Torsion dressage

Hej!

En dum fråga kanske, men kan man hoppa i en bomlös sadel? Jag hade inte tänkt att hoppa några svindlande höjder (typ 1,20+ :D) men lite "motionshoppning" under metern vill jag gärna kunna hoppa emellanåt.

Har en arab och hade tänkt mig en allround sadel, men hittar ingen som passar bra. Hon har väldigt kort och rak rygg, så det verkar inte finnas så mycket att välja på...
 
Men vad sjukt att dom inte säljs med padden om man måste ha den :mad: :mad: :mad: :mad:
 
Det finns ju olika padar att välja mellan, då är det ju bättre om var och en får välja själv än att det ingår en pad som man kanske inte vill ha. De flesta sadelförsäljarna har ju bara ett eller två märken på padar, men det finns ganska många som passar till Torsion, förutom deras egna padar även t ex Skito, Equitex, Grandeur, Christ, Supracor...
 
Det finns lite olika stabila bomlösa sadlar, väljer man en som är lite mer stabil så kan man nog ta ett skutt emellanåt. Tillverkarna svär sig dock helt fria och säger att man inte ska hoppa i bomlösa sadlar. Jag tror att det framför allt beror på att de är så mjuka att de inte klarar att dämpa ryttarens tyngd i stigbygeln vid nerslaget (för då väger man ju betydligt mer än man gör på vågen). Men ett litet skutt som sagt.. tror jag nog går.. Man får väl också lyssna på hästen, märker man att den blir irriterad, så ska man nog inte hoppa mer :crazy:
 
Nu har jag fått och provridit Barefooten. Jag säger bara; VILKEN SKILLNAD! Ja, på hästen alltså...

Redan när jag skulle spänna sadelgjorden märke jag skillnad. Hon har inte visat direkt obehag innan, men trampat lite. Stod kvar och vilade på bakhoven nu! Trots att sadelgjorden var lite för bred för att vara riktigt bekväm. När vi väl gav oss iväg var det en lugn, storskrittande häst - normalt brukar hon vara lite "ivrig", taktig och trippig. Stövlade på med långa kliv och verkade mycket nöjd. I trav tog det några övergångar innan hon fattade att det var ändringar, men sedan kom hon upp ordentligt med ryggen och slappnade av i halsen, något som ajg bara fått korta glimtar av tidigare. Alla mina förhoppningar om bomlösa alternativ infriades, och ett par som jag inte riktigt hade kunnat föreställa mig! :D

Helt klart blir det en bomlös för mig, frågan är bara vilken!
 
du skrev hur hästen upplevde den bomlösa,
men hur upplever du den?? får du ngn balans?
 
På den här hästen kändes Barefooten stadigare än bomsadlen. Inte alls så vinglig, kanske därför att kusen fick bättre balans med bomlös?

Jag hade inga problem med sadeln (bara stigbyglarna, hur kan folk rida med westernstigbyglar? Som att rida i gigantiska morgontofflor...) Nu har jag ingen jättebred häst, men jag upplevde inte att jag satt SÅ brett med sadeln. Jag har ju ett par dagar till innan den ska tillbaka, ska jag rapportera fortlöpande? :D
 
Tack gärna.
jag har funderat på bomlöst länge när sadelköp blir aktuellt (ej nu dock).
 
Jag antar att du inte är i närheten av mina trakter (Skåne), då hade du gärna fått komma och kollat in nu när jag tar hem lite olika :D

Ärligt talat hade jag höga förväntningar och rätt klart för mig vad jag ville se för förändringar med bomlöst (särskilt övergångar skritt/trav) och de infriades (som sagt) förbehållslöst.

Mitt estetiska sinne lider av Barefooten, men det är nog mycket en vanesak (när jag ser bilderna på försäljarens hemsida tycker jag inte alls att den är så illa, faktiskt).

Får se om Torsion är snyggare eller bara annorlunda... Det utförande (Torsion) som jag är nällad på är exakt dubbelt så dyr som Barefooten. Ska bli spännande att se om upplevelsen är den dubbla...
 
ja, dom är kanske inte så fiina ;-) men det är ju minst viktigast. det enda som har fått mig att avbäja är att man ej får tävla i dom och jag vill tävla igen
(lite problem där) men jag vill inte utesluta bomlöst för det ännu
 
Haha, Torsion se ut som italiens handväska, jaaaa!

Jag blev helt förskräckt när jag såg den första gången. Men man vänjer sig faktiskt :D
 
Nu är jag väldigt förtjust i italienska handväskor, dock inte att rida i/på...

Jag får helt enkelt försöka stå ut under invänjningsperioden... :D
 
Jag har kikat på en del hemsidor med bomlösa sadlar och jag är jättesugen på att köpa en! Men jag är lite kräsen och vill helst hitta en som ser någotsånär ut som en engelsk sadel.. om det går...
Finns det någon hemsida där man kan se Barefoot?
Jag har tittat på Anzür, Torsion och de som finns på Equisofts hemsida. Några andra tips?
Min häst har kort, rak rygg och är inte särskilt grov (fullblod). Alla bomsadlar jag provat lägger sig på bogbladen på honom, samt trycker på alla möjliga olika sätt - dock inte jämnt. MYCKET frustrerande...
 
Hur går det? Har du hittat något som kan vara intressant?

Jag har nu lagt depositionsavgiften för Torsion Endurance, ska bli spännande att jämföra...
 
Jotack, det går fint! :)
Har nu ställt mig på kö för att prova Bare-Foot och den andra Free-form sadeln. Lär få vänta ett antal veckor, men det får det vara värt... Jag lär ju knappast hitta ngt annat som passar innan dess i alla fall
(alla som ser min häst säger bara "lycka till" :crazy:, så oddsen för att en bomsadel ska passa är ju inte så lysande).
Kan du inte rapportera när du provat din Torsion hur den är i jämförelse? Själv har jag haft ögonen på Torsion Dressage, men den kanske inte skiljer sig så mycket från Endurance...?
Antingen om du skriver här eller om du PM:ar mig..?! :bow:
 
Fortsatt rapport.

Nu har jag ridit i Barefooten sedan fredags, igår fick jag kommentaren att hästen hade betydligt mer muskler runt manken. Det är ju inte riktigt sant, men hon är inte längre "sadelformad" runt manken. Trots att bomsadeln är utprovad och enligt uppgift passar så finns det alltså klara fördelar med bomlöst som jag ser det.
 
Re: Fortsatt rapport.

Och själv, börjar du vänja dig?
Det jag själv är mest "orolig" över är att sitsen ska kännas väldigt bred och att jag inte ska få så bra stöd för skänkeln.
 

Liknande trådar

Dressyr Jag har ridit med många olika sadlar genom åren som medryttare, egen häst, tränares hästar, ridläger hästar etc. etc. etc. Jag har bl.a...
Svar
9
· Visningar
2 351
Senast: SarmirBebis
·
Utrustning Jag har precis varit på sadelprovning med mitt sto. Hon fick omdömet kort rygg, relativt hög manke, kraftigt bogparti, hög bak (dock ej...
Svar
2
· Visningar
3 954
Senast: Morran
·
Utrustning Jag har en häst som inte är det minsta svår att hitta passande sadel till, skönt nog. Däremot har det varit desto svårare att hitta en...
Svar
3
· Visningar
988
Senast: IzeUnicorn
·
Utrustning Jag har två islandshästar varav den ena mycket kräsen med sadelval. Han gillar inte alls bomsadlar om de är över 35cm långa(har hittils...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
10 876
Senast: HannaZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp