Tonåringar som söker tröst med sex...

Status
Stängd för vidare inlägg.
O

otrolig

Fyfarao... Det är minsann inte lätt att vara tonårs förälder, har jag märkt... :cry:

Min grabb på 13 år har under 5 månaders tid varit tillsammans en 15/16 årig tjej! :eek: DOCK under mina protester!!! De har aldrig fått sovit över hos varandra. Oftast så har min pojk hälsat på hemme hos henne. Max 2 ggr/vecka. Sen träffas de ju på skolan varje dag...

Min grabb mår inge bra alls: Har växt upp hos sin far, som under alla år haft typ "1000" tjejer fram o tillbax, som bott tillfälligt hos dem också har de gjort slut på kort tid osv... Hans far är rätt sträng, festat ofta med barnen hemma hos sig m.m... Det jag vill säga är att min pojk INTE haft en trygg uppväxt! Jag har under årens lopp FÖRSÖKT få pappan bättra sig ang vissa punkter och HAN har även FÖRSÖKT, men det har visat sig vara hopplöst... Efter en incident som hände hemma hos pappan, beslutade jag (och pojken) att han skulle flytta hem till mig för gott! Min grabb hade skaffat sig en äldre tjej, ca 4 månader innan han flyttade hem till mig. Jag fick inte reda på detta förrän han flyttade hem till mig! :eek: Och jag protesterade DIREKT, men pappan hade annan synpunkt... (JAG anser att det kan vara "farligt" att låta en ung grabb med vällande hormonförändringar, träffa en äldre "erfaren" tjej som DESSUTOM OCKSÅ verkar må rätt dåligt och ha en ostabil familj?!)

Jag påstår absolut inte att MIN familj är perfekt! MEN jag gör allt jag kan för att få mina barn att bli trygga, känna sig omtyckta av mig och försöka vara lagomt kärleksfull/sträng mot dem!

Till det STORA problemet: Min grabb har börjat röka! OCH han är JÄTTEKAXIG och påpekar högljutt varje dag att han är SÅÅÅ röksugen o vill att jag ska köpa cigaretter åt honom!!! :eek: :(
Visst...Hans far och hans nuvarande sambo är "storrökare" och jag försöker sluta; röker max 1-2 cigg/dag. MEN jag försöker få honom att förstå det dumma OCH farliga i det hela... OCH han får ju egentligen inte röka än, pga hans unga ålder...

Detta är dock inte det största problemet: DET är att jag kom på honom för några dar sen att han o hans flickvän har haft sex!!!!! :eek: Vet inte om det är bara en gång el fler... Han har erkänt. Fast han "kommer inte ihåg" om det bara var en gång... :cry: JAG har fått världens ångest och mår skitdåligt efter jag fick reda på detta...

Jag är LIVRÄDD att det kommer hända nått och att hon blir gravid!!! Både jag och min mor var väldigt unga när vi fick våra första barn... :crazy: Måste ringa och berätta för flickans föräldrar, som antagligen inte vet nått?! Men jag har gruvat mig så för detta... Har knappt sett dem överhuvudtaget. När jag skulle hälsa på hennes mor en gång när jag hämtade min grabb, så kikade hon bara fram från köksdörren en snabbis och pep "hej" (?) och försvann in i köket igen! Så familjen verkar lite småknepig?! :confused:

Nu vet jag inte vad som kommer hända mellan dem, då de bor "för långt" från varandra OCH att hon går ur 9:an nu... Jag bara hoppas på att de glider från varandra OCH att jag kan få min pojk att må bättre och känna sig tryggare här hemma hos mig och hans syskon!

Lite hjälp, råd, tips vore hemskt uppskattat då jag tycker det är jättesvårt att veta hur jag ska hantera en sådan här situation?!! :confused: :cry:

PS. Jag tror inte min son förstår ALLVARET med vad de har gjort OCH att han INTE får röka för mig!!! Jag har dock beslutat att han måste få kontakt med en kurator/psykolog, då han är hemskt orolig av sig och inte alls mår bra... Jag älskar "mina änglar" och vill dem det allra bästa i denna vimsiga värld! :love: DS.
 
Sv: Tonåringar som söker tröst med sex...

Men herregud, förstår inte hur du tänker om du hetsar upp dig så över att de har haft sex. Sex är ju något helt naturligt mellan två människor som är kära i varandra?
Om du är rädd att hon ska bli gravid, fråga istället om de skyddar sig.

Att han röker är väl en annan sak, du får väl helt enkelt ta itu med det och tala om för honom att du inte accepterar att han gör det. Kan dock vara svårt när du själv röker.
 
Sv: Tonåringar som söker tröst med sex...

Vad du ska göra angående rökningen vet jag inte, men du kan inte hindra honom från att ha sex - så upplys honom i ämnet! Prata om preventivmedel, könssjukdomar, graviditeter, köp kondomer till honom och säg att "Jag kan inte hindra dig från att ha sex, men skydda dig!".

Jag var bara ett år äldre än din pojk när jag hade sex första gången och det var det enda min mamma sa; "Skydda dig!". Och jag tror det är det bästa och det enda man kan göra, för då känner man som barn att föräldern har lite förtroende för en, att man kan gå dit när man behöver prata och man behöver inte smyga med det eller ljuga om det.

Men ring INTE till tjejens föräldrar, för dels är flickan inte ditt ansvar och din pojk är inte flickans föräldrars ansvar. Och de facto; du kan inte hindra dem vad du än gör. Uppmuntra behöver du givetvis inte heller, men som sagt - upplys, informera, var där!

Som sagt, rökningen kan jag inte säga nåt om då jag aldrig ens tjuvrökt, men jag "tror mig veta" vad som funkar när det gäller tidiga sexdebuter då jag och flera av mina vänner varit tidiga och det har gått mer eller mindre bra beroende på hur föräldrarna reagerat. Jag har - mig veterligen - aldrig varit gravid, aldrig fått nån könssjukdom eller nåt sånt, just för att jag från början kunde vara öppen med det - det är lättare att göra något rätt om man inte behöver lägga en massa energi på att vara tvärsöver och ljuga och smussla.
 
Sv: Tonåringar som söker tröst med sex...

Du skriver att du inte tycker om att han röker och har sex. Men det är ju så hans föräldrar "uppför" sig. Du skriver att hans pappa, som han växt upp hos har korta förhållanden med olika tjejer hela tiden och att både du och han röker. Första steget är ju att ni som är vuxna ser till att ändra era beteenden fort som fasen. Hur ska grabben kunna "förstå allvaret med det han gjort" när det är något han lärt sig av er?


Vem köper cigaretter till honom? Du?
 
Sv: Tonåringar som söker tröst med sex...

Dubbelmoralens näste verkar det som. :smirk:
 
Sv: Tonåringar som söker tröst med sex...

otrolig skrev:
Fyfarao... Det är minsann inte lätt att vara tonårs förälder, har jag märkt... :cry:
...
Jag tror inte min son förstår ALLVARET med vad de har gjort OCH att han INTE får röka för mig!!! Jag har dock beslutat att han måste få kontakt med en kurator/psykolog, då han är hemskt orolig av sig och inte alls mår bra... Jag älskar "mina änglar" och vill dem det allra bästa i denna vimsiga värld! :love: DS.

Förstår att det inte kan vara lätt! Du gör ju det bästa du kan för honom, först genom att "ta hem" honom och förstår att om han mår dåligt är det bra för honom att prata med någon utomstående! :bow:
En undra bara: varför bodde pojken hos sin pappa om det inte var bra för honom?
Att han "tuffar sig" och vill att du ska köpa cigaretter kanske är ett test för att se var dina gränser går? Sen är det ju alltid mest effektivt att säga att han inte får om du inte röker själv ;) (men det vet du ju, och att försöka sluta är verkligen bra gjort! :) )
Ta kontakt med en psykolog (ring VCT) och hjälp och stötta din son så att han går dit!
Håller mer övriga som säger att det viktiga är att han skyddar sig och att din son känner att han kan prata med dig, så prata i lugn och ro om att han måste skydda sig om han har sex. Sex lär han nog fortsätta ha, så se till att han har kondomer och att han kan komma till dig med ev. frågor!
Hoppas att det blir bra!
 
Senast ändrad:
Sv: Tonåringar som söker tröst med sex...

Värst va skåningarna var hyggliga då :crazy:

Så allt som ungarna gör beror på föräldrarna ??? Hmmm, högst underligt...
Jag är uppväxt under ordnade förhållanden utan varken sprit eller cigaretter..föräldrar med skapliga inkomster och inge knepigt....JAG har både rökt och röker fortfarande, supit skallen av mig, svurit och varit allmänt störig.....OM mina föräldras leverne skulle vara det som JAG gjorde så stämmer inte det alls.....Min SON har aldrig rökt, svär nästan aldrig och festa nån helg och det började han med i 18 års ålder ungefär....OM jag skulle vara den felande länken så borde han ju betett sig som mig då ??!!

Hoppas att ni inser att det inte är så enkelt att fostra barn som ni verkar att tro....och framför allt inte lägga skulden på en förtvivlad förälder...fult gjort. :mad:
 
Sv: Tonåringar som söker tröst med sex...

hmm.. tror det blir värre om du är så överbeskyddande
eller vad man ska kalla det, att han har haft sex det är väll inte ovanligt att man kan ha när man är 13, rökningen är något som bara han själv kan sluta med, även om du kommer försöka stoppa honom så kommer han göra det bakom ryggen. tonnåringar funkar ju så..
 
Sv: Tonåringar som söker tröst med sex...

Så "orolig" ska bara rycka på axlarna och säga "jaha, vill du ha sex och röka så gör det, jag bryr mig inte"? Är det att vara överbeskyddande att bry sig om sin son och vilja förhindra att han dels håller på med något som skadar hans hälsa och kan göra sin tjej gravid? :rofl: nej du!
"Tonåringar funkar ju så"
Nej, det gör de inte.
 
Sv: Tonåringar som söker tröst med sex...

Nejdå, det är inte alla barn som tar efter föräldrarnas fel, men när det händer ska man inte undra varför han beter sig så. Man kan aldrig tala om för någon annan att den ska sluta med ett beteende så länge man själv håller på. En förälder som själv röker kan inte dömma sitt barn som gör samma sak.

Jag undrar en gång till: Vem köper cigaretter till honom?
 
Sv: Tonåringar som söker tröst med sex...

Förresten... Angående rökningen. Kanske ni kan göra en gemensam sluta-röka-ansträning? Klarar ni det båda två så sticker ni utomlands eller gör nåt annat kul?
 
Sv: Tonåringar som söker tröst med sex...

Jag tycker INTE att det är "helt normalt" att ha sex med varandra pga kärlek, när man är 13 år! :( Anser att man fortfarande är ett litet barn FASTÄN man har börjat fått hår lite här o där, kan få stånd och har fått starka sexuella drifter!

Hemma visar han sitt rätta jag, hur liten han egentligen är... VARFÖR har man en gräns på 15 år gällande sex egentligen?! När man egentligen kan börja när man är 10!!! :mad: Gällande tjejen, som ÄR byxmyndig är det ju en annan sak!

DET JAG ÄR MEST RÄDD FÖR ÄR ATT DET KOMMER ETT LITET BARN TILL VÄRLDEN, gjort av barn!!! :cry:

JAG hade fått en VÄLDIGT nogrann undervisning av min mor gällande sex och att skydda sig! ÄNDÅ blev jag med barn när jag var 17 år!!! (Min mor var 15 år, när hon fick mig!) Man är inte tillräckligt stor för att ta ett sådant ansvar: Vi ville ju inte "käka kola me papper på" när jag och min pojkes pappa hade sex! Och glömsk me piller var jag, vi trodde inte att jag kunde bli med barn, då "det funkade ändå"! :crazy: Och resultatet blev min "lilla" grabb! Oplanerad, men ändå välkommen till världen!
 
Sv: Tonåringar som söker tröst med sex...

Psykskaft skrev:
hmm.. tror det blir värre om du är så överbeskyddande
eller vad man ska kalla det, att han har haft sex det är väll inte ovanligt att man kan ha när man är 13, rökningen är något som bara han själv kan sluta med, även om du kommer försöka stoppa honom så kommer han göra det bakom ryggen. tonnåringar funkar ju så..

Att tycka att man som 13-åring inte ska ha sex eller röka är väl inte vad jag skulle kalla överbeskyddande...

Man kan kanske inte skylla allt på föräldrarna, men där ligger säkert mkt av problemet. Vågar man som förälder "säga ifrån" på ett konstruktivt sätt och visa att man menar vad man säger så tror jag faktiskt inte att det skulle finnas så mycket "tonårsproblem" som det faktiskt finns idag.
 
Sv: Tonåringar som söker tröst med sex...

:mad: Det var det dummaste jag har hört!!!!! :mad: Inte tusan skulle väl JAG köpa cigg åt honom, när jag inte vill att han ska röka!!!!! From idag, ska jag kassera cigaretterna här hemma! Ska inte röka mer! OCH jag är VÄLDIGT nogrann med att ALDRIG ha spritflaskor famme, så mina barn ser!!! Förresten så har jag inte druckit på flera månader! Jag har dessutom ALDRIG druckit, när mina barn har varit hemma! :smirk: Det ska de inte behöva uppleva: synen av sina fulla föräldrar...
 
Sv: Tonåringar som söker tröst med sex...

Jag hade sex pga KÄRLEK när jag var 14. Den var som tonårsskärlek är, men den var äkta och ärlig och vi hade det bra. Det är INTE din sak att avgöra vad de två känner för varandra, den rätten har du INTE som förälder.

Och du kan ju inte anta att den här flickan är precis som du; kanske är hon fruktansvärt noga med att ta sina piller, kanske är de båda jättenoga med kondom? Du kommer aldrig få veta om du inte frågar och pratar om det, och du kommer definitivt förlora kontrollen om du börjar förbjuda honom. Börjar du med förbjud och straff och annat så kommer det nog bli en självuppfyllande profetia av det hela...
 
Sv: Tonåringar som söker tröst med sex...

jag menade inte att hon bara skulle rycka på axlarna, men sex betyder inte alltid barn, om hon nu är 15-16 år så har hon säkert preventivmedel, det kanske är något man kan snacka om, det tycker jag iaf.

men rökningen kanske är något som om, vet inte riktigt hur jag ska formulera mej, kanske är svårt att sluta med om alla röker hemma för honom, hans kompisar håller säkert oxå på. men att jag tror att han inte kommer lyssna så mkt på vad du som förälder säger. det var det jag menade med att tonnåringar funkar så.

tycker nog inte att du behöver inte vara så orolig för sexet. men det kanske du är eftersom du fick honom så tidigt. men det är ju inget jag vet något om..
 
Sv: Tonåringar som söker tröst med sex...

Jag frågade om det var du som köpte cigg till honom pga det du skrev i första inlägget.

Sprit minns jag inte att jag påstått att du missköter? Var fick du det ifrån?

Men det är ju bra att du tar ansvar och slutar röka. Hans pappa, klarar han också det?
 
Sv: Tonåringar som söker tröst med sex...

Glömde:
Han "får" cigaretter från en "kompis" i 9:an! Hans tjej röker också. Förresten, man brukar väl be äldre kompisar att köpa cigg åt en va?! Det enda jag vet är att jag ALDRIG kommer köpa cigg åt honom! (Törs knappt ge honom pengar längre, då jag är rädd att han på något vis kommer köpa cigg för dem-i smyg!)

Ang varför han bott hos sin far: Vi hade gjort upp så när vi separerade. Av det jag har sett/hört som hans pappa gjort, har jag som sagt försökt "pratat förstånd" men honom-dock utan resultat. Pappan har vägrat gå med på att jag ska ha vårdnaden (rädd för att betala underhåll, antagligen)! De sista gångerna det hände saker där hemma (oftast oroligheter i samband med fylla/fester/barn), så varnade jag honom att nu snart går jag inte med på det här längre! Och till slut fick jag gå till rätten med det hela... SÅ VARKEN JAG ELLER MIN POJK HAR INTE HAFT DET LÄTT ALLA GÅNGER!!! Till slut ville inte pojken våran bo kvar hos pappan och ville flytta hem till mig! Och GIVETVIS fick han det!!! (efter att varit i kontakt med domstol...) JAG kan med stolthet säga att jag "bara" haft 2 fasta förhållanden, sen min oskuld blev taget och 15 år framåt! Så jag hoppas att det inte är för sent att ge min pojk den trygghet, som han har förlorat hos sin far... :confused:
 
Sv: Tonåringar som söker tröst med sex...

Snuffsan skrev:
Nejdå, det är inte alla barn som tar efter föräldrarnas fel, men när det händer ska man inte undra varför han beter sig så. Man kan aldrig tala om för någon annan att den ska sluta med ett beteende så länge man själv håller på. En förälder som själv röker kan inte dömma sitt barn som gör samma sak.

Jag undrar en gång till: Vem köper cigaretter till honom?

Fast där håller jag inte med dig. Det är visserligen dumt att röka som vuxen och gör en inte till en speciellt bra förebild för sina barn, men hon är ju som sagt vuxen och då innebär det faktiskt att det är en hel del som man får göra som man inte får göra när man är barn. Jag tycker definitivt man kan försöka förbjuda rökningen och på alla sätt visa att man absolut inte accepterar den. Att göra nån gemensam sluta-röka-grej tycker jag bara är löjligt. Grabben kan ju knappast ha hunnit bli inbiten nikotinist och dessutom är det precis som att jämställa honom med en vuxen, alt. att mamman inte längre är mamma utan kompis - "jag och morsan håller på att sluta röka tillsammans". Kompisar har de, föräldrar som vågar vara vuxna däremot, är det ibland sämre med! Däremot är det ju skitbra om du (mamman) kan sluta.

Ett annant exempel på detta med saker som vuxna får göra och inte barn är ju att dricka alkohol. Jag tycker tex inte man ska supa sig redlös så att barnen ser (eller överhuvudtaget när man har ansvar för barn), absolut inte, men att visa att man kan dricka ett glas vin till maten tex (när man är vuxen alltså) är ju att visa på ett normalt förhållande till alkohol anser jag. Barn måste lära sig att vissa saker är för vuxna och inte för barn!

När det gäller sex så är det ju som sagt var mycket svårare än rökningen att "förbjuda" men samtidigt inte alls nödvändigt eller självklart att ha när man bara är 13 år tycker jag. Då är man fortfarande barn och teoretiskt sett så kan ju faktiskt flickan (som är straffmyndig) dömas för sexuellt utnyttjande av minderårig i detta fallet (om vi ska dra saker till sin spets).
Jag hade själv sexdebut rätt tidigt, 14-15 nångång, och i ärlighetens namn, så här i efterhand så tycker jag inte att det hade gjort nåt om mina föräldrar hade talat om detta lite mer på allvar. Att jag gott borde väntat lite med tanke på alla risker man utsätter sig för, både fysiskt (ev graviditet, könssjukdomar etc) och psykiskt (press att nån gång göra nåt man inte vill men inte är stark nog att stå emot, skuldkänslor, dåligt självförtroende etc)
Jag hade nog inte riktigt bra sex förrän jag började komma upp i 20-årsåldern och över det. Och jag är inte nån pryd människa precis...

Vildvittra
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Har en 15 åring som just nu driver mig till vansinne. Han har betygsvarning i SEX ämnen nu inför terminsavslutet i 8an och han skiter...
Svar
18
· Visningar
3 301
Senast: Tassa
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 044
Senast: mars
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 209
Senast: Whoever
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
4 028
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp