Bukefalos 28 år!

TR-ändringar 2008

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: TR-ändringar 2008

kl.

i hoppning är det väl inte obligatoriskt av Nivå 3?

jag har läst att det är nivå 2 fr.o.m 1 Jan 2008 och nivå 3 fr.o.m 1 Jan 2009 ???
 
Sv: TR-ändringar 2008

Citat från ridsport.se

"Säkerhetsväst vid hopptävling obligatoriskt för ungdomar från 2008
Från 1 januari 2008 blir det obligatoriskt för junior- och ponnyryttare att bära säkerhetsväst på hopptävling.
Kraven på västen är den ska vara CE-märkt och ha beteckningen EN 13158. Under en övergångsperiod under 2008 är västar Nivå 2 och Nivå 3 godtagna. Motsvarande tysk beteckning är GS TUV.
Från och med 2009 är Nivå 3 - skydd för ridning, tävling och arbete med hästar obligatoriskt".
 
Sv: TR-ändringar 2008

Delvis "KL"

Kanske att det är en bra livförsäkring. Dock så borde det gälla ALLA som tävlar och inte bara juniorer precis som att hjälmen gäller för alla. Det är ju ofta mer förödande när en 40 åring med sin stela kropp ramlar av än när en yngre ryttare ramlar av och slår sig...
 
Sv: TR-ändringar 2008

Delvis "KL"

Kanske att det är en bra livförsäkring. Dock så borde det gälla ALLA som tävlar och inte bara juniorer precis som att hjälmen gäller för alla. Det är ju ofta mer förödande när en 40 åring med sin stela kropp ramlar av än när en yngre ryttare ramlar av och slår sig...

Jisses!

Så du menar att man är stel som 40åring!

Väx upp snälla :rofl:


Dessutom så gör faktiskt rutin att de väldigt "gamla" 40åringarna inte ramlar av så ofta som småbarnen :smirk:

Undrar om man skall införa ättestupa igen, men det är ju klart då hade ju hela världseliten försvunnit i hoppning :crazy:





*troll troll*
 
Sv: TR-ändringar 2008

köpte en RS 2000, men tycker ändå den är lite jobbig, försöker vänja mej nu innan tävlings säsongen xD
 
Sv: TR-ändringar 2008

Nu tar jag upp min fråga här, även om det kanske inte nödvändigtvis har med nya TR att göra.

"Det räknas inte som fel att passera startlinjen i fel riktning om ryttaren därefter passerar startlinjen i rätt riktning innan första hindret hoppas"

Det är alltså helt okej? Jag har alltid trott att det är lika med att man korsar sitt eget spår = 4 fel. Men så är det alltså inte? Eller? Enda påföljden är att tiden startar?

Fast så kan det inte heller vara, då det senare står:

"Tidtagningen påbörjas i det ögonblick när den uppsuttne ryttaren med någon del av hästen passerar startlinjen i rätt riktning eller i det ögonblick de 45 sekunderna räknats ner, efter det att startsignal givits"

Det händer alltså ingenting?
 
Senast ändrad:
Sv: TR-ändringar 2008

Men då måste det vara ändrat?
För när jag red ponny (ca 100 år sedan) var man livrädd för att råka rida genom starten från fel håll! Och det sitter i än idag, håller mig så långt från skärmarna jag kan tills jag fått startsignal... :angel:
 
Sv: TR-ändringar 2008

Haha, jag är precis likadan! Vill ju inte riskera att få fel i onödan.. Men ja, då förstår jag, det hade ju underlättat vägen till ettan några ggr. :p Bra att veta!
 
Sv: TR-ändringar 2008

Ja, betydligt stelare än yngre människor.
Och alltså anser du då att man inte är i ett lika stort behov av säkerhetsväst när man har passerat junior-tiden eller?
Vilken trevlig ton du använder... :smirk:
 
Sv: TR-ändringar 2008

men det är en övergångs period till 2009 så att man kan ha nivå 2 väst:angel:
 
Sv: TR-ändringar 2008

Men 40-åringarna hade nog varit mer svårövertalade i att ta på sig en väst. Kan ni tänka er Peter E eller Malin i väst? Tihi..

På det här sättet hoppas man väl att västen ska bli lika naturtlig för unga ryttare som växer upp som hjälmen...

Hjälmen var ju inte heller självklar på 60-talet men nu har ju nästan alla den.

I Danmark har det varit lag på att ha väst länge!
 
Sv: TR-ändringar 2008

det är en jättebra regel enligt mig.. men jag tycker ändå att man ska få välja själv..

dom ska ju inte bestämma över era liv.. det gör ni ju själva..
 
Sv: TR-ändringar 2008

Men "de" bestämmer ju att man måste ha hjälm, vit krage, kavaj (reg), vissa bett (ponny) osv, då kan "de" ju kräva väst också.
 
Sv: TR-ändringar 2008

Jag tycker att det bara blir en ännu dyrare och snobbigare sport.. Nu kommer det inte bara tävlas om vem som har dyrast hjälm, sael osv... NU blir det västen också..
Jag vill ha en sån där sköldpads väst, men kommer inte betal det priset för att ha den 20-30ggr om jag nu inte lyckas övertala moder:angel:
Så trött på att ridsporten ska vara så dyrt..
Och sen varför ska inte dressyren ha väst också?
Eller förstör det deras perfekta look...:smirk:

Jag tycker väst är upp till var och en.. Bättre att rida utan om man inte kan köpa en som sitter bra och känns bekväm så man kan rida ordentligt, än att rida med något som är obekvämt och ett måste.
En hjälm är ju betydligt mycket skönnare än en väst.
Hjälmen har ju alltid suttit bra...
 
Sv: TR-ändringar 2008

Men "de" bestämmer ju att man måste ha hjälm, vit krage, kavaj (reg), vissa bett (ponny) osv, då kan "de" ju kräva väst också.


Stor skillnad, hjälmen sitter bra, kragen är ju inte obekväm, betten sitter ju inte åt, västen sitter åt, är obekväm och hård. Finns nog ingen väst som sitter "skönt"
 
Sv: TR-ändringar 2008

Och sen varför ska inte dressyren ha väst också?

Precis det pratade vi om i stallet häromdagen. Eftersom man tydligen även måste ha det på framridning då rider man ju irpincip på samma sätt som dressyrryttarna gör. Okej att man måste ha det på framhoppnigen och inne på banan, men på framridningen lixom, då ser jag ingen anledning till varför dressyrryttarna inte måste ha det dom oxå.
 
Sv: TR-ändringar 2008

Exakt:bow:
Varför skilja så..
Så dumt, och sen nästa år då blir det ju även i träning och all hantering.. Skippar dom dressyren då då är dom ju korkade..

Eller är hopp hästar farligare en dressyr hästar:smirk:

Tur att man bara behöver västen för ett år...
 
Sv: TR-ändringar 2008

Stor skillnad, hjälmen sitter bra, kragen är ju inte obekväm, betten sitter ju inte åt, västen sitter åt, är obekväm och hård. Finns nog ingen väst som sitter "skönt"

Finns många obekväma hjälmar, jag tycker kragen (plastrong) är fruktansvärd om den sitter lite för hårt, betten kan väl vara obehagliga för hästen, om nåt?!?!
Men det finns olika alternativ, precis som det finns olika västar. Jag rider helt frivilligt (självbevarelsedrift) med väst och enda gången den stör mig är när jag kör hem från jobbet och har glömt ta av den (så lite märks den!!) för då sitten man spikrakt bakon ratten.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trav Hallå där :D Här trillar jag in lite sporadiskt. Jag går på Travskola och där har vi ju självklart de mest obekväma västar man kan köra...
Svar
2
· Visningar
3 369
Senast: esther
·
Dressyr Nu har vi ju avhandlat var godkänt gränsen går och vart den faktiskt går (missförstå mig rätt ;)), det behöver vi inte fortsätta med i o...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
12 897
Senast: Emelei
·
  • Låst
Tävling Från förbundets hemsida.
Svar
6
· Visningar
1 232
A
Fälttävlan Hej, vad jag har läst i både hopp och fälttävlans TR så måste man ju ha kavaj från och med regional tävling. och de tävlingar jag...
Svar
5
· Visningar
1 032
Senast: Axtelius
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp