Bukefalos 25 år, Läs mer! Arkivet

Torvbädd??

M

Maccadam

Hur gör man för att få ett hållbart och bra resultat? Hur ska den sedan skötas? Hur länge kan bädden ligga innan man byter ut hela?
Har aldrig använt torv som strö förut och vet ingenting, men i år har vi tänkt att vi ska testa det.

T

Tuki

Jag har en torvbädd. Gör så att långt innan hästen kommer in från sommarbetet, så lägger jag ut torven - så får den ligga ett tag. Sedan kommer hästen in, vid mockning tar jag ut bajset medan jag låter kisset vara kvar och "drar ut det" så att det inte ligger i en klump i mitten. Sedan använder jag regelbundet kalk.

Då bädden är lagd, bygger jag på den och tar endast i fortsättning endast ut en del kiss om det blir väldigt mycket.

Bädden ligger kvar under ca ett år, luktar aldrig och är inte blöt utan torr och fast. :)

M

Maccadam

Så den bör ligga till sig ett tag först??? Lägger du kalk i botten också? Hur mycket i så fall? på ett ungefär?

T

Tuki

Ja, jag tycker det dammar mindre när hästen går in om den har fått ligga liter först (men detta är säkert endast en smakfråga).

Jag lägger kalk först när hästen börjar att kissa. Efter ca en veckas mockande häller jag in en halv säck kalk, vilket är ca 10 kg. Därefter häller jag i ungefär 5-10 dl (beroende på hur mkt han kissat) kalk vid varje mockningstillfälle.

OBS! Denna tråd har inte fått några nya svar på 6462 dagar.
Kanske det är bättre att starta en helt ny tråd för det du vill säga?
Självklart kan du fortfarande svara i denna tråd om du anser det mer lämpligt.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en nybliven 3åring som jag inte riktigt vet vad jag ska göra med när det kommer till hagsituationen. Han gick tidigare i...
Svar
9
· Visningar
1 144
Foder&Strö Hej! jag ska sätta upp en pallkrage i min hästs nya hage att lägga ensilage i, aldrig gjort på detta sätt innan. Har tänkt skaffa 1-2...
Svar
14
· Visningar
707
Hundhälsa Jag har sakta börjat tro att jag har blivit allergisk i vuxen ålder. Exakt mot vad vet jag inte än, men kvalster och/eller pälsdjur...
Svar
6
· Visningar
422
Hästvård Hej gott folk Har ett sto som är på väg att ge mig både blödande magsår och hjärnblödning. Hon är varmblod 5 år, aktiv i trav Kort...
2
Svar
21
· Visningar
1 627

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sälja mitt hjärta?
  • Hyra sadel

Omröstningar