Trådavknoppning Egoistiskt att skaffa barn ?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Trådavknoppning Egoistiskt att skaffa barn ?

Kimz0r skrev:
Jovisst. Det var även draget till sin spets. Men jag tror inte att någon ställer upp och bjuder på sig själv för att vara genuint trevliga. Medvetet eller omedvetet måste även egoismen spela in.

Vissa bara är sådana. Inget konstigt med det och behöver inte förklaras med egoism.
 
Sv: Trådavknoppning Egoistiskt att skaffa barn ?

Okej. Du struntade i mitt svar.

Kimz0r skrev:
Definition av egoism enl. Nationalencyklopedins ordbok: Att enbart eller huvudsakligen ta hänsyn till sig själv. / Läran att endast det egna jaget existerar eller dirigerar handlingen.

Jag tycker att mina resonemang faller alldeles utmärkt inom ramarna för definitionen; det är inte jag som har ställt upp cirkelresonemanget.

Ej att förväxla med egotism.
 
Sv: Trådavknoppning Egoistiskt att skaffa barn ?

Egoismen utesluter inte allt annat. Man kan göra olika handlingar av ett dussin olika skäl, men i grunden finns alltid egoismen.
 
Sv: Trådavknoppning Egoistiskt att skaffa barn ?

(Jag struntade inte heller i ditt svar, jag tyckte bara det var irrelevant)

Det var definitionen på egoism det ja, som vi nog alla mer eller mindre exakt känner till.

Ingenting i den definitionen tyder på att allt människan gör bottnar i egoism.
 
Sv: Trådavknoppning Egoistiskt att skaffa barn ?

Nej, eftersom det är min högst personliga åsikt. :smirk:
 
Sv: Trådavknoppning Egoistiskt att skaffa barn ?

Men vad var det du ville bevisa med att posta definitionen av ordet :confused:

Det stärker ju inte dina påståenden ett dugg liksom.

Nu tycker du att jag är jobbig och det är meningen också, för om man kommer med påståendet att alla minsann bara utför handlingar av egoistiska skäl, ja då får man nog vara beredd att förklara sig noggrant.

Att det är din personliga åsikt vet vi vid det här laget, men det gör inte att du blir oemotsagd för det.
 
Sv: Trådavknoppning Egoistiskt att skaffa barn ?

Eftersom någon påstod att det var ett cirkelresonemang och att jag hade en felaktig definition av ordet, så var jag ju tvungen att bevisa motsatsen.

Och jag vill minnas att jag aldrig har påstått att man BARA handlar av egoistiska skäl. Däremot finns alltid egoismen med. Den utesluter inget annat, liksom välvilja och kärlek inte utesluter egoism.

:smirk:
 
Sv: Trådavknoppning Egoistiskt att skaffa barn ?

Vad du missar är, att med ditt resonemang så kan man ju tolka en handling hur som helst som det behagar en.

Du säger, "alla handlingar är egositiska"

Man kan lika gärna säga, "alla handlingar är bra" eller "dåliga" eller vad som helst egentligen.

Om man medvetet kör över en katt är det en "bra" handling för att då dödar ju inte katten den där musen den skulle ätit en timme senare.

Så här kan man vända och vrida på alla handlingar och få det till precis det som man vill ha det. Men till vilken nytta? Är det inte bättre att hålla sig till själva kärnbetydelsen?

Men visst, i din värld blir ju alla nöjda och glada och får ha rätt och det är ju positivt,eller är det? ;)


Mabuse har dock redan krossat ditt resonemang för många inlägg sedan, så det känns som att jag inte behöver mala vidare egentligen
 
Senast ändrad:
Sv: Trådavknoppning Egoistiskt att skaffa barn ?

Så kan man ju också tolka det. :smirk:
 
Sv: Trådavknoppning Egoistiskt att skaffa barn ?

Nej, men det spelar ingen större roll vad jag säger, du tolkar precis som du vill ändå. Orka! Lägg ner, det är bara ett jävla internetforum. :smirk:
 
Sv: Trådavknoppning Egoistiskt att skaffa barn ?

Ja, det är ett internetforum och här diskuterar man.

Du får sluta posta precis när du vill, inget jag lägger mig i.

Om inte, så kan du få svara på frågan istället:

"Så här kan man vända och vrida på alla handlingar och få det till precis det som man vill ha det. Men till vilken nytta? Är det inte bättre att hålla sig till själva kärnbetydelsen?"
 
Senast ändrad:
Sv: Trådavknoppning Egoistiskt att skaffa barn ?

Ja, och vi tycker olika om något. Big deal.
 
Sv: Trådavknoppning Egoistiskt att skaffa barn ?

Huruvida det är egoistiskt vet jag inte, det enda jag vet när det gäller barnaskaffande är att det är ingen rättighet att skaffa barn, det är ett privilegium och sådana skall inte missbrukas.
 
Sv: Trådavknoppning Egoistiskt att skaffa barn ?

prinsessfeminist skrev:
Tillägg: Vad jag menar med detta något obskyra citat (:angel: ) är inte att Bibeln ger svar på människans egoism eller självuppoffrande - utan snarare att det finns ett ideal. Detta ideal kan tolkas som självuppoffrande, när det i förlängningen är en egoistisk handling. Den bok jag referer till ovan behandlar hur en huvudperson lämnar sin svårt cancersjuka älskarinna så att hon får rätt vård.

Att ge upp kärleken är då att offra sina egna behov för att personen skall få överleva (få rätt cancerbehandling utomlands). men det är ingenting älskarinnan önskar. Hon vill hellre dö tillsammans med sin älskade.

Så vem är mest egoistisk?
Intressant! Jag såg en tv-serie igår på Canal+ som jag aldrig sett förut. Den hette House och var väl sådär... men varför jag kom att tänka på den var att i avsnittet handlade det om ett lesbiskt par där den ena tjejen visade sig ha en utslagen lever och hennes partner var beredd att donera del av sin lever för att hon skulle överleva. En av läkarna (som var huvudpersoner) fick veta innan operationen att hon med den förstörda levern egentligen funderat på att göra slut med sin partner, något som hon inte berättat för partnern ännu. Och läkaren ansåg att det var ett stort etiskt dilemma att de med den vetskapen skulle be partnern offra sig (och även riskera sitt liv) för en person som faktiskt tänkt lämna henne. Den kvinnliga läkaren försökte få tjejen att tänka till och bad henne att berätta för sin partner om saken. Man fick intrycket av att läkaren ansåg henne vara väldigt egoistisk när hon inte berättade att hon tänkt göra slut utan lät sin tjej donera lever till henne för att hon var så kär. Kär i någon som inte ville ha henne.

MEN; det var en riktig twist på slutet som hänger ihop med det vi pratar om. När donationen var slutförd och den här kvinnliga läkaren pratade med partnern så sa partnern att "hon har tänkt göra slut med mig... jag fick veta det av en gemensam vän som hon berättat det för". Och läkaren säger: "och ändå valde du att donera din lever till henne?!" Svaret blev "Ja, jag älskar henne. Och nu kan hon aldrig lämna mig".

Vem var egoisten? Hon som tog emot levern för att leva vidare av en partner hon inte längre älskade. Eller donatorn som såg donationen som ett sätt att hålla kvar sin partner pga tacksamhetsskäl.
 
Sv: Trådavknoppning Egoistiskt att skaffa barn ?

[Mabuse har dock redan krossat ditt resonemang för många inlägg sedan, så det känns som att jag inte behöver mala vidare egentligen/QUOTE]

Var då?
Det hittar inte jag. Om jag letar runt lite kan jag säkert hitta vetenskapliga verk och studier som motsäger de studier Mabuse hittat. Jag har speciellt en i minnet där man studerat någon jordbävning i Sydamerika och hur människorna då betedde sig. Är jag piggare i morgon ska jag kolla upp det.
 
Sv: Trådavknoppning Egoistiskt att skaffa barn ?

Finns nog inga studier som bevisar varken för eller emot gissar jag.

Jag gissar också att de människor som faktiskt är genuint egoistiska har oerhört svårt att se varför någon skulle utföra en handling utan att egoism ligger bakom. De kan liksom inte ens se hur det skulle vara möjligt.
 
Sv: Trådavknoppning Egoistiskt att skaffa barn ?

Visst tror jag att det är möjligt. Gandhi är ju ett exempel. Han strävan mot ett fritt Indien kostade nog mer än det smakade.

Däremot tror jag inte på att majoriteten av mänskligheten är så god och osjälvisk som den själv tror. Som jag ser det tänker de flesta i allra högsta grad mest på sig själva (egna barn undantagna). Det kan ju bevittnas på vilken rea som helst om man vill ta ett enkelt exempel. Ett annat är det här med bilkörning. Egentligen borde vi inte köra bil alls, men hur många har återgått till cykel, apostahästarna eller häst och vagn?

Visst kan vi vara osjälviska, men bara så länge det inte kostar oss direkt mycket.
 
Sv: Trådavknoppning Egoistiskt att skaffa barn ?

Jag syftade inte på dig när jag sa genuint egoistisk, utan mer att den gruppen människor kanske har svårt för att tro att någon inte är det s.a.s.
 
Sv: Trådavknoppning Egoistiskt att skaffa barn ?

Jag tycker inte frågan är ett dugg komplicerad.
Det är klart att det är egoistiskt och själviskt att skaffa barn!
Men all egoism är inte ond.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Ni som skaffat barn säg runt 40, och alltså var 50 när barnet var 10 år. Hur tycker ni det var att skaffa barn lite senare? Tycker ni...
2
Svar
25
· Visningar
3 897
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 404
Senast: Nixehen
·
Övr. Barn Mina båda döttrar, 8 och 10, åker buss till skolan. Planeringen för bussarna är en aning bristfällig så trots att det är 4 km till...
2
Svar
32
· Visningar
3 458
Senast: Eurydome
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 581
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp