Tråden för positiv förstärkning/klickerträning/belöningsbaserad träning

Bukefalos 30 år!

Jag är! Men i år inte VIP, har redan så många saker jag köpt men missat eller på kö 😅 Började kika igår kväll lite i ordning. Får se vad jag hinner :)

Det går trögt att se föreläsningarna när jag vet att jag kan se dem ett år… Men jag ska sova på hotell framöver, så då ska jag försöka titta lite.

I övrigt var jag på hööks idag och köpte en keps. Tänker ha den som signal till hästarna vid tvingande saker. För er som lyssnade på Gaias föreläsning hos BHIS så är det alltså istället för hennes reflexväst. Tror det blir toppen då jag aldrig har keps på mig annars.

Ni som tränar med höpellets eller gräspellets, vilken sort har ni? Alla jag kollat på ska blötläggas, även om man ger dem en och en eller tex i en snuffelbytta. Jag försöker minska ner mina fodersorter, men enda fodret jag har som inte ska blötläggas är lusernhack (smular överallt + ponnyn ratar det ur handen) och lågstärkelsepellets (för små i storleken för att träna med hästen, men funkar till ponnyn efter viss invänjning).

Ni som tränar med höpellets eller gräspellets, vilken sort har ni? Alla jag kollat på ska blötläggas, även om man ger dem en och en eller tex i en snuffelbytta. Jag försöker minska ner mina fodersorter, men enda fodret jag har som inte ska blötläggas är lusernhack (smular överallt + ponnyn ratar det ur handen) och lågstärkelsepellets (för små i storleken för att träna med hästen, men funkar till ponnyn efter viss invänjning).
Jag såg något höpellets som inte skulle blötas, undrar om det var Strömsbergs gårds sociala medier. De hade små påsar med.

Jo var Strömsbergs gård
https://www.instagram.com/reel/DXCNQfwjFQ8/?igsh=djNlNzZna3AwcmU1

Jag såg något höpellets som inte skulle blötas, undrar om det var Strömsbergs gårds sociala medier. De hade små påsar med.

Jo var Strömsbergs gård
https://www.instagram.com/reel/DXCNQfwjFQ8/?igsh=djNlNzZna3AwcmU1

Då ska jag beställa en provpåse nästa gång jag fyller på mineraler. Om den godkänns av bägge kanske granngården kan ta in en säck åt mig. Jag tror inte det är bra för min ekonomi om jag åker till Strömsbergs gård… ;)

Funkar det alltså fast det står att de ska blötläggas?

Jag blir orolig med den lilla ibland för känner inte henne så väl så då tar jag hack mellan men faktiskt över förväntan. Men Tiger är bra på att tugga i de sammanhangen så blir lite skummigt om munnen och han får den "full" men tuggar fint liksom. Båda två har ju annars fått foderstrupsförstoppning light av samma jävla pellets typ 1 dl och ponnyn kan inte göra godissök på plan mark med dem. Då inhaleras de 🙃 Så känns som att det mer funkar för att träningssituationen funkar eller vad man ska säga? Jag har ju dock helt begränsad erfarenhet av R+ till bara vårt sammanhang.

Jag blir orolig med den lilla ibland för känner inte henne så väl så då tar jag hack mellan men faktiskt över förväntan. Men Tiger är bra på att tugga i de sammanhangen så blir lite skummigt om munnen och han får den "full" men tuggar fint liksom. Båda två har ju annars fått foderstrupsförstoppning light av samma jävla pellets typ 1 dl och ponnyn kan inte göra godissök på plan mark med dem. Då inhaleras de 🙃 Så känns som att det mer funkar för att träningssituationen funkar eller vad man ska säga? Jag har ju dock helt begränsad erfarenhet av R+ till bara vårt sammanhang.

Jag tänker mest att det är skönt att ha nåt annat än morot att träna med när jag vill ge ur handen. Kör jag fodersök kan lusernhack funka också, det är mest när jag vill ge en godisbit efter ett klick som jag skulle vilja ha nåt som kan vara i stallet som komplement de gånger jag glömmer köpa morötter. Jag har ju det svindyra godiset från granngården, men drar mig för att använda det just pga priset. ;)

Jag tänker mest att det är skönt att ha nåt annat än morot att träna med när jag vill ge ur handen. Kör jag fodersök kan lusernhack funka också, det är mest när jag vill ge en godisbit efter ett klick som jag skulle vilja ha nåt som kan vara i stallet som komplement de gånger jag glömmer köpa morötter. Jag har ju det svindyra godiset från granngården, men drar mig för att använda det just pga priset. ;)
Måste det vara just gräspellets?

Jag ger en kraftfoderpellets som godis när jag inte vill ge morot eller hästgodis. Blir väldigt mkt billigare med. Jag ger denna (men skäms när jag köper den, liksom bara namnet 😅). Små pellets. Kan skicka en provpåse om du vill. Jag köper via GG.

Obs att det står att det är müsli är inte sant. Det är pellets.

https://brogaarden.se/products/optimal-5-slim-and-healthy

Måste det vara just gräspellets?

Jag ger en kraftfoderpellets som godis när jag inte vill ge morot eller hästgodis. Blir väldigt mkt billigare med. Jag ger denna (men skäms när jag köper den, liksom bara namnet 😅). Små pellets. Kan skicka en provpåse om du vill. Jag köper via GG.

Obs att det står att det är müsli är inte sant. Det är pellets.

https://brogaarden.se/products/optimal-5-slim-and-healthy

Nja, jag vill helst ha lågt med socker och stärkelse. Samt minst 8 mm. Har kraffts lågstärkelsepellets men den är bara 5 mm. :(

Granngårdens godis är egentligen perfekt, men den är dubbelt så dyr…

Nja, jag vill helst ha lågt med socker och stärkelse. Samt minst 8 mm. Har kraffts lågstärkelsepellets men den är bara 5 mm. :(

Granngårdens godis är egentligen perfekt, men den är dubbelt så dyr…
Du tyckte inte den jag länkade var tillräckligt låg i socker och stärkelse?
Dock är pelletsarna små.

Jo, men jag tyckte de såg ut som de jag redan ger (som funkar ok med ponnyn men inte alls med hästen).

Jag vill ju ha granngårdens godis, men för 12 kr/kg istället. :arghh:
Jag förstår. Tänkte mer om jag springer på något annat, men är ju svårt komma lägre. Men då ska jag hålla utkik

Jag tycker granngårdens godis är obehagligt hårda tyvärr

Jag förstår. Tänkte mer om jag springer på något annat, men är ju svårt komma lägre. Men då ska jag hålla utkik

Jag tycker granngårdens godis är obehagligt hårda tyvärr

Lilla ponnyn verkar okej med det. Men helst hade jag haft en textur likt Krafft Groov, men då skjuter stärkelsen i höjden. :meh:

Får helt enkelt försöka vara bättre på att komma ihåg morötterna.

Lilla ponnyn verkar okej med det. Men helst hade jag haft en textur likt Krafft Groov, men då skjuter stärkelsen i höjden. :meh:

Får helt enkelt försöka vara bättre på att komma ihåg morötterna.
Kan du inte helt enkelt träna med blötlagda pellets? Det gör vi, det funkar väldigt bra. :)

Kan du inte helt enkelt träna med blötlagda pellets? Det gör vi, det funkar väldigt bra. :)

Jag har enorma problem med att bli kladdig om händerna. Det är nog illa om jag ger lusernhack. Sen har jag inte heller nån belöningsväska där jag kan ha blött foder. Men säkert en bra lösning för nån annan. :)

Bläääää! Är mitt oerhört mogna svar på det. ;)
Haha okej! Det var ju tydligt. :D

Här fungerar det som sagt fint. :) Man behöver ju inte ha det jätteblött och blandat med lusernhack (som vi gör till vissa hästar, inte alla) så blir det mest bara mindre dammigt lusernhack. I mitt tycke mer lätthanterligt än lusernhack som ju gärna flyger omkring! Men visst kan man väl känna ett visst behov av att tvätta händerna när man tränat klart om det råkat bli mer blött. :D

Jag kan tillägga om någon vill veta att jag har valt att använda uppblötta pellets och rivna morötter, i den mån vi har morötter, just för att minimera risken med foderstrupsförstoppning. Även att pellets sätter sig på tänderna och kan orsaka skador. Tyvärr är ju inte foderbranschen inriktad på belöningsbaserad träning. Än! Men oftast går det ju bra oavsett. :) Man får hitta det som man själv och hästen trivs med helt enkelt.

Jag har enorma problem med att bli kladdig om händerna. Det är nog illa om jag ger lusernhack. Sen har jag inte heller nån belöningsväska där jag kan ha blött foder. Men säkert en bra lösning för nån annan. :)
Jag fattar! Belöningsväskeproblemet är nog inte så svårlöst (ifall någon annan funderar på det här, jag försöker inte övertala dig!), vi har våra vanliga kritväskor som inte är gjorda för att vara vattentäta eller så, det blir inte så värst blött ändå. Jag brukar vända väskorna ut och in efter träning så håller de sig fräscha. Känslan i händerna fattar jag. Jag har elever som vill ha typ trädgårdshandskar på och det funkar ju. Själv bara kör jag på :D, jag gillar att kunna känna hästens mule i handen då det ger mig information, så jag får ta det om jag blir mindre ren. Det känns tryggt med uppblött mat helt enkelt.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka