Tråden för dumma, halvdumma och heldumma frågor II

Bukefalos 30 år!

En fundering kring matkostnader som ensam. Är det bäst att veckohandla en gång i veckan online hemkörning eller är det bättre att gå småhandla i närliggande mataffär några gånger i veckan? Tänkte nu på er som inte har bil. Hur tänker kring det? Vad är billigast? Minst spill?
Det beror på, hur du handlar, var du handlar, vad du handlar, vad du äter och hur du förvarar maten.

Nu har jag visserligen bil, men förr när jag räknade på vad det skulle kosta att storhandla en gång i månaden och kompletteringshandla varje vecka så lönade det sig då att jag hyrde bil och handlade i ett köpcentra varje månad jämfört med närmsta butik.

Nu när jag har egen bil så storhandlar jag fortfarande en gång i månaden, köper skafferivaror och sånt som ska in i frysen. Passar på och köper ost när det är billigt då ost inte blir dåligt av att ligga länge i kylen i oöppnade förpackningar. Grönsaker och frukt veckohandlar jag.

M
En fundering kring matkostnader som ensam. Är det bäst att veckohandla en gång i veckan online hemkörning eller är det bättre att gå småhandla i närliggande mataffär några gånger i veckan? Tänkte nu på er som inte har bil. Hur tänker kring det? Vad är billigast? Minst spill?
Jag har bil, men går oftast till butikerna i närheten och handlar, coop och ica. För mig blir det billigare att inte storhandla, utan handlar det jag behöver när jag behöver det.
Sedan lagar jag mat utefter vad jag har hemma och kompletteringshandlar. Som nu när jag har morötter jag hemma behöver använda så gör jag en soppa med morötter i. Bygger alltså rätterna på de ingredienser som blivit över sedan jag gjort andra rätter.
Så idag kompletterade jag med att köpa cayennepeppar och citron.

Det beror på, hur du handlar, var du handlar, vad du handlar, vad du äter och hur du förvarar maten.

Nu har jag visserligen bil, men förr när jag räknade på vad det skulle kosta att storhandla en gång i månaden och kompletteringshandla varje vecka så lönade det sig då att jag hyrde bil och handlade i ett köpcentra varje månad jämfört med närmsta butik.

Nu när jag har egen bil så storhandlar jag fortfarande en gång i månaden, köper skafferivaror och sånt som ska in i frysen. Passar på och köper ost när det är billigt då ost inte blir dåligt av att ligga länge i kylen i oöppnade förpackningar. Grönsaker och frukt veckohandlar jag.
Tack för ditt svar!

Tyvärr kan jag inte hyra bil. Jag äter mediciner som påverkar körningen. Annars var det en toppenide!

Jag äter nu för tiden rätt ensidigt kost. Äter lågkolhydratkost. Inget godis, läsk eller godsaker. Detta för jag har Pre diabetes och måste gå ner i vikt för hälsans skull. Funkar toppen mot sötsuget!

Så det är mycket samma saker som äts om och om igen. Nu bor jag delvis hos föräldrarna och delvis i lägenheten för tillfället. Men tänkte snarare i framtiden vid heltid vad som var smidigast och minst spill.

Det kan nog lite variera från person till person. Generellt brukar jag beställa hem online från Willys var 4-6e vecka och då är det storhandling: allt jag behöver till skafferiet plus lite till, toapapper mm, alla kylskåpsvaror och frysvaror jag behöver. Köper gärna större pack om 1 kg av färs, kyckling mm och sen fryser jag i en del kyckling, nötfärs, fläskfärs i mindre förpackningar. Därefter blir det begränsad veckohandling främst bestående av grönskar och yoghurt. Försöker göra även den handlingen på Willys.

Den enskilt största faktorn för mig gällande priset är var jag handlar, dvs om jag går till lilla ica butiken, coop nära eller till Willys. Det senare är alltid billigare.

Edit: jag har ingen bil så att åka till tex ica maxi eller liknande butiker funkar inte för mig.

Senast ändrad:
M

Jag har bil, men går oftast till butikerna i närheten och handlar, coop och ica. För mig blir det billigare att inte storhandla, utan handlar det jag behöver när jag behöver det.
Sedan lagar jag mat utefter vad jag har hemma och kompletteringshandlar. Som nu när jag har morötter jag hemma behöver använda så gör jag en soppa med morötter i. Bygger alltså rätterna på de ingredienser som blivit över sedan jag gjort andra rätter.
Så idag kompletterade jag med att köpa cayennepeppar och citron.
Tack för ditt svar!

Ok! Bra synvinkel där! Aldrig tänkt på att det är billigare att småhandlar eller hur man ska uttrycka sig. Men jag tror nog du är bättre på att laga mat än vad jag är och det är bra!

Men hur ofta måste du gå till mataffären? Blir det inte tungt att bära ändå allt?

Tack för ditt svar!

Ok! Bra synvinkel där! Aldrig tänkt på att det är billigare att småhandlar eller hur man ska uttrycka sig. Men jag tror nog du är bättre på att laga mat än vad jag är och det är bra!

Men hur ofta måste du gå till mataffären? Blir det inte tungt att bära ändå allt?
Jag småhandlar var typ tredje dag, blir mycket billigare för mig än att månadshandla.

Det kan nog lite variera från person till person. Generellt brukar jag beställa hem online från Willys var 4-6e vecka och då är det storhandling: allt jag behöver till skafferiet plus lite till, toapapper mm, alla kylskåpsvaror och frysvaror jag behöver. Köper gärna större pack om 1 kg av färs, kyckling mm och sen fryser jag i en del kyckling, nötfärs, fläskfärs i mindre förpackningar. Därefter blir det begränsad veckohandling främst bestående av grönskar och yoghurt. Försöker göra även den handlingen på Willys.

Den enskilt största faktorn för mig gällande priset är var jag handlar, dvs om jag går till lilla ica butiken, coop nära eller till Willys. Det senare är alltid billigare.

Edit: jag har ingen bil så att åka till tex ica maxi eller liknande butiker funkar inte för mig.
Tack för ditt svar!

Ok! Smart att storhandla hem stora sakerna i gång i månaden me d onlinehandling!

Tänker att du kanske har stor frys? Jag har bara en halv frys.

Här är det nog bara ICA som har onlinehandling. Har en butik med mindre utbud och sedan en dyr matvarubutik i närheten på gångavstånd.

Dessutom har jag social ångest och svårt att gå i mataffärer. Så tänkte komma undan lite med just online handling. Men åt andra sidan tänkte jag skaffa boendestöd för hjälp med handlingen. Måste ju bli normal någon gång tänker jag.

För mig blir det billigare att handla några gånger i veckan än att storhandla. Jag handlar exakt den maten som äts upp och den mat som behövs. Behöver jag en lök köper jag en lök, inte en hel påse som sen måste kastas. Det enda jag typ köper på mig är kött på kort datum. En vuxen och ett barn på varannan vecka.

Jag bor ensam och har bil men undviker att ta den till mataffärer eftersom jag har dom på gång/cykelavstånd.
Jag handlar 2 till 3 gånger i veckan och tycker det funkar bra.
Veckohandling gör bara att vissa saker hinner bli dåliga.

Måste säga till er som svarat anfgående mathandling. Intressant med era svar! Trodde faktiskt att det var mer gynnsamt att storhandla!

Tack för ditt svar!

Handlar varannan till var tredje dag typ. Eftersom jag handlar så ofta blir det inte så tungt. 😊

Tack för ditt svar!

Tyvärr kan jag inte hyra bil. Jag äter mediciner som påverkar körningen. Annars var det en toppenide!

Jag äter nu för tiden rätt ensidigt kost. Äter lågkolhydratkost. Inget godis, läsk eller godsaker. Detta för jag har Pre diabetes och måste gå ner i vikt för hälsans skull. Funkar toppen mot sötsuget!

Så det är mycket samma saker som äts om och om igen. Nu bor jag delvis hos föräldrarna och delvis i lägenheten för tillfället. Men tänkte snarare i framtiden vid heltid vad som var smidigast och minst spill.
Jag gör nog ungefär som @parellikusken. Jag har ett basförråd hemma. Lök finns alltid, samma med potatis och morötter.

Har lista när jag är i affären men kompletterar med det som är billigt. Har proteinkälla, kolhydrater (potatis/ris/bulgur/pasta etc) Grönsaker (ofta frysta) och frukt.
Räknar "foderstat" ;)

För mig skuille det bli dyrt att månadshandla eftersom jag skulle missa alla kort-datum och extrapris.

T.ex. köpte jag lammkött till extrapris. Lagade i ugn och det räckte till fem luncher.

Att kosten är ensidig gör inget alls om den är fullvärdig!

Jag förstår inte riktigt frågan. Hur mycket det kostar och vad som blir av svinn beror nästan helt på vad jag handlar och hur jag lägger upp min mathållning. Om jag köper dessa saker vid ett tillfälle eller flera är av marginell betydelse. Däremot påverkas priserna av vilken butik jag handlar i, men där styrs ens valmöjligheter ju av vad det finns för utbud där man bor och hur man transporterar sig.

Förr handlade jag en gång i veckan för att jag var i stan en gång i veckan av andra skäl. Numera blir det mer sällan för att varje okörd bilresa är sparade pengar och sparad tid/ork. Men om jag behöver åka av något annat skäl så handlar jag då, så i praktiken varierar det.

Tack för ditt svar!

Ok! Smart att storhandla hem stora sakerna i gång i månaden me d onlinehandling!

Tänker att du kanske har stor frys? Jag har bara en halv frys.

Här är det nog bara ICA som har onlinehandling. Har en butik med mindre utbud och sedan en dyr matvarubutik i närheten på gångavstånd.

Dessutom har jag social ångest och svårt att gå i mataffärer. Så tänkte komma undan lite med just online handling. Men åt andra sidan tänkte jag skaffa boendestöd för hjälp med handlingen. Måste ju bli normal någon gång tänker jag.
Jag har tyvärr ingen stor frys, utan också halv så mängden varor jag kan frysa är såklart begränsad till det. Men då jag bara är en person så får ändå en del plats. Har 3 lådor där jag har bottenlådan till frysta grönsaker (broccoli, ärtor, andra frysta grönsaker, örter mm), mittenlådan för kött/kyckling/fisk (största lådan), och sen den översta lådan är främst hundmat men även lite annat såsom rostbröd. Blir det tight om plats i frysen efter storhandling så ser jag vad som kan ligga i kylskåpet i några dagar (bäst före datum) samt så lagar jag mat utifrån det.

Jag tycker onlineshoppning av mat är super, särskilt om man inte har bil då man slipper släpa hem på allt. Även lätta med otympliga saker som en påse med 18 toapappersrullar eller hushållspappersrullar är mkt bekvämt att få hemlevererat. Sen är inte Willys, där jag framförallt försöker handla, någon rolig butik att gå runt i (helt ok då maten är billigare där), och sen rent allmänt tycker jag inte att det är så kul att åka och handla. Så får mig underlättar onlineshoppning på flera sätt.

Viktigaste är såklart att du köper mat du tycker om och tror att du kommer tillaga. Dyras är ju den mat man slänger.

Senast ändrad:
Jag har fått en pappersavi från Posten som inte är ett paket och inte är ett rek. "Brev att hämta". Vad i hela världen är det för slags brev som lantbrevbäraren inte tar med sig ut till lådan?

Jag har fått en pappersavi från Posten som inte är ett paket och inte är ett rek. "Brev att hämta". Vad i hela världen är det för slags brev som lantbrevbäraren inte tar med sig ut till lådan?
Brev kan väga upp till 2 kg och ha en maxlängd på 60 cm, samt en sammanlagd längd + bredd + tjocklek på max 90 cm.
Så det kanske inte ryms i lådan, eller brevbäraren har inte plats i bilen för alla försändelser.

Om en vecka ska jag in till sjukhuset och lägga ner min fistel.
Det sker uinder lokalbedövning och hela alltet tar några få timmar. Ett mindre snitt i underarmen och blockering av ett kärl.

I råden står att jag ska hibiscrubduscha dagen innan och även på operationsdagens morgon. Jag får absolut inte köra bil under 24 h efter ingreppet. Sova i rena sängkläder (känns rimligt)

Varför allt ståhej för ett ingrepp under lokalbedövning?

Om en vecka ska jag in till sjukhuset och lägga ner min fistel.
Det sker uinder lokalbedövning och hela alltet tar några få timmar. Ett mindre snitt i underarmen och blockering av ett kärl.

I råden står att jag ska hibiscrubduscha dagen innan och även på operationsdagens morgon. Jag får absolut inte köra bil under 24 h efter ingreppet. Sova i rena sängkläder (känns rimligt)

Varför allt ståhej för ett ingrepp under lokalbedövning?
Förlåt men jag läste hibiskusduscha och kunde inte alls förstå vad det skulle vara nödvändigt för 😂

Liknande trådar

• Svensk politik 8
  • Israels och USAs krig mot Iran
  • Begreppet Ekonomisk tillväxt
  • Svensk politik 5

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat