Tråden för positiv förstärkning/klickerträning/belöningsbaserad träning

Bukefalos 30 år!

Jag tränar ständigt paus. Det är helt enkelt för roligt att träna, så pausen behöver ofta stärkas upp.

Det som funkat bäst för mig är att när de står och äter i paushögen/-hinken så går jag dit och belönar. Ibland i handen tom, men de fattar snabbt att om de står kvar och pausar, så kommer belöningen till dem.

Det är samma tänk som vad som händer efter klick men innan belöningsleverans. Jag vill att hästen då ska stå i vänteläge för belöningen kommer alltid till hästen, den ska inte komma och hämta den.
Jag förstärker också pausen, så lägger på morötter och godis där ibland :)

Smart med "väntläge" mellan klick och belöning!
Jag har ju mest jobbat med belöning i krubban men ur hand låter det smart.

Jag använder hö som pausmat vilket ju gör att pausen har lägre värde än träningen. Har testat att använda pellets som både belöning och pausmat, men det går åt alldeles för mycket pellets då... Därför jag tror att jag behöver någon annan belöningsmat.

Nej, jag menar att när hästen står i paus, så går du dit och ger 2-3 pellets bara. :)

Men om paus inte funkar så bra så kan du få belöna upp den en period ibland, inte att hästen hela tiden ska få det supergoda i paus.

Jag förstärker också pausen, så lägger på morötter och godis där ibland :)

Smart med "väntläge" mellan klick och belöning!
Jag har ju mest jobbat med belöning i krubban men ur hand låter det smart.

Sen beror det såklart på typ av häst också. Pål är så långsam, så där behöver jag inte tänka på det. Men Storm är superdupersnabb, så med henne måste jag verkligen vara konsekvent med att klick-vänta på matte-belöning kommer. :p

Nej, jag menar att när hästen står i paus, så går du dit och ger 2-3 pellets bara. :)

Men om paus inte funkar så bra så kan du få belöna upp den en period ibland, inte att hästen hela tiden ska få det supergoda i paus.
Jag tror hon mest hade blivit frustrerad om jag går och ger henne några pellets i pausen. Jag har testat att förstärka pausen genom att gå dit och kasta både morötter och pellets men hon blir frustrerad när dom tar slut. Så då måste hon antingen ha morötter/pellets hela tiden under pausen eller så måste jag gå ut från ridbanan. Det andra alternativet, att jag går ut från ridbanan, fungerar ganska bra men det hade varit bra om jag hade kunnat vara kvar inne 😅

Jag tror hon mest hade blivit frustrerad om jag går och ger henne några pellets i pausen. Jag har testat att förstärka pausen genom att gå dit och kasta både morötter och pellets men hon blir frustrerad när dom tar slut. Så då måste hon antingen ha morötter/pellets hela tiden under pausen eller så måste jag gå ut från ridbanan. Det andra alternativet, att jag går ut från ridbanan, fungerar ganska bra men det hade varit bra om jag hade kunnat vara kvar inne 😅

Då skulle jag ta hjälp av din tränare istället, som kan ser mer exakt vad som blir fel i er träning. :)

Då skulle jag ta hjälp av din tränare istället, som kan ser mer exakt vad som blir fel i er träning. :)
Jag skulle inte säga att det är något som bli fel i vår träning 😅 Det är snarare att vi måste anpassa träningen till de begränsningar som vi har. Belönar jag med lucernhack är det inga problem, men det vill jag helst undvika eftersom det skräpar ner. Finns det gräs är det inte heller några problem. Men nu finns det inget gräs och jag vill undvika lucernhack, så du måste jag försöka hitta ett sätt att anpassa träningen utan att få frustration. Det betyder inte att något är fel i vår träning :)

Jag skulle inte säga att det är något som bli fel i vår träning 😅 Det är snarare att vi måste anpassa träningen till de begränsningar som vi har. Belönar jag med lucernhack är det inga problem, men det vill jag helst undvika eftersom det skräpar ner. Finns det gräs är det inte heller några problem. Men nu finns det inget gräs och jag vill undvika lucernhack, så du måste jag försöka hitta ett sätt att anpassa träningen utan att få frustration. Det betyder inte att något är fel i vår träning :)
Kan du belöna paus med slickburk? Pellets/morötter/etc i slowfeedlösning? Enkelt är ju bara lägga lite stora stenar i en matbalja.

Kan du belöna paus med slickburk? Pellets/morötter/etc i slowfeedlösning? Enkelt är ju bara lägga lite stora stenar i en matbalja.
Slickburk började hon dissa för några år sen, men det kanske är möjligt att hon tycker om det nu. Har funderat på att köpa någon slowfeedlösning för pellets men behöver spara lite pengar just nu 😅 Stora stenar i en matbalja lät intressant. Är det för att det ska ta lägre tid att hitta maten då?

Slickburk började hon dissa för några år sen, men det kanske är möjligt att hon tycker om det nu. Har funderat på att köpa någon slowfeedlösning för pellets men behöver spara lite pengar just nu 😅 Stora stenar i en matbalja lät intressant. Är det för att det ska ta lägre tid att hitta maten då?
Ja de behöver äta runt stenarna och putta undan dem för att komma åt alla pellets. En gammal klassiker för de som kastar i sig maten i krubban. Nu är det ju lite fel årstid leta sten kanske (beroende på vad du bor) men funkar ju med saltstenar eller petflaskor med vatten i. Då räcker pelletsarna längre under pausen tänker jag.

Ja de behöver äta runt stenarna och putta undan dem för att komma åt alla pellets. En gammal klassiker för de som kastar i sig maten i krubban. Nu är det ju lite fel årstid leta sten kanske (beroende på vad du bor) men funkar ju med saltstenar eller petflaskor med vatten i. Då räcker pelletsarna längre under pausen tänker jag.
Låter smart! Det måste jag prova :)

Tipsar om att Gaia söker personer som är nyfiken på R+ eller har provat men inte fått till det. Tror det är gratis. :)

Känner mig allmänt nere just nu men ponnyn körde lyfta krubba ikväll och fick godis för det så bara jag orkar komma på ett kommando har vi nog ett partytrick.
Så har jag gjort. Min häst har lärt sig stretchövningen katten helt själv. Hon har alltid stått och vevat med frambenen i stallgången och jag har lagt många timmar på att berömma stilla etc. Till slut tröttnade jag och började belöna vevandet istället och det utvecklas till att hon gjorde katten. Nu stretchar hon när hon vill ha uppmärksamhet och står still i stallgången 😊 ibland får man bara go with the flow.

Hade ett så himla bra pass med Pål ikväll att jag nästan började gråta. Vi jobbar med hovtarget på matta som så småningom ska leda till parkering. Mina tränare jag tränar för nu (Do och Angelica) har en tydlig utbildningstrappa som jag följer. Älskar när det känns logiskt!

Det är bara andra gången med matta, så jag är inte helt säker på att Pål fattat konceptet. Men bara hur fint han lämnar pausmaten (lusern) när jag ber honom, ställer sig på mattan, står stilla medan jag belönar ur handen och sen när jag säger paus direkt går tillbaka till sin pausmat. :love:

Jag längtar tills karantänen (ehv-4) är hävd så alla i mitt stall kan använda ridhuset igen. Då får vi ridbanan ledig att testa lite mer roliga grejer på. :) Just nu tränar vi i boxen och det är rätt begränsande.

Lyssnade på intressant föreläsning igår på BHIS årsmöte. Framförallt tog jag till mig påminnelsen om att träningen behöver inte vara perfekt, det viktiga är att vi strävar mot allt bättre tillvaro för våra hästar.

Jag kämpar lite mot min önskan om att ha hästarna på lösdrift, då bägge två helt klart föredrar box nattetid. Det går emot allt jag lärt mig, men samtidigt borde ju mina hästar vara de som vet bäst?

Sen har jag fått nån dum stress kring att börja rida in Pål. Han är liksom inte ens tre år än… Men omgivningen påverkar verkligen massor. :(

Lyssnade på intressant föreläsning igår på BHIS årsmöte. Framförallt tog jag till mig påminnelsen om att träningen behöver inte vara perfekt, det viktiga är att vi strävar mot allt bättre tillvaro för våra hästar.

Jag kämpar lite mot min önskan om att ha hästarna på lösdrift, då bägge två helt klart föredrar box nattetid. Det går emot allt jag lärt mig, men samtidigt borde ju mina hästar vara de som vet bäst?

Sen har jag fått nån dum stress kring att börja rida in Pål. Han är liksom inte ens tre år än… Men omgivningen påverkar verkligen massor. :(
Lyssna inte. Jag har lärt mig den hårda vägen. Mitt halvblod är 4 och han kan inte ens longeras.

Min tränare sitter på sina hästar när de är fem.

Försöker träna "leda". Vill ge upp. Ponnyn får bli hagprydnad.
Hålla klicker, target och grimskaft är en utmaning.
Blev nockad så blodet rann. Sa jag att jag vill ge upp?

Tossiga vårponnyer kan vara en utmaning. Har du provat att torrsimma? Alltså klicker + target i en hand och grimskaftet i den andra. Sen går du som du tänkt men utan ponny. Låtsas att ponnyn gör rätt, klicka och belöna. Just belöningsleverans när man har händerna fulla är skitsvårt och kräver massor med träning.

Jag tror på dig! :heart

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Hönstråden del III

Hästrelaterat

• Föl 2023