Totalt paj mage, blir inte klok på varför

Jag äter solroskärnor varje dag, det förebygger stopp, upptäckte jag. Visste ju att psylliumfrö och linfrö kan hjälpa men jag gillar inte konsistensen så jag testade solroskärnor och det fungerade. :up:

Intressant, det visste jag inte. Linfrö har jag inga problem att ta, det är bara det att jag alltid glömmer att köpa hem.
 
Hade en jobbarkompis med liknande problem.
Ingenting hjälpte och hon hade gjort hur mycket undersökningar och kostbyten mm.

Sen fick hon en transplantation av en frisk människa och blev helt bra. För att tala i klarspråk så fick hon en annan människas bajs insprutat i tarmen.
Idag är hon helt fri från besvär.

Säger inte att det skulle funka för alla men jag ville dela med mig av denna erfarenhet.
 
Hade en jobbarkompis med liknande problem.
Ingenting hjälpte och hon hade gjort hur mycket undersökningar och kostbyten mm.

Sen fick hon en transplantation av en frisk människa och blev helt bra. För att tala i klarspråk så fick hon en annan människas bajs insprutat i tarmen.
Idag är hon helt fri från besvär.

Säger inte att det skulle funka för alla men jag ville dela med mig av denna erfarenhet.

Det är en ganska ny behandlingsmetod för folk med bla IBS. Det är så svårt att framställa en fungerande bakterieflora som den från tarmen så att dom tar helt enkelt avföring från friska personer och ger det till sjuka. Typ ta från de rika och ge till det fattiga :)
 
Kan du äta LCHF? Har i perioder haft problem med magen, dock inte med diarre. Äter nu LCHF kost, liberal sån, och min mage är så mycket bättre och lugnare. Förr fick jag enorma gaser av t.ex kål och blomkål. Nu äter jag det utan problem om jag lämnar bort bröd, spannmål och potatis. Har celiaki från förr så har alltid ätit glutenfritt.

Ja och nej. Om den hjälper magen vet jag inte, jag provade lchf en period magen var rätt okej. Men jag går ner för mycket i vikt på lchf, jag blir alldeles för mätt och äter för lite.
 
Känner väldigt väl igen mig och min mage i det du skriver. Jag har blivit väldigt hjälpt av Fodmap och sen testat vad som funkar för mig. Jag har dragit ner jättemycket på gluten, det har hjälpt. När jag är osäker på om magen ska hålla brukar jag ta en imodium, det hjälper mot ångesten kring huruvida magen ska krascha eller inte.
 
Laddade ner belly balance. Men är nu där man måste betala. Vad får man eg för de pengarna? Det var inte direkt billigt..
 
Känner väldigt väl igen mig och min mage i det du skriver. Jag har blivit väldigt hjälpt av Fodmap och sen testat vad som funkar för mig. Jag har dragit ner jättemycket på gluten, det har hjälpt. När jag är osäker på om magen ska hålla brukar jag ta en imodium, det hjälper mot ångesten kring huruvida magen ska krascha eller inte.

Blir du aldrig hård av imodium?
För när det alltid och bara var diarré kunde jag göra lika. Men nu växlar den ju mellan diarré och för hård och rädd imodium ökar hårdhet/förstoppning?

(har dock alltid dimor i fickor, väskan, på kontoret för när magen helt ballar ur och man inte kan lämna toaletten annars)
 
Laddade ner belly balance. Men är nu där man måste betala. Vad får man eg för de pengarna? Det var inte direkt billigt..

När jag gick den skolan var det vara a deras hemsida och inte appen, men det verkar som att upplägget är typ detsamma. Du får filmer där dietisterna tar upp olika ämnen. Från deras hemsida;


Så här går det till
Behandlingen består av 11 steg med med filmer direkt i appen. Via pushnotiser får du löpande nya steg i den takt som är anpassad efter behandlingen samt instruktioner, fördjupningar, tips och råd på hur du ska få bästa resultat. Behandlingen innehåller:

Steg 1 Så här funkar behandlingen
Steg 2 Lär dig allt om IBS
Steg 3 Verktyg för att lyckas
Steg 4 Analys av ditt nuläge
Steg 5 Kom igång med FODMAP-kosten
Steg 6 Stress & magen
Steg 7 Kartlägg dina vanor
Steg 8 Anpassa kosten
Steg 9 Hur mår du nu?
Steg 10 Din personliga kostplan
Steg 11 Älska din mage


Om du tycker det är lite saftigt pris, börja att kolla om det finns nån dietist med kunskap inom fodmap dieten där du bor. Kanske du kan komma billigare undan med att låna bok om ämnet på biblioteket och nån timme hos en dietist :)
 
Jag har haft exakt samma problem som du beskriver sedan jag var i tonåren (är 32 idag).

Det som gjorde stor skillnad för mig var när jag träffade en dietist som var den första som förklarade för mig att en del med IBS inte tål fiber. Så jag drog ner på fiberintag som alla läkare hade ordinerat mig att öka, och blev mycket bättre, samt insåg att jag inte tål havre alls. Att utesluta socker/choklad hjälpte enormt mycket också, tyvärr..

Den andra grejen som var en ögonöppnare för mig var för 1 år sedan när jag slutade med preventinmedel som jag ätit under 15 års tid, ca 4-5 månader efter jag slutade så blev min mage nästan helt bra, inget mer springa på toaletten 4-5ggr varje morgon. Insåg att mina magproblem styrdes mycket av min menscykel när jag väl hade slutat med preventinmedel, så enkelt att hålla koll på när jag vet att den kan bli strulig nu, då tar jag extra järntabletter så brukar det blir lite bättre.

Detta är som sagt bara mina erfarenheter, hoppas att du hittar vad som fungerar för dig!
 
Blir du aldrig hård av imodium?
För när det alltid och bara var diarré kunde jag göra lika. Men nu växlar den ju mellan diarré och för hård och rädd imodium ökar hårdhet/förstoppning?

(har dock alltid dimor i fickor, väskan, på kontoret för när magen helt ballar ur och man inte kan lämna toaletten annars)

Nej, min brukar vara "lagom" ändå. Tar oftast bara en tablett.
 
När jag gick den skolan var det vara a deras hemsida och inte appen, men det verkar som att upplägget är typ detsamma. Du får filmer där dietisterna tar upp olika ämnen. Från deras hemsida;


Så här går det till
Behandlingen består av 11 steg med med filmer direkt i appen. Via pushnotiser får du löpande nya steg i den takt som är anpassad efter behandlingen samt instruktioner, fördjupningar, tips och råd på hur du ska få bästa resultat. Behandlingen innehåller:

Steg 1 Så här funkar behandlingen
Steg 2 Lär dig allt om IBS
Steg 3 Verktyg för att lyckas
Steg 4 Analys av ditt nuläge
Steg 5 Kom igång med FODMAP-kosten
Steg 6 Stress & magen
Steg 7 Kartlägg dina vanor
Steg 8 Anpassa kosten
Steg 9 Hur mår du nu?
Steg 10 Din personliga kostplan
Steg 11 Älska din mage


Om du tycker det är lite saftigt pris, börja att kolla om det finns nån dietist med kunskap inom fodmap dieten där du bor. Kanske du kan komma billigare undan med att låna bok om ämnet på biblioteket och nån timme hos en dietist :)

Jag tänker att äta enligt Fodmap och att föra dagbok kan jag ändå liksom. Jag behöver ju inte heller generell information om IBS.
Steg 1-4 är gratis och det har jag gjort. Men från steg 5 vill de ha betalt, ganska bra betalt.
 
Jag har haft exakt samma problem som du beskriver sedan jag var i tonåren (är 32 idag).

Det som gjorde stor skillnad för mig var när jag träffade en dietist som var den första som förklarade för mig att en del med IBS inte tål fiber. Så jag drog ner på fiberintag som alla läkare hade ordinerat mig att öka, och blev mycket bättre, samt insåg att jag inte tål havre alls. Att utesluta socker/choklad hjälpte enormt mycket också, tyvärr..

Den andra grejen som var en ögonöppnare för mig var för 1 år sedan när jag slutade med preventinmedel som jag ätit under 15 års tid, ca 4-5 månader efter jag slutade så blev min mage nästan helt bra, inget mer springa på toaletten 4-5ggr varje morgon. Insåg att mina magproblem styrdes mycket av min menscykel när jag väl hade slutat med preventinmedel, så enkelt att hålla koll på när jag vet att den kan bli strulig nu, då tar jag extra järntabletter så brukar det blir lite bättre.

Detta är som sagt bara mina erfarenheter, hoppas att du hittar vad som fungerar för dig!

Det med dra ner på fibrer hörde jag faktiskt för 15 år sen, då som något revolutionerande. Innan var det ju som du säger bara mer fibrer och mer fibrer. Min mage verkar inte bry sig supermycket om fibrer så länge det inte blir extremt mycket.

Medan jag skrivit tråden kom jag på att det finns TVÅ saker som faktiskt klart gör att magen pajar helt. För mkt sorbitol. Samt råa äpplen (tyvärr, jag tycker om äpplen). Jag är så van vid att låta bli det att jag inte tänker på att där finns faktiskt ett klart samband.

Men annars så mer slump/dagsform/solvindar.
 
Jag har inte alls lika besvärligt som du, men det finns flera saker som gör att min mage pajar, inga citrusfrukter öht, eller äpplen, eller ja de flesta frukter. Sedan försöker jag äta lite men fler ggr per dag (även av andra orsaker) så allt kan arbeta i lugn och ro och inte får någon chock. Jag mår bäst utan kolhydrater egentligen. Äter inte bröd men pasta och ris kan jag inte hålla mig borta från även om jag blir en ballong.

En något udda upptäckt var att om jag går en lugn promenad, rör mig i lägenheten när jag ätit så att allt liksom sitter på rätt plats och rör på sig när det smälts ner, så hjälper det. Magar och tarmar är det värsta som finns, de ska arbeta och göra det de ska.

I värsta fall får du göra som med Liten och provocera fram vad magen tål och inte :angel:
 
Jag har inte alls lika besvärligt som du, men det finns flera saker som gör att min mage pajar, inga citrusfrukter öht, eller äpplen, eller ja de flesta frukter. Sedan försöker jag äta lite men fler ggr per dag (även av andra orsaker) så allt kan arbeta i lugn och ro och inte får någon chock. Jag mår bäst utan kolhydrater egentligen. Äter inte bröd men pasta och ris kan jag inte hålla mig borta från även om jag blir en ballong.

En något udda upptäckt var att om jag går en lugn promenad, rör mig i lägenheten när jag ätit så att allt liksom sitter på rätt plats och rör på sig när det smälts ner, så hjälper det. Magar och tarmar är det värsta som finns, de ska arbeta och göra det de ska.

I värsta fall får du göra som med Liten och provocera fram vad magen tål och inte :angel:

Haken är väl att det lär funka lika bra som med Liten som det är just nu ;)
(hon blev aldrig symptomfri på eliminationsdiet. Inte konstigt då det är husdammskvalster hon inte tål. Mat tål hon :))
 
Känner igen mig själv rätt mycket i dina besvär. Haft problem sedan barnsben. Fick diagnosen IBS efter blodprov och kontraströntgen (hade en knöl i magen de ville undersöka, som visa sig vara en njure som sitter helt fel :D).
Men inga mer undersökningar än så. För mig är det också olika vad som funkar, att samma råvara/rätt kan funka ett tag för att sen inte alls funka.

Men det jag märkt tydligt är just socker. Godis och snacks som chips m.m. förvärrar magen avsevärt. Läsk kan också förvärra. Undviker också allt kolsyrat för att ha mindre gaser.

Lustigt nog så klarar min mage hur mycket friterat som helst.. :crazy: det som även friska magar ballar ur av :idea:

Men jag äter mer el mindre bara veganskt, det lugnar min mage bäst. Då äter jag även mycket baljväxter utan problem. :)
 
Jag har problem i perioder.
Inolaxol gör underverk för mig. Det känns bra att det inte tas upp av kroppen utan bara hjälper tarmen att jobba bra.
 
Blir du aldrig hård av imodium?
För när det alltid och bara var diarré kunde jag göra lika. Men nu växlar den ju mellan diarré och för hård och rädd imodium ökar hårdhet/förstoppning?

(har dock alltid dimor i fickor, väskan, på kontoret för när magen helt ballar ur och man inte kan lämna toaletten annars)
Min man säger som du om imodium
Han är extremt sällan hård (typ aldrig?) men blir ändå istället alldeles för hård av imodium så det tycker han inte är ett alternativ 🤔
 
Jag sa det till särbon igår att rent amatörmässigt så känns det som det nu liksom gått snett med matsmältningen och allt jag äter typ "feljäser". Alltså att det är mer än IBS/liknande. Så det är säkert inte orimligt med inflammation.

Dock saknas det ju forskningsstöd för antiinflammatorisk kost, men finns stöd för Fodmap så det känns rimligt testa det först.
Jag använder mig av mycket som saknar forskningsstöd. Hur ofta forskas det på nåt som skulle stjälpa läkemedelsindustrin liksom?
Funkar det så funkar det :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Var ett tag sen jag skriv sist här om min Ulcerös Kolit, jag började ju få Remsima som är biologisk medicin i somras. Har sen dess varit...
Svar
1
· Visningar
546
Senast: Kilauea
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
3 549
Senast: tott
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 337
Hundhälsa Hej, Jag behöver råd angående min border collie som har världens känsligaste mage 😭 Han är 5 år, och har ibland fått riktigt dålig...
Svar
6
· Visningar
1 492
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp