Tråden för dumma, halvdumma och heldumma frågor II

Bukefalos 30 år!

Funderar på varför jagmåste ha ortosen på brutna benet nattetid.

Jag får stödja på rakt ben. Inte böjt. Men i sängen finns ju ingen möjlighet att lägga vikt på böjt ben? Så varför får jag inte ta av den. Speciellt som jag ska böja benet flera gånger om dagen. :confused:

Funderar på varför jagmåste ha ortosen på brutna benet nattetid.

Jag får stödja på rakt ben. Inte böjt. Men i sängen finns ju ingen möjlighet att lägga vikt på böjt ben? Så varför får jag inte ta av den. Speciellt som jag ska böja benet flera gånger om dagen. :confused:
Kan det ha något att göra med risk för okontrollerad böjning/vridning under sömn?
Eller att det potentiellt kan bli många timmar med felställning av benet under sömn?

Kan det ha något att göra med risk för okontrollerad böjning/vridning under sömn?
Eller att det potentiellt kan bli många timmar med felställning av benet under sömn?
Hrm. Behöver tänka vidare.
Jag ska böja benet under kontrollerade former varje dag ju. Och det gör ont. Att jag skulle böja benet olämpligt skulle vara smärtsamt. Det tar emot innan det gör ont.
Tänker vidare.

När man ser brittiska serier så finns det ofta (och dricks) sprit på arbetsplatser. Inte minst polisstationer. Är det så på riktigt med?

Hrm. Behöver tänka vidare.
Jag ska böja benet under kontrollerade former varje dag ju. Och det gör ont. Att jag skulle böja benet olämpligt skulle vara smärtsamt. Det tar emot innan det gör ont.
Tänker vidare.
Kanske kan det potentiellt finnas ställningar som inte är fördelaktiga för läkning även om det inte gör ont?
Du får gärna återkoppla när du fått svar, intressant att veta ju :)

När man ser brittiska serier så finns det ofta (och dricks) sprit på arbetsplatser. Inte minst polisstationer. Är det så på riktigt med?
Jag har haft sprit på mitt kontor i omgångar! 😁 Men inte druckit den - har fått av utländska besökare och inte vetat vad jag skulle göra med tjänstesprit. Det står inget i vår representationspolicy om den sortens gåvor.

För många år sedan var vi med jobbet i Danmark, då erbjöds vi både starköl och snaps till lunchen. Det blev ett nej från oss svenskar inte från värdarna. Skum känsla.

Varför har man en olycksfallsförsäkring? Jag har varit i olyckor och varit svårt sjuk - när skulle den ha hjälpt när jag bor i Sverige där sjukvård inte kostar särskilt mycket? Och man får sjukersättning när man inte kan jobba.

Edit: jag har läst villkoren i min försäkring men de är ganska vaga och allt jag frågat om har inte ingått, typ ersättning taxi pga skada som gjort att jag inte kunnat köra eller åka kollektivt.

Varför har man en olycksfallsförsäkring? Jag har varit i olyckor och varit svårt sjuk - när skulle den ha hjälpt när jag bor i Sverige där sjukvård inte kostar särskilt mycket? Och man får sjukersättning när man inte kan jobba.

Edit: jag har läst villkoren i min försäkring men de är ganska vaga och allt jag frågat om har inte ingått, typ ersättning taxi pga skada som gjort att jag inte kunnat köra eller åka kollektivt.
Tandskador, sveda och värk, invaliditet med mera ingår för mig. Har bytt till sjuk- och olycksfall, så täcks även ärr.

Min försäkring gjorde att jag kunde betala av studielånet.

Utgifter för akutsjukvård, förstörda saker/kläder i samband med olyckan (ex ridhjälm om man ramlar av och bryter nått/får hjärnskakning), sveda och värk, ärr, invaliditet osv. När jag bröt handleden pga att jag ramlade av en häst så blev det totalt att jag fick ut närmare 50 000 i slutändan tack vare olycksfallsförsäkringen, fick operera handleden och fick ett ganska fult ärr + 3% invaliditetsnedsättning. När jag fick sista utbetalningen på ca 35k kunde jag betala av billånet vilket kändes toppen. Det var ca 1,5-2 år efter olyckan, det för att man då kan ansöka om invaliditetsnedsättningen. Ärr kunde jag söka för efter 1 år vill jag minnas och det gav runt 10k.

De jag inte har på fb skrivr jag till i Messages om jag har deras mobilnummer.
Nu har plötsligt min chat med en person förvandlats till RCS-meddelande.
Varför bara till honom? Varför just nu? Och framför allt - nås han av meddelandena. Han är typen som ofta inte svarar, bara noterar fakta...

Hatar att saker bara plötsligt förändras utan att jag fattar nåt.

Ok det här känns för mig som en heldum fråga.'

Jag bor mitt i skogen och inte så långt ifrån mig har en bonde kor. ganska säker p att det är Kött-kor och inte mjölkkor. Brukar aldrig höra av dem men det senaste har det råmats så in i den. Nätter, mornar eftermiddag. Det tystnar en stund och sen sätter det fart.

Så min undran är ju varför? Stressade skiljs de åt? Hungriga? Trodde inte bara kor stod och råmade sisådär.

Jag bor mitt i skogen och inte så långt ifrån mig har en bonde kor. ganska säker p att det är Kött-kor och inte mjölkkor. Brukar aldrig höra av dem men det senaste har det råmats så in i den. Nätter, mornar eftermiddag. Det tystnar en stund och sen sätter det fart.

Så min undran är ju varför? Stressade skiljs de åt? Hungriga? Trodde inte bara kor stod och råmade sisådär.
Kan absolut vara att man skiljt på kalvarna nu. Eller något annat 😅 men är det kalvarna borde det lägga sig inom några dagar.

Samma här. Det har låtit i flera veckor nu..

Det är mjölkkor här på ängen intill, och enda gången jag varit med om att de låter mycket (dvs så att jag tänkt på det) är precis när de kalvar. Då låter de väldigt mycket några minuter, innan det tystnar igen. Men, det är som sagt kortare ljud.

Hos bonden jag bor granne med är det ett himla liv hos nu, råmas mycket och det beror på att han stallat in dem efter betet. Blir nog oroligt när de hör att en del av kompisarna går utanför fortfarande på lagom avstånd för att kunna svara, råma tillbaka.

Det råmas rätt rejält i hagarna runt mig också. Tror vissa börjat stallas in, kanske har man också skiljt kalvarna från sina mammor. Här låter det dock både från hagen där det går/gått kor, kalvar och en tjur, och från hagen med stutar.

Liknande trådar

• Svensk politik 8
  • Israels och USAs krig mot Iran
  • Begreppet Ekonomisk tillväxt
  • Svensk politik 5

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Hönstråden del III