Bukefalos 28 år!

TR-ändringar 2008

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: TR-ändringar 2008

delvis kl

Det där att ha det på framridningen tycker jag är lite onödigt, eftersom jag har västen utanpå kavajen måste man ju rida med det hela tiden, annars brukar jag rida fram med bara skjorta när det är varmt och ta på kavaj och väst till framhoppningen.

Visst kan det alltid hända oförutsedda saker, men risker blir ju mkt större så fort det är hinder inblandade, så jo, jag tycker det är självklart att ha väst när jag hoppar (även när jag rider ut)
Däremot inte när jag rider dressyr på ponnyn, jag tycker det påverkar min sits, men inte min ridning...

Halvblodet skulle jag aldrig få för mig att sitta på utan väst, möjligtvis skritta av då hon redan är urladdad :angel:

Sen tycker jag folk får ta och skärpa sig :mad:
Jag tycker det är bra med västtvåget på hopptävlingar, men gud vad det ska klagas :cool:
Visst att man kanske inte tycker att man behöver västen, det är upp till en själv, men kan det rädda en enda unge från att bryta ryggen och bli förlamad tycker jag faktiskt att det är värt det att "alla ni som aldrig trillar av" också får stå ut med det, en väl tillpassad väst av en "skön" modell är inte så obekväm, rörelsehindrande, ful, otymplig och allt vad ni klagar på att man måste bli helt från sig!

Vet några som hade en ponny som stannade väldigt mycket, och ryttaren trillade av flera gånger varje träning ofta, men hade aldrig väst. Jag menar, vad tänker man med? :confused:
 
Sv: TR-ändringar 2008

och sen nästa år då blir det ju även i träning och all hantering.. Skippar dom dressyren då då är dom ju korkade..

FEL!

"Från och med 2009 är Nivå 3 - skydd för ridning, tävling och arbete med hästar obligatoriskt"

skydd för ridning, tävling och arbete med hästar obligatoriskt är definitionen av Nivå 3.
 
Sv: TR-ändringar 2008

Sen tycker jag folk får ta och skärpa sig :mad:
Jag tycker det är bra med västtvåget på hopptävlingar, men gud vad det ska klagas :cool:
Visst att man kanske inte tycker att man behöver västen, det är upp till en själv, men kan det rädda en enda unge från att bryta ryggen och bli förlamad tycker jag faktiskt att det är värt det att "alla ni som aldrig trillar av" också får stå ut med det, en väl tillpassad väst av en "skön" modell är inte så obekväm, rörelsehindrande, ful, otymplig och allt vad ni klagar på att man måste bli helt från sig!

Word! :bow:
 
Sv: TR-ändringar 2008

Sen tycker jag folk får ta och skärpa sig :mad:
Jag tycker det är bra med västtvåget på hopptävlingar, men gud vad det ska klagas :cool:
Visst att man kanske inte tycker att man behöver västen, det är upp till en själv, men kan det rädda en enda unge från att bryta ryggen och bli förlamad tycker jag faktiskt att det är värt det att "alla ni som aldrig trillar av" också får stå ut med det, en väl tillpassad väst av en "skön" modell är inte så obekväm, rörelsehindrande, ful, otymplig och allt vad ni klagar på att man måste bli helt från sig!

Jag är bered att hålla med dig. Och så mycket kan det ju inte påverka ens ridning, eller rider man så kasst? Att den kan störa sitsen köper jag men inte att den pajar ridnigen.

Vad jag vet så andvänder man ben, rumpa och hand mest när man rider och där sitter ingen väst vad jag har sett iafa.
 
Sv: TR-ändringar 2008

tävlade idag, så farligt var det inte att ha väst faktiskt, ibörjan va det lite ovant men man vande sig snabbt, sluta klaga, det finns inte så mkt att göra åt saken.. ;)
 
Sv: TR-ändringar 2008

Jo men om nu västar är så otroligt bra, varför använder i topp ryttarna väst då?
Och kom inte och säg att dom inte ramlar av...

Jag kan tycka att på ponny tävlingar kan det vara väst tvång, men inte på stor häst. För sätter man väst på en som är under 18 så tävlar man inte på lika vilkor.

Oj jag som missuppfattade regeln:p

Jag har aldrig vart med om att någon har skadat sig så mycket på banan, sånna fall mer på träning. Och jag har tävlat ett bra tag...

Men sen i fältävlan där dör ju folk endå fast dom har väst?

Sätta på en väst på någon som har ridit hela sitt liv kan ju i många fall bli farligare än säkrare.

Jo visst man kan köpa en fin väst som sitter bra, men lägga ut 2000:- för en väst för att rida med i ett år?

TYcker regeln kom alldeles för fort, när kom den oktober?
Det kunnde vart ett övergångs år 2008, så att till 2009 vart det västtvång.

Oj vad långt och rörigt:angel:
 
Sv: TR-ändringar 2008

Jag kan tycka att på ponny tävlingar kan det vara väst tvång, men inte på stor häst. För sätter man väst på en som är under 18 så tävlar man inte på lika vilkor.

Varför bli det inte på lika vilkor? borde vi som rider med väst friviligt få ngn slags dispans då? Man påverkas knappast så mkt av västen.

Jag har aldrig vart med om att någon har skadat sig så mycket på banan, sånna fall mer på träning. Och jag har tävlat ett bra tag...

Men när det väl händer ngt så är det kanske bra att ha väst. Det är även därför jag tycker man borde ha det i dressyr oxå isåfall. På såna här saker borde man inte föra statistik utan se på individen, och då kan det hända hemska avramlingar i dressyr oxå.

Men sen i fältävlan där dör ju folk endå fast dom har väst?

Det är väl inte direkt ngt bra argument mot att att inte ha väst, isåfall ett förargument. Många räddas av västen oxå.

Sätta på en väst på någon som har ridit hela sitt liv kan ju i många fall bli farligare än säkrare.

När du menar folk som inte ridit med väst hela sitt liv, menar du då 15 åringar som måste ha väst enligt nya regeln eller 40 åringar? En 15 åring påverkas knappast av västen på det sättet att det blir farligt.

kl

Har man infört västtvång på junior så tycker jag man borde ha det i alla grenar, och inte bara hoppning.
 
Sv: TR-ändringar 2008

Jag anser helt enkelt att man ska få välja själv, då sett är så pass mycket pengar som ska ut.
Tänk alla som tävlar ett par gånger om året, inte har dom råd att köpa en väst när dom precis kan tävla och träna. Jag tycker helt enkelt att västen ska vara frivilligt, och den kommer ju bara mer och mer, varför inte låta det vara så. Fför ärligt så kommer det fler och fler på tävling med väst nu...

Det blir ju inte samma vilkor. På ponny tävlingarna så har ju alla väst medans på stor häst så kommer några ha väst... Kan inte rikigt föklra hur jag menar:p

Och sen frågar jag igen:
men om nu västar är så otroligt bra, varför använder i topp ryttarna väst då?
 
Sv: TR-ändringar 2008

Det blir ju inte samma vilkor. På ponny tävlingarna så har ju alla väst medans på stor häst så kommer några ha väst... Kan inte rikigt föklra hur jag menar:p

Hmm, okej jag förstår ändå inte riktigt varför det inte blir på samma vilkor, En väst påverkas ju inte. Då borde det ju vara samma sak med att en del har stövlar och en del har skor med shortchaps, då tävlar inte alla heller på samma vilkor.

Och sen frågar jag igen:
men om nu västar är så otroligt bra, varför använder i topp ryttarna väst då?

Det är en bra fråga faktiskt.
Det skulle vara skoj att göra ett test typ, att låta ngr tävlingsryttare på elitnivå andvända väst unte ngr tävlingar. För att se hur/om det påverkar deras resultat. Om det inte påverkas alls så kommer nog alla sluta tjata om att det påverkar.
 
Sv: TR-ändringar 2008

Sant.. Men åh varför ska det vara så svårt att få ut vad man mear i ord:p

Det skulle vara väldigt intressant faktiskt...
 
Sv: TR-ändringar 2008

För att de inte är uppväxta med det. Samma sak som med bilbälte, självklart för den yngre generationen, inte lika självklart hos den äldre.

Tänker inte fortsätta diskussionen med dig då du redan bestämt dig för att det är fel, orättvist, hemskt på alla sätt och vis osv. Finns ingen mening med att argumentera med dig.
 
Sv: TR-ändringar 2008

Jo men om nu västar är så otroligt bra, varför använder i topp ryttarna väst då?
För att de saknar självbevarelsedrift! De skulle ju gärna rida utan hjälm om de fick också... :smirk: (Japp, jag generaliserar friskt, det finns säkert NÅGON toppryttare som aldrig rider utan hjälm. Kanske? :confused: )

Jo visst man kan köpa en fin väst som sitter bra, men lägga ut 2000:- för en väst för att rida med i ett år?
Meningen är inte att du ska rida med västen i ett år. Meningen är att du ska lära dig att använda väst och sedan fortsätta att använda den. När du tränar, när du rider ut och när du tävlar. Oavsett hur gammal du blir. Så du kan gott köpa en dyr och bekväm eftersom att du ändå kommer att ha den tills du antingen vuxit ur den eller slitit ut den. :p
 
Sv: TR-ändringar 2008

*kl*

altså vi rider på våra hästar 365 timmar per år och kommer använda västen ca 1.5 timme? (20 tävlingar * 2 min klass *2 klasser )

altså man hör ju hur dumt det låter.
 
Sv: TR-ändringar 2008

Ja, det låter verkligen vansinnigt... Att du bara ska använda västen en bråkdel av den tid du sitter till häst!
 
Sv: TR-ändringar 2008

ja visst gör det :idea:
vi rider ut i full galopp brevid stenhårda stenar man kan falla på. mm mm.
så ska vi ha väst 1/365 del av ridningen när vi rider i ridhuset och ramlar i den mjuka sanden :D


:smirk:
 
Sv: TR-ändringar 2008

... vilket jag absolut INTE kommer ha. kommer bara använda den under själva tävlingsmomentet.

Altså vill de att vi ska lära oss rida med väst för att senare ha den även när vi är över arton. ?

Gud vad jag längtar till 2010.
 
Sv: TR-ändringar 2008

Vilket mycket väl kan bli din förlust! Ridning är en farlig sport! Varför inte använda de skydd som finns? Och när 2010 kommer, bli inte förvånad om du fortsätter använda väst...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trav Hallå där :D Här trillar jag in lite sporadiskt. Jag går på Travskola och där har vi ju självklart de mest obekväma västar man kan köra...
Svar
2
· Visningar
3 370
Senast: esther
·
Dressyr Nu har vi ju avhandlat var godkänt gränsen går och vart den faktiskt går (missförstå mig rätt ;)), det behöver vi inte fortsätta med i o...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
12 901
Senast: Emelei
·
  • Låst
Tävling Från förbundets hemsida.
Svar
6
· Visningar
1 234
A
Fälttävlan Hej, vad jag har läst i både hopp och fälttävlans TR så måste man ju ha kavaj från och med regional tävling. och de tävlingar jag...
Svar
5
· Visningar
1 032
Senast: Axtelius
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp