Tråden för dumma, halvdumma och heldumma frågor II

Bukefalos 30 år!

Hur tidigt kan man ringa upp en privatperson med jobbrelaterade frågor?

Jag behöver ringa en massa människor på jobbet men brukar vänta till efter nio. Nu tänkte jag att min arbetstid är trots allt från 07:30 så varför skulle jag inte kunna börja ringa då?
Eller ska jag vara en snäll myndighetsperson och vänta till nio? Ifall folk sover länge på morgonen.
För mig typ 6.00 är jag ledig så bryr jag mig inte. Oavsett om jag sover. Sover gör jag på natten inte dagen.

Jag behöver ringa en massa människor på jobbet men brukar vänta till efter nio. Nu tänkte jag att min arbetstid är trots allt från 07:30 så varför skulle jag inte kunna börja ringa då?
Eller ska jag vara en snäll myndighetsperson och vänta till nio? Ifall folk sover länge på morgonen.
Jag tycker från 8 på vardagar är ok. Innan det skulle jag inte ringa (undantaget samtal från tex sjukvården).

Hade du ringt hit hade telefonen bestämt när du kommit fram och fått tala med mig, vill man inte bli uppringd tidigt finns "stör ej", bara att ställa in så löser det sig. Hur sent däremot, tja stör ej går på vid midnatt däremot.

Man får testamentera bort saker och ting man äger. Jag har därför några frågor:

1) Anses man äga sin kropp? Jag tycker att det borde vara så.
2) Kan man testamentera bort, säg, en arm till någon mer eller mindre godtyckligt utvald individ?
3) Om ovan är tillåtet: Vem ansvarar för att detta genomförs? Det känns något komplicerat.

Eftersom att jag inte har för plan att genomföra någon del av ovan och inte riktigt tycker att det är något andra borde göra heller anser jag att denna tråden passar utmärkt.

2) Kan man testamentera bort, säg, en arm till någon mer eller mindre godtyckligt utvald individ?
3) Om ovan är tillåtet: Vem ansvarar för att detta genomförs? Det känns något komplicerat.

Eftersom att jag inte har för plan att genomföra någon del av ovan och inte riktigt tycker att det är något andra borde göra heller anser jag att denna tråden passar utmärkt.
Ja, man kan ge bort kroppen till medicinsk forskning exempelvis. Så svaret på 1) är ja och det finns praktiska goda exempel.

Ja, man kan ge bort kroppen till medicinsk forskning exempelvis. Så svaret på 1) är ja och det finns praktiska goda exempel.
Finns det exempel på var gränsen går? Jag vet att det går att ge bort den till medicinsk forskning, men behöver det vara ett företag med särskilda tillstånd? Privatperson med tillstånd?

Känns som att den som utför det bryter mot griftefriden på något sätt. Antagligen också den privatperson som tar emot delen.

Hur mycket blinkade lampor får en långtradare ha bara för ”skojs skull”? Såg en lastbil med trailer ikväll och den hade orangea ”saftblandare” i lång rad på taket. Några mer längre ner på framsidan, några på flaket och fler på släpet. Inte en bil med VMA (är det rätt förkortning?)-funktion eller bärgare eller bred last, utan helt utan poäng. Väldigt störande och lite bländande i mörkerkörningen. Övervägde att ringa 112 men har inte koll på om man får ha det så eller inte och vill inte störa där i onödan?

Det finns regler om att kroppen ska begravas och att det är förbjudet göra något annat med den. Utom i vissa reglerade specialfall, som medicinsk forskning.

I juridisk mening så är din kropp inte något du har ett äganderättsligt förhållande till. Den ÄR du, inte din egendom.
I mer abstrakt mening tänker man väl på vem som har beslutanderätt och liknande saker när man säger att man äger sin kropp.
Men din egen beslutanderätt har också vissa av samhället satta gränser, både när du är i livet och efteråt.

Jämför till exempel om den döde har vapen, men arvingen ingen vapenlicens. Oavsett vad som skrivs i testamentet får hen fortfarande inte inneha prylarna, alternativen är att skrota eller överlåt till någon som får.
Man är aldrig tvungen att ta emot ett arv om man inte vill. Dödsboet ansvarar för det som var den dödes egendom och förpliktelser tills det ansvaret övergått på någon annan.
Det är även dödsboet som har ansvaret för att se till att kroppen blir begravd, eller kommunen i det fallet inga dödsbodelägare finns.

Liknande trådar

• Svensk politik 8
  • Israels och USAs krig mot Iran
  • Begreppet Ekonomisk tillväxt
  • Svensk politik 5

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat