Torkade rönnbär?

Sv: Torkade rönnbär?

Som jag misstänkte från början är det bättre att köpa än att torka själv, åtminstone om man är hopplöst tafatt i köket :crazy:

1. Kört runt miltals och letat rönnbär utan resultat

2. Var på resa i karlskogatrakten - hittade massor av rönnbär. Plockade ca 5 kg.

3. Satt och rensade rönnbär i ett par timmar

4. Fryste in bären. Tog så mycket plats i vår lilla frys att vi fick rensa ur den först. Vad gör man inte för hästarna.

5. 1½ dygn senare häller jag upp bären på massor av bakplåtar och brickor som står över hela huset. Samtidigt inser jag att när de tinar kommer det att bli blött på plåtarna. Nåja, det problemet får jag ta då :angel:

6. Plåtarna/brickorna är naturligsvis alldeles blöta. Ägnar tid åt att putsa över alla bär i bunkar för att lägga hushållspapper på plåtarna och över med rönnbären igen. När jag är klar förstår jag att hushållspappret kommer att fastna på bären när det vittrat sönder...

7. Över med alla bär i bunkar för andra gången, för att istället klä plåtarna med smörpapper. Över med bären igen och nu går det upp ett nytt ljus. Smörpappret suger ju inte upp någon vätska :angel: Suck nu skiter jag i detta.

8. Husse kommer hem och när jag gått och lagt mig byter han ut alla smörpapper mot tidningspapper istället. :idea: Det var ju faktiskt det jag hade tänkt göra från början :angel:

9. Vi är trötta på att ha rönnbär över hela huset så nu åker plåtarna in i ugnen :devil:

10. Misstänkre att sista steget i denna procedur blir att köpa torkade bär :mad:


Jag behöver väl inte tala om vem som står för matlagningen i vårt förhållande :o
 
Sv: Torkade rönnbär?

*skrattar*

Härlig berättelse! Hm...ska jag eller ska jag inte plocka rönnbären vi har i trädgården, det är frågan............. ;-)
 
Sv: Torkade rönnbär?

Det är säkert ofarligt att ge hästen några rönnbär då och då.

Man ska dock vara försiktig med upprepade större mängder av 2 skäl.
Rönnbär innehåller ämnen som binder sig till metaller. Det är förstås till nytta om ens häst skulle vara aluminiumförgiftad men inget vidare om den blir av med mkt järn t ex.

Det andra skälet är att det innehåller sorbitol som i låg dos är irriterande för magtarmkanalen och ger osmotisk diarre hos många djurslag inkl människa. Undersökningar på just häst har jag inte sett. HH
 
Sv: Torkade rönnbär?

HelenaHandberg skrev:
Det är säkert ofarligt att ge hästen några rönnbär då och då.

Man ska dock vara försiktig med upprepade större mängder av 2 skäl.
Rönnbär innehåller ämnen som binder sig till metaller. Det är förstås till nytta om ens häst skulle vara aluminiumförgiftad men inget vidare om den blir av med mkt järn t ex.

Det andra skälet är att det innehåller sorbitol som i låg dos är irriterande för magtarmkanalen och ger osmotisk diarre hos många djurslag inkl människa. Undersökningar på just häst har jag inte sett. HH

Tack för upplysningen. Tanken var att han skulle få 1 dl torkade rönnbär i tre månader.
 
Sv: Torkade rönnbär?

Jaha, kan bara konstatera att kusen inte är vida förtjust i rönnbär :crazy:

Blandar ihop det med pyttelite (p g a övervikt) Fibergi men han lyckas sila ut rönnbären.
 

Liknande trådar

Tjatter Efter att ha läst tråden "Hjälp, jag har för mycket prylar" som femtioelva köpare/spekulanter har de mest konstiga frågor och klagomål...
Svar
1
· Visningar
882
Senast: Happimess
·
Mat Jag håller på och torkar min äppelskörd för att ha till vintern. Bortsett från att torkade äpplen är gott att äta som det är, att man...
Svar
10
· Visningar
758
Senast: VLMF
·
Relationer Visste inte var jag skulle lägga tråden, men moderator får flytta om den passar bättre någon annanstans. Jag hyr ju ut ett rum via...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 862
Senast: Wille
·
Hästvård Min häst har haft mkt problem med mugg senaste året men tillfrisknat. Sedan kom regnet....i veckor och mängder, som ni vet. Hagen blev...
Svar
7
· Visningar
692
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp