Torkade rönnbär?

Sv: Torkade rönnbär?

Inte en aning om vart man kan köpa torkade rönnbär...Enklast är väl att plocka och torka själv ? Om inte annat, så är det förmodligen mycket billigare alternativ..
 
Sv: Torkade rönnbär?

Dels har vi inte sett rönn någonstans i våra trakter, dels känns det tryggare att köpa färdigtorkade eftersom de kan vara giftiga om de behandlats fel.
 
Sv: Torkade rönnbär?

Vad synd att du inte hittar rönn nära dig, för de är rätt så enkla att få giftfria.
Plocka, frysa minst ett dygn, torka, servera!
 
Sv: Torkade rönnbär?

Har MASSOR med rönnbär här. Det finns hur mkt som helst!!!! Vad gör ni med dessa?
 
Sv: Torkade rönnbär?

Plockar, fryser, torkar och ger hästen (främst valacker) under 2-3 månader under vintern/tidig vår.
Rensar ur och hjälper njurarna.
 
Sv: Torkade rönnbär?

malumbub skrev:
Vad synd att du inte hittar rönn nära dig, för de är rätt så enkla att få giftfria.
Plocka, frysa minst ett dygn, torka, servera!


Tack för instruktionen! Jag skall hålla ögonen öppna efter träden.
 
Sv: Torkade rönnbär?

malumbub skrev:
Plockar, fryser, torkar och ger hästen (främst valacker) under 2-3 månader under vintern/tidig vår.
Rensar ur och hjälper njurarna.


Nu har jag hittat massa rönnbär. Hur länge skall de torka efter att har varit i frysen?
 
Sv: Torkade rönnbär?

och varför främst valacker? har dom nån annan effekt på ston?
 
Sv: Torkade rönnbär?

Torka tills de är torra! :P
Tar ju olika lång tid beroende på sätt och värme och fuktighet...
 
Sv: Torkade rönnbär?

Ston och hingstar småskvätter mer än valacker, som gärna håller sig så länge som möjligt, och rensar därför ur njurar osv mycket bättre. Kommer inte ihåg varför man INTE skulle ge till ffa ston men jag kommer ihåg att det iaf var onödigt att göra det för det behövdes inte.
 
Sv: Torkade rönnbär?

malumbub skrev:
Torka tills de är torra! :P
Tar ju olika lång tid beroende på sätt och värme och fuktighet...

Hur torkar ni era rönnbär? Jag torkade första omgången i ugnen, men det tog ju toklång tid!
 
Sv: Torkade rönnbär?

malumbub skrev:
Torka tills de är torra! :P
Tar ju olika lång tid beroende på sätt och värme och fuktighet...

Tänkte torka dem i rumstemperatur. Vi lyckades skrapa ihop 5 kg så det lär väl ta lite tid även om vi försöker sprida ut dem.
 
Sv: Torkade rönnbär?

Hur mycket ger ni hästarna? 1 dl/dag eller?
 
Sv: Torkade rönnbär?

allroundhästarna skrev:
Hur mycket ger ni hästarna? 1 dl/dag eller?

Jag har fått tipset att ge en dl per dag och det verkar ju flera ha skrivit här inne också. Har man en mindre häst/ponny kanske det skall vara lite mindre.
 
Sv: Torkade rönnbär?

Rensar ur och hjälper njurarna säger ni? Detta var intressant! Jag har aldrig hört det, men vi har Massor med rönnbär hemma så om man kan göra nåt med dem vore det kul att lära sig! Nån som kan berätta mer vad de är bra för, alltså, hur fungerar det, hur många ger dem sånt osv?
 
Sv: Torkade rönnbär?

Detta är vad jag hittat på nätet.

Bären används utan sin afrön då de är giftiga. Rönnbär verkar sammandragande och är traditionellt använt mot diarré, heshet, njursten, giktsmärtor och hemoröjder.

Detta för människor men...... :rofl:
 
Sv: Torkade rönnbär?

Är lite slö så jag köper mina rönnbär färdigtorkade från Salsta Örtagård. Kostar en bra slant tyvärr men pållen behöver 1 dl/dag året runt för njurarna. Jorå...han tycker det är smaskens oxå :) :)
 
Sv: Torkade rönnbär?

Har du märkt någon förändring hos din häst?

Min häst har samlat på sig massor av vätska så han blivit enormt överviktig och han dricker betydligt mer än de andra hästarna av samma ras. Har blivit rekommenderad rönnbär för att få bukt med problemet.
 

Liknande trådar

Tjatter Efter att ha läst tråden "Hjälp, jag har för mycket prylar" som femtioelva köpare/spekulanter har de mest konstiga frågor och klagomål...
Svar
1
· Visningar
880
Senast: Happimess
·
Mat Jag håller på och torkar min äppelskörd för att ha till vintern. Bortsett från att torkade äpplen är gott att äta som det är, att man...
Svar
10
· Visningar
758
Senast: VLMF
·
Hästvård Min häst har haft mkt problem med mugg senaste året men tillfrisknat. Sedan kom regnet....i veckor och mängder, som ni vet. Hagen blev...
Svar
7
· Visningar
692
Senast: skiesabove
·
Hemmet Jag har börjat få upp en massa reklam för hållbara blombuketter. Både torkade buketter som ska hålla i minst 6 månader, och lite...
Svar
17
· Visningar
697

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Det här med klädsel
  • Var vill vi bo?
  • Vinterföräldrar 23/24

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Vilodagar för riktigt aktiva hundar?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp