Tråden för dumma, halvdumma och heldumma frågor

Känner man om skillnad på om det är ett revben man skadat eller om det är musklerna omkring? Kanske det är svårt att skada ett revben utan att också skada musklerna i och för sig :cautious:.

Revbensbrott/-spricka borde göra väldigt ont? Eller?
Revben börjar göra ont efter ett tag. Tar runt 14 dagar att bli smärtfri nog att kunna glömma bort det emellanåt.
Du känner vilket revben det är om du trycker på själva benet.

/tanten som klantat sig med sina revben alldeles för många fgånger.
 
Revben börjar göra ont efter ett tag. Tar runt 14 dagar att bli smärtfri nog att kunna glömma bort det emellanåt.
Du känner vilket revben det är om du trycker på själva benet.

/tanten som klantat sig med sina revben alldeles för många fgånger.
Då är mina revben nog hela, men jag måste ha massakrerat något runtom dem. Gör lyckligtvis bara ont i vissa lägen/rörelser 🙃.

Önskar att man kunde vaccinera sig mot att göra illa sig 😅.
 
Hur fungerar det med fotografiskt minne? För som min egen, ganska förvirrade och glömska hjärna... Kommer oftast och enklast ihåg sådant som jag själv är intresserad av eller ser en nytta av att kunna, resten liksom försvinner spårlöst ut efter ett tag. Men ett fotografiskt minne dvs en hjärna som jag antar kommer ihåg allt, kommer den även ihåg sådant som är av väldigt lite till noll av intresse att egentligen behöva minnas?

Långt inlägg för en liten fråga 😅 men undrar verkligen hur det fungerar 🤔
 
Hur fungerar det med fotografiskt minne? För som min egen, ganska förvirrade och glömska hjärna... Kommer oftast och enklast ihåg sådant som jag själv är intresserad av eller ser en nytta av att kunna, resten liksom försvinner spårlöst ut efter ett tag. Men ett fotografiskt minne dvs en hjärna som jag antar kommer ihåg allt, kommer den även ihåg sådant som är av väldigt lite till noll av intresse att egentligen behöva minnas?

Långt inlägg för en liten fråga 😅 men undrar verkligen hur det fungerar 🤔
En bukefalist har nån gång skrivit att det är en förbannelse för hen minns allt och det blir inte så bra.
 
En dum fråga. Snudd på hedum.

Mitt tangentbord fungerar inte längre. Det visade sig att sladden fått en skada. Jag har lagt den i kläm så den i stort sett var av.

Jag behöver alltså köpa nytt.
Fungerar vilket tangentbord som helst till min gamla window7-dator?
(USB-anslutning)
 
En dum fråga. Snudd på hedum.

Mitt tangentbord fungerar inte längre. Det visade sig att sladden fått en skada. Jag har lagt den i kläm så den i stort sett var av.

Jag behöver alltså köpa nytt.
Fungerar vilket tangentbord som helst till min gamla window7-dator?
(USB-anslutning)

Det borde det göra men det står på lådan också om det är kompatibelt med Win7.

Edit:

Här är ett trådlöst, en pluggar in en dongel i USB-porten: https://www.elgiganten.se/product/d...tangentbord/logik-tradlost-tangentbord/474732

Här är ett trådat: https://www.elgiganten.se/product/d.../nos-k-400-core-led-tangentbord-gaming/200752
 
Senast ändrad:
Det borde det göra men det står på lådan också om det är kompatibelt med Win7.

Edit:

Här är ett trådlöst, en pluggar in en dongel i USB-porten: https://www.elgiganten.se/product/d...tangentbord/logik-tradlost-tangentbord/474732

Här är ett trådat: https://www.elgiganten.se/product/d.../nos-k-400-core-led-tangentbord-gaming/200752
Tack! Tror inte på dongel. Det är för osäkert för min gamla ångmaskin att hantera.
Har redan problem med musen till laptopen. Funkar ...intermittent. ;)
 
På radion sa en reporter att ett dokument var "ofärdigt"

I min värld är ofärdig en person som är lätt invalidiserad, av skada eller ålder t.ex. "jag har blivit så ofärdig" "han är ofärdig just nu"

Så jag reagerade på den användningen om något som inte är klart än. Är det bara jag som reagerar?
 
På radion sa en reporter att ett dokument var "ofärdigt"

I min värld är ofärdig en person som är lätt invalidiserad, av skada eller ålder t.ex. "jag har blivit så ofärdig" "han är ofärdig just nu"

Så jag reagerade på den användningen om något som inte är klart än. Är det bara jag som reagerar?
För mig så är ofärdig just något som inte är klart ännu. Din beskrivning har jag aldrig hört innan nu.
 
Är inte ofärdig om det används om personer ett något ålderdomligt ord?
Känns inte som om jag vill använda det om en person känns lite tja nedvärderande
Vad är det för nedvärderande att använda ofärdig? Om jag t ex har ramlat och slagit mig eller har träningsvärk som begränsar mig så är jag ofärdig, finns inget nedvärderande i det.
 
På radion sa en reporter att ett dokument var "ofärdigt"

I min värld är ofärdig en person som är lätt invalidiserad, av skada eller ålder t.ex. "jag har blivit så ofärdig" "han är ofärdig just nu"

Så jag reagerade på den användningen om något som inte är klart än. Är det bara jag som reagerar?

Nej, jag hade reagerat på samma sätt. Men å andra sidan har jag svårt för att använda händig som i praktisk och fingerfärdig... eftersom det lokalt betyder att en är lite eljest ;)
 
Enligt min mening så finns det tre olika "ofärdig":

Ålderdomlig rikssvenska motsvarande handikappad o.dyl. som ersatts av modernare begrepp. (ska ev. ha viss grad av allvarlighet och varaktighet?) [edit: fysiskt handikappad]

Levande regionalt uttryck som indikerar nedsatt fysisk förmåga oavsett varaktighet och orsak. (ev. med mindre tröskel för grad av handikapp än ovanstående?)

Relativt nytt (?) begrepp som anger att något inte är klart, under arbete etc.
 
Vad är det för nedvärderande att använda ofärdig? Om jag t ex har ramlat och slagit mig eller har träningsvärk som begränsar mig så är jag ofärdig, finns inget nedvärderande i det.

Inte alls nedvärderande! Om du brutit benet är du nedvärderad då?
Jag förstår att det kan användas icke-nedsättande. Samtidigt så klingar det ableistiskt för mig; att om en inte funkar så är en inte färdig och borde alltså färdigställas, vilket pekar mot att normtypisk funktion är målet.



Personligen har jag inte använt ordet om någon person pga ovanstående (och eventuellt pga att det inte använts kring mig) men inte heller om saker, vilket även jag uppfattar som nyare (men inte vet om det är rätt eller fel).
 

Liknande trådar

Mat Är inte julbord världens konstigaste sak? Man lagar mat för en hel vecka till en måltid. NOLL hänsyn till att magsäcken har precis samma...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 061
Senast: Pilot
·
Kropp & Själ Ja, här är en sån där fråga som jag nog egentligen vet svaret på själv - men behöver få höra det för att göra det. Gäller en fysisk...
Svar
3
· Visningar
373
Senast: Pilot
·
Relationer Jag undrar hur det ser ut hos andra familjer under middagen. Jag har två typer av middagar jag undrar över. 1. middag med mina...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 204
Senast: Badger
·
Fritid Vi tänker oss kanske till Åland i slutet av augusti :). Ingen av oss har varit där, så vi tar tacksamt emot alla tips! Vad gör man, vad...
Svar
0
· Visningar
183

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp