Trådavknoppning Egoistiskt att skaffa barn ?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Trådavknoppning Egoistiskt att skaffa barn ?

Jag (usch inte vetenskapligt alls) vet att jag hört på P1 om en studie där man sett att människor i stor utsträckning VISST HJÄLPER varandra vid en katastrof - inte som man tror att alla blir panikslagna och bara roffar.
Tror att cirkus hälften vart "hjälpare" och andra hälften "tagare" av dom som så att säga hade styrka att vara någondera.
 
Sv: Trådavknoppning Egoistiskt att skaffa barn ?

Jadzia skrev:
[Mabuse har dock redan krossat ditt resonemang för många inlägg sedan, så det känns som att jag inte behöver mala vidare egentligen/QUOTE]

Var då?
Det hittar inte jag. Om jag letar runt lite kan jag säkert hitta vetenskapliga verk och studier som motsäger de studier Mabuse hittat. Jag har speciellt en i minnet där man studerat någon jordbävning i Sydamerika och hur människorna då betedde sig. Är jag piggare i morgon ska jag kolla upp det.

Jag kan bli lite trött på att jag hittills är den enda i tråden som har konkreta empiriska bevis för mina påståenden. Om jag hänvisar till en vetenskaplig undersökning så känns det lite trist att bli avfärdad med svaret: så är det säkert inte, men jag har inga källor som motbevisar det.

Jag har aldrig påstått att alla människor är återgäldande eller altruistiska. I exempelvis studien av Fehr och Gächter som jag hänvisade till visar det sig att ungefär 30% är opportunister. Denna procentsats är relativt stabil, även om det varierar något i olika kulturer och grupper (vilket tyder på att det finns en miljöpåverkan också). Men man kan inte säga att människan är världens mest egoistiska varelse, när detta påstående bara gäller en minoritet av mänskligheten.

Sen är ju frågan om människors beteende i katastrofsituationer är en lämplig studieplats för hur folk beter sig i vardagslivet? Vem säger att vi agerar på samma sätt om det gäller vårt liv, och om det inte gör det? Så att även om människor är egoister i katastroflägen betyder inte att de är egoister i alla lägen.
 
Sv: Trådavknoppning Egoistiskt att skaffa barn ?

Jadzia skrev:
Ja, att rädda en avkomma är väl det enda som går före självbevarelsedriften, men det gör inte människan till en altrustisk varelse i mina ögon. Okej om man satte alla barn före sig själv, men det räcker inte med bara sitt eget. Om jag funderar tillräckligt länge kan jag säkert hitta egoistiska motiv där med.
Den sista raden säger det mesta. Om man funderar och vrider på ett problem tillräckligt länge så kan man säkert få det till att bli precis som man vill.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Ni som skaffat barn säg runt 40, och alltså var 50 när barnet var 10 år. Hur tycker ni det var att skaffa barn lite senare? Tycker ni...
2
Svar
25
· Visningar
3 814
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 192
Senast: Nixehen
·
Övr. Barn Mina båda döttrar, 8 och 10, åker buss till skolan. Planeringen för bussarna är en aning bristfällig så trots att det är 4 km till...
2
Svar
32
· Visningar
3 394
Senast: Eurydome
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 456
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp