Tråden för positiv förstärkning/klickerträning/belöningsbaserad träning

Kan vi kicka igång denna tråden igen, jag har äntligen fått tummen ur 😁

Fick tips om en tränare det kändes bra med och idag fick min häst också träffa henne. Han tyckte det var MYCKET konstigt men tror vi kan ha mycket glädje av detta.

Jag är ju dock väldigt metodiskt lagd och känner mig helt lost. Läser och tittar och lyssnar lite överallt men hade velat ha ett "ABC Get Started" 😅 Var tycker ni man ska börja om man vill sätta sig in i det mer? Jag verkar ha ganska bra känsla för min häst och vad jag vill belöna rent beteendemässigt (mest för att jag är väl van vid var hans gränser går) men liksom inte plan eller struktur för hur jag ska ta mig fram. För mig är det (än så länge) ganska specifika saker jag ser som problem vi behöver hjälp med träningsglädje/rehab/rörelseglädje för oss som ekipage som lätt får prestationsångest ifall det ger en tydligare bild av vartåt jag bör leta? Finns det någon bra bok tex? Inte för översiktligt för jag kommer nog ha svårt att förstå lite för förenklade förklaringar.

Blev ju otroligt stressande för mig att han skulle äta under sin paus tex, han åt så mycket godis (sina vanliga gräspellets) att han var mätt efter träningen 😆 För jag behövde ju också prata med tränaren o fråga o så under tiden. Tanken är att han ska kunna pausa med gräs senare om jag förstod det rätt. Betyder det att man alltid bara tränar jättekort?

Ska läsa om denna tråden också för tips 😁

Bra iniativ! Jag saknar faktiskt bra UTFÖRLIGA hästguider.

De flesta är alltför basic och kortfattade för att förbereda folk för de beteenden och reaktioner som man kan stöta på. Har man äldre redan "människotränade" hästar så går det oftast bra, men alla hästar har inte grunderna och det är en helt annan femma att träna en häst från grunden på riktigt.

Här är mina fem kronor om grunderna :).

Planera och utvärdera:
Planera passet i förväg. Vad vill du lära ut, hur ska du göra det, vilka mål är rimliga - vad gör du om du inser att målen inte var rimliga? Välj övningarna noga. Jag tycker personligen inte att det är ok att klicka in kommandon på hästarnas eget språk och deras instinktiva rörelser. Skrapa/vifta fot och vända bort huvudet är exempel på saker jag tycker är oetiskt att klicka in. Däremot lär jag gärna in handtarget och backa som de första övningarna.
Efteråt passet, utvärdera vad som gick som du tänkt, hur hästen reagerade, hur du reagerade, vad som inte blev som du tänkt, och vad du kan dra för lärdomar om det.

Korta pass:
Jag tränar alltid jättekorta pass när jag jobbar med positiv förstärkning. Har jag inte gräs eller hö med på banan så blir det ännu kortare. Jag mäter upp den mängd godis som är acceptabel dagsgiva, och när det är slut så är passet slut. Jag har lite i reserv någonstans i närheten, utifall att jag inte lyckas tajma godismängden med "avsluta i god stämning".

Skyddad kontakt:
Har du en häst som går upp i varv så behöver du ha stängsel av något slag mellan dig och hästen. För din skull. Och hjälm PÅ.

Känslorna är viktiga:
Det är inte bara en rörelse du belönar, det är även en sinnesstämning och huruvida den är i ökande eller avtagande. Har du en reaktiv häst kan du fort råka klicka in "gå bredvid mig OCH bli upphetsad". Dina känslor spelar också stor roll, hästen speglar dig (det är en del av hästens språk, och dina känslor syns i ditt kroppsspråk).

Gör det möjligt för hästen att säga nej:
Använd inte för gott godis, för högt godisvärde. En del hästar går över eld och vatten för en godis, och det innebär att du kan få dom att göra något dom egentligen inte är bekväma med genom att erbjuda matbelöning och dopamin. Använd det som är bara precis såpass intressant att det väcker intresse, men inte så gott att dom går upp i energi. Får du en taktande häst behöver du växla ner. För en del hästar innebär det att hö är det enda som funkar. Andra hästar bemödar sig inte om träningen alls om det inte är morot.
Och se till att hästen har utrymme att kunna gå iväg, och är lös. Hur ska dom annars kunna säga nej tack, jag vill inte? Hästar pratar med kroppen och att få kunna gå undan från det som är jobbigt är viktigt för dom.


Och slutligen:
Bli inte religiös/politisk om det, för då slutar det vetenskapliga tänket. Fortsätt tänka, fortsätt ifrågasätt, fortsätt läs forskning och fortsätt utforska vad som funkar för dig och för din häst. Att klickerträna är inget mirakelmedel och det är inte alltid den mest etiska inlärningsmetoden i alla situation, det är bara ett verktyg bland många. Ett starkt och effektivt verktyg, som ska behandlas med respekt - medans man behandlar hästen med respekt.
 
Det här ser jag verkligen fram emot att börja jobba med ponnyn efter flytt. Vi har ridbanan integrerad i hagen, så jag kan ha henne lös och om hon tröttnar kan hon bara gå ut i hagen igen. Jag behöver dock hitta sämre godis än morot och äpple, hon skulle helt klart kunna gå genom eld för att få sitt godis...
 
Det här ser jag verkligen fram emot att börja jobba med ponnyn efter flytt. Vi har ridbanan integrerad i hagen, så jag kan ha henne lös och om hon tröttnar kan hon bara gå ut i hagen igen. Jag behöver dock hitta sämre godis än morot och äpple, hon skulle helt klart kunna gå genom eld för att få sitt godis...

Perfekt med såna banor, så hae jag också byggt här hemma :). Då blir det så enkelt att avsluta - även om dom oftast inte vill lämna banan efteråt 😅. Om jag tabbat mig och mr mustang blir less på mig kan han ställa sig vid grinden till hagen och vänta på att bli utsläppt.

För mina har jag landat i lusernhack mest för att det är bra tuggtid men det är ändå liiiite för smaskigt för mustangen, men sen i julas har jag hittat en hästgodis som funkar som "lagom" (Broogardens "dubbelpellets" morot&äpple). Han tycker inte om de flesta hästgodisarna vanligtvis, och blir tokigt glad av färskmat. Lusernpellets blir mina också för "på" av, det är typ det godaste dom vet.

Ute på promenad sommartid tycker jag det är smidigt att belöna med "varsågod och ät gräs", men på ridbanan är äta gräs/hö deras paus.
 
positiv-o-negativ-forstarkning-2-500x331.jpg


Från länken ovan. Termerna är från 60-talet och är lite problematiska imå, eftersom folk gärna läser in moraliska värden i dom. Det blir lite skevt, ordet straff i den här kontexten betyder inte straff...

Jag experimenterar med att kalla dom för...

Adderad förstärkning (R+, beteendet ökar av att du lägger till något)

Subtraherad förstärkning (R-, beteendet ökar av att du tar bort något)

Adderad förminskning (P+, beteendet minskar av att du lägger till något)

Subtraherad förminskning (P-, beteendet minskar av att du tar bort något)
 
Jag tycker det är svårt men väldigt bra att träna in pauser. Min häst var också väldigt på i början, så jag började lägga in pauser för att han inte skulle bli för uppvarvad. Min paus-signal var att jag sa ”paus” och strödde godiset på marken (här är det kanske bra med pausgodis tex hö eller så som tar längre tid att tugga), och gick ut från ridbanan medan han letade godis. Första gångerna stod vi bara på varsin sida grinden och stirrade på varandra :D Sen roade han sig själv genom att gå och beta. Hade honom på inkallning, så starten blev att jag ropade på honom. Efter ett tag behövde jag inte gå ut ur paddocken utan kunde stanna inne och fixa med hinder eller vad som nu behövdes.

Jag funderar på om jag kan ha en bestämd plats för paus och ha hacket tillgängligt där att sprida ut på marken, det tar ju mycket längre tid att leta fram så att jag hinner tänka lite 😅 Min häst är inte superrörlig (läs halva träningen bestod i att hämta honom längst bort I hagen efter att han sagt upp sig från sitt rehabschema 🙈) men om jag börjar med att ta mig dit och sedan håller mig till att öva där i början kanske?

Jag tränar mest hantering genom att använda startknapp. Min gubbe är pensionär och gör inte så himla mycket, men det är roligt att se hur mycket självförtroende han får av att kunna kontrollera situationen.

Startknapp vill jag lära mig! Speciellt för saker han inte riktigt gillar som spray och några av sina rehabövningar (som jag tror och hoppas vi kan lära in mer frivilligt med hjälp).

Angående lagom gott godis är lucernhack ofta bra. Min hästs favorit var granngårdens fiberpellets, bra storlek på dem också, men ibland blev det för gott och då fick jag byta till morötter.

Med pallen så ställde jag mig på pallen och klickade för varje steg han tog i rätt riktning. Pallen var så negativ för honom att det var nödvändigt att han fick bestämma helt själv. Men man kan använda multarget för framåt och höfttarget för att flytta mot sig. Kanske nån kan förklara hur höfttarget lärs in? Jag har aldrig använt det.


Jag använde läskiga grejer som targets så min häst blev mycket modigare. Men det gör ju också att han skulle fram och stoppa näsan i saker även när jag inte sa ordet ”target” :D Men hellre det än att vara rädd. Så lär in ordet target och börja klicka. Kanske lättast att promenera först och övertydligt visa vad de ska nosa på.
Det finns också mer allmän skvallerträning om hästen är nervös för saker som det inte är lämpligt att man nosar på. Vad jag förstår är det samma teknik som används på hundar.

En fråga till alla om targets. Ibland får jag uppfattningen att en specifik target är till en specifik sak, och att man behöver ha olika fysiska targets? "Gör man så"? Min häst är otroligt känslig för vilken bild jag har i huvudet så jag har en känsla av att han kan tycka att desto enklare och mer avskalat är bättre/tydligare men det kanske är "helt fel" och förvirrande?

Utan en tydlig riktning=krav, kan det bli otydligt för hästen.

Förlåt att jag klipper rakt ur en annan diskussion men jag ville verkligen skriva en rad om detta för min egen skull. För en anledning till att jag inte letat mer efter hjälp att börja med någon typ av belöningsbaserad träning tidigare var för att jag uppfattat det som att min mentala bild av mitt önskemål om vad hästen skulle göra räknades som ett faktiskt tryck och inte önskvärt. Att det mer skulle vara helt fritt för hästen att hitta på precis vad den kände för och den skulle få godis för allt och det man "lyckades" "göra" var om den hittade på trick utifrån saker man ställde framför nosen på den som intresserade den typ. Usch, det låter jättenedvärderande. Det är det inte alls menat som utan jag fattade bara inte hur jag som är helt ointresserad av trick och spex skulle hitta motivation till något jag inte alls fattade hur det skulle gå att utföra eller vad det skulle leda till.

Så det var ju typ min första fråga idag och Nej, min bild i huvudet var bara bra och tydlig och önskvärd i denna träningen med denna tränaren i alla fall. Det gjorde mig jättelättad och glad för det är så jag upplever att jag och min häst vill kommunicera med varandra! Så fick jag en förklaring om hur klicker och belöningar funkar för att närma sig den bilden man har och att faran är när man bara ser slutresultatet som good enough.

För mig kändes det jättebra i kombination med en tränare fokuserad på gynnsam rörelse.

Inga tips men jag vill göra det. På listan av saker jag vill göra är att jobba med uppbyggande övningar med. Jobba med balansen och självbärigheten utan ryttare (samtidigt som vi har kul ihop) :love:

Träningsring/omvänd rundkorall har jag sneglat på men i stallet jag står i är det mycket liv och rörelse i så det är svårt att få vara i paddocken själv så länge att jag kan få till det. Hur bygger du upp det? Hinderstöd och rep?

Jag har inte fattat hur man ens belönar i protected contact? @skiesabove känner du för en kort, grundläggande förklaring? 😅 Känner noll behov av det med min häst men har funderat på det sedan jag hörde uttrycket första gången 😅
 
Jag och min buse jobbar mycket med belöningsbaserat. Vi är väl inte sådär jätte pålästa men jag tycker att mina metoder funkar bra för oss. ☺️ Roligt med en tråd där man har en belöningsbaserat hästliv. 🙌😍
 
Skyddad kontakt innebär alltså att du och hästen kan sträcka er över stängslet och ta på varandra, men varken du eller hästen kan kliva in i varandras utrymme.

Ur människosynpunkt är det bra för att du inte riskerar att plötsligt få en upphetsad bakhov i nyllet, och du slipper bli trängd och stressad av en häst som klättrar upp i famnen.

Ur hästsynpunkt är det bra för att människan inte kan följa efter. Den är fri att gå iväg, och kan själv bestämma hur nära människan den vill vara. Det hjälper också till ur pedagogisk synvinkel, om människan står still så kan inte hästen springa runt människan i "trial and error" utan den får prova andra beteenden för att få belöningen.

Man kan ha bara ett rakt staket, eller en volt. Jag gillar volten, då står människan alltså inuti volten och hästen kan gå runt men inte in i volten.
 
Den första targeten jag brukar träna in är min egen knutna näve innehållandes en godis.

En lätt dutt med mulen öppnar skattkistan 😁. Det fattar dom flesta hästarna otroligt fort.

Sen brukar jag lära in dutt på ett badmintonracket. Det är skönt att ha en target på en pinne, då kan jag lättare visa vilket avstånd jag vill ha hästen på, och man kan göra massa styrke och stretch bara av att flytta "måltavlan" för muldutten.
 
Bra iniativ! Jag saknar faktiskt bra UTFÖRLIGA hästguider.

De flesta är alltför basic och kortfattade för att förbereda folk för de beteenden och reaktioner som man kan stöta på. Har man äldre redan "människotränade" hästar så går det oftast bra, men alla hästar har inte grunderna och det är en helt annan femma att träna en häst från grunden på riktigt.

Här är mina fem kronor om grunderna :).

Planera och utvärdera:
Planera passet i förväg. Vad vill du lära ut, hur ska du göra det, vilka mål är rimliga - vad gör du om du inser att målen inte var rimliga? Välj övningarna noga. Jag tycker personligen inte att det är ok att klicka in kommandon på hästarnas eget språk och deras instinktiva rörelser. Skrapa/vifta fot och vända bort huvudet är exempel på saker jag tycker är oetiskt att klicka in. Däremot lär jag gärna in handtarget och backa som de första övningarna.
Efteråt passet, utvärdera vad som gick som du tänkt, hur hästen reagerade, hur du reagerade, vad som inte blev som du tänkt, och vad du kan dra för lärdomar om det.

Korta pass:
Jag tränar alltid jättekorta pass när jag jobbar med positiv förstärkning. Har jag inte gräs eller hö med på banan så blir det ännu kortare. Jag mäter upp den mängd godis som är acceptabel dagsgiva, och när det är slut så är passet slut. Jag har lite i reserv någonstans i närheten, utifall att jag inte lyckas tajma godismängden med "avsluta i god stämning".

Skyddad kontakt:
Har du en häst som går upp i varv så behöver du ha stängsel av något slag mellan dig och hästen. För din skull. Och hjälm PÅ.

Känslorna är viktiga:
Det är inte bara en rörelse du belönar, det är även en sinnesstämning och huruvida den är i ökande eller avtagande. Har du en reaktiv häst kan du fort råka klicka in "gå bredvid mig OCH bli upphetsad". Dina känslor spelar också stor roll, hästen speglar dig (det är en del av hästens språk, och dina känslor syns i ditt kroppsspråk).

Gör det möjligt för hästen att säga nej:
Använd inte för gott godis, för högt godisvärde. En del hästar går över eld och vatten för en godis, och det innebär att du kan få dom att göra något dom egentligen inte är bekväma med genom att erbjuda matbelöning och dopamin. Använd det som är bara precis såpass intressant att det väcker intresse, men inte så gott att dom går upp i energi. Får du en taktande häst behöver du växla ner. För en del hästar innebär det att hö är det enda som funkar. Andra hästar bemödar sig inte om träningen alls om det inte är morot.
Och se till att hästen har utrymme att kunna gå iväg, och är lös. Hur ska dom annars kunna säga nej tack, jag vill inte? Hästar pratar med kroppen och att få kunna gå undan från det som är jobbigt är viktigt för dom.


Och slutligen:
Bli inte religiös/politisk om det, för då slutar det vetenskapliga tänket. Fortsätt tänka, fortsätt ifrågasätt, fortsätt läs forskning och fortsätt utforska vad som funkar för dig och för din häst. Att klickerträna är inget mirakelmedel och det är inte alltid den mest etiska inlärningsmetoden i alla situation, det är bara ett verktyg bland många. Ett starkt och effektivt verktyg, som ska behandlas med respekt - medans man behandlar hästen med respekt.

Tack, vilket bra inlägg 😍 Ska lista ut min pauslösning och börja med att gå fram till target och utveckla att gå till ställen så som vi började idag. Och hade faktiskt det i åtanke när jag smält passet lite att jag tränar en mängd godis istället så är det lättare för mig att avgöra hur mycket han "ansträngt" sig. Han var trött och påverkad efteråt men väldigt positivt fundersam.

Mer direkt fråga. Hur backar du? Utan att locka huvudet bakåt?

Och vad har ni för behållare och hantering för godisen? Har ni fler olika godisar där i ni som behöver/vill variera värden ellee hur löser man det? Jackficka var ej att rekommendera upptäckte jag kvickt 😅 min godisväska från hööks rymmer ju ingenting i jämförelse med vad vi använde idag.
 
Visa bifogad fil 112721

Från länken ovan. Termerna är från 60-talet och är lite problematiska imå, eftersom folk gärna läser in moraliska värden i dom. Det blir lite skevt, ordet straff i den här kontexten betyder inte straff...

Jag experimenterar med att kalla dom för...

Adderad förstärkning (R+, beteendet ökar av att du lägger till något)

Subtraherad förstärkning (R-, beteendet ökar av att du tar bort något)

Adderad förminskning (P+, beteendet minskar av att du lägger till något)

Subtraherad förminskning (P-, beteendet minskar av att du tar bort något)

Tyckte det var tydligare uttryck!
 
Skyddad kontakt innebär alltså att du och hästen kan sträcka er över stängslet och ta på varandra, men varken du eller hästen kan kliva in i varandras utrymme.

Ur människosynpunkt är det bra för att du inte riskerar att plötsligt få en upphetsad bakhov i nyllet, och du slipper bli trängd och stressad av en häst som klättrar upp i famnen.

Ur hästsynpunkt är det bra för att människan inte kan följa efter. Den är fri att gå iväg, och kan själv bestämma hur nära människan den vill vara. Det hjälper också till ur pedagogisk synvinkel, om människan står still så kan inte hästen springa runt människan i "trial and error" utan den får prova andra beteenden för att få belöningen.

Man kan ha bara ett rakt staket, eller en volt. Jag gillar volten, då står människan alltså inuti volten och hästen kan gå runt men inte in i volten.

Tack! Nu låter det genomförbart, jag såg framför mig en häst på en longerlinas avstånd typ 😅
 
Hittade min anteckning! Anna Stavholm var det som hade skrivit en bok som jag tycker ser rimlig ut att börja med sett till innehållsförteckningen. Det fanns också en 2 h lång videointro man kunde köpa.

Typ sådana grejer är det jag gärna börjat med! Var hittar man liknande? Vill gärna få en lite bredare bild, jag har mycket svårt för att köpa någons koncept vara rakt av liksom och det är väl lite sunt antar jag.
 
Själv tycker jag om Shawna Karrasch då hon kommer från delfinträning.
Fanns inte så många att lära av när jag började och tyckte hon passade bättre till häst än folk som kom från hund och sedan började med häst.
 
Själv tycker jag om Shawna Karrasch då hon kommer från delfinträning.
Fanns inte så många att lära av när jag började och tyckte hon passade bättre till häst än folk som kom från hund och sedan började med häst.

Haha, min kompis skickade en video med henne tidigare i kväll! Sammanträffande, tack för tips :)
 
Jag kom på att jag redan lärt in vissa saker med min fjordhäst med hjälp av positiv förstärkning. Hon går tex att parkera precis var som helst för uppsittning och står stilla tills jag säger att vi ska gå. Hon tar bettet när jag ska tränsa och hon stoppar själv mulen i grimman när den ska på. De här sakerna har jag lärt ut för över 13 år sen, men har alltid varit noga med att hon fått godis när hon gör dem.

Just nu jobbar vi med att våga oss förbi läskiga ställen med hjälp av godis. Det funkar förvånansvärt bra med att ge godis så fort hon spänner sig, då avleds hon från det farliga och slappnar av när hon får äta. Trodde faktiskt inte att det skulle funka så bra.
 
Jag kom på att jag redan lärt in vissa saker med min fjordhäst med hjälp av positiv förstärkning. Hon går tex att parkera precis var som helst för uppsittning och står stilla tills jag säger att vi ska gå. Hon tar bettet när jag ska tränsa och hon stoppar själv mulen i grimman när den ska på. De här sakerna har jag lärt ut för över 13 år sen, men har alltid varit noga med att hon fått godis när hon gör dem.

Just nu jobbar vi med att våga oss förbi läskiga ställen med hjälp av godis. Det funkar förvånansvärt bra med att ge godis så fort hon spänner sig, då avleds hon från det farliga och slappnar av när hon får äta. Trodde faktiskt inte att det skulle funka så bra.

Det senare är så som jag gjort med Tiger det senaste åren. Bara de vågar tugga och får en lite bättre känsla hjälper mycket! Ser verkligen framemot att utveckla det utan (nåja, med mindre, lite realistisk i sin egen omställning får man ju vara 😅), föregående tryck nu.
 
Tyckte det var tydligare uttryck!

Ja, folk blir lite förblindade av att orden negativ, positiv, och straff är så extremt värdeladdade.

Ett exempel på "negativ bestraffning":

Hästen ser dig som en resurs (ex jagar bort andra från dig). Du vill träna att avslappnat hänga i hagen. När hästen går upp i varv och blir för hårdhänt buffande och aggressivt jagar andra, så lämnar du hagen. Du har nu tagit bort resursen, för att minska ett beteende (aggressionen).

Men man kan väl knappast betrakta det som ett elakt straff, eller hur?

Och positiv förstärkning, lägga till något för att öka ett beteende, kan ju lika gärna vara att man slår travhästen med spöet en gång för att öka flyktinstinkten... OCH det kan ses som negativ förstärkning (fortsätt slå tills hästen springer snabbare sen sluta slå).

Och gällande "tryck" och att undvika tryck, det är faktiskt omöjligt. Vår närvaro, det faktum att vi vill att hästen ska göra något, att vi tittar på den, vårt kroppsspråk, det är tryck det med.

Det blir lite låg vetenskaplig nivå och skenheligt att säga att man "enbart jobbar med positiv förstärkning och utan tryck".

Och det blir lite destruktivt att tro att ens häst kommer att tycka illa om en för att man har grimma och grimskaft, eller för att man ber den gå undan när den är obekvämt nära...

Men med det sagt så tränar jag ju som sagt mycket med klicker och belöning 😁. Det är effektivt, smidigt, lätt att få pedagogiskt och logiskt, åtminstone i markmoment. Ridningen är en annan femma, haha...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 267
Senast: QueenLilith
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 669
Senast: Fetaost
·
Hästhantering Det hade jag velat göra! Men jag hade velat ha en plan och inser att jag inte har någon teoretisk kunskap. Min häst är ungefär som en...
Svar
15
· Visningar
1 736
Senast: Pilot
·
Övr. Hund Jag har börjat titta efter kurser att gå/instruktörer att träna för inför hösten och blir lite förvirrad av allt! Jag har sedan ganska...
Svar
11
· Visningar
1 399
Senast: farin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Hingstval 2024
  • Välja säkerhetsväst

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp