Tråden för positiv förstärkning/klickerträning/belöningsbaserad träning

Bukefalos 30 år!

Jag har varit på kurs hemma hos min tränare 😀 Tredje gången för min del och vilken skillnad det är från första gången jag var där. Från att ha tränat på multarget första året så tränade lärde vi i år in en kedja med tre delar. Nu är jag motiverad till att jobba på kedjor med min häst!

Vi har tränat tre pass med lastpallen, första med grimskaft och lite R- inblandat, andra där han var lös och noll intresserad av lastpallen utan bara ville äta gräs (han nosade iaf lite på den) och så ikväll.

Där han lämnade gräset och klev upp med frambenen två gånger! :love: Belönade med granngårdens godis med morotssmak, det är det enda som trumfar gräset just nu.

Nu ska han få ett par veckors vila på bete. :)

IMG_9411.webp

Jag vill veta vem det är i den här tråden som smyger ut till min häst och tränar honom. :cautious:

I fredags tränade vi uppsittning, dvs jag står på en sten, Pål kommer och parkerar bredvid mig och jag kliar honom. Tyckte att han ställt sig lite för långt ifrån (nådde bara hals och lite på manken) så jag visade med handen att jag ville att han skulle gå längre fram. Alltså handen som en target han skulle följa. Vilket han gjorde! Dessutom flera gånger. Vi har aldrig tränat det tidigare.

Sen i lördags skulle jag rengöra hans rinniga ögon. Eftersom det är en procedur han ogillar, så tänkte jag att jag gör en startknapp. Han får docka in i min hand på sidan av mulen och när han gjort det rengör jag ögat. Sen får han godis.

Han tvekade en halv sekund innan han dockade in i handen och jag kunde rengöra. Kom på mig själv när jag bytte hand (och öga) att det här har jag ju inte lärt honom!

Så vem erkänner sig skyldig till smygträning? :sneaky:

Haft coachning med ponnyn också, kände att jag fastnat lite i den träning vi alltid gör. Dvs fritt följ till matta/madrass/lastpall, upp på föremålet och sen fritt följ till paus.

Så nu blev jag utmanad att utveckla parkering, fritt följ i trav och att kunna skicka henne till tex lastpall. Kul!

Här är filmen på träningen jag visade.

Hade ett toppenpass med ponnyn idag. Noll idéer, men tog med mig ponnyn till ridbanan så hon fick beta medan jag plockade fram.

Det blev två olika mattor, plufsig och en stor dörrmatta. Sen varierade vi med fritt följ, stillastående på dörrmattan och gå över plufsig. Vi klarade av över en minut i stillastående! :banana:

Däremot har hon börjat krafsa med hoven på plufsig, så där har vi lite att träna vidare på.

Hon har, efter bara två träningspass, helt fattat att man följer efter dammvippan men utan att hon behöver dutta på den. Jag tror jag kan börja kalla henne klickersmart, hon löser verkligen nya uppgifter direkt!

Längtar redan till nästa träning. :love:

Vi har provat kedjor nu! :banana: Det var så mycket enklare än jag trodde.

La ut tre bommar (hon har tränat belöningsbaserat över bommar i fyra års tid, så väldigt välförstärkt) och plufsig en bit ifrån.

Tränade först bägge momenten var för sig och sen satte jag ihop det. Inga problem att gå över bommar och stanna på plufsig innan belöningen kom. Inte heller att vända på det, så hon först gick över plufsig och sen över bommarna med belöning. Så roligt!

Dammvippan är verkligen en game changer. Plötsligt kunde hon göra 180 graders vändningar runt mig utan problem. :love:

Bild från film, så inte den bästa.

IMG_9664.webp

Min lilla skimmel"ponny" Tornado har fått börja öva lite riktad trickträning utöver att bara ledas omkring eller flytta sig på olika håll. Häromdagen fick alla bekanta sig med att stå på Plufsig-mattan och han var fokuserad och duktig redan med det.

Så nu har vi börjat med "Park out" - alltså att han ställer upp sig med stort avstånd mellan fram- och bakhovarna - efter att jag kollat lite mer på Nadine Lindbloms träningssessioner i Equus Empeiria. Och planen är att vi från det ska avancera till snygga bugningar och kanske spansk skritt.

Jag chansar inte på övningar som buga med Dominus. för risken är för stor att han blir överentusiastisk och kommer buga och hålla på hela tiden när hovslagaren kommer. Tror inte det skulle vara jätteuppskattat. Inte heller när jag broddar eller något sådant. Och jag vågar nog inte ge mig på det med Darwin heller, för han är tung nog som han är för hovslagaren utan att han plötsligt skulle showa loss med att lägga sig på ett knä. Men Tornado känns mer kontrollerbar och lättare att rätta tillbaks om det blir lite för mycket. Han är fortfarande den som visar minst reaktioner utåt men verkar ändå glad för våra små klickersessioner, lyssnar och reagerar uppmärksamt men utan att speeda upp sig för mycket. Och de andra får ju mer uppgifter kring ridningen ändå så detta med trick får vara Tornados time to shine.

Har haft ett par riktigt bra pass med Pål sen han kom hem från betet. Både med lastpallen och idag när han gick över bommar för första gången på ett år.

Men jag upplever att han blir lite osäker innan han fattar vad det är jag vill att han ska göra. Så jag funderar på om jag ska lägga om träningen så vi tränar samma sak i 4-5 pass på raken och sen tränar nåt annat 4-5 pass på raken. Just nu tränar vi 2 pass/vecka på banan och promenerar en sväng ut (där Pål väljer väg) 1 pass/vecka. Tankar?

Jag tyckte det kändes enklare med Tiger som nog är ganska lik Pål när vi började ha flera saker han pysslat med. Då blev det mer att när han blev osäker eller inte gillade något vi höll på med så gick han till en sak han gillade, oftast plufsig 😁 Så fick man antingen hänga på eller öva på att föreslå något annat och göra det riktigt tydligt och trevligt att testa typ.

Jag tyckte det kändes enklare med Tiger som nog är ganska lik Pål när vi började ha flera saker han pysslat med. Då blev det mer att när han blev osäker eller inte gillade något vi höll på med så gick han till en sak han gillade, oftast plufsig 😁 Så fick man antingen hänga på eller öva på att föreslå något annat och göra det riktigt tydligt och trevligt att testa typ.

Just nu blir Pål stressad av att det finns flera saker samtidigt på ridbanan. :nailbiting: Han vet liksom inte vad han ”får” göra och inte. Därav min tanke om att göra samma ett tag tills vi byggt upp en större repertoar.

Men jag kanske förstorar upp det mer än det är, idag jobbade han superfint över tre bommar på rad när han väl klurat ut vad övningen gick ut på (började utan bommar).

Kanske är det istället bättre med variation så han blir trygg i att det är olika övningar men det finns aldrig något fel sätt att göra dem på?

Just nu blir Pål stressad av att det finns flera saker samtidigt på ridbanan. :nailbiting: Han vet liksom inte vad han ”får” göra och inte. Därav min tanke om att göra samma ett tag tills vi byggt upp en större repertoar.

Men jag kanske förstorar upp det mer än det är, idag jobbade han superfint över tre bommar på rad när han väl klurat ut vad övningen gick ut på (började utan bommar).

Kanske är det istället bättre med variation så han blir trygg i att det är olika övningar men det finns aldrig något fel sätt att göra dem på?

Tiger är ju van med att allt är rätt och allt ger matbelöning och beröm 😁 Det var liksom vad som krävdes för att kunna ha några förslag alls, han åt ju knappt godis ur handen de första passen pga prestationsångest typ? Så svar ingen aning 🙈 Hoppas läsa lite resonemang av andra!!

Jag brukar nog generellt försöka träna så @Habina när jag introducerar något nytt att fokusera på en sak i taget liksom och ev någon "enkel" övning.

Så hos oss kan det ha sett ut såhär:
Träna träns tills det känns enkelt 2-5 pass, ev lite target där emellan som "enkel" övning om vi körde fast eller det kändes jobbigt på något sätt.

När jag tycker att han "kan" något gör vi det mer hipp som happ.

Förståeligt eller är jag rörig? 😅

Min V var en sådan som kunde bli otroligt osäker på vad som var ”rätt” kombinerad med att verkligen vilja vara till lags. Och det blev helt absurt ibland. Ungefär som när jag flyttat krubban i boxen och han inte visste om han fick äta där eller inte.

I hans fall så blev det lite för mycket skyddad verkstad med att se till att det hela tiden var välkända rutiner. Det fungerade men det blev alltid ett litet moment när något nytt skulle in. Det var faktiskt bättre (efter den initiala förvirringen) när det var fler val och han ”tvingades” hantera det. Och hans självförtroende växte oerhört av det med.

Nu var det här långt innan R+ slagit igenom osv men jag har ju alltid arbetat med att hellre belöna än tvinga/straffa.

Men precis som @the_connemara skriver så var alla val rätt. Fanns liksom inga fel egentligen utan om så själva övningen blev galen så var det ju rätt att han försökte. Och över tid vågade han prova mer och mer nytt - istället för att närmast panikartatat prova sig igenom allt han kunde för att se om det var rätt. Nu har väl kanske inte Pål den tendensen att allt kokar över, men jag tror ändå på att så länge det inte är extremt hög stress prova hjälpa honom igenom den istället för att eliminera den när det handlar om flera saker samtidigt på ridbanan.

Jag slänger in minipass med hästen lite då och då. Inget stort och jag minns inte när jag la till något nytt sist. Förhoppningsvis blir det en egen transport snart och då ska jag förhoppningsvis ta tag i att få lastningen helt positiv.

Jag har även börjat fundera på att köra lite R+ med kaninerna (som inte fått flytta hem till mig ännu men...), jag tänker att den något skygga honan så snart som möjligt ska få en startknapp för pälsvården <3

Är det någon av er som har tips på konton att följa för inspiration när det gäller den här typen av träning med andra djur än hund och häst? Behöver inte vara kaniner även om det skulle vara roligast.

Jag slänger in minipass med hästen lite då och då. Inget stort och jag minns inte när jag la till något nytt sist. Förhoppningsvis blir det en egen transport snart och då ska jag förhoppningsvis ta tag i att få lastningen helt positiv.

Jag har även börjat fundera på att köra lite R+ med kaninerna (som inte fått flytta hem till mig ännu men...), jag tänker att den något skygga honan så snart som möjligt ska få en startknapp för pälsvården <3

Är det någon av er som har tips på konton att följa för inspiration när det gäller den här typen av träning med andra djur än hund och häst? Behöver inte vara kaniner även om det skulle vara roligast.
Åh jag hade också gärna följt kaninkonto!

Min V var en sådan som kunde bli otroligt osäker på vad som var ”rätt” kombinerad med att verkligen vilja vara till lags. Och det blev helt absurt ibland. Ungefär som när jag flyttat krubban i boxen och han inte visste om han fick äta där eller inte.

I hans fall så blev det lite för mycket skyddad verkstad med att se till att det hela tiden var välkända rutiner. Det fungerade men det blev alltid ett litet moment när något nytt skulle in. Det var faktiskt bättre (efter den initiala förvirringen) när det var fler val och han ”tvingades” hantera det. Och hans självförtroende växte oerhört av det med.

Nu var det här långt innan R+ slagit igenom osv men jag har ju alltid arbetat med att hellre belöna än tvinga/straffa.

Men precis som @the_connemara skriver så var alla val rätt. Fanns liksom inga fel egentligen utan om så själva övningen blev galen så var det ju rätt att han försökte. Och över tid vågade han prova mer och mer nytt - istället för att närmast panikartatat prova sig igenom allt han kunde för att se om det var rätt. Nu har väl kanske inte Pål den tendensen att allt kokar över, men jag tror ändå på att så länge det inte är extremt hög stress prova hjälpa honom igenom den istället för att eliminera den när det handlar om flera saker samtidigt på ridbanan.

Jo, Pål har absolut tendenser att koka över, jag har lärt mig att läsa honom bättre allt eftersom så det är mer sällan det händer. Därav att jag gillar att träna med honom lös, blir det för mycket så går han till paus. Blir det extremt för mycket (hände i höstas) så drar han en repa och brallar av sig all stress.

Men jag blev så nyfiken nu (iom lite olika svar här) att jag tar upp det med mina tränare också. Återkommer när jag har deras svar. :)

Jo, Pål har absolut tendenser att koka över, jag har lärt mig att läsa honom bättre allt eftersom så det är mer sällan det händer. Därav att jag gillar att träna med honom lös, blir det för mycket så går han till paus. Blir det extremt för mycket (hände i höstas) så drar han en repa och brallar av sig all stress.

Men jag blev så nyfiken nu (iom lite olika svar här) att jag tar upp det med mina tränare också. Återkommer när jag har deras svar. :)
Jag menade inte koka över i meningen agera ut stress för att hantera den, utan koka över i meningen t ex stå och galoppera på stället och inte gå att nå för att det helt blivit syntax error i hjärnkontoret när hästen själv överkomplicerat allt. Alltså när de verkligen bara blir en boll av stress utan att komma ur den själv.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka