Totalt paj mage, blir inte klok på varför

Det med dra ner på fibrer hörde jag faktiskt för 15 år sen, då som något revolutionerande. Innan var det ju som du säger bara mer fibrer och mer fibrer. Min mage verkar inte bry sig supermycket om fibrer så länge det inte blir extremt mycket.

Medan jag skrivit tråden kom jag på att det finns TVÅ saker som faktiskt klart gör att magen pajar helt. För mkt sorbitol. Samt råa äpplen (tyvärr, jag tycker om äpplen). Jag är så van vid att låta bli det att jag inte tänker på att där finns faktiskt ett klart samband.

Men annars så mer slump/dagsform/solvindar.

Du har sorbitol även i äpplen så det kan vara den du reagerar på där också. Jag är känslig mot sorbitol och får magknip om jag äter äpplen, päron och plommon. Även tandkrämen är oftast full av sorbitol.

Har du kollat upp fruktosmalabsorbtion? Det är vanligare än man tror och jag märker stor förbättring när jag undviker att äta för mycket fruktosrika livsmedel. Nu kan jag äta glass igen, bara jag väljer en variant utan fruktos-/glukossirap.
 
Bra!

Älskar i allmänhet AT-läkare, det var en sådan som gav mig remiss till mag-tarm direkt. Citat: "Jag ska kolla med en kollega men det här är inget vi kan hantera på en VC".

Jag gillar dem också, brukar vara energiska och noggranna. Jag fick både kolla reflexerna och genomgå enkla neurologiska tester idag. Här lämnas inget åt slumpen liksom :)
 
Du har sorbitol även i äpplen så det kan vara den du reagerar på där också. Jag är känslig mot sorbitol och får magknip om jag äter äpplen, päron och plommon. Även tandkrämen är oftast full av sorbitol.

Har du kollat upp fruktosmalabsorbtion? Det är vanligare än man tror och jag märker stor förbättring när jag undviker att äta för mycket fruktosrika livsmedel. Nu kan jag äta glass igen, bara jag väljer en variant utan fruktos-/glukossirap.

Nej, har aldrig ens hört talas om det.
 
Har undvikit Fodmap inkl gluten sen snart två veckor. Är jättesvårt säga vad det är såklart men jag har helt klart tagit bort det som får magen att paja. Minns inte när den varit såhär snäll sist. Det är många många år sen.

De prover som kommit in hittills har varit ua. TSH är väl inom referensvärfe men strax över det värde många experter tycker övre gränsen borde ligga på egentligen.

Inte hört av läkaren men kan ju se mina provsvar i journalen ;)
 
Det med dra ner på fibrer hörde jag faktiskt för 15 år sen, då som något revolutionerande. Innan var det ju som du säger bara mer fibrer och mer fibrer. Min mage verkar inte bry sig supermycket om fibrer så länge det inte blir extremt mycket.

Medan jag skrivit tråden kom jag på att det finns TVÅ saker som faktiskt klart gör att magen pajar helt. För mkt sorbitol. Samt råa äpplen (tyvärr, jag tycker om äpplen). Jag är så van vid att låta bli det att jag inte tänker på att där finns faktiskt ett klart samband.

Men annars så mer slump/dagsform/solvindar.
Mamma, som har IBS, klarar äpplen om hon skalar dem.
 
Har du fått göra en -ordentligt- utredning för gluten? Inte bara blodprov?

Har en vän med glutenintolerans och det syntes inte på blodprov utan på gastroskopin.
Men blodproverna kanske är mer träffsäkra nu, det här är några år sen..

En annan behövde inte göra gastroskopi då blodprovet var galet tydligt.
Ytterligare en (mamman, och det är ju ärftligt) är inte utredd gluten men blodprovet visade inget men kunde inte med att göra gastroskopin så gick aldrig vidare. Hon är ju vuxen och har valt att äta glutenfritt ändå(fast man inte ska göra så utan underlag) och mår idag superbra i magen efter sisådär 30 års problem...
 
Det är intressant det här att så många blir bättre när de utesluter gluten. Själv blir jag jättedålig om jag äter köpt bröd men kan äta mitt egna hembakade utan några som helst problem. Jag har under närmare 20 års tid luskat i vad köpt bröd (alla sorter jag har provat) innehåller som mitt hembakta inte gör men kan omöjligt bli klok på vad det är. Ni som äter glutenfritt men inte har positivt svar på proverna, har ni provat att äta hembakt bröd och blir det likadant då som med köpt bröd? Min alldeles egna helt empiriska undersökning visar att många som inte kan äta köpt bröd klarar knäckebröd i viss mån så min följdfråga blir, hur reagerar ni på knäckebröd?
 
Jag kan inte äta vitt bröd utom i små små mängder, en liten bit smörgåstårta t.ex. Äter jag mer pajar magen. Även vanlig pasta går bort. Knäckebröd inga problem.
 
Har du fått göra en -ordentligt- utredning för gluten? Inte bara blodprov?

Har en vän med glutenintolerans och det syntes inte på blodprov utan på gastroskopin.
Men blodproverna kanske är mer träffsäkra nu, det här är några år sen..

En annan behövde inte göra gastroskopi då blodprovet var galet tydligt.
Ytterligare en (mamman, och det är ju ärftligt) är inte utredd gluten men blodprovet visade inget men kunde inte med att göra gastroskopin så gick aldrig vidare. Hon är ju vuxen och har valt att äta glutenfritt ändå(fast man inte ska göra så utan underlag) och mår idag superbra i magen efter sisådär 30 års problem...

Nä. Jag har inte fått göra nåt mer än ta blodprov. Jag skulle ju återkomma efter 2-3 mån om jag inte blev piggare, att det kunde bero på mörkret jag var trött. Magen berördes inte mer.

En jobbkompis tipsade ju om att sluta med gluten, hon hade ungefär samma historia som mig. Slutade äta gluten och blev mkt bättre. Så jag tänkte jag provar det så länge.

Sen kom corona.

Jag har provat lite gluten och magen reagerar. Jag är nu inte så sugen på att börja äta det för att kunna utreda vidare, det ska erkännas. Nu-nu är det ju oavsett inte aktuellt pga nämnd corona dock.

Men kommer problemen tillbaka trots ingen gluten kommer jag kräva utredning. Men tänker, kanske felaktigt? att oavsett om en gastro skulle visa glutenintolerans eller ej, så kommer jag ju ändå inte äta gluten efteråt. Så då kan utredning kvitta?
 
Nä. Jag har inte fått göra nåt mer än ta blodprov. Jag skulle ju återkomma efter 2-3 mån om jag inte blev piggare, att det kunde bero på mörkret jag var trött. Magen berördes inte mer.

En jobbkompis tipsade ju om att sluta med gluten, hon hade ungefär samma historia som mig. Slutade äta gluten och blev mkt bättre. Så jag tänkte jag provar det så länge.

Sen kom corona.

Jag har provat lite gluten och magen reagerar. Jag är nu inte så sugen på att börja äta det för att kunna utreda vidare, det ska erkännas. Nu-nu är det ju oavsett inte aktuellt pga nämnd corona dock.

Men kommer problemen tillbaka trots ingen gluten kommer jag kräva utredning. Men tänker, kanske felaktigt? att oavsett om en gastro skulle visa glutenintolerans eller ej, så kommer jag ju ändå inte äta gluten efteråt. Så då kan utredning kvitta?
Ja fungerar det så kan ju resultat kvitta! Jag tror att jag är bara lite laktosintolerant för äter jag mat som innehåller laktos sällan så klarar magen av det, medan förut när jag började med laktosfritt så kunde magen kollapsa efter bara en måltid med någon laktos. Jag gjorde ett hemmatest som gav mig positivt resultat men som du säger så kvittar det, fungerar det så fungerar det :up:

*kl*
Jag har inte lika allvarliga problem som du men mina magproblem som jag haft hela livet har visat på extremt stark relevans till min mentala hälsa. Är jag exalterad, nervös etc inför en "resa" (även såna jag egentligen gjorde varje dag) så kraschar magen, har haft det så hela livet. Vilket också lett till en slags torgfobi där jag kan få ångest av att åka längre bitar, vilket leder ju såklart till att magen kraschar. Äter nu medicin mot ångest och arbetar på samma plats som ligger nära hemmet, vilket gjort att jag kan åka fram och tillbaka :up:
 
Nä. Jag har inte fått göra nåt mer än ta blodprov. Jag skulle ju återkomma efter 2-3 mån om jag inte blev piggare, att det kunde bero på mörkret jag var trött. Magen berördes inte mer.

En jobbkompis tipsade ju om att sluta med gluten, hon hade ungefär samma historia som mig. Slutade äta gluten och blev mkt bättre. Så jag tänkte jag provar det så länge.

Sen kom corona.

Jag har provat lite gluten och magen reagerar. Jag är nu inte så sugen på att börja äta det för att kunna utreda vidare, det ska erkännas. Nu-nu är det ju oavsett inte aktuellt pga nämnd corona dock.

Men kommer problemen tillbaka trots ingen gluten kommer jag kräva utredning. Men tänker, kanske felaktigt? att oavsett om en gastro skulle visa glutenintolerans eller ej, så kommer jag ju ändå inte äta gluten efteråt. Så då kan utredning kvitta?
Jag tror att för att utreda sen, om det blir så, så måste du äta gluten inför det.
Så fick mitt syskonbarn göra, det var alla tecken på gluten och ganska allvarligt, men han behövde äta som vanligt tills blodprovet var taget och direkt de stuckit sa dom att 'nu tar ni bort allt gluten, direkt'. Men för barn behövs det en diagnos för att få specialkost osv. Så det var ett nödvändigt ont.

En vuxen kan ju välja själv vad den äter.
Beställer man mat ute så får man ju glutenfritt om man beställer det.
Kanske om man blir typ inlagd på sjukhus och säger att man är gluten fast inget finns dokumenterat att det blir 'problem' men... mja, i övrigt vete fasen om det behövs på pappret.


Ärligt talat hade jag nog fortsatt vara glutenfri om du identifierat det som att det har hjälpt dej!

Men kommer problemen ändå så kan det ju vara värt att dra det vidare!
Ibland hänger ju gluten och laktos ihop lite (sett många såna kombinerade specialkoster) eller gluten-mjölkfritt. Det kan man ju ha i tanken.
 
Jag tror att för att utreda sen, om det blir så, så måste du äta gluten inför det.
Så fick mitt syskonbarn göra, det var alla tecken på gluten och ganska allvarligt, men han behövde äta som vanligt tills blodprovet var taget och direkt de stuckit sa dom att 'nu tar ni bort allt gluten, direkt'. Men för barn behövs det en diagnos för att få specialkost osv. Så det var ett nödvändigt ont.

En vuxen kan ju välja själv vad den äter.
Beställer man mat ute så får man ju glutenfritt om man beställer det.
Kanske om man blir typ inlagd på sjukhus och säger att man är gluten fast inget finns dokumenterat att det blir 'problem' men... mja, i övrigt vete fasen om det behövs på pappret.


Ärligt talat hade jag nog fortsatt vara glutenfri om du identifierat det som att det har hjälpt dej!

Men kommer problemen ändå så kan det ju vara värt att dra det vidare!
Ibland hänger ju gluten och laktos ihop lite (sett många såna kombinerade specialkoster) eller gluten-mjölkfritt. Det kan man ju ha i tanken.

Jo man måste äta gluten inför utredning. Både inför blodprov och inför gastroskopi/koloskopi. Det var det jag menade att jag är inte så sugen på. Alltså äta gluten och få tillbaka problemen bara för att kunna utreda, när själva svaret ang ev glutenintolerans ändå inte kommer påverka min kost.

Jag är laktosintolerant sen många år, dock inte sen barnsben.
 
Jo man måste äta gluten inför utredning. Både inför blodprov och inför gastroskopi/koloskopi. Det var det jag menade att jag är inte så sugen på. Alltså äta gluten och få tillbaka problemen bara för att kunna utreda, när själva svaret ang ev glutenintolerans ändå inte kommer påverka min kost.

Jag är laktosintolerant sen många år, dock inte sen barnsben.
Aha,
Nej det känns onödigt.
 
Man kan vara känslig mot annat i mjöl än gluten. Några proteiner tror jag det är, minns inte vad de sa exakt (såg nåt program på tv förra året, där de pratade om glutenintolerans).
Så det kan vara så att det inte är gluten man är känslig för utan någon av de andra, proteinerna(?)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Var ett tag sen jag skriv sist här om min Ulcerös Kolit, jag började ju få Remsima som är biologisk medicin i somras. Har sen dess varit...
Svar
1
· Visningar
549
Senast: Kilauea
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
3 598
Senast: tott
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 357
Hundhälsa Hej, Jag behöver råd angående min border collie som har världens känsligaste mage 😭 Han är 5 år, och har ibland fått riktigt dålig...
Svar
6
· Visningar
1 500
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp