Tonåringar som söker tröst med sex...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tonåringar som söker tröst med sex...

*knapplån*
Bjud hem tjejen och prata med henna och sonen, prata med hennes föräldrar.
Diskutera med sonen om hur ni båda ska sluta röka tillsammans.
 
Sv: Tonåringar som söker tröst med sex...

Allvarligt talat - då jag var i 15 årsåldern (som tjejen är) hade jag nog tagit livet av mig om min killes föräldrar ringt mina föräldrar och berättat att vi haft sex. Allvarligt alltså. Mina föräldrar kunde inte prata om sådant, och de hade fryst ut mig ur familjen om de fått ett telefonsamtal om sådant. Så att man ska ringa till flickans föräldrar ska man vara säker på att det är ok att prata om sex och att hon har en bra relation med sina föräldrar. Och har hon det vet de säkert om det redan.

Lär grabben ta ansvar. Prata lite med tjejen när du träffar henne. Men ring inte hennes föräldrar om du inte känner dem.
 
Sv: Tonåringar som söker tröst med sex...

Tål du inte lite bitska svar så strunta i det här inlägget.


otrolig skrev:
Fyfarao... Det är minsann inte lätt att vara tonårs förälder, har jag märkt...

Min grabb på 13 år har under 5 månaders tid varit tillsammans en 15/16 årig tjej! :eek: DOCK under mina protester!!! De har aldrig fått sovit över hos varandra. Oftast så har min pojk hälsat på hemme hos henne. Max 2 ggr/vecka. Sen träffas de ju på skolan varje dag...
Hade du reagerat om det var en 13 årig tjej med en två-tre år äldre pojkvän? En snart fjortonåring och en nyss fyllen femtonåring kan ju tillochmed gå i samma klass, så åldersskillnaden är inte så stor. Har de varit ihop i fem månader bord eman kunna räkna förhållandet som någorlunda seriöst. Varför protesterar du?

Min grabb mår inge bra alls: Har växt upp hos sin far, som under alla år haft typ "1000" tjejer fram o tillbax, som bott tillfälligt hos dem också har de gjort slut på kort tid osv... Hans far är rätt sträng, festat ofta med barnen hemma hos sig m.m... Det jag vill säga är att min pojk INTE haft en trygg uppväxt! Jag har under årens lopp FÖRSÖKT få pappan bättra sig ang vissa punkter och HAN har även FÖRSÖKT, men det har visat sig vara hopplöst... Efter en incident som hände hemma hos pappan, beslutade jag (och pojken) att han skulle flytta hem till mig för gott!
Nu förstår jag inte riktigt vad hans flickvän hade med pappan och festarna att göra.

Min grabb hade skaffat sig en äldre tjej, ca 4 månader innan han flyttade hem till mig. Jag fick inte reda på detta förrän han flyttade hem till mig! :eek: Och jag protesterade DIREKT, men pappan hade annan synpunkt... (JAG anser att det kan vara "farligt" att låta en ung grabb med vällande hormonförändringar, träffa en äldre "erfaren" tjej som DESSUTOM OCKSÅ verkar må rätt dåligt och ha en ostabil familj?!)
Snälla, 4 månader? Fyra månader är ingenting. Ska han träffa en flickvän som är på dagen lika gammal som honom?

Jag påstår absolut inte att MIN familj är perfekt! MEN jag gör allt jag kan för att få mina barn att bli trygga, känna sig omtyckta av mig och försöka vara lagomt kärleksfull/sträng mot dem!

Till det STORA problemet: Min grabb har börjat röka! OCH han är JÄTTEKAXIG och påpekar högljutt varje dag att han är SÅÅÅ röksugen o vill att jag ska köpa cigaretter åt honom!!!
Visst...Hans far och hans nuvarande sambo är "storrökare" och jag försöker sluta; röker max 1-2 cigg/dag. MEN jag försöker få honom att förstå det dumma OCH farliga i det hela... OCH han får ju egentligen inte röka än, pga hans unga ålder...
Ska berätta med en liten historia: Min kompis föräldrar har alltid rökt och även om min kompis aldrig har gjort det så har hon alltid kännt suget. Men hon har hållit sig borta i 16 år tills det inte gick längre. Hon började röka för att hennes föräldrar gjorde det. Så i det här läget anser jag att man kan skylla på dig (och även hans pappa med sambo). Hur mycket tror han på dig när du berättar för honom hur farligt det är med att röka och sedan efter samtalet går ut och tänder en cigg? Prata med honom och sluta rök själv.

Detta är dock inte det största problemet: DET är att jag kom på honom för några dar sen att han o hans flickvän har haft sex!!!!! :eek: Vet inte om det är bara en gång el fler... Han har erkänt. Fast han "kommer inte ihåg" om det bara var en gång... :cry: JAG har fått världens ångest och mår skitdåligt efter jag fick reda på detta...
Om båda vill och de skyddar sig så varför inte?

Jag är LIVRÄDD att det kommer hända nått och att hon blir gravid!!! Både jag och min mor var väldigt unga när vi fick våra första barn... :crazy: Måste ringa och berätta för flickans föräldrar, som antagligen inte vet nått?! Men jag har gruvat mig så för detta... Har knappt sett dem överhuvudtaget. När jag skulle hälsa på hennes mor en gång när jag hämtade min grabb, så kikade hon bara fram från köksdörren en snabbis och pep "hej" (?) och försvann in i köket igen! Så familjen verkar lite småknepig?! :confused:
Hur kan du från ett ord av mamman "veta" att familjen är småknepig? Hur vet du att hon just i det ögonblicket skulle ta ut en plåt från ugnen, och inte hade tid för småprat men ändå ville hälsa? Prata med din son om skydd.

Nu vet jag inte vad som kommer hända mellan dem, då de bor "för långt" från varandra OCH att hon går ur 9:an nu... Jag bara hoppas på att de glider från varandra OCH att jag kan få min pojk att må bättre och känna sig tryggare här hemma hos mig och hans syskon!
Varför tror du att det är för en flickvän han är otrygg. Varför kan han inte va ihop med en tjej och vara trygg samtidigt? Vet du ens om ifall han känner sig otrygg?

Lite hjälp, råd, tips vore hemskt uppskattat då jag tycker det är jättesvårt att veta hur jag ska hantera en sådan här situation?!! :confused: :cry:

PS. Jag tror inte min son förstår ALLVARET med vad de har gjort OCH att han INTE får röka för mig!!! Jag har dock beslutat att han måste få kontakt med en kurator/psykolog, då han är hemskt orolig av sig och inte alls mår bra... Jag älskar "mina änglar" och vill dem det allra bästa i denna vimsiga värld! :love: DS.
Om han inte förstår allvaret med dessa enormt "farliga" händelser med hans flickvän så drar jag slutsatsen att:
1) Du har inte pratat med honom eller förklarat
2) Han har noll respekt för dig



Jag blir rädd när jag läser sånt här :crazy:
 
Sv: Tonåringar som söker tröst med sex...

Snuffsan skrev:
Allvarligt talat - då jag var i 15 årsåldern (som tjejen är) hade jag nog tagit livet av mig om min killes föräldrar ringt mina föräldrar och berättat att vi haft sex. Allvarligt alltså. Mina föräldrar kunde inte prata om sådant, och de hade fryst ut mig ur familjen om de fått ett telefonsamtal om sådant. Så att man ska ringa till flickans föräldrar ska man vara säker på att det är ok att prata om sex och att hon har en bra relation med sina föräldrar. Och har hon det vet de säkert om det redan.

Lär grabben ta ansvar. Prata lite med tjejen när du träffar henne. Men ring inte hennes föräldrar om du inte känner dem.

Men du kan inte ta dig själv som exempel. Lika lite som du "vet" att hon skulle göra som du, lika lite "vet" du om det är precis tvärtom. Hon kanske har jättebra föräldrar?

Jag tror visst att nicket Otrolig kan ta kontakt. Kanske ringer man inte och säger: "min son och din dotter har sex!", utan inleder ett samtal om att de unga tu ju är ett par och jag känner ett ansvar... osv.

OM det är så att hon inte kan tala om sex med sina föräldrar, så är dettta ett ypperligt tillfälle för hennes föräldrar att få lära sig (av en annan ansvarsfull förälder) att man faktiskt BÖR ta ansvar för sina barn och deras eventuella sexuella relationer.

Visst hade jag också skämts ögonen ur mig, men mina konservativa föräldrar till trots så hade de inte blivit förvånade om min pojkväns föräldrar ringde till dem ang. vår relation. Visst hade det varit "ovanligt" och "konstigt" att någon tog ett sådant initiativ, men kanske hade det gett dem den kraft som det faktiskt krävs att vara tonårsförälder.

Bara för att de valde att sticka huvudet i sanden och lämna alla stora beslut i mina händer så innebär inte det att det inte hade BRA för dem eller mig. Tvärtom tror jag att det hade varit bra om någon annan hade visat att det är viktigt att vara FÖRÄLDER och inte bara försörjare. :smirk:

I övrigt tycker jag att Freddie hade en hel del bra poänger. :bow:
 
Senast ändrad:
Sv: Tonåringar som söker tröst med sex...

Jag med..

Jag blir livrädd över det faktum att föräldrar frågar på nätet hur de ska göra för att uppfostra sina barn, jag blir livrädd över det faktum att föräldrarna reagerar först när ungarna är 13 och gör drastiska saker för att få uppmärksamhet.

Förstår att du Orolig (?) sitter i en svår sits men jag tycker du ska söka hjälp. Din son skulle nog må bra av en stödfamilj och du av att få stöd av nån annan vuxen.

När din son säger såna saker till dig har det gått för långt och att tro att han kommer ändra sig om du skrämmer iväg tjejen är naivt.

Tyvärr, du är alldeles för sent ute. Värderingarna och tryggheten skulle din son ha fått som liten. Nu behöver ni hjälp utifrån för att bryta spiralen.
 
Sv: Tonåringar som söker tröst med sex...

Men herregud... varför skulle man inte få skriva här för att få vägledning när man oroar sig för sina tonåringar? Vad är det att bli "rädd" för? Om jag inte missförstått seniorforumet så är det tillåtet att vädra sina tankar om vad som helst här? Att vara osäker på hur man ska hantera en situation gör inte en person olämplig som förälder!
Jag hoppas att du inte tar åt dig för mycket av de negativa inläggen här orolig. Givetvis är det inte för sent för dig att vara en trygg och stabil förebild för din son!
Men det kan även vara en bra idé att kontakta BUP så att sonen får det stödet OCKSÅ!
Du har ju fått en massa råd här, ta till dig av dem som känns rätt för dig! Magkänslan brukar vara bra att gå efter!
 
Sv: Tonåringar som söker tröst med sex...

När jag var tretton år träffade jag en jättetrevlig kille som var sjutton år . Han jobbade hos en granne till mig och jag smög runt där hela sommaren för att få en skymt av HONOM :love: . Jag städade grannens hus för att få äta middag tillsammans med killen ifråga. En kväll när jag låg och sov knackade han på mitt fönster, och när jag öppnade kysste han mig, SÅÅÅÅ romantiskt. Vi var ett par i några månader och gjorde både det ena och det andra.... :o .
Jag är fortfarande rätt glad i honom trots att vi idag är gifta på varsitt håll... Och röker gör jag också.
 
Sv: Tonåringar som söker tröst med sex...

Du kanske bprde sluta röka och be hans pappa göra detsamma? Inte så konstit att han börjar röka om ni också gör det....

Du kan inte stoppa han från at ha sex. Försök bara få honom att förstå att det är bra att skydda sig. Nu vet inte jag hur deras relation är eller hur ni är som en familj men det är nog ingen ide att "förbjuda" honom från att ha sex eller ringa hennes föräldrar, för det kommer bara få dom att göra det igen och de kommer bara tycka om varandra mer. Acceptera att din son håller på att bli vuxen och vill utforska livet. Han kommer inte vara ett barn hela livet. Sedan tycker jag att ni iställetska gå till terapeut TILLSAMMANS med både dig, hans pappa och hans sambo och din son. Det är INTE din son det är fel på, det är isf er vuxna det är fel på, barnets hälsa är resultatet av eran tillvaro.
 
Sv: Tonåringar som söker tröst med sex...

Min pojkvän förlorade sin oskuld när han var tolv, och han har ett nomalt förhållande till sex och kärlek.

Att han röker är inget konstigt. Barn gör inte som man säger, de gör som man gör.
 
Sv: Tonåringar som söker tröst med sex...

Jag tycker att du ska försöka vinna din sons förtroende istället för att skvallra. Han flickvän är ju över 15 år och det är inget konstigt med att man har sex då så jag har svårt att se vart dom gjort så hemsk fel. Om du blir arg över en sådan sak som är väldigt känslig då man är tonåring så lägger du skam över sex som handling och det har jag väldigt svårt för. Viss han är i yngsta laget men det är ändå redan gjort och du kan inte göra det ogjort. Jag har haft pojkvänner som varit två år yngre och jag tycker inte det är speciellt konstigt.
Självklart ska du ta "snacket" med din son och gärna med hans flickvän närvarande. Bjud på en kopp te och berätta att du är orolig och hur viktigt det är att skydda sig bla bla. Fråga om ni kan göra en deal om rökningen, att ni båda slutar och bestäm något ni båda ska göra med pengarna ni "tjänar" på att inte röka.
Men att bli arg och förbjuda honom att träffa tjejen kommer bara att driva honom bort från dig. Det är inte alltid så lätt att vara tonåring, det är många känslor inblandade och risken är stor att man driver iväg sina barn genom att förbjuda och skambelägga saker.
Du skriver dessutom att den här tjejen verkar ha det jobbigt hemma, då tycker jag verkligen inte du sak stänga henne ute. Varför måste dom träffas hos henne, varför kan du inte bjuda hem henne på middag och anstränga dig för att lära känna henne. Vem vet, hon kanske är en jättefin tjej och det är ju inte hennes fel om hennes föräldrar är knepiga. Din son ser ju något väldigt speciellt hos henne iallafall.
Jag fattar att det känns jobbigt och att du är ledsen, arg och besviken. Men jag tror att du kommer att vinna mest då det gäller förhållandet till din son om du stöttar honom och låter honom veta att han kan berätta sånt här för dig och att han kan komma och prata med dig utan att du blir arg. Det är ju trots allt bättre att han är ärlig än att han känner sig tvingad att gå bakom ryggen på dig.
Lycka till iallfall!
 
Sv: Tonåringar som söker tröst med sex...

Angående MIN SONS PSYKISKA HÄLSA:
Min pojk är helt sex fixerad. Håller ständigt på att fjanta sig angående sex, hemma! "Knulla mig hit o knulla mig dit" låtar , juckar i luften ect... Har även kollat på porrbilder på nätet åtskilliga gånger TROTS mina förbud! (Jag VET att det är "normalt" att (speciellt) killar har ett sådant intresse från tidig början.) Jag tycker absolut INTE att det är ok!!! :mad: (För tillfället har han 1 månaders dataförbud!)
TYVÄRR så har nästan allt dåligt kommit från hans far! Inte för att förtala pappan på något vis, men det är sant; SEX: Pappan har ofta en massa sjuka skämt om det och har porrfilmer+tidningar dåligt gömda, så att pojken har tittat på dem! SPRIT: Pojken har varit med om MÅÅÅNGA vuxna fyllefester, då även pappan blivit våldsam! OTRYGG UPPVÄXT: Då pappan ofta lämnat pojken ensam hemma, när han har jobbat. (innan han hade sin sambo) Pojken har känt sig tvingad till många hemsysslor. Ofta fått skäll och klagomål istället för beröm och positiva attityder. Ohållbara löften, som pappan ofta brutit. Lögner o svek...
Detta är inga spekulationer från min sida, utan ren fakta! Min pojk har berättat väldigt mkt efter han flyttat hem till mig! Och jag tycker det känns underbart att min son känner att han kan lita på mig och vill prata ut om saker och ting! Även om han nu inte berättar allt...

Angående POJKEN och MIG:
Ska hjälpa min son till 100% när det gäller skolan!!! Ska söka hjälp/stöd åt min pojk hos BUPP, även hjälp/stöd till MIG som förälder, så jag vet hur jag ska bemöta min som på rätt sätt! Kunna hjälpa honom att komma upp på fötter igen och få det lyckliga/drägliga liv som han förtjänar!!! :love:

Angående tonårs FÖRHÅLLANDET:
Jag ska ta ett ordentligt samtal med min pojk och hans flickvän, någon dag; angående sex och samlevnad! :crazy: :angel: Det "enda" som jag hört pojken lärt sig av sin far, ang sex är att man måste skydda sig; annars får man betala en massa pengar till blivande mamman sen!!! :eek: (Jösses!) Min grabb och tjejen försöker få mig gå med på att de ska få sova över hos varandra: DÄR GÅR GRÄNSEN! Jag kan som sagt inte hindra dem från att ha sex med varandra, MEN jag kan visa dem att jag inte godtar det hur som helst! Sova över hos varandra får de göra när pojken blivit lite äldre! Punkt slut! ;)

Angående FÖRÄLDRARNA:
Jag har bestämt mig för att inte prata med hennes föräldrar, då jag är lite orolig över hur tjejen mår och att tror att hennes relation till föräldrarna inte är den bästa... Skulle det resultera i något extremt, typ självmord el dyl, skulle jag aldrig orka leva med det!!! :cry: *orolig*

Angående SKOLAN:
Det sista året så har det bara blivit värre o värre för honom i skolan! Han har mer el mindre struntat totalt i allt som har med skolan att göra! Skolkat från lektioner och suttit tillsammans med tjejen på hennes raster. Orkar inte koncentrera sig på lektionerna, tänker bara på rökning och på tjejen...Har aldrig med sig läxor hem ect. Han har själv erkänt att han inte har ork/lust! (Tjejen har också problem med skolan; Min grabb har berättat...) Flamsar runt när han är på lektionerna och stör både lärare o elever. ÄNDÅ är han egentligen "känd" för att vara en "lugn" och snäll kille! Jag har dock gjort klart för honom att så länge skolan blir lidande, så blir det inga träffar med tjejen heller! Gossen min har IG i nästan alla ämnena!!! :cry:

Angående ÅNGER:
Jag ångrar mig bittert att jag inte tagit hand om pojken tidigare! Har inte haft den rätta "styrkan" att ta tag i det, förrän nu. När det redan är för sent?! (Jag har varit fullt medveten om att jag skulle bli tvingad att gå till rätten med det!) Men...Talesättet lyder ju: Bättre sent än aldrig! Det är bara att hoppas! :love:
 
Närhet och vuxenstöd

Den här tjejen erbjuder tydligen något som din son behöver. Det bästa du kan göra är nog att visa intresse för deras relation, och glädje.

Bjud hem tjejen till er. Laga lite god mat och prata, prata, prata. Nästan alla ungar gillar att prata om känslor.

Om de får förtroende för dig kommer de att fråga dig om råd. Du kan hjälpa dem att utveckla sin relation i en positiv riktning. Vad som helst kan komma fram, t ex att tjejen vill bli med barn! :eek: Då får du inte flyga i taket, för då kommer hon se till att hon blir med barn utan din vetskap. Visa i så fall istället intresse för hennes bakomliggande tankar. Vill de ha barn för att bevisa sin kärlek? Ja, i så fall kan du föreslå andra sätt att bevisa kärleken på, t ex förlovning. Vill hon ha barn för att få utlopp för omvårdnande känslor? Ja, då kanske de kan skaffa ett djur istället, så länge.

Barn och ungdomar behöver vägledning. Oftast vet de precis vilka behov de har, men de väljer ofta fel sätt att få utlopp för dem. Om de får förtroende för dig och vågar prata om sina behov, då kan du vara stödet/problemlösaren som fixar så att behoven uppfylls samtidigt som de negativa konsekvenserna minskas.

Din son låter väldigt intressant och spännande! Var glad för att du får chans att följa en så speciell ung killes liv! Dessutom bor ni i Sverige. Mycket kan hända utan att det leder till total och livslång katastrof!
 
Sv: Tonåringar som söker tröst med sex...

(ingen senior men jag är tvungen)
jag tror INTE att dina förbud mot porr eller förbud mot whatever kommer hjälpa dig alls. Tvärtom. Din son är 13. TRETTON. Jag är inte förvånad över att han "håller på" som du beskriver att han gör.. Alla tonåringar har ju sina perioder, jag hade min (den hälsar fortf på ibland :smirk:) , likaså min syster och antagligen kommer min bror också ha sin..
Och som flera andra skrivit så tror jag att du bara förstör din relation med din son om du förbjuder honom att ha sex etc. etc. Du säger att du är rädd för att ett barn ska komma till världen. Och det kommer komma ett barn till världen om du inte INFORMERAR din son om allt nödvändigt om sex. Sex är inte fel, inte heller porr.
När jag pratade med min mamma om att jag ville börja äta p-piller sa hon "ja, självklart. åh min älskling håller på att bli stor." Och det är just vad din son håller på att bli - STOR! Face it!
 
Sv: Tonåringar som söker tröst med sex...

Jag tycker att det är märkligt att du skriver (i första inlägget) "Till det STORA problemet: Min grabb har börjat röka!". Vad du berättar nu så är ju rökningen det minsta av era problem.

Det är hög tid att du och grabbens pappa sätter er ner och bestämmer er för hur ni vill att sonens uppväxt ska se ut i fortsättningen. Ni har ett stort attityds-problem och rökningen är bara ett uttryck för detta. Det är nog dags att gå på djupet och börja prata om sonens framtid med skola, kompisar, fritid osv. Dags för fasta ramar och regler.
 
Sv: Tonåringar som söker tröst med sex...

Havreflinga: Vad du är klok! :bow:

Orolig: Du är en bra mamma i en besvärlig situation med idéer för hur du ska lösa den till det bästa. Angående att du är orolig för skolan så är det väl bra att din son bara är 13 år, det finns gott om tid för honom att komma på rätt spår! Det är inte försent för någonting!
 
Sv: Tonåringar som söker tröst med sex...

otrolig skrev:
Angående MIN SONS PSYKISKA HÄLSA:
Min pojk är helt sex fixerad. Håller ständigt på att fjanta sig angående sex, hemma! "Knulla mig hit o knulla mig dit" låtar , juckar i luften ect... Har även kollat på porrbilder på nätet åtskilliga gånger TROTS mina förbud! (Jag VET att det är "normalt" att (speciellt) killar har ett sådant intresse från tidig början.) Jag tycker absolut INTE att det är ok!!! :mad: (För tillfället har han 1 månaders dataförbud!)
TYVÄRR så har nästan allt dåligt kommit från hans far! Inte för att förtala pappan på något vis, men det är sant; SEX: Pappan har ofta en massa sjuka skämt om det och har porrfilmer+tidningar dåligt gömda, så att pojken har tittat på dem! SPRIT: Pojken har varit med om MÅÅÅNGA vuxna fyllefester, då även pappan blivit våldsam! OTRYGG UPPVÄXT: Då pappan ofta lämnat pojken ensam hemma, när han har jobbat. (innan han hade sin sambo) Pojken har känt sig tvingad till många hemsysslor. Ofta fått skäll och klagomål istället för beröm och positiva attityder. Ohållbara löften, som pappan ofta brutit. Lögner o svek...
Detta är inga spekulationer från min sida, utan ren fakta! Min pojk har berättat väldigt mkt efter han flyttat hem till mig! Och jag tycker det känns underbart att min son känner att han kan lita på mig och vill prata ut om saker och ting! Även om han nu inte berättar allt...

Angående POJKEN och MIG:
Ska hjälpa min son till 100% när det gäller skolan!!! Ska söka hjälp/stöd åt min pojk hos BUPP, även hjälp/stöd till MIG som förälder, så jag vet hur jag ska bemöta min som på rätt sätt! Kunna hjälpa honom att komma upp på fötter igen och få det lyckliga/drägliga liv som han förtjänar!!! :love:

Angående tonårs FÖRHÅLLANDET:
Jag ska ta ett ordentligt samtal med min pojk och hans flickvän, någon dag; angående sex och samlevnad! :crazy: :angel: Det "enda" som jag hört pojken lärt sig av sin far, ang sex är att man måste skydda sig; annars får man betala en massa pengar till blivande mamman sen!!! :eek: (Jösses!) Min grabb och tjejen försöker få mig gå med på att de ska få sova över hos varandra: DÄR GÅR GRÄNSEN! Jag kan som sagt inte hindra dem från att ha sex med varandra, MEN jag kan visa dem att jag inte godtar det hur som helst! Sova över hos varandra får de göra när pojken blivit lite äldre! Punkt slut! ;)

Angående FÖRÄLDRARNA:
Jag har bestämt mig för att inte prata med hennes föräldrar, då jag är lite orolig över hur tjejen mår och att tror att hennes relation till föräldrarna inte är den bästa... Skulle det resultera i något extremt, typ självmord el dyl, skulle jag aldrig orka leva med det!!! :cry: *orolig*

Angående SKOLAN:
Det sista året så har det bara blivit värre o värre för honom i skolan! Han har mer el mindre struntat totalt i allt som har med skolan att göra! Skolkat från lektioner och suttit tillsammans med tjejen på hennes raster. Orkar inte koncentrera sig på lektionerna, tänker bara på rökning och på tjejen...Har aldrig med sig läxor hem ect. Han har själv erkänt att han inte har ork/lust! (Tjejen har också problem med skolan; Min grabb har berättat...) Flamsar runt när han är på lektionerna och stör både lärare o elever. ÄNDÅ är han egentligen "känd" för att vara en "lugn" och snäll kille! Jag har dock gjort klart för honom att så länge skolan blir lidande, så blir det inga träffar med tjejen heller! Gossen min har IG i nästan alla ämnena!!! :cry:

Angående ÅNGER:
Jag ångrar mig bittert att jag inte tagit hand om pojken tidigare! Har inte haft den rätta "styrkan" att ta tag i det, förrän nu. När det redan är för sent?! (Jag har varit fullt medveten om att jag skulle bli tvingad att gå till rätten med det!) Men...Talesättet lyder ju: Bättre sent än aldrig! Det är bara att hoppas! :love:

Alltså, jag tycker det låter som du är helt rätt ute. Jag skulle gjort som du. Ta kontakt med BUP! Har själv en tretton snart fjortonårig hormonstinn kille hemma. Jag skulle också reagerat om han hade den inställningen till sex som du beskriver, äldre flickvän, rökning och slarv med skolan.

Du låter mycket klarsynt! Du känner till vad som troligtvis ligger bakom din sons beteende med hans uppväxt. Det är ju inget man kan göra något åt nu och det hjälper ju inte pojken med att hitta en syndabock.
Pappans beteende kan ju inte du ändra på och troligtvis är nog inte pappan beredd att ändra på sig för pojkens skull heller.

Nej, du är helt rätt ute! Se framåt och försök att hjälpa din pojke här och nu. Att ta kontakt med BUP är kanonbra tror jag.

Mitt förslag är också att du försöker göra mycket saker tillsammans med din son. Att umgås! Ta honom med och handla. Titta på TV tillsammans. Spela spel. Ut och promenera. Hälsa på släkt och vänner. Han är ju bara tretton år.

Lycka till! Det låter som din son har en kanonbra mamma som bryr sig!
 
Sv: Tonåringar som söker tröst med sex...

Knapplån
Det är ett mycket känt faktum att barn till rökare som FÖRBJUDER sina barn att röka ÍNTE börjar röka i lika stor utsträckning som barn till rökare som säger - Jag kan ju inte förbjuda dig för jag röker ju själv.
Som någon sa - barn är barn o vuxna vuxna.

Ang övriga så håller jag med Fredde o Prinsessfeminist o Kat.

Sen till er som har era EGNA teorier om rökning sprit o dyl
Det finns ett direkt samband mellan att börja röka tidigt och missbruk av alkohol, sambandet är vetenskapligt fastställt genom fleråriga studier och vill ni ha siffror så kontakta Länsnykterhetsförbundet....
 
Sv: Tonåringar som söker tröst med sex...

break_a_leg skrev:
Vågar man som förälder "säga ifrån" på ett konstruktivt sätt och visa att man menar vad man säger så tror jag faktiskt inte att det skulle finnas så mycket "tonårsproblem" som det faktiskt finns idag.

Kan inte låta bli att undra om du har erfarenhet av egna tonåringar... :crazy:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Har en 15 åring som just nu driver mig till vansinne. Han har betygsvarning i SEX ämnen nu inför terminsavslutet i 8an och han skiter...
Svar
18
· Visningar
3 298
Senast: Tassa
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 044
Senast: mars
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 209
Senast: Whoever
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
4 024
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp