Tråden för dumma, halvdumma och heldumma frågor II

Bukefalos 30 år!

Första dagen med nya spishällen efter att alltid ha haft vanlig spis, och jag inser att den liksom tjuter, gnisslar när man lagar mat på den. Varför gör den det? Beror det på kastrullerna? Eller något annat?
Vad har du bytt från och till? Är en "vanlig" spis en spis med gjutjärnsplattor? Har du bytt till keramikhäll, induktionshäll eller något annat? Jag bytte för ett par år sedan från gjutjärnsplattor till en spis med keramikhäll, och jag kan inte precis påstå att jag hör något oljud. Har samma grytor som förut.

Vad har du bytt från och till? Är en "vanlig" spis en spis med gjutjärnsplattor? Har du bytt till keramikhäll, induktionshäll eller något annat? Jag bytte för ett par år sedan från gjutjärnsplattor till en spis med keramikhäll, och jag kan inte precis påstå att jag hör något oljud. Har samma grytor som förut.
Jag har en ny induktionshäll nu. Tidigare hade jag en "vanlig" spis, inte med gjutjärnsplattor utan slät ovansida så antar det var keramikhäll då.

Jag har en ny induktionshäll nu. Tidigare hade jag en "vanlig" spis, inte med gjutjärnsplattor utan slät ovansida så antar det var keramikhäll då.
Det märkte jag med min induktionshäll när jag renoverade förra lägenheten med. Rätt segt, men inte mycket att göra åt vad jag förstod…

Jag men framförallt sonen hör pipljud från vissa induktionshällar. Som tur var inte från den som satt i huset när vi flyttade in, det skulle ha gjort att vi hade behövt byta den för det är sjukt störande.

Svägerskans induktionshäll hade också något oljud för sig och de kastade ut den till slut (nyrenoverat kök med nya vitvaror - men de stod inte ut). Jag vägrar induktionshäll, jag pallar INTE knasiga ljud samt att jag har flera kastruller som jag gillar som inte fungerar med induktion.

Induktion kan tjuta iblandn är man sätter på den. Slutar om man sänker tempen lite ch sen höjer igen. Tror det är något som kommer från uppvärmningen och kastrullens material.

Var bor småflugorna när det varken finns frukt eller sött framme?
Har inte haft flugor på några månader men köpte några nektariner och när de började mogna var köket fullt. Plötsligt.

Var har de bott medan jag inte sett till dem? Som ägg eller nån sorts larver/nymfer? :confused:
Kan ju gå hela år mellan gångerna.

Induktion kan tjuta iblandn är man sätter på den. Slutar om man sänker tempen lite ch sen höjer igen. Tror det är något som kommer från uppvärmningen och kastrullens material.
Jo, det var ju därför jag undrade vad den "vanliga" spisen var för något och vad man hade bytt till.

Var bor småflugorna när det varken finns frukt eller sött framme?
Har inte haft flugor på några månader men köpte några nektariner och när de började mogna var köket fullt. Plötsligt.

Var har de bott medan jag inte sett till dem? Som ägg eller nån sorts larver/nymfer? :confused:
Kan ju gå hela år mellan gångerna.
I avloppet till diskhon
I nån liten rörkrök där det samlas lite avlagringar utmärkt barnkammare för blomflugor
Tror jag

Kanske?
Fast i mitt avlopp hälls hett vatten så pass ofta att de borde dö?
I mitt kök kommer de helt klart från diskhon i alla fall de gånger jag har blomflugor
Hur långt ner i alla krökar de bor har jag ingen aning om
Förresten har du nåt annat avlopp i närheten av köket? Dusch eller handfat?
Så skulle de väl kunna komma därifrån?

Senast ändrad:
Hur fort kör ni över fartgupp?

Jag håller aktuell hastighet men lättar lite på gasen.
Nyligen passerade jag ett fartgupp i 40. Höll på att studsa av vägen. Trots att jag lättat på gasfoten. Misstänker att man bör passera i gångfart.

Hur fort kör ni över fartgupp?

Jag håller aktuell hastighet men lättar lite på gasen.
Nyligen passerade jag ett fartgupp i 40. Höll på att studsa av vägen. Trots att jag lättat på gasfoten. Misstänker att man bör passera i gångfart.
VÄLDIGT sakta. Vissa gupp är så branta att man nästan måste "klättra" över dem i nästan ingen fart alls om inte bilen ska gå sönder.

Liknande trådar

• Svensk politik 8
  • Israels och USAs krig mot Iran
  • Begreppet Ekonomisk tillväxt
  • Svensk politik 5

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Hönstråden del III