Bukefalos 28 år!

grodan21

Trådstartare
Till hösten ska jag flytta till ett stall som använder torv som strö, funderar därför på om man kanske skulle anlägga en bädd till hästen. Men hur anlägger man en bra bädd? Har aldrig gjort det.
 
Till hösten ska jag flytta till ett stall som använder torv som strö, funderar därför på om man kanske skulle anlägga en bädd till hästen. Men hur anlägger man en bra bädd? Har aldrig gjort det.
Hur är din häst i boxen?
Om den är väldigt renlig, så behöver du nog hjälpa till genom att vattna den. Det bästa är att lägga in ett "tunnt" Lager och vattna, trampa Gärna till det. Lägg på ett lager till, och ev vattna mer.
Men om man har det som jag, en pissenisse till häst, då är det bara in med massa torv och så fixar det sig av sig själv :D
 
Hur är din häst i boxen?
Om den är väldigt renlig, så behöver du nog hjälpa till genom att vattna den. Det bästa är att lägga in ett "tunnt" Lager och vattna, trampa Gärna till det. Lägg på ett lager till, och ev vattna mer.
Men om man har det som jag, en pissenisse till häst, då är det bara in med massa torv och så fixar det sig av sig själv :D
Hon är väldigt renslig! Spånet ser nästan nytt ut, trots att jag inte har bytt bädd på flera år (tar dock ut allt blöt varje dag).
 
När vi lägger ny bädd så vattnar vi först golvet så att det är ordentligt blött. Sedan lägger vi in och trampar en bal, vattnar så att det är ordentligt blött och upprepar bal för bal tills den tilltrampade bädden är ca 1,5 dm tjock. Bäddens översta lager vattnas inte. Sedan lägger vi in mer torv så att det är ca 1 dm lös torv och detta trampar hästen sedan ner och man får fylla på efterhand. Jag vill ha mina bäddar ca 2 dm tjocka när de är klara men det är svårt att få bädden tillräckligt fast genom att som människa trampa när det kommer upp i höjd så därför brukar vi låta hästarna sköta det. Ju mer du vattnar desto bättre blir bädden, första lagret behöver vara nästan som gegga för att det ska bli bra.
 
Jag har tidigare haft torv i boxen och då jag inte gillar bädd, så har jag mockat som vanligt varje dag. Jag blandade ut torven med halmpellets och det blev jättebra; mycket fräschare och lättare att hantera/mocka. Inte svar på din fråga, men ett annat alternativ. :)
 
Jag har tidigare haft torv i boxen och då jag inte gillar bädd, så har jag mockat som vanligt varje dag. Jag blandade ut torven med halmpellets och det blev jättebra; mycket fräschare och lättare att hantera/mocka. Inte svar på din fråga, men ett annat alternativ. :)
Eftersom stallet hade gratis gödselhantering om de endast använde torv så kan jag tyvärr inte blanda. Hade jag själv fått välja så vill jag helst haft spån.
 
En fungerande torvbädd är jättesmidig! Kräver väldigt lite skötsel, du bara plockar bort ovanpå och fyller på allteftersom. Tjockt, torrt, och bekvämt för hästen att ligga i.
 
Behöver man inte kalk eller något sånt när man lägger en bädd? Eller var det bara med halmpellets man behöver det? :confused:
 
Behöver man inte kalk eller något sånt när man lägger en bädd? Eller var det bara med halmpellets man behöver det? :confused:
Eftersom torv är lite surt och kiss (ammoniak) är basiskt så neutraliserar torven, du behöver alltså inte lägga något i botten.
 

Liknande trådar

Anläggning Bytte ju bort torven för det kändes mindre och mindre klimatsnällt att använda och har hittat ett (visserligen franskproducerat)...
Svar
8
· Visningar
1 291
Senast: Fazeem
·
Övr. Hund Ena hunden 13,5 år krafsar sönder mina mattor när han bäddar. Jag börjar undra om han inte vill ha något mjukare att ligga på och att...
2
Svar
27
· Visningar
2 134
Senast: SiZo
·
Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
630
Senast: tanten
·
Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 053
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp