Jag jobbar emellanåt med en kvinna som jobbar med att patinera tyg för teater och filmTror det är ganska tidsenligt - folk luktade nog inte så gott på den tiden. Hälsar hon som skrivit uppsatser om människors hygienvanor...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag jobbar emellanåt med en kvinna som jobbar med att patinera tyg för teater och filmTror det är ganska tidsenligt - folk luktade nog inte så gott på den tiden. Hälsar hon som skrivit uppsatser om människors hygienvanor...
På min -inte helt nya- Samsung klickar man bort tangentbordet med neråtpilen så att hela rutan med de färdiga alternativen blir synlig. Då står det "redigera" längst ner i den.Hur får man bort de här förslagen på en ny samsung?
Det kommer alltså upp när jag ska skriva in en ny internetadress.
Visa bifogad fil 180570
Det finns säkert olika åsikter och kulturer (som jag tycker att det är med allting när det gäller referenserHur mycket ska man skriva ut internetadresser till litteraturen i en referenslista?
Om det ska se seriöst ut, men inte behöver uppfylla någon annans formella krav.
Finns det några allmäna regler, eller är det olika kultur inom olika ämnesfält, eller öppet för allmänt tyckande...
Inte alls för att det ser mer överskådligt ut och tar mindre plats?
På allt för att vara konsekvent?
Efter vilken variant det är man själv läst av respektive bok? (med följden att det blir helt osystematiskt för läsaren)
Halvmycket, typ Doi på tidskriftsartiklar men inte Diva-fulltext för vanliga böcker?
Inte på det som har elektroniska länkar i Libris, men på allt annat?
Annan princip...?
Tack för utförligt svar.Det finns säkert olika åsikter och kulturer (som jag tycker att det är med allting när det gäller referenser), några saker jag brukar nämna till mina studenter (jag har ofta studenter som är i början av sin utbildning, så kanske mer basic regler än andra):
- Hela länken (https://www.länken.com/eventuelltnågonundersida) måste vara utskriven - det är inte okej att lägga in en "blå" länk som går att trycka på men inte läsa ifall man läser referenslistan i pappersformat snarare än via datorn.
- Ta bort alla ändelser som inte är nödvändiga, oftast saker som står efter ? eller # . Framförallt senaste året har det börjat dyka upp en del sådana här i slutet av länkarna "?utm_source=chatgpt.com", men det kan även vara att vissa delar av texten är markerade eller liknande, vilket då ofta står som "#:~:text=" och sedan en lång harang.
- På tidskriftsartiklar föredrar jag om DOI är länkat (eller om DOI är utskrivet men inte i länkform), men böcker tycker jag inte behöver ha en länk. Allmänt föredrar jag nog hellre fler länkar än för få.
Men allmänt tänker jag att det viktigaste är att läsaren enkelt förstår vad det är för referens och enkelt hittar till den, och att det är någorlunda konsekvent i referenslistan (dvs att alla vetenskapliga artiklar är skrivet på samma sätt, att alla hemsidor är skrivet på samma sätt, att alla böcker är skrivna på samma sätt, osv)
Nu skäms jag men... Jag försöker ta reda på väderstreck i ett specifikt område på en karta på nätet, t ex Eniro, Hitta, Maps osv men hittar ingen sådan funktion eller visning. För mig känns det rätt viktigt i det här sammanhanget så det känns som att jag missar något uppenbart? Jag vill veta var söderut är i förhållande till plats x (som kan vara en adress, en skog, en by..).
På maps, om jag snurrar kartan minsta lilla så dyker kompass-symbolen upp. Trycker man på den så nollställs kartan så norr är upp och söder ner.Nu skäms jag men... Jag försöker ta reda på väderstreck i ett specifikt område på en karta på nätet, t ex Eniro, Hitta, Maps osv men hittar ingen sådan funktion eller visning. För mig känns det rätt viktigt i det här sammanhanget så det känns som att jag missar något uppenbart? Jag vill veta var söderut är i förhållande till plats x (som kan vara en adress, en skog, en by..).
HA! Det lyckades till slut - tack!!På maps, om jag snurrar kartan minsta lilla så dyker kompass-symbolen upp. Trycker man på den så nollställs kartan så norr är upp och söder ner.
Visa bifogad fil 181757
Enligt min erfarenhet kan man tvätta bort lukt men inte fläckar.Kan man få rent mögliga kläder eller är det bara att slänga? Hittade en kasse med bra stallkläder där det regnat in och stått och möglat till sig. Rejält alltså. Går det att rädda?
Tack. Misstänkte detEnligt min erfarenhet kan man tvätta bort lukt men inte fläckar.
Samma erfarenhet här tyvärr.Enligt min erfarenhet kan man tvätta bort lukt men inte fläckar.
Kan man få rent mögliga kläder eller är det bara att slänga? Hittade en kasse med bra stallkläder där det regnat in och stått och möglat till sig. Rejält alltså. Går det att rädda?
Fast gör det något om det är fläckigt men rent? Tänker om du bara ska ha dem i stallet gör en och annan missfärgning inte så mycket? Jag hade tvättat och bedömt efteråt.Tack. Misstänkte det![]()
Jag tror jag kommer tycka att det känns orent och obehagligt. Men testar och ser.Fast gör det något om det är fläckigt men rent? Tänker om du bara ska ha dem i stallet gör en och annan missfärgning inte så mycket? Jag hade tvättat och bedömt efteråt.