Torsion dressage

Re: Fortsatt rapport.

Jag har aldrig haft några problem med sitsen, att den skulle vara bred. Sitter bättre (mer korrekt) i den här sadeln än någon av mina dressyrsadlar!

Nu är jag förtjust i släta kåpor utan en massa stöd, det tvingar ryttaren att lära sig sitta rätt istället för förhindra att benet far iväg. Så för mig är det inga problem att vara utan knäputor och krafs, jag har inte haft det tidigare.

Bekant till mig var och provade igår, hon blev väldigt överraskad. Hennes reflektion var att sadeln inte alls satte en så brett som ryktats, att den var superskön att sitta i och att man satt korrekt. Nästan samma kommentarer som jag hade!
 
Re: Fortsatt rapport.

Finns det någon bild på Star-Trekken? Tittade på stall Vrås hemsida men de hade ingen. Försökte söka på google också, men inget napp där heller.
 
Re: Fortsatt rapport.

Åh, du är ett under av kunskap Svea!

Har du någon erfarenhet av StarTrekken? Jag är ju givetvis intresserd för att den är den mest spansk/portugis-liknande bomlösa som finns på marknaden... :D
 
Re: Fortsatt rapport.

Nej, men om du kan tyska så finns det ett forum som heter www.agrar.de/pferde där en tjej har skrivit om sina första intryck av sin Startrekk. Där kan man också läsa hur mycket som helst om folks erfarenheter av Torsion.
 
Re: Fortsatt rapport.

Låter kanon! Tror iofs att mitt problem med att inte kunna hålla skänkeln still har varit väldigt förenat med att de sadlar jag provat inte legat bra på hästen. :idea:
Då har ju jag själv hamnat i en felaktig sits, och därmed har jag behövt stöd för att överhuvudtaget ha en chans att sitta där jag ska.
Hamnar jag rätt i en bomlös så är ju det problemet löst!

Tyckte du att Bear-Footen kändes prisvärd? Den är ju lite billigare än andra bomlösa så man undrar ju om den är en "budgetvariant" i övrigt också eller om den helt enkelt bara är ett fynd. :)
 
Re: Fortsatt rapport.

Svårt att säga om den är prisvärd, jag måste ha lite jämförelsematerial först. Men spontankommentaren från väninnan (som f ö har en sprillans ny Wintec Isabell att jämföra med) var att hon tyckte den var super och klart värd priset. Det är bara jag som vill ha ett mer tilltalande utseende (har mailat till Startrekk-återförsäljaren i Tyskland, ska försöka ta sadeln därifrån).
 
lite "out of subject" men iaf, att hoppryttarna har paddar tycker jag är förståligt, för någon jättemsart matematiker har räknat ut att när hopphästen landar med tex. john whitaker i sadeln som väger ja, kanske ca 80 kg (eller liknande?) väger då ett par hundra kilon (har för mig att det var ca 300 kg) och kan man få en padd att ta upp en del av vikten så är ju det bara bra. dessutom provar de flesta hoppryttarna ut sina sadlar lite vidare än va de egentligen behöver.
 
Re: Fortsatt rapport.

Jag letar och letar, men hittar inte var på forumet det står om Star Trekken? Hittar heller ingen sökfunktion... Börjar fundera på om det var så smart att förtränga all den tyska man lärt sig för länge sedan.
Förresten - du som är lite haj på det där - vad betyder wirbelsäulenfreiheit egentligen?
Mvh Anna
 
Re: Fortsatt rapport.

Det står på forumet under "ausrustung"

Wirbelsäulenfreiheit betyder frihet för ryggraden, alltså det vi brukar kalla kanal.
 
Senaste uppdateringen - Torsion Endurance

Nu har jag fått hem och börjat rida i provexemplaret av Torsion Endurance. Jag jämför den med Barefoot som jag haft hemma tidigare.

En snyggare sadel. Barefooten kom med originalskitopadden som jag tyckte hade en för smal tunnel och opraktisk undersida (ull). Torsion anlände med en mycket snygg TN Equalizer-padd ton i ton med sadeln (brun). Trevligt.

Jag tycker dock att jag sitter bredare i Torsion. Intrycket är också att inläggen sträcker sig längre ner på mina lår, vilket gör att knäet blir lätt utåtställt. Knäställningen kan också bero på att jag sitter bredare och får en annan benvinkel från höften, jag ska exprimentera lite här. Tror att Sveas tips att skära ut benpassage i paddinläggen fungerar bra… Kan också vara en äldre modell (de nya modellerna tror jag samtliga har samma sits som dressyren)

Tycker om att Endurance-modellen saknar irriterande knä- och lårputor, också trevligt. Har ännu inte kollat på den öppningsbara undersidan, som f ö intresserar mig väldigt (har latat mig i helgen).

Hästen är lika nöjd med denna sadel som med Barefooten, så här långt har jag inte märkt någon skillnad på henne.

Jag återkommer om jag noterar några stora förändringar. Om någon är intresserad kan jag ta bilder på sadeln (som den ser ut på hästen).
 
Re: Senaste uppdateringen - Torsion Endurance

Jag är som du vet MYCKET intresserad!!! :bow:

Sen måste du ju pm:a mig ett par bilder på din nya häst också! Jag är NYFIKEN!!! :d
 
Re: Senaste uppdateringen - Torsion Endurance

Vi har USELT ljus i stallet, jag tar ett par bilder när ledigheten kommer...

Jag PM´ar dig en sida där du kan se kuse naturelle :)
 
Re: Senaste uppdateringen - Torsion Endurance

Är det dressyrsits på den du har fått hem, eller standardsits? Skillnaden märks...
 
Re: Senaste uppdateringen - Torsion Endurance

Hur känns det nu när du har ridit några dagar i sadeln?
Hur är den jämfört med B.F?
 
Re: Senaste uppdateringen - Torsion Endurance

Hade oturen att åka på en rejäl förkylning över jul, varit sängliggande i fem dagar! Typiskt när man har sadel på prov...

Men visst är jag såld! Det kommer att bli en Torsion. Igår (när jag äntligen kravlade mig upp på hästryggen igen) var kusen verkligen fin, det är underbart att rida när varje ridpass är det bästa hittills! Och mycket har att göra med sadeln, jag sitter bättre och hästen vågar exprimentara mer.

När jag beställer min egen (jippy!) ska jag dock be att få dressyrsitsen (på inrådan från Svea). På min egen kan jag också exprimentera med att skära ur paddarna en smula för att komma lite närmre hästen.
 
Re: Senaste uppdateringen - Torsion Endurance

Vad kul att du hittat en sadel som funkar!! :)
Hur upplevde du dem jämfört med varandra? Vad var det som gjorde att Torsion var bättre än BF?
Är det en Endurance med dressyrsits som du beställt nu?

Mvh Tillis
 
Re: Senaste uppdateringen - Torsion Endurance

Tja, dels det jag skrev ovan i första intrycket-recensionen, men också att Torsion håller betydligt bättre kvalité än BF. Känns att man får mer för pengarna. Positivt att man får en väl inanvänd sadel på prov för att se hur den ser ut efter lite användning (BF´en var i nyaste laget för min smak).

Väninnan är gruvligt intresserad av Dressyrmodellen efter att hästen under december breddat ur vidaste Wintec-koppjärnet. Hon kommer ut i eftermiddag för att kolla på Endurance´en.

Ännu har jag inte beställt, jag går och lurar på om jag kan få bestämma utseende lite själv... ;)
 

Liknande trådar

Dressyr Jag har ridit med många olika sadlar genom åren som medryttare, egen häst, tränares hästar, ridläger hästar etc. etc. etc. Jag har bl.a...
Svar
9
· Visningar
2 355
Senast: SarmirBebis
·
Utrustning Jag har precis varit på sadelprovning med mitt sto. Hon fick omdömet kort rygg, relativt hög manke, kraftigt bogparti, hög bak (dock ej...
Svar
2
· Visningar
3 954
Senast: Morran
·
Utrustning Jag har en häst som inte är det minsta svår att hitta passande sadel till, skönt nog. Däremot har det varit desto svårare att hitta en...
Svar
3
· Visningar
988
Senast: IzeUnicorn
·
Utrustning Jag har två islandshästar varav den ena mycket kräsen med sadelval. Han gillar inte alls bomsadlar om de är över 35cm långa(har hittils...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
10 883
Senast: HannaZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp