Trådavknoppning Egoistiskt att skaffa barn ?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Trådavknoppning Egoistiskt att skaffa barn ?

Luff skrev:
Jag har inte svaret.
Jag skaffade barn för att jag ville ha barn -
Egoistiskt Ja
Negativt Nej

Skaffar man barn för att tillfredställa sig själv?

Själva frågeställningen är helkomplicerad.
Ur vissa perspektiv skulle man ju kunna säga att nästan allt vi gör är egoistiskt. Att skaffa barn är det väl i allra högsta grad! För det är ju som du säger: något jag gör för att JAG vill det. Att ha husdjur är ju också ett slags höjden av egoism. Men; att handlingen är egoistisk innebär ju inte att man inte kan få en win-win-situation ur det hela. Barnet kan trots min egoism att skaffa det få en jäkla bra uppväxt och liv. Husdjuret kan få toppenbra levnadsförhållanden. En egoistisk handling behöver ju inte nödvändigtvis utmynna i att jag också är oansvarig eller inte gör det bästa för mina barn.

För mig är det så att när jag väl får barn kommer det vara totalt egoistiskt ur en viss synvinkel, men samtidigt; än sen?! Ja, jag vill ha barn för min egen skull, för tillfredsställelsen att själv få påverka en individ från "scratch", få se om mina idéer om föräldraskap stämmer, få ett eget barn att älska, få uppleva glädjen genom deras ögon mm mm. Och; än sen?

Med andra ord: egoism och egoistiska handlingar behöver inte nödvändigtvis vara negativa.
 
Sv: Trådavknoppning Egoistiskt att skaffa barn ?

Kimz0r skrev:
Något behov att tillfredsställa måste ju ligga till grund för att skaffa barn, och allt vi gör för att tillfredsställa behov är att betrakta som egoistiskt, anser jag.

Ja, det är egoistiskt att ge pengar till välgörenhet också.
Exakt!!
Det finns ju tydligen någon filosofisk teori som säger precis det. Att ge tex omvårdnad till ett barn fyller även ett behov hos den som ger omvårdnaden; det vill säga handlingen kan vara egoistisk OCKSÅ. Även om konsekvensen av handlingen kan tyckas se ut att vara totalt självuppoffrande.
 
Sv: Trådavknoppning Egoistiskt att skaffa barn ?

Kimz0r skrev:

Experimentella och etnografiska studier av människors beteende, exempelvis:

Fehr, Ernst och Gächter, Simon (2000): Fairness and Retaliation: The Economics of Reciprocity. Journal of Economic Perspectives, Vol. 14, No. 3 (Summer, 2000) , pp. 159-181

Breman, Anna (2006) The Economics of altruism, paternalism and self-control. Stockholm: EFI

Mauss, Marcel (1925/1997) Gåvan. Lund: Argos

Gouldner, Alvin W. 1960. "The Norm of Reciprocity: A Preliminary Statement." American Sociological Review 25: 161-178

För att ta ett fåtal exempel i en rik flora av forskning från ekonomi, antropologi och psykologi. Vilken forskning stöder du dig på?
 
Sv: Trådavknoppning Egoistiskt att skaffa barn ?

:bow: åt båda inläggen. Äntligen någon som förstår. :idea:
 
Sv: Trådavknoppning Egoistiskt att skaffa barn ?

Nu brukar det ju vara så att titlar inte brukar säga speciellt mycket, varför det hade underlättat med lite exempel.

Många av mina åsikter stöds av vetenskap, men i det här fallet lutar jag mig på filosofiska resonemang.
 
Sv: Trådavknoppning Egoistiskt att skaffa barn ?

"Människan är i grunden egoistisk, och med stor säkerhet den mest egoistiska varelsen på jorden dessutom"

Ovanstående är skrivet som ett påstående, inte en personlig åsikt.

Var har du dina fakta?
 
Sv: Trådavknoppning Egoistiskt att skaffa barn ?

Kimz0r skrev:
Ja, men jag anser ju att människan i grunden är egoistiskt, så jag protesterar inte. Att tillfredsställa behov är ju egoistiskt, det är därför de tillfredsställs.

Men det blir ju ett cirkelresonemang:

Vad motiverar människor till handling, dvs vad är det som får folk att göra saker? Egoism

Hur vet vi att det är egoism? Det motiverar människor till handling, för om det inte vore egoism skulle inte göra det.
 
Sv: Trådavknoppning Egoistiskt att skaffa barn ?

Jag gav dig titlar, för att du ska kunna kolla mina källor. Vilka är dina källor? I korthet visar de referenser jag gav att människan i många situationer inte agerar opportunt utan återgäldande eller altruistiskt.

Det empiriska underlaget i de olika studier varierar mellan rena experiment, där folk har fått dela upp pengar de har fått mellan sig själva och en annan försöksperson (exempelvis), och etnografiska studier, exempelvis av gåvoekonomin bland invånarna på Trobriandöarna. Sammantaget ett brett empiriskt underlag.

Förra årets "nobelpris" i ekonomi gick också till två forskare, Schelling och Aumann, för upptäckter på samma tema.
 
Sv: Trådavknoppning Egoistiskt att skaffa barn ?

Ja, människan är med stor säkerhet den mest egoistiska varelsen på jorden. Varför skulle vi INTE vara det?

Nog för att katter är egoistiska, de är ju allmänt kända för att vara det, bara för att ta ett exempel, men jag har aldrig sett dem roffa åt sig av pengar och resurser och utnyttja andra varelser på samma sätt som människan. Har du?
 
Sv: Trådavknoppning Egoistiskt att skaffa barn ?

Tja, jag har sett dem långsamt plåga smådjur till döds för sitt eget höga nöjes skull. Det tycker jag är ganska egoistiskt.
 
Sv: Trådavknoppning Egoistiskt att skaffa barn ?

Kimz0r skrev:
Ja, människan är med stor säkerhet den mest egoistiska varelsen på jorden.

Som sagt: var är dina källor? Var är de empiriska undersökningarna som stöder dina påståenden?
 
Sv: Trådavknoppning Egoistiskt att skaffa barn ?

Ja, och människan slaktar och dödar vadhelst vi känner för. Och vår tillgång till resurser och pengar gör att vi har ytterligare sätt att utagera vår egoism på som katterna saknar.
 
Sv: Trådavknoppning Egoistiskt att skaffa barn ?

Det är inte egoism det ligger i deras natur, precis som vi på stenåldern skaffade barn för att vi blev gravida inte för att vi ville!
Numera skaffar vi barn när vi själva vill alltså ren egoism positiv sådan!:)
 
Sv: Trådavknoppning Egoistiskt att skaffa barn ?

Kimz0r skrev:
Ja, och människan slaktar och dödar vadhelst vi känner för. Och vår tillgång till resurser och pengar gör att vi har ytterligare sätt att utagera vår egoism på som katterna saknar.

Med andra ord är dina utsagor om människors egoism baserade på rent och skärt tyckande utan några som helst vetenskapliga bevis?

Det här är ju något som går att undersöka vetenskapligt, och det har folk gjort, och då kommit fram till de resultat jag redan refererat.

Dessutom, det sätt som du använder egoism tycker jag att det blir ett meningslöst cirkelresonemang. Förklara hemskt gärna om jag fattat fel, för jag vill gärna tro att du har mer välgenomtänkta resonemang än så.
 
Sv: Trådavknoppning Egoistiskt att skaffa barn ?

Jag känner ibland att det var egoistiskt av mig att skaffa barn.
Inte bara utifrån det att jag ville ha barn - utan mer utifrån hur världen ser ut idag.

Det blir bara mer och mer gräsligt i denna värld, fler sjuka personer och iom det också fler sjuka gärningar. Miljöförstörelsen är en annan aspekt - och alla dessa droger som bara flödar överallt...

Vem är jag att skaffa barn till denna värld? Hade det inte varit bättre att låta bli? Vem vet vad mina barn kommer att råka ut för en dag, kanske pga något av detta som jag räknat upp.

Så känner jag ibland. Och utifrån det ser jag mig själv som egoistisk. Annars hade jag nog låtit bli.
 
Sv: Trådavknoppning Egoistiskt att skaffa barn ?

TinyWiny skrev:
Det är inte egoism det ligger i deras natur, precis som vi på stenåldern skaffade barn för att vi blev gravida inte för att vi ville!
Numera skaffar vi barn när vi själva vill alltså ren egoism positiv sådan!:)

Så din definition av egoism är "allt man gör för att man själv vill det"? Med andra ord är allt vi gör per definition egoism?

Varför är vi egoistiska men inte katter? Ligger det inte i vår natur att göra som vi gör också?
 
Sv: Trådavknoppning Egoistiskt att skaffa barn ?

Ayn Rand, James Walker, Aristotle m.fl. Notera att vi inte söker oss till samma områden.
 
Sv: Trådavknoppning Egoistiskt att skaffa barn ?

Katter är egoistiska, men vi är ännu mer egoistiska eftersom vi har fler medel att ta till och utnyttja.
 
Sv: Trådavknoppning Egoistiskt att skaffa barn ?

Ja, så kan man ju också uttrycka det. Jag har betydligt mer genomtänkta resonemang, men känner ingen större lust att tala för döva öron.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Ni som skaffat barn säg runt 40, och alltså var 50 när barnet var 10 år. Hur tycker ni det var att skaffa barn lite senare? Tycker ni...
2
Svar
25
· Visningar
3 895
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 400
Senast: Nixehen
·
Övr. Barn Mina båda döttrar, 8 och 10, åker buss till skolan. Planeringen för bussarna är en aning bristfällig så trots att det är 4 km till...
2
Svar
32
· Visningar
3 453
Senast: Eurydome
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 567
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp