Tråden för dumma, halvdumma och heldumma frågor

Snabbmat från korvkiosken. Eller macken.
Potatismos, en (eller två) korvar av valfri sort
Tillbehör är t.ex. rostad lök, räksallad, majonäsgurka, grönsallad etc etc.

Senap, ketchup, grillkrydda efter behag.

Jag föredrar bratwurst och enbart senap plus en klick räksallad. :D

Ah, ringer en liten klocka från långa bilturer med mormor och morfar. Då stoppade vi ofta på en större kiosk och jag hade säkert en mosbricka nån gång ^^ jag tycker om smala ospännande korvar utan krydda om det ska vara mos till,.. och räksallad är smaskigt,, så det får bli tillbehöret :d tror det var typ en 20+ år sen sist då 😅

Men korv med bröd från korvkiosk har jag ätit hela sommaren 😁

En följdfråga blev det med, vad är majonäsgurka?
 
Jag har nog aldrig ätit något som kallats mosbricka.

Jag har dock i min ungdom ätit två hamburgerbröd med grillkrydda, senap och ketchup, alltså en hamburgare utan hamburgerkött. Vet inte om det kallades något speciellt, troligen?
 
Ah, ringer en liten klocka från långa bilturer med mormor och morfar. Då stoppade vi ofta på en större kiosk och jag hade säkert en mosbricka nån gång ^^ jag tycker om smala ospännande korvar utan krydda om det ska vara mos till,.. och räksallad är smaskigt,, så det får bli tillbehöret :d tror det var typ en 20+ år sen sist då 😅

Men korv med bröd från korvkiosk har jag ätit hela sommaren 😁

En följdfråga blev det med, vad är majonäsgurka?
I min hemstad i Småland kallades det gurkmajonnäs. Tror det finns att köpa i mataffärerna också.

Edit: Finns tydligen fortfarande!
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20220930-121903_Chrome.jpg
    Screenshot_20220930-121903_Chrome.jpg
    79,2 KB · Visningar: 4
Senast ändrad:
Jag har nog aldrig ätit något som kallats mosbricka.

Jag har dock i min ungdom ätit två hamburgerbröd med grillkrydda, senap och ketchup, alltså en hamburgare utan hamburgerkött. Vet inte om det kallades något speciellt, troligen?
Men korvbröd kallade vi det luffare. Med hamburgerbröd blir det kanske vagabond? Jag har aldrig hört den varianten. Verkar jobbigt med två separata brödbitar för moset att smita ut mellan…

Edit: förlåt. Såg att det inte var något mos på din kreation. Måste kallats ”stackars sate”.
 
Men korvbröd kallade vi det luffare. Med hamburgerbröd blir det kanske vagabond? Jag har aldrig hört den varianten. Verkar jobbigt med två separata brödbitar för moset att smita ut mellan…

Edit: förlåt. Såg att det inte var något mos på din kreation. Måste kallats ”stackars sate”.
För en högstadieelev var det mums med tanke på att det var stora rostade bröd för endast 5 kr och man fick välja om man ville ha senap, ketchup och/eller grillkrydda. :)

Betydligt senare åt jag något som kallades Viking. Inbakat pizza-bröd med kebab med mycket grönsaker. Väldigt mättande och otroligt gott. Fanns då bara på Lindas i U-Väsby, har den spridit sig sedan dess?
 
För en högstadieelev var det mums med tanke på att det var stora rostade bröd för endast 5 kr och man fick välja om man ville ha senap, ketchup och/eller grillkrydda. :)

Betydligt senare åt jag något som kallades Viking. Inbakat pizza-bröd med kebab med mycket grönsaker. Väldigt mättande och otroligt gott. Fanns då bara på Lindas i U-Väsby, har den spridit sig sedan dess?
Fattar!

Det påminner mig om när jag beställde stekt potatis och två vändstekta ägg på stadens stekhus. I början frågade de ”ska du inte ha någon mat också?” och syftade såklart på kött. 16 riksdaler tog de för ett veritabelt berg av mat, vilket passade min hästskötarplånbok väldigt bra.

Jag har inte ätit någon Viking, däremot får den mig att tänka på strips med vit kebabsås som kallades en Krilles och som alla i Sala såklart åt sent förra millenniet.

Edit: just frågan ”ska du inte ha någon mat också?” Till någon som just beställt stekt potatis och ägg kanske passar bra till trådens ämne också.
 
Alltså jag måste sluta läsa trådar som handlar om mat, speciellt lite... speciellare mat. Nu sitter jag ju här på jobbet och är galet sugen på korv och mos. Med gurkmajonäs :angel::meh:
Jag. Med.

Fredag kväll, vad ska Myrten äta som är extra gott? Kanske korv med mos? Mums, mums! Tror det blir korv med mos ikväll.

EDIT: Kom just att tänka på korv special. Korv i bröd med en eller två kulor mos, senap, ketchup och grillkrydda. Senap på korven, ketchup på moset och mycket grillkrydda ska det vara!
 
Jag. Med.

Fredag kväll, vad ska Myrten äta som är extra gott? Kanske korv med mos? Mums, mums! Tror det blir korv med mos ikväll.

EDIT: Kom just att tänka på korv special. Korv i bröd med en eller två kulor mos, senap, ketchup och grillkrydda. Senap på korven, ketchup på moset och mycket grillkrydda ska det vara!
Dubbel special! Två korvar och två moskulor :banana:
 
Nog behövs den här tråden!
Jag tar upp stafettpinnen och undrar - när åt du mosbricka senaste och vad var det på den?
Länge sedan! Kanske 1993? Vill minnas att det var pulvermos och grillad korv, med räksallad och ketchup o senap.

Pulvermos är mer nödmat än njutbart, men här i stan har de ett gatukök som gör lite olika goda och mer från-grunden-lagade gatuköksrätter - fortfarande snabbmat men inte de mest våldsamma nödutgångarna.
 

Liknande trådar

Mat Är inte julbord världens konstigaste sak? Man lagar mat för en hel vecka till en måltid. NOLL hänsyn till att magsäcken har precis samma...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 050
Senast: Pilot
·
Kropp & Själ Ja, här är en sån där fråga som jag nog egentligen vet svaret på själv - men behöver få höra det för att göra det. Gäller en fysisk...
Svar
3
· Visningar
369
Senast: Pilot
·
Relationer Jag undrar hur det ser ut hos andra familjer under middagen. Jag har två typer av middagar jag undrar över. 1. middag med mina...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 194
Senast: Badger
·
Fritid Vi tänker oss kanske till Åland i slutet av augusti :). Ingen av oss har varit där, så vi tar tacksamt emot alla tips! Vad gör man, vad...
Svar
0
· Visningar
180

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp