Tonåringar som söker tröst med sex...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tonåringar som söker tröst med sex...

Till att börja med:
Sex är ingenting som i sig är farligt. Det är inte traumatiskt och ger inga men, ifall alla inblandade gör rätt och gör vad de vill, inget mera. Sex är trevligt, ÄVEN om man råkar vara "för ung" enligt föräldrarnas sätt att se det.

Det du bör göra är att tala med din son om preventivmedel och skydd mot sjukdomar. Det är din uppgift. Hindra honom från att ha sex har du varken möjlighet eller moralisk rättighet att göra.

För att gå till problemet däremot - rökningen, så gör barn som du gör, inte som du säger.
Kanske kan du få honom att sluta om du går ihop med honom och gör en deal? Ni slutar båda röka: och som belöning så åker ni på en trevlig semester, eller något, ihop ifall ni lyckas.
 
Sv: Tonåringar som söker tröst med sex...

Skriker jag åt dig? Fl`åt isf!
 
Sv: Tonåringar som söker tröst med sex...

otrolig skrev:
VARFÖR har man en gräns på 15 år gällande sex egentligen?!

Den gränsen har kommit till för att skydda barn från övergrepp från vuxna. Den är inte till för att hindra jämnåriga (elelr nästan jämnåriga, i det här fallet) från att ha frivillig sex med varandra.
 
Sv: Tonåringar som söker tröst med sex...

Jo det skulle vi kunna göra. Vi har ju planerat en semester ihop... Ska berätta för honom att jag lagt av med rökningen totalt nu! (Har rätt lätt att sluta, bara jag ger mig själva den på det...)

Angående att neka honom att ha sex: Det har jag förstått från första början att jag inte kan hindra honom. Men att få honom FÖRSTÅ att jag INTE tycker om det, är lite värre... Är rädd att få det att verka som jag godtar det hur som helst! Barn mår INTE bra av att få göra precis hur de vill, utan att ha en fast hand som skyddar dem...

Egentligen skulle jag velat kontaktat tjejens föräldrar. Vad jag förstått, så används väldigt sällan kondomer pga "känslan" vid samlag. De kanske gör det i början, men sen då?! :( Det bästa vore ju om tjejen kunde börja äta p-piller. Men jag kanske gör bort mig totalt, om jag ringer?! Voj, voj, voj!!! :confused:
 
Sv: Tonåringar som söker tröst med sex...

Finns det någon annan än jag med tonårsbarn , som har haft tidig sexdebut?!! Hur har NI bemött erat barn, när ni fått reda på det?!! *nyfiken*
 
Sv: Tonåringar som söker tröst med sex...

Din fasta hand behöver inte ligga i förbud. Det kan ligga i förtroende. Om du visar att du litar på hans omdöme, så kommer han troligt att lägga större vikt vid dina förmaningar och råd.
Försök skapa en sådan stämmning mellan er att du är den första han skulle gå till om det blev problem.

Jag föreslår att du pratar om preventivmedel, och då företrädelsevis kondom, eftersom det är det enda som skyddar mot könssjukdomar, med ditt barn. Du kan berätta om att man inte är mogen att ha sex om man inte kan ta det ansvaret det innebär med skydd och annat, eftersom det kan ge konsekvenser. Du kan vara "pinsam morsa" och prata med både honom och henne när de är i krokarna. Du kan köpa kondomer åt honom och berätta om hur kvinnor, mens och befruktning fungerar.
 
Sv: Tonåringar som söker tröst med sex...

ps. Jag tycker VISST att du som orolig förälder kan ringa till hennes föräldrar och tala med dem om din oro. Om du håller dig från att lägga skuld på henne eller dem, så kommer de att förstå dig, tror jag.

Visst, ungarna kommer att tycka ni är jättepinsamma, men innerst inne kommer de att veta att ni gör det för att ni bryr er om dem.
 
Sv: Tonåringar som söker tröst med sex...

otrolig skrev:
Jo det skulle vi kunna göra. Vi har ju planerat en semester ihop... Ska berätta för honom att jag lagt av med rökningen totalt nu! (Har rätt lätt att sluta, bara jag ger mig själva den på det...)

Angående att neka honom att ha sex: Det har jag förstått från första början att jag inte kan hindra honom. Men att få honom FÖRSTÅ att jag INTE tycker om det, är lite värre... Är rädd att få det att verka som jag godtar det hur som helst! Barn mår INTE bra av att få göra precis hur de vill, utan att ha en fast hand som skyddar dem...

Egentligen skulle jag velat kontaktat tjejens föräldrar. Vad jag förstått, så används väldigt sällan kondomer pga "känslan" vid samlag. De kanske gör det i början, men sen då?! :( Det bästa vore ju om tjejen kunde börja äta p-piller. Men jag kanske gör bort mig totalt, om jag ringer?! Voj, voj, voj!!! :confused:

Du tror inte varenda jäkla unge räknar ut att föräldrarna inte gillar att de har sex innan de är 30..? :smirk: Tro mig, det vet han!

Ring INTE hennes föräldrar! Än en gång, det är INTE ditt ansvar eller din rätt att göra det! Om de hade sysslat med nåt olagligt hade det varit en annan femma, men det de gör är varesig olagligt eller skadligt om de gör det för att de vill det och om de skyddar sig.
 
Sv: Tonåringar som söker tröst med sex...

otrolig skrev:
Egentligen skulle jag velat kontaktat tjejens föräldrar. Vad jag förstått, så används väldigt sällan kondomer pga "känslan" vid samlag. De kanske gör det i början, men sen då?! :( Det bästa vore ju om tjejen kunde börja äta p-piller. Men jag kanske gör bort mig totalt, om jag ringer?! Voj, voj, voj!!! :confused:

Alltså, jag blir alldeldes rädd över det här resonemanget. Ska du lära honom att tjejen ska fixa så det inte blir barn? Det är två som har samlag, det är två som har ansvar. Han får se till att han inte gör henne gravid, hon får se till att inte bli gravid. Och p-piller skyddar inte mot könssjukdomar. Han använder kondom både för sin egen och för tjejens skull.

Lär din son att är man stor nog att ha samlag är man stor nog att se till att skydda sig! Lär honom ta ansvar för sin del, det ska väl inte en jämnårig tjej behöva göra!

Jag har en dotter, hade du ringt mig och sagt att "eftersom våra barn har sex så får du se till att din dotter skaffar p-piller" så hade jag blivit tvärilsk på dig. Inser du inte hur korkat det är?
 
Sv: Tonåringar som söker tröst med sex...

Jag tycker du gör rätt som reagerar. Jag inser inte heller varför det skulle vara fel att tala med flickans föräldrar? Hennes föräldrar och du är vuxna, de unga tonåringarna är fortfarande beroende av er både känslomässigt, ekonomiskt och fysiskt.

Trådar om vad som är "bra" ålder för sexdebut har tidigare förekommit och jag vill inte gå in på det - utan just din första frågeställning. Du misstänker att din son söker "tröst" genom sex och du beskriver hur han vuxit upp.

För mig blinkar alla möjliga varningslampor. Han är mycket ung (vad jag vet är de flesta pojkar runt 17 när de har sexdebut) och han verkar inte må bra själsligen.

Så, för att vara konkret, så hade jag gjort följande:

1) Tala med sonen "heart to heart" och försök att få honom att fundera på vad han tror är orsaken till varför han söker sig till äldre flickor

2) tala med flickans föräldrar och visa att du tar beteendet på allvar och att du tar ansvar

3) Ringa BUP och be att få hjälp och stöd med situationen.

Oavsett huruvida sex är till för alla oavsett ålder, om sex är rätt för "nästan jämngamla" eller annat, så är pojken minderårig och flickan kan anklagas för våldtäkt.

I övrigt gör du helt rätt som slutar att röka! :bow:

*styrkekramar* Ta det lugnt och gå metodiskt tillväga nu.
 
Senast ändrad:
Sv: Tonåringar som söker tröst med sex...

Tassetass skrev:
Ring INTE hennes föräldrar! Än en gång, det är INTE ditt ansvar eller din rätt att göra det! Om de hade sysslat med nåt olagligt hade det varit en annan femma, men det de gör är varesig olagligt eller skadligt om de gör det för att de vill det och om de skyddar sig.

Olagligt är precis vad det är! :mad:

Varför skall föräldrar INTE diskutera med varandra? Föräldrar talar med skolan om betyg, med varandra om klassresor, föräldrar deltar i barns och ungdomars aktiviteter. varför skulle de försvinna från jorden yta så snart det handlar om sex?

Är det någon gång man behöver stöd så är det väl när man är ung och skall utforska sin egen sexualtitet och identitet?

Jag hade noll kommunikation med mina föräldrar när jag hade min första pojkvän. Nog hade jag uppskattat (även om det varit pinsamt) att ha en relation till mina föräldrar där jag kunde lita på dem. Varför skall barnet/ungdomen lämnas helt åt sitt öde?

Förklara gärna för mig varför barnen inte skall få vägledning när det gäller så viktiga saker som sexuella relationer? Ingen gång är man väl så sårbar som då? :confused:
 
Sv: Tonåringar som söker tröst med sex...

I teorin är det olagligt, men jag har mycket, MYCKET svårt att tro att en 15-årig tjej skulle kunna fällas för sexuellt utnyttjande av en 13-årig pojke. Dessutom är lagen som sagt till för att skydda barn från att VUXNA ska utnyttja dem, en 15-årig tjej är dels inte vuxen och mig veterligen inte straffmyndig?

Föräldrarna ska finnas där och ge stöd, JA. Men de ska inte gå bakom ryggen på sina barn, inte utan att ens ha försökt att prata med sina egna barn. Vägledning får man från sin förälder som talar med en mellan fyra ögon, inte från att föräldrarna pratar med varandra och bestämmer ens öde.
 
Sv: Tonåringar som söker tröst med sex...

Tassetass skrev:
I teorin är det olagligt, men jag har mycket, MYCKET svårt att tro att en 15-årig tjej skulle kunna fällas för sexuellt utnyttjande av en 13-årig pojke. Dessutom är lagen som sagt till för att skydda barn från att VUXNA ska utnyttja dem, en 15-årig tjej är dels inte vuxen och mig veterligen inte straffmyndig?

Det som kan hända om detta anmäls är nog att de sociala myndigheterna blir inkopplade.
 
Sv: Tonåringar som söker tröst med sex...

Och det skulle säkert göra sonen mycket tryggare och säkerställa hans framtida lycka. "Jag hittar någon som tycker om mig, vi har kul och visst jag är rätt ung för att ha sex men vi vill båda två - och så kommer morsan och anmäler henne så att jag aldrig mer får se henne". Svinbra.
 
Sv: Tonåringar som söker tröst med sex...

Tassetass skrev:
I teorin är det olagligt, men jag har mycket, MYCKET svårt att tro att en 15-årig tjej skulle kunna fällas för sexuellt utnyttjande av en 13-årig pojke. Dessutom är lagen som sagt till för att skydda barn från att VUXNA ska utnyttja dem, en 15-årig tjej är dels inte vuxen och mig veterligen inte straffmyndig?

Föräldrarna ska finnas där och ge stöd, JA. Men de ska inte gå bakom ryggen på sina barn, inte utan att ens ha försökt att prata med sina egna barn. Vägledning får man från sin förälder som talar med en mellan fyra ögon, inte från att föräldrarna pratar med varandra och bestämmer ens öde.

Var har jag sagt att föräldrarna skall bestämma barnens öde? och varför tror du att diskussionen skulle äga rum utan barnens iblandning? Det bästa vore väl om föräldrarna först fick kontakt med varandra och sedan gemensamt talade med barnen?

Oavsett hur gammal förövaren är så är det inte lagligt. Eftersom vi talar om två omyndiga personer här, så är föräldrarna ansvariga. Därför tycker jag att det är just det föräldrarna skall göra. De skall ta ansvar.

Men du utgår ifrån att detta skall ske bakom ryggen på barnen. Varför tror du det? Och i vilken mening är det att gå bakom ryggen på barnen om man som vuxna bestämmer hur man skall agera?

Enligt min mening så är det viktigt att barnen känner att alla vuxna är med och stöttar, diskuterar och bestämmer gemensamma riktlinjer. Och man kan visst förbjuda för barnen att göra vissa saker.
 
Sv: Tonåringar som söker tröst med sex...

Har jag skrivit att jag tycker att hon ska anmäla? Jag svarade bara på vad som händer när yngre tonåringar gör något som polisanmäls och som de ev är skyldiga till.
 
Sv: Tonåringar som söker tröst med sex...

Tassetass skrev:
Och det skulle säkert göra sonen mycket tryggare och säkerställa hans framtida lycka. "Jag hittar någon som tycker om mig, vi har kul och visst jag är rätt ung för att ha sex men vi vill båda två - och så kommer morsan och anmäler henne så att jag aldrig mer får se henne". Svinbra.

Du är ju inte sann! :eek:

Varför skulle just mamman vara den som i så fall anmäler? Det finns andra vuxna i samhället som också kan känna ett engagemang i att barnet skall må bra.

Har du inte läst hela historien om pojken? det handlar inte om en brådmogen, oerhört ansvarsfull 13-åring som fått de bästa förutsättningarna i livet. Snarare om en vilsen själ.

Men fine, du tycker att förvirringen skall bestå därför att "ingen skall bestämma över sexuellt aktiv 13-åring". När skall han få hjälp tycker du? När han nått sin pappas ålder och blivit sexmissbrukare?

För mig låter det som om pojken söker lindring för sin ångest, en slags tröst i att vara någon nära. Vem vet förresten om han blivit sexuellt untyttjad tidigare av pappans alla "väninnor" eller pappan själv?

Det finns många frågetecken och jag tycker att du visar prov på en stor nonchalans med dina råd till trådskrivaren.

Återigen - NÄR blev det fel att vara en engagerad förälder?
 
Sv: Tonåringar som söker tröst med sex...

Precis som alla andra kan jag bara ge svar utifrån mig själv och mina värderingar - I det här fallet är "jag" en 19-år gammal (ung), mentalt instabil och obildad kvinna. Inte heller är jag mamma och har givetvis inte någon som helst rätt att döma dig som förälder eller människa (vilket jag anser att ingen annan heller äger rätt att göra).

Att röka vid din sons ringa ålder är naturligtvis varken lämpligt, lagligt eller försvarbart. Vi påverkas alla av vår omgivning och det har varit lätt för din son att skylla sin rökning på dig som själv är rökare. Givetvis blir det svårare för dig om du samtidigt måste försvara din egen rökning, men - Du är vuxen och han är barn. Varken han gillar det eller ej så finns det saker som man är berättigad att göra som vuxen, men inte som barn. Du är hans förmyndare, han bor i ditt hem och du är också den som försörjer honom. Försök dock inte lösa alla problem själv; om du känner att du behöver hjälp med din sons beteende utifrån ska du inte vara rädd för att be om det!

Angående sexuellt umgänge vid 13-års ålder är det (som andra har påpekat) mycket riktigt förbjudet i lag. Här skulle jag dock rekommendera upplysning i stället för förbud. Din son har trots sin låga ålder sina egna värderingar och har med hjälp av dem rätt att göra sina egna val. Du bör ingripa när din son begår ett brott (i det här fallet är det trots allt flickan som begår brottet), äventyrar sin egen eller andras hälsa eller på något annat sätt försätter sig själv eller någon annan i fara.
Graviditet och könssjukdomar är ju mycket riktigt eventuella följder av ett samlag och som mor till din tonåring har du rätt att fråga i de fall du undrar! Använder de skydd? Är de själva medvetna om riskerna? Sex är och förblir trots allt något av det mest riskabla en ung människa kan syssla med i tonåren.

I frågan om det är lämpligt att ringa flickans föräldrar eller inte ställer jag mig tvekande till att ens komma med förslag. Mitt hjärta säger mig dock att du inte ska behöva underrätta dem utifall det inte föreligger misstanke om att din son på något sätt känner sig tvingad till att ha sex! Vad säger ditt hjärta?

MVH Fredrika
 
Sv: Tonåringar som söker tröst med sex...

prinsessfeminist skrev:
Du är ju inte sann! :eek:

Varför skulle just mamman vara den som i så fall anmäler? Det finns andra vuxna i samhället som också kan känna ett engagemang i att barnet skall må bra.

Har du inte läst hela historien om pojken? det handlar inte om en brådmogen, oerhört ansvarsfull 13-åring som fått de bästa förutsättningarna i livet. Snarare om en vilsen själ.

Men fine, du tycker att förvirringen skall bestå därför att "ingen skall bestämma över sexuellt aktiv 13-åring". När skall han få hjälp tycker du? När han nått sin pappas ålder och blivit sexmissbrukare?

För mig låter det som om pojken söker lindring för sin ångest, en slags tröst i att vara någon nära. Vem vet förresten om han blivit sexuellt untyttjad tidigare av pappans alla "väninnor" eller pappan själv?

Det finns många frågetecken och jag tycker att du visar prov på en stor nonchalans med dina råd till trådskrivaren.

Återigen - NÄR blev det fel att vara en engagerad förälder?

Har inte sagt att det är fel att vara engagerad förälder, men jag anser inte att det är rätt väg att gå bakom ryggen på barnet i fråga.

Ingen av oss vet nånting om hur pojken mår, om hans sexuella aktivitet är relaterad till de problem som vart - kanske är de, kanske inte. Men att en 13-åring har sex är inte ovanligt och man kan ju inte ANTA att ALLA 13-åringar som sexdebuterar är skadade av sin uppväxt och mår psykiskt dåligt.

Att han visar brister i ansvar säger jag inte emot, i och med rökningen, men inte heller här kan man anta att den ansvarslösheten även gäller i sexlivet. Det är därför jag tycker att man ska ta det här med barnet i fråga, mellan fyra ögon, inte bakom ryggen eller förbjuda eller nåt sånt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Har en 15 åring som just nu driver mig till vansinne. Han har betygsvarning i SEX ämnen nu inför terminsavslutet i 8an och han skiter...
Svar
18
· Visningar
3 300
Senast: Tassa
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 044
Senast: mars
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 209
Senast: Whoever
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
4 024
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp