Top Reiter som glider?

Marlan

Trådstartare
Har haft ett gissel med att hitta sadel till min ponny, tog hjälp av en sadelutprovare. Trots detta fick han ordentliga sadelgropar av bossornas bakkant vilket resulterade i att han gick och spännde sig och belastade bakkotorna fel = kotledsinflamation i omgångar i men är ett år nu.:cry:

Köpte en barefoot som vi trivdes bra med i ca 2 mån, sen växte han ur den vidaste pommlen. Fast den kasade fram efter ca 2 veckors användning och jag slängde på svnaskappa och det va löst:D

När jag nu hade fått smak för bomlös så va bomsadel inte att tänka på.:devil:
Provade en top reiter, tyckte att den låg som en brygga över hans svängda rygg, men fick förklarat för mig att den skulle mjukna och forma sig, vilket den har gjort.
Men nu kasar den fram jätte mycke och trycker då på manken.:crazy: Kan inte fästa en svanskappa i den.
Vad ska jag göra?:confused:
Har inte råd just nu att köpa ny sadel, men vad skulle kunna passa om n som formar sig efter hans rygg inte gör det:crazy: :confused:

Sv: Top Reiter som glider?

Vore glad om nån kom med ett förslag? men tanken har slagit mig, varför måste man ha sadel?
böjar tröttna på å byta sadel 3 ggr om året, trots bomlösa......
finns det ingen sån "one zise fits all"?:D

Har du provat en antiglid-pad? Top Reiter har ju en egen för ett par hundralappar...
hur lång är din Top Reiter förresten? var det inte din häst som hade superkort sadelläge?

Har en pad från hööks, den med en gummisida för at den inte ska ligga an mot maken. Den låg stilla i början med paden men nu kasar allting, kvittar vad jag har under:(
Vet inte hur lång den är, men den är för lång. Fast ändå är det den han trivts bäst med tills den började glida fram på maken å trycka.

Han har ett sadelläge på ca 35 cm pga stora bogblad.
men jag kan titta mig i himmelen om en så kort sadel......

rider nu barbacka.......

En annan fundering, behövde du ha framvalv på barefooten? Jag hade en liknande sadel och stoppade upp framvalvet med fårskinn (var jag hade nära som passade ;P ) istället för det hårda framträet. Fungerade bra och utan ett hårt framvalv finns det inget som kan trycka på hästen även om sadeln glider fram. Just barefoot och liknande sadlar "flyter" mera på hästryggen och belastar mest där ryttaren sitter. Ingen vikt vid manken = inget direkt tryck från sadeln. Dessutom antar jag att du hade specialpadd under din barefoot?

Hej,
Jag har en knights som jag tyckte gled framåt. Skaffade mig en padd och problemet är nu löst. Vi var faktiskt två i stallet som hade detta problem och båda är vi nu helnöjda. (stallvännen har en Barefoot)
Padden heter Gel-Eze friktionspad och säljs av bla Glada hästen i spiltan.
Den avlastar (tryckutjämnar) också så jag har dubbelt upp på min pålla dvs både Equelizerpad och Gel padden;)
Padden kostar en del men det är det värt.
mvh
catarina

Hear tittat på den oxå, men tycker att den är klibbig och verkar inte vara så trevlig att ha mot pälsen.
Har jag schabrak under och sån padd mellan så drar det fram schabrak å hela kitet.:crazy:

Provade atrt stoppa upp framvalvet på egen hand....
det blev inge bra. Det slutade med at den delen man sitter på satt mitt på manken....:crazy:
känns som det ine finns nått sadelalternativ till min snutt:cry: :(

Är hästen överbyggd?
Har du provat en sån sadelgjord för "bukiga hästar" som ska göra att sadeln inte glider fram?

tackar! han e min vite springare:d

va rädd för det...:crazy:
men tack iaf!:bow:

Karslunds Kari Flex i den nya tappninge tror jag skulle bli bra. Både TopReiter och Diddi Special är ganska "hårda" och formar sig inte hur mycket och lätt som helst... Kari Flex formar sig lättare och är dessutom högre i manken så att den inte ligger an där. Den är ju inte så dyr, så du borde ju lätt kunna sälja din TopReiter begagnad för samma pengar som en ny Kari Flex kostar! :idea:
Det bästa är väl kanske att prova Flexen först, så du vet att inte den glider också....
Alternativet är ju att göra sadeln superkort, men det beror ju på hur stor du är och om du får plats i en kortare sadel. Hur mycket har du kvar bakom rumpan i TopReitern?

Passar på att fråga...
Hur upplever du toppreitern?
Den ser så bred och platt ut.
Känns den vid att rida i eller formar den sig på alla håll?

Har fått tips om kari flex innan och har nu satt ut min TR på annons.
Ska mejla kaupre och se om mn kan få låna/köpa och lämna tibax om den inte passar.
Hellst hade jag velat att ann-marie skulle göra en isafold safir till han men dom är jättedyra:(
inte lätt å hitta sadel till ett sadelläge på ca 35-36 cm:eek:

sä skönt å ha er här på buke å "bolla" ideer och tankar med!!:bow: :bow:

jag trivs bra i TR. Känns som en "riktig" sadel fast man känner hästens rärelser som i en bomlös. Mycket bra läder och knästöd.
Den formarsig i sätet efter ryttaren lika mycke som indersidan formar sig efter hästen. Den blir mer och mer formbar allt eftersom lädret blir mjukare.

Ja, fast Kaupre har ju inte den nya Flexen... den är ganska låg i manken den också nämligen..

Hej igen,
Visst känns gel-eze padden bedrövlig innan man lagt den på hästen. Fattade inte heller hur denna kalla klibbiga massa kunde ligga skönt utan att rugga upp pälsen. Hur som helst så funkar den så att när den blir varm (och lite fuktig) så blir den som ett gelehallon i munnen :) fast inte så glidig såklart.
Min häst är islandshäst och har rejält lurvig vinterpäls just nu och inte ens på vintern ruggar padden upp pälsen.
På sommaren kan jag tycka att om hästen rids väldigt hårt och det är jättevarmt ute så blir padden extremt varm men konstigt nog glider den inte mot ryggen.
Kompisen har en connemara med extremt korta hår och inte heller han har haft problem med "ruggig" päls.
Kan också nämna att "klibbigheten" försvinner efter en tids användning även när den är "kall". Den är dessutom väldigt lätt att tvätta och det tycker jag är ett plus.
Våra hästar verkar väldigt nöjda.
Använder den ibland under både min lambfelle barbackasadel och under Hectorn och tror (i min enfald) att hästen mår bättre med denna pad.

catarina

Liknande trådar

Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de... 2
Svar
35
· Visningar
6 284
Senast: Lavinia
·
Utrustning Jag sitter och funderar på vad för slags sadel jag ska köpa till min unghäst(4år) Glampi(islandshäst). Han har ju lite längre rygg än...
Svar
2
· Visningar
1 602
Senast: videnlis
·
Utrustning Har aldrig haft en sadel som ligger riktigt 100% på min connemara/NF c-ponny.... Kunde inte så mycke om sadelinpassning när denna... 2 3
Svar
54
· Visningar
4 483
Islandshäst Har en hemma på prov nu till min polle... Han har ganska svängd rygg, ganska hög manke, bra musklad, och ett sadelläge på ca 35 cm...
Svar
5
· Visningar
1 566
Senast: Gullan86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka