Ponnyn hemma igen, vi klickar "träns" och "grimma" (insåg hur bra det var när han inte gick att fånga på betet).
Måste på något sätt ta tag i att han inte gillar att bli borstad också. Ska se om jag kan boka en träning för just nu är det inte alls kul (eller jag undviker att borsta helt enkelt..)
Måste du borsta? Jag borstar min ponny enbart när jag absolut måste. Ibland när jag tex ska lägga på täcke kan det funka med att dra fingrarna försiktigt längs pälsen. Hon avskyr att bli borstad, så vi har en kompromiss där. Upplever dock att hon blivit lite bättre ju äldre hon blivit.
Sen är det skillnad på hur man borstar (borsta där hästen vill) och hur hårt man borstar. Jag undviker nästan alltid mage, ljumskar och insida lår. Om jag tex ska köra så däckelgjorden ska ligga runt magen så rör jag väldigt försiktigt med handen i just det området samt ger belöning så fort jag är klar. Ibland när det är sämre perioder får jag konstantmata när jag ”borstar” magen. Men oftast brukar det sluta med att hon inte vill bli selad under de perioderna också.