att jag överanalyserar när ni gör det själva, snacka dubbelmoral..
 
Bara en spontan tanke.

Eftersom TS har häst kanske hon kan ta ett par tre trampstolpar (eller plaststolpar) och lite tråd och sätta ut som en liten försynt anvisning om att där finns en tomtgräns. Tar dessutom inte mer än max tio minuter att sätta upp.

Vad tror du @RedHyuuga ? Skulle det kunna funka?

Det blir inget permanent, inget som skadar eller stör. Bara en liten påminnelse om var din tomt är.

Det kan ju helt enkelt vara så att de som går "alltid" har gått där och inte tänker sig för. Är det ett stängselband eller en tråd i vägen så stannar man upp och tänker efter.

Det blir inte lika "stort" och dramatiskt som att skriva ett brev eller ringa. Ingen häck eller något staket. Det är bara några meter tråd. Tar man bort stolparna så ser ingen att där varit något.
Tanken har faktiskt slagit mig att sätta sådant staket, som fortsättning på häcken fram till hästhagen. Har ju stängelstråd liggandes. :angel:
 
Även funderat på att ta ett snack med grannen, som också får sin tomt sprungen över, så att ev "stängelstaket" inte stör. Enda nackdelen är att den grannen har sitt hus som fritidshus här, så vet inte när dom kommer nästa gång.
 
Även funderat på att ta ett snack med grannen, som också får sin tomt sprungen över, så att ev "stängelstaket" inte stör. Enda nackdelen är att den grannen har sitt hus som fritidshus här, så vet inte när dom kommer nästa gång.
Du behöver inte fråga!!

Det kan inte störa om du sätter det någon dm in på din tomt.
Du bestämmer över din tomt. Om du ställer en hammock eller drar några meter stängseltråd på din tomt har ingen annan än då något med att göra.

Go girl!
 
Du behöver inte fråga!!

Det kan inte störa om du sätter det någon dm in på din tomt.
Du bestämmer över din tomt. Om du ställer en hammock eller drar några meter stängseltråd på din tomt har ingen annan än då något med att göra.

Go girl!
Jaha, jag tänkte mer att det blir en form av "avspärrning" mot deras tomt, så därför kunde va bra å meddela. Hm, undra hur många stolpar jag skulle behöva, får nog inköpa några typ plaststolpar, lätt att ta dän när man ska klippa gräset me. :angel:
 

Liknande trådar

Hemmet Jag håller på att se över min ekonomi nu när man blivit (ensamstående) mammaledig och det är ju inget skämt kring att man inte blir rik...
Svar
15
· Visningar
1 041
Senast: Rosett
·
Fritid Jag behöver en ny hobby. Nått jag kan tillbringa alldeles för många timmar på Youtube med att lära mig kring och sen utöva praktiskt...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 692
Senast: Badger
·
Hemmet Vi kommer att flytta inom en inte alltför avlägsen framtid och funderar på att söka oss upp till ungefär 40 mil från där vi bor nu. Ni...
Svar
15
· Visningar
628
Senast: Pilot
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 026

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Mat till kräsen liten valp
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp