Tråden för dumma, halvdumma och heldumma frågor II

Bukefalos 30 år!

Snabbmatsförpackningar, dvs t.ex. pappersförpackningen som en hamburgare ligger i, eller pommes, eller papperspåsen man får, etc. Räknas det som pappersförpackning eller brännbart?
En förpackning är alltid en förpackning och sorteras i förpackningsinsamlingen efter sitt material.
Hushållssopor som inte är förpackningar sorteras antingen som fraktioner på ÅVC, eller som matavfall eller som brännbart.

En förpackning är alltid en förpackning och sorteras i förpackningsinsamlingen efter sitt material.
Hushållssopor som inte är förpackningar sorteras antingen som fraktioner på ÅVC, eller som matavfall eller som brännbart.
Men samtidigt är ju det där med "förpackning" lite svårt ibland, tycker jag. Jag tycker ju liksom att DVD fodral är en förpackning för DVD:n, men det ska ju i brännbart.

Om förpackningen hamburgaren ligger i räknas som pappersförpackning - hur är det med pappersmuggen man får dricka i? Är det en förpackning? Hur är det med papperssugrören?

Funderar på om denna väldigt svaga ring på min arm kan vara borrelia?
1000028844.webp

Funderar på om denna väldigt svaga ring på min arm kan vara borrelia?
Visa bifogad fil 186406
Jag skulle inte chansa utan boka tid till läkaren och säg då vid bokning vad du ser och funderar på. Är det borrelia så kan man ju bli ordentligt sjuk om man inte får antibiotika.

Min pappa hade en svag svag ring på låtet förra året. Det visade sig vara borelia. Han fick antibiotika direkt.

Vad ger man en 14/15 åring för att klippa gräset nuförtiden? Jag frågade chatgpt och han (Ja det är en han enligt mig eftersom den både mansplainar och kommer med dåliga svar ibland) svarade 150 kr vilket jag tycker låter mycket. Som vårdbiträde inom kommunen får man knappt 130 kr före skatt liksom 🙈

Det tar ca 1 timme att klippa, inte särskilt utmanande gräsmatta egentligen. Det är bekantas tonåring om det är relevant.

Vad ger man en 14/15 åring för att klippa gräset nuförtiden? Jag frågade chatgpt och han (Ja det är en han enligt mig eftersom den både mansplainar och kommer med dåliga svar ibland) svarade 150 kr vilket jag tycker låter mycket. Som vårdbiträde inom kommunen får man knappt 130 kr före skatt liksom 🙈

Det tar ca 1 timme att klippa, inte särskilt utmanande gräsmatta egentligen. Det är bekantas tonåring om det är relevant.
Hur ofta ska gräsmattan klippas? Om det bara rörde sig om en engångsgrej skulle jag betala mer, men om tonåringen skulle komma tillbaka var eller varannan vecka skulle jag betala lite mindre per gång.

Pappa jobbar för veteranpoolen och klipper bland annat gräs, han får ut 120 kr i timmen för det.

Hur ofta ska gräsmattan klippas? Om det bara rörde sig om en engångsgrej skulle jag betala mer, men om tonåringen skulle komma tillbaka var eller varannan vecka skulle jag betala lite mindre per gång.
Ungefär 1,5-2 veckor mellan klippningarna brukar räcka.
Dilemmat för mig är att jag kan klippa själv men fysiskt är det väldigt jobbigt, men jag har heller ingen stadig inkomst och har inte haft på några månader, så min ekonomi "tillåter" egentligen inte någon höjdarlön.

Min tanke är 100 kr/gång plus att jag bjuder på fika, men vill inte verka snål heller 🙈

Dilemmat för mig är att jag kan klippa själv men fysiskt är det väldigt jobbigt, men jag har heller ingen stadig inkomst och har inte haft på några månader, så min ekonomi "tillåter" egentligen inte någon höjdarlön.

Min tanke är 100 kr/gång plus att jag bjuder på fika, men vill inte verka snål heller 🙈
Det tycker jag låter som en helt okej betalning :) .

Min gamla mamma som får hjälp av grannens gymnasieungdom ger 100 kr/tim.

Hur lång tid tar det att klippa? Tar det typ 2 timmar så känns 100 kr per gång (så 50kr/h) lite lågt tycker jag.

När jag googlade så sa AI svaren att timmlönen för en 15 år brukar ligga i spanet 80-100 kr h. Fick dock också span på 60-100 kr h samt 88-110 kr h.

Hur lång tid tar det att klippa? Tar det typ 2 timmar så känns 100 kr per gång (så 50kr/h) lite lågt tycker jag.

När jag googlade så sa AI svaren att timmlönen för en 15 år brukar ligga i spanet 80-100 kr h. Fick dock också span på 60-100 kr h samt 88-110 kr h.
Det tar ungefär 1 timme, ibland går det fortare då baksidan inte alltid behöver klippas :) hen ska komma imorgon, så får vi se hur det går :)

Har för mig att jag har ställt liknande fråga förr men har guldfiskminne :cautious:
Om jag vill snabbt men energisnålt få upp (och hålla kvar ett tag) värme i ett oisolerat rum på ca 15 kvm vad är bäst: element (i så fall vilken sort, olja el konvektor)? Eller värmefläkt?

Antar att jag borde veta det men, nix.

Hur är det med antibiotika etc i finskt kött? Danskt, irländskt och tyskt kött undviker jag.
Men finsk??

(finska korvar :d )

Liknande trådar

• Svensk politik 8
  • Israels och USAs krig mot Iran
  • Begreppet Ekonomisk tillväxt
  • Svensk politik 5

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund