Tonårstrender

Era svar fick mig att minnas mera.

Skärp på höfterna, endera flera smala/ett långt som gick flera varv) eller så ett brett.

En tid hade vi även ett streck med vit ögonpenna ovanför eyelinern:confused:
 
Jag var tonåring på 80-talet.

-Axelvaddar.
- Breda skärp på höften.
- smala skärp i jeansen.
- Pastellfärger, neonfärger, mintgrönt och korallrosa.
- Korta byxben.
- Converse
- Snö och stentvättade jeans och jeansjackor.
- Pingvinärm
- Träningsoverall, gärna i pastellfärg.
- Micky Muse-tröjor som var tre nummer förstora (gärna med träningsoverallen under så luvan hängde ut)
- Byxbenen nerstoppade i sockorna
- Fruit of the loome- tröjor.
- Munkkappor
- Skipants med hällor under foten ihop med en oversize-tröja med ett bälte i midjan 🙈🙈🙈🙈🙈
Alla de snyggaste grejerna 🤣🤣🤣
 
Förutom mjukisbyxtrenden jag skrev om i den andra tråden så:

- Gummiband längst ner på byxbenen?! Det var en kortvarig men mycket märklig trend
- JL-tröjor, helst hoodies med JL-loggan i skriven med stora silvriga bokstäver på bröstet
- Canada Goose-jackor
- Byxor från Cheap Monday
- Curlingkängor - jag blev SÅ lycklig när det visade sig att mamma hade ett par gamla som passade mig!
- En klänning/tunika från Gina Tricot som alla i min skola hade. Den var i trikå, hade ett sidenband i midjan och kom i en massa olika färger. Jag hade en mörkblå och det är väl ungefär det enda från den tiden som jag skulle kunna tänka mig att ha på mig även idag :p

Och så minns jag fortfarande hur upprörd (på riktigt upprörd) jag var när stuprörsjeans blev populära. Jag kunde verkligen inte fatta hur man kunde tycka det var så snyggt, och jag minns väldigt tydligt hur jag satt och klagade över det till min kompis i sommarstugan på sommarlovet mellan 7:an och 8:an. Ungefär två månader senare köpte jag mitt egna första par stuprörsjeans och tyckte det var det snyggaste som fanns...
 
En skum modegrej som förekom - och jag har försökt hitta bild för det är svårt att förklara - och kanske bara i vår stad? Insydda ”kilar” i vitt på jeansen (gärna 501or). Slutet av 80-talet var verkligen lite galet...

Tänk er hur en Adidasbyxa ser ut med vita ”stripes” på sidan (det märks inte alls att jag inte alls är intresserad av kläder va?) och låt sedan den ömma modern (det var mödrarna på den tiden) sy in breda sådana i jeansen... Har ingen aning om vad det kallades mer än ”kilar”.

Jag min stackare hade en mamma som absolut inte skulle förstöra nya byxor så jag var killös! Jag hängde inte med de hippaste om man säger så, jag hängde med hästarna...
 
Jag var tonåring i mitten av 70-talet, minns V-jeans, efter det långa, breda jeans som gick ner över platåskorna. Silkepolo med kortärmad skjorta över. Bussarong. Aldrig behå 😜 Lugg som tejpades och sprayades i en stor lock över ena ögat. Pagefrisyrer (vilket jag aldrig kunde ha med självlockigt hår på ”fel” håll)
 
Jag var tonåring i mitten av 70-talet, minns V-jeans, efter det långa, breda jeans som gick ner över platåskorna. Silkepolo med kortärmad skjorta över. Bussarong. Aldrig behå 😜 Lugg som tejpades och sprayades i en stor lock över ena ögat. Pagefrisyrer (vilket jag aldrig kunde ha med självlockigt hår på ”fel” håll)

Pagefrissyren gjorde ju comeback på tidigt 90-tal. Jag gav mig på den, med mitt tjocka hår. Brorsan sa att jag såg ut som ett atombombsmoln :cautious:
 
En skum modegrej som förekom - och jag har försökt hitta bild för det är svårt att förklara - och kanske bara i vår stad? Insydda ”kilar” i vitt på jeansen (gärna 501or). Slutet av 80-talet var verkligen lite galet...

Tänk er hur en Adidasbyxa ser ut med vita ”stripes” på sidan (det märks inte alls att jag inte alls är intresserad av kläder va?) och låt sedan den ömma modern (det var mödrarna på den tiden) sy in breda sådana i jeansen... Har ingen aning om vad det kallades mer än ”kilar”.

Jag min stackare hade en mamma som absolut inte skulle förstöra nya byxor så jag var killös! Jag hängde inte med de hippaste om man säger så, jag hängde med hästarna...

Man klippte även av benen på jeansen och sydde i en bit snusnäsduk och så på med resten av benet igen. :D
 
Och så minns jag fortfarande hur upprörd (på riktigt upprörd) jag var när stuprörsjeans blev populära. Jag kunde verkligen inte fatta hur man kunde tycka det var så snyggt, och jag minns väldigt tydligt hur jag satt och klagade över det till min kompis i sommarstugan på sommarlovet mellan 7:an och 8:an. Ungefär två månader senare köpte jag mitt egna första par stuprörsjeans och tyckte det var det snyggaste som fanns...

Hög igenkänningsfaktor på ovanstående! :rofl: Misstänker för övrigt att vi är i liknande ålder för jag minns tydligt allt du radar upp. Hade en klasskompis i typ mellanstadiet som sydde en egen JL-tröja till sin femåriga lillebror så att han också skulle få känna sig cool :laugh:
 
Jag misstänker starkt att det är en sådan jag har i garderoben. En röd. Den är inte jätteny vid det här laget, dock ganska hel!
Mycket möjligt! Typ såhär såg de ut:

img_3943_5154c3dee087c35dfe3b87ed.jpg
 
Hög igenkänningsfaktor på ovanstående! :rofl: Misstänker för övrigt att vi är i liknande ålder för jag minns tydligt allt du radar upp. Hade en klasskompis i typ mellanstadiet som sydde en egen JL-tröja till sin femåriga lillebror så att han också skulle få känna sig cool :laugh:
Men gud vad gulligt! :love: Jag är född 91 :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Min sambo mår dåligt av hunden

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp