Torra tuttar

emlem

Trådstartare
Ja jag vet hur det låter, men det är inte lika komiskt som man kan tro.

Vintern är här och man blir torr om fingrar, läppar och fötter, eller som i mitt fall, svidande torr på tuttarna:crazy:
Det gör ont att ha kläder på sig och det är för kallt för att gå toppless. Har testat en del krämer och geggor men brukar bli lika torr efter nån timme. Någon som ha nått bra tips på någon kräm/ salva eller nått annat?
 
Purelan 100 är en salva som är rent ullfett (lanolin). Är fantastiskt skönt på såriga bröstvårtor. Brukar stå vid amningstillbehören på apoteket.
 
Undvik långa och varma duschar, duscha så sällan du kan och då korta duschar. Använd duscholja istället för duschtvål. Smörj in dig med något som de andra föreslagit och gör det ofta, hellre lite och ofta än mycket och sällan. Blir de torra efter 1 timme så smörj in dem innan. Skulle tro att det kan hjälpa att hålla töserna varma också, varma tröjor eller underställströjor.
 
Jag blir visserligen inte torr på tuttarna men jag har andra problemområden som jag måste behandla. Nu har jag receptbelagda salvor men jag har ändå ett tips som vid just dusch är kanon där alla salvor i världen kan slänga sig i väggen! För just efter dusch kan jag bli så svidig och torr att det ofta blöder. Men något som hjälpt mig är att smörja in alla områden omsorgsfullt och rikligt (nu snackar vi om ett halvcentimeters lager :D) med vaselin. Går inte bort i duschen (om du inte gnuggar och tvålar rakt på området) och är bara att torka av med lite papper eller stryka ut efter dusch om man så önskar. Finns att köpa stora burkar (500g) på apoteket.
 
Jag använder kokosolja. Har ett stort operationsärr som lätt blir torrt och kliar trotts att det var flera år sedan operationen genomfördes och det hjälper även där, samt får ärret faktiskt att upplevas mer läkt. Får även lätt blåmärken och där hjälper kokosoljan blåmärket att läka fortare :up:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag får oftare och oftare "vita fingrar". Det gör inte ont, bara obehagligt när jag tappar känseln. Förr fick jag ont, riktigt ont. Men...
Svar
18
· Visningar
697
Senast: Kakis
·
Kläder & Bli fin Vi fick lite bebiskläder av en släkting som denne haft i en källare. Mest troligt i alla fall för alla plagg luktade väldigt unket...
Svar
6
· Visningar
829
Senast: Zacci
·
Småbarn Behöver tips om vilken salva som är bäst för torra, verkligen TORRA, händer. Min femåring får nu under vinterhalvåret så torra och röda...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 953
  • Låst
  • Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
7 588
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp