Tråden för spår

Gemensamt Buke-ansvar då? Många år i branschen gör ju att jag vet hur svårt det är att göra användarna nöjda 😂

Men kul projekt, onekligen. Och jag brukar klara ca två dagar av semester innan jag klurar på roliga projekt…
Största problemet med spårapparna brukar vara att GPS:en inte är tillräckligt noggrann. Så det kan vara svårt att få ordning på. Nu har jag inte spårat ordentligt på några år, men har inte hört att det finna annat än dogtrack? Så det finns nog ändå en marknad för en ny app, särskilt om den är några kronor billigare
 
Ibland drömmer jag om att köpa en ny valp och funderar på hur jag skulle göra med spårträningen av den. Det är i mina trakter mer regel än undantag att man börjar med sågade pinnar även på träning, men varför egentligen? Varför använder man inte skogspinnar direkt? Hur har ni gjort?

(Har två gamlingar hemma som tävlat elitspår, och det var ju ingen skillnad när man väl bytte pinnar. Men sågade pinnar används också i lydnaden och där får de ju inte behandlas som leksaker. Upplever att alla mina hundar som haft sågade pinnar i spåret har haft onödigt mycket tugg på pinnarna i lydnaden)

Och ny valp blir det när jag fått en ny arbetsgivare, det känns som en hopplös kombo med hundfritt jobb och valp :(
 
Största problemet med spårapparna brukar vara att GPS:en inte är tillräckligt noggrann. Så det kan vara svårt att få ordning på. Nu har jag inte spårat ordentligt på några år, men har inte hört att det finna annat än dogtrack? Så det finns nog ändå en marknad för en ny app, särskilt om den är några kronor billigare

Så är det, och det beror mycket på hårdvaran. På jobbet utvecklar vi framförallt mot proffsanvändare, och de skulle sällan förlita sig på telefonens GPS utan använder i regel extern GPS eller totalstation. Men med det sagt så finns det saker man kan göra, bland annat kan man tex lämna till användaren att skruva på noggrannheten en del, det brukar uppskattas.

Skulle jag ge mig på en app så skulle den vara gratis, jag har en filosofi att det jag roar mig med på fritiden ska jag bara göra för nöjet :)
 
Ibland drömmer jag om att köpa en ny valp och funderar på hur jag skulle göra med spårträningen av den. Det är i mina trakter mer regel än undantag att man börjar med sågade pinnar även på träning, men varför egentligen? Varför använder man inte skogspinnar direkt? Hur har ni gjort?

(Har två gamlingar hemma som tävlat elitspår, och det var ju ingen skillnad när man väl bytte pinnar. Men sågade pinnar används också i lydnaden och där får de ju inte behandlas som leksaker. Upplever att alla mina hundar som haft sågade pinnar i spåret har haft onödigt mycket tugg på pinnarna i lydnaden)

Och ny valp blir det när jag fått en ny arbetsgivare, det känns som en hopplös kombo med hundfritt jobb och valp :(

Sant, egentligen skulle man ju kunna ta skogspinnar direkt — min snåla sida skulle nog uppskatta det 😁 Å andra sidan så tuggar inte B på pinnarna, men det ska jag fundera på till framtida stjärnor.
 
Tack för förklaringarna!!! Men det känns ju ganska tveksamt om godsaken som är belöningen finns kvar efter en hel timme 👀… eller hur gör man med sånt?

Jag trodde också det var enklast att spåra direkt !
När jag lägger på kort gräs, typ golfbana eller fotbollsplan har jag som riktlinje att spåret ska ligga minst 20 minuter men helst längre. Och ju högre gräs ju längre liggtid eftersom det för min del är viktigt att hunden går med nosen helt nere i backen.

Att få godiset att vara kvar kan vara en utmaning. Jag lägger näringsspår, antingen godis i mer eller mindre varje steg eller med depåer var 5e -10e meter. Fåglar och annat oknytt är gärna där och rensar och jag har även varit med om hundägare som låtit sina hundar mumsa i sig.
Men det värsta är ändå MYROR, fy fasiken vad äckligt det är när godisarna är fulla med myror och hunden ändå försöker äta :wtf:
 
När jag lägger på kort gräs, typ golfbana eller fotbollsplan har jag som riktlinje att spåret ska ligga minst 20 minuter men helst längre. Och ju högre gräs ju längre liggtid eftersom det för min del är viktigt att hunden går med nosen helt nere i backen.

Att få godiset att vara kvar kan vara en utmaning. Jag lägger näringsspår, antingen godis i mer eller mindre varje steg eller med depåer var 5e -10e meter. Fåglar och annat oknytt är gärna där och rensar och jag har även varit med om hundägare som låtit sina hundar mumsa i sig.
Men det värsta är ändå MYROR, fy fasiken vad äckligt det är när godisarna är fulla med myror och hunden ändå försöker äta :wtf:

Vilda djur och insekter må väl vara, det är ju som det är liksom, men man upphör ju aldrig att förvånas över vad människor låter sina hundar göra?!

-KL-
Söndagsfunderar på vad jag ska lägga för spår idag… det är varmt, ca 22 i skuggan. Torrt och lite blåsigt. Antingen kör jag ett spår på gräs ute i beteshagen, eller kanske vid sjön så hon får avsluta med ett dopp? 🤔
 
Varit på andra och sista träningen för mantrailing, och Tilda var en stjärna som vanligt! Vi fick dessutom gå ett extra spår, då en övning var att ha ett korsande spår, så två spår som ett mjukt X, och vi var udda antal deltagare. Det blåste rätt rejält, men alla hundarna var väldigt duktiga, men det märktes i slutet att dom var trötta. Det ska bli en fortsättningskurs, men inte förrän nästa vår, känns lång tid att vänta 😂 jag tycker det är jättekul med just mantrailing, och skulle vilja utbilda för id-sök "på riktigt" för att kunna typ hjälpa Missing People.
(tilda har ju varit sjuk i veckan, men igår kväll bestämde jag mig för att vi skulle vara med då hon fått i sig betydligt mer mat sen fredagen och fått behålla allt, plus att hon är pigg och glad)
 
Vad roligt med en spårtråd! Blir riktigt sugen på att köra igång och prova. Spårade för typ 5 år sen i samband med patrulleringsutbildning men inget efter det. Är det bästa att gå en kurs när man är nybörjare eller finns det någon vettig bok att läsa? Tänkte personspår till mina. :)
 
Varit på andra och sista träningen för mantrailing, och Tilda var en stjärna som vanligt! Vi fick dessutom gå ett extra spår, då en övning var att ha ett korsande spår, så två spår som ett mjukt X, och vi var udda antal deltagare. Det blåste rätt rejält, men alla hundarna var väldigt duktiga, men det märktes i slutet att dom var trötta. Det ska bli en fortsättningskurs, men inte förrän nästa vår, känns lång tid att vänta 😂 jag tycker det är jättekul med just mantrailing, och skulle vilja utbilda för id-sök "på riktigt" för att kunna typ hjälpa Missing People.
(tilda har ju varit sjuk i veckan, men igår kväll bestämde jag mig för att vi skulle vara med då hon fått i sig betydligt mer mat sen fredagen och fått behålla allt, plus att hon är pigg och glad)

Jag är också lite sugen på Missing People. SURPRIIIISE! /Hon-som-är-pepp-på-allt
 
Vad roligt med en spårtråd! Blir riktigt sugen på att köra igång och prova. Spårade för typ 5 år sen i samband med patrulleringsutbildning men inget efter det. Är det bästa att gå en kurs när man är nybörjare eller finns det någon vettig bok att läsa? Tänkte personspår till mina. :)

Kurs är ju alltid superkul, och nybörjarkurser finns det en och annan av i åtminstone mitt område (medelstor stad). Så håll utkik!

Jag som gillar att nörda i teorin upplever dock ofta att kurserna är lite för lätta på de delarna 😅 Har beställt en spårbok för några dagar sedan som är på väg mot brevlådan, får kanske ge den en recension sen!

https://www.bokus.com/bok/9789198518207/sparhunden/
 
Vi brukade fuska och lägga i parker och bakom husen tidiga morgonar. Jag tänkte att klagar någon ber jag om ursäkt och gör inte om. Möter jag någon berättar jag vad jag gör och varför. Den enda kommentar jag fått är att jag ser ut som Roger Pontare med mina snitslar

Nar jag holl pa med spar bodde jag i sodra USA, jag larde mig fort att aldrig be om lov att spara pa foretags och andras mark. Ingen visste vad det var sa jag fick alltid ett nej.

Istallet la jag spar och vantade i bilen inte langt darifran. Sedan kom alltid nagon ut nar jag gick sparet forsta gangen och fragade vad jag gjorde. De tyckte det var cool och lat mig glatt fortsatta.


När jag lägger på kort gräs, typ golfbana eller fotbollsplan har jag som riktlinje att spåret ska ligga minst 20 minuter men helst längre. Och ju högre gräs ju längre liggtid eftersom det för min del är viktigt att hunden går med nosen helt nere i backen.

Att få godiset att vara kvar kan vara en utmaning. Jag lägger näringsspår, antingen godis i mer eller mindre varje steg eller med depåer var 5e -10e meter. Fåglar och annat oknytt är gärna där och rensar och jag har även varit med om hundägare som låtit sina hundar mumsa i sig.
Men det värsta är ändå MYROR, fy fasiken vad äckligt det är när godisarna är fulla med myror och hunden ändå försöker äta :wtf:

Det var svart att trana IGP spar i sodra USA. Det ar fire ants (som faktiskt kanns som om man brinner) overallt ... den hungriga rottweilern forsokte ata godiset anda, men den har manniskan vagrade ga dar myrorna overfoll en.
Har bryr jag mig inte om myror ... de gor inte ont om hunden far i sig nagra.
 
Jag är också lite sugen på Missing People. SURPRIIIISE! /Hon-som-är-pepp-på-allt
Även jag skulle vilja träna personspår och kanske kunna hjälpa Missing People. Eller i alla fall kunna spåra upp mina egna barn om de går vilse :heart Jag var anmäld till en kurs i personspår i höstas men avanmälde pga att instruktören på viltspårkursen sa att det kan förvirra i viltspåret om man blandar olika sorters spår för tidigt.
 
Vad roligt med en spårtråd! Blir riktigt sugen på att köra igång och prova. Spårade för typ 5 år sen i samband med patrulleringsutbildning men inget efter det. Är det bästa att gå en kurs när man är nybörjare eller finns det någon vettig bok att läsa? Tänkte personspår till mina. :)
Jag tycker att kurs har varit toppen för att verkligen få lära mig spårläggningen ordentligt. Jag har läst de viltspårböcker som finns och gått två kurser parallellt. Allt jag kan har jag lärt mig på kurserna. Plus att jag lärt känna andra som tränar samma sak, som jag kan lägga spår år och gå prov tillsammans med.
 
Vad roligt med en spårtråd! Blir riktigt sugen på att köra igång och prova. Spårade för typ 5 år sen i samband med patrulleringsutbildning men inget efter det. Är det bästa att gå en kurs när man är nybörjare eller finns det någon vettig bok att läsa? Tänkte personspår till mina. :)

Jag är ju väldigt ny på detta men tycker att kursen jag gått gett mig väldigt mycket! Framförallt i att lägga spår och att lära mig läsa hunden i spåret.
 
Även jag skulle vilja träna personspår och kanske kunna hjälpa Missing People. Eller i alla fall kunna spåra upp mina egna barn om de går vilse :heart Jag var anmäld till en kurs i personspår i höstas men avanmälde pga att instruktören på viltspårkursen sa att det kan förvirra i viltspåret om man blandar olika sorters spår för tidigt.
Min instruktör är precis tvärt om, hon tycker man kan hålla på med hur många olika spår som helst. Jag går ju nu till exempel personspår varannan söndag, och varannan söndag mantrailing och både jag och Tilda är helt nya på dessa spår. Just dom två är ju relativt snarlika, men Tilda har inget problem att i ena kursen markera gömmor och hålla nosen nere och i det andra spåra på och ibland vinda in, utan att gömmor kommer och där det bara blir belöning när hon hittar klädesplagget i slutet.
Igår på mantrailing kursen så gick jag och instruktören pararella spår som korsade varandra, och tilda fick gå instruktörebs spår och en annan hund mitt spår, hon tvekade inte ens i korset utan följde rätt spår vilket var väldogt imponerande eftersom hon är "van" att spåra mig annars när jag lägger gömmor.

Vet att en annan går nergrävda gömmor samtidigt som hon går personspår, och hon var lite osäker om det skulle förvirra hunden men instruktören sa att så länge du är tydlig med vilket spårkommando hunden får så kan dom skilja på det efter viss träning :)
Jag använder "nosa" i nosework, "sök" i personspår, "hitta" i mantrailing.
 
Jag har två viltspårschampions hemma och har även tränat och tävlat i bruksspår med den ena.
Med nästa hund kommer jag att vänta med viltspår och börja med bruksspår. Jag upplever nämligen att de blir mindre noggranna i spåret om de fått lära sig viltspår först. Där är det inte lika viktigt att gå i spårkärnan och de får vinda och cirkla runt hur mycket de vill. Det har i alla fall för mina hundar lätt till att de helst vill rusa igenom bruksspåret och gärna går lite hit och lite dit, rundar i vinklar osv vilket lätt leder till en missad apport eller vinkel. Det har varit något jag fått kämpa med mycket så jag tänker göra det lätt för mig och lära in noggrannt spårande i lagom tempo mitt i spårkärnan innan jag börjar med viltspår.
Viltspår är väldigt enkelt för de flesta hundar då det är mycket friare så det kommer jag pyssla med när grunderna sitter och vi kommit upp i klasserna i brukset :)
 
Jag skulle nog fundera ett varv på vad jag ville ha spårandet till innan jag började arbeta med en hund.

Vill jag använda viltspåret för att få ett "billigt" championat hade jag nog börjat med personspår. Särskilt om jag hade en hund som kunde gå IGP-spår. Hade jag däremot tänkt använda hunden i skarpa eftersök hade jag nog börjat med viltspåret och inte kört personspår alls innan det satt.

I ett lagt viltspår har hunden tre saker att gå på: klöven, blodet och spårläggarens spår. Vi kan inte fråga hundarna vad de går på och i vilken utsträckning. Redan på ganska basic-nivå kommer bloduppehåll. När man börjar med finlir kommer t.ex spåruppehåll. Men spårläggarens spår finns hela tiden där och risken är att hunden använder sig av det.

I ett skarpt spår finns ofta bara djuret som spåras (dvs klöven)
 
Amajgad, det är så mycket mygg 😂 Glöm foton från spåret — stannade vi upp bara tre sekunder så satt minst 50 mygg på henne och jag överdriver inte 😬 Trots att det är +20 och rejält blåsigt, dvs inte optimala myggvädret.

Sammanfattning och tankar från dagens övning: Gick ett spår i närheten av huset, och blåbärsriset är lite väl (!) högt och frodigt. Hon ”behöver” inte dippa huvudet, stor skillnad på var hon hade nosen när vi kom in på partier med mer mossa/gräs. Blir lite väl full rulle i riset, ska försöka köra mer på gräs och mossa en stund så hon inte bara älgar på.

Vi fick en lite virrig start, jag hade satt upp en startsnitzel men den hade blåst ner, så igen var jag där och trodde att JAG hade koll ;) Hon hade ju hittat spåret och tjopp! så låg hon ner. Jag ba ”Vad gööör du?” men hon hade ju hittat första apporten innan jag ens fattat att vi börjat spåra 🖤
 
Vad spårar ni med för sele? När valpis blir stor vill jag investera i en riktigt bra sele då vi kommer spåra mycket och målet är eftersök.
 

Liknande trådar

Katthälsa Nu spårar tråden ur, men vad ska man ge om man vill att katter ska gå upp i vikt och jag inte vill ge torrfoder?
2
Svar
27
· Visningar
1 572
Senast: Mia_R
·
Hundavel & Ras Funderar fortfarande på vilken hundras/typ jag önskar som min nästa hund, och nu blev jag tipsad om Tibetansk terrier. Finns det någon...
Svar
0
· Visningar
578
Senast: kamomillo
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 508
Senast: Krumben
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 170
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp