Torsion dressage

Re: Senaste uppdateringen - Torsion Endurance

På bilderna jag sett på bl.a. Torsions hemsida tycker jag att det ser ut som att lägsta punkten i sadeln (sitsen) hamnar ganska långt bak... Hur upplever du det? Är det så eller ser det bara ut så på dom bilderna? :confused:
Undrar oxå om du kommer att sätta ut nå bilder med pållen o sadeln o så..? Skulle va väldigt intressant att se... :)
 
Re: Senaste uppdateringen - Torsion Endurance

Börjar bakifrån. Har ingen sida att lägga bilder på, men om du vill se bilder på sadeln "till häst", sök på google. T ex har NZ-sidan bra bilder.

Att hamna längre bak (inte FÖR långt bak) är en av fördelarna. Ofta sitter vi för långt fram (sadlar för långt fram?) och hindrar framdelen. Lite svårt för hästen att lägga om vikt FRÅN framdelen när vi sitter och tynger ner den...

Visst ser sadlarna lite annorlunda ut, men jag tror att man är rätt öppen för nya intryck när man sett en och annan clinic i AR. Efter att känt skillnaden på hästen med bom och utan finns det inga alternativ. Det måste bli bomlöst. Andra val är på bekostnad av hästens välbefinnande.
 
Re: Senaste uppdateringen - Torsion Endurance

Okej.. :)
Vad skulle jag söka på sa du? Vad är NZ-sidan för någe? :confused:
 
Re: Senaste uppdateringen - Torsion Endurance

Sitsen i Torsion följer hästens rygg. Den kan alltså inte luta framåt elelr bakåt, för den är helt mjuk.
 
Nu har jag beställt sadel!

Tack för alla diskussioner som fört mig hit! Satt till långt in på natten och diskuterade med en sadelångestvän - och kom fram till att Torsion Endurance är vad jag letar efter och vill ha.

Kan tillägga att de som sett hästens förvandling under dessa två veckor häpnar över vad en sadel kan göra för skillnad...
 
Re: Nu har jag beställt sadel!

Är Endurance-sadeln stabil??
 
Re: Nu har jag beställt sadel!

Precisera stabil...

Bomlöst är en helt annan känsla än med bom. Har man taskig balans och dålig sits är bomlöst en vedervärdig upplevelse man gärna slipper. Vill man lära sig rida med sits och känsla är det ett verktyg som får en att inse att det är HÄR ridningen börjar. Det tar ett par turer innan man vänjer sig, men den här sadeln ligger stilla på hästen vilket bomsadlarna inte gjort (de har gärna gungat fram och tillbaka i längdled vilket gett en vansinnigt ohälsosam framvikt). I den bomlösa gäller det att ryttaren verkligen inte låter hästens rörelse fortplantas och förstärkas i den egna kroppen. Verkar ryttarens kropp som förlängning och "svallar med" blir det som att viska i en megafon...

Endurance upplever jag inte mer instabil än t ex Barefoot, men av Torsionsadlarna är det bara Endurancemodellen jag provat. Och som sagt; den trivs jag ypperligt med.
 
Re: Nu har jag beställt sadel!

Hur lång är den (tillsammans med paden) på hästryggen?

Jag har en d-ponny (nu ca 140 cm, men växer nog 4-6 cm till) med kort rygg. Även om det inte ger några tryckskador om den är för stor så kan jag tänka mig att funktionen ändras något och hästen faktiskt kan bli irriterad om det ligger och rör sig över hela ryggen. Jag vill ha en sadel, inte ett täcke ;)

bild på pålle i rörelse
bild på pålle stillastående

När jag 'handmåttade' med de 57 cm som chayenne-sadeln är så började jag skratta ganska rejält.... :angel: :smirk:
 
Re: Nu har jag beställt sadel!

Med stabil så menade jag om den käns "fast" eller om den är mer sladdrig. Jag har en väldigt bra sits och rider mycket barbacka så balansen är det inget fel på, så jag tror att jag kommer att gilla att rida bomlöst men jag vill ju ha en sadel som är så stabil som möjligt och inte bara en "trasa" om du förstår vad jag menar. :smirk:

Sadeln är enligt Torsion ca 53 cm lång och padden är ca 60 cm så den är ganska lång men eftersom sadeln är mjuk så ska det ju inte göra så mycket. Känner en tjej som har en arab som bara har 110 cm i total rygglängd och hon rider med en FitForm bomlös sadel utan problem.
 
Re: Nu har jag beställt sadel!

Nej, sladdrig tycker jag absolut inte att den är! Den är ju inte "stel" som en bomsadel men absolut inte sladdrig.

Är du intresserad, be att få hemskickat en provsadel, det var verkligen suveränt!
 

Liknande trådar

Dressyr Jag har ridit med många olika sadlar genom åren som medryttare, egen häst, tränares hästar, ridläger hästar etc. etc. etc. Jag har bl.a...
Svar
9
· Visningar
2 351
Senast: SarmirBebis
·
Utrustning Jag har precis varit på sadelprovning med mitt sto. Hon fick omdömet kort rygg, relativt hög manke, kraftigt bogparti, hög bak (dock ej...
Svar
2
· Visningar
3 954
Senast: Morran
·
Utrustning Jag har en häst som inte är det minsta svår att hitta passande sadel till, skönt nog. Däremot har det varit desto svårare att hitta en...
Svar
3
· Visningar
988
Senast: IzeUnicorn
·
Utrustning Jag har två islandshästar varav den ena mycket kräsen med sadelval. Han gillar inte alls bomsadlar om de är över 35cm långa(har hittils...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
10 879
Senast: HannaZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp